handdator

Visa fullständig version : Nycirkuskock skall komma i form


Askenberger
2012-01-03, 14:23
Namn Erik
Född 1987
Längd 187
Startvikt 96,6
Start fett 22-24%


Bakgrund
Har aldrig varit riktigt vältränad (rippad), dock så har jag tränat och provat på många olika träningsformer. Kickboxning och Thaiboxning gav mig en grundstyrka och ett intresse till akrobatik, och efter en “prova-på-helg” på Cirkus Cirkörs festival Subörb, så föddes intresset för nycirkus. Började på vuxenträningarna och blev hyfsad duktig akrobat, jonglör och utvecklade en talang för att balansera nästintill vad som helst på hakan och näsan.

Efter ca 2 års träning på Cirkör, så råkade jag ut för en olycka och skadade nacken. Det blev då några månader utan träning, och jag gjorde valet att gå över till att lära ut akrobatik istället för att utföra själv. Därför blev jag gymnastiktränare.

Därefter har jag klättrat och provat på BBJ samt MMA, sökt in till Zin-Lit’s stuntskola (kom in men tackade nej till platsen pga ekonomi) och fjällvandrat en del.

Förra året gick jag dock ner mig ordentligt, drev egen restaurang i skärgården och min kropp blev rätt lidande. Först gick jag ned 10kg i vikt (musklerna som försvann) och därefter gick jag upp 10-15kg (inte musklerna som kom tillbaka tyvärr). Så jag är just nu i min sämsta form ever.

Nu är jag i Linköping för att plugga, och har börjat träna gymnaster på min fritid. De har även en vuxengrupp här som jag tränar själv i, så nu har jag återigen börjat träna själv.

Målsättning
16 juni 2012 (5mån)
Vikt: 85kg (nedgång på 11,6kg)
Fett: 15%
Styrkemål: Chins 15st, armhävningar 50st.
Akrobatiska mål: Handstående 1min stillastående utan stöd, Armhävningar på handstående utan vägg (min 3st), Stillastående salto (högre och snabbare rotation), Stillastående frivolt, Flairs.

Plan
Vardagsmotion - Gå till Skolan varje dag: 5 km ToR.
Sova ordentligt, lägga sig 22, sova 23-06
Gymnastikträning -Tisdag och Torsdag
Gym - Måndag, Onsdag, Fredag
Vilodagar: Lördag och söndag

Diet
LCHF, mycket grönsaker och fisk, proteinpulver som mellanmål och vissa frukostar samt efter träning. Blir en kombination av traditionell matlagning med säsongsorienterade råvaror, och då jag är kock och matnörd, så kommer jag försöka göra maten så spännande och varierande som möjligt. www.Greatfood.se (http://www.greatfood.se) är min matblogg om någon är intresserad av maten. Efterrätt tillåts på helgdagarna, dock i LCHF-anda med minimalt med socker och kolhydrater (typ egengjord sorbet).

Träningsupplägg (minimum):
1 pass lågintensiv cardio i veckan - jogging 1mil är planen.
1 pass högintensiv Cadrio i veckan - Intervaller i mycket högt tempo 2,5km eller motsvarande
3 gympass med varierande intensivvitet, vissa på morgonen och vissa på eftermiddagen.
2 gymnastikpass

Morot
Varje vecka utan godis, snacks eller läsk (eller öl) kommer jag belöna mig själv med 200kr som läggs på ett konto för att sedan kunna ge mig själv något trevligt, som massage eller restaurangbesök."Utbetalas" var 3e vecka.

Träningen påbörjas v2 med inköp av gymkort och skall vara helt igång v3. Bilder och övningar och framsteg kommer läggas upp. Skriv gärna en kommentar, tips eller funderingar.

/Erik

Ponitus
2012-01-03, 15:24
Kul idé detdär med "moroten". Lycka till med dina mål! :)