handdator

Visa fullständig version : Äta frysta grönsaker råa?


mrbambocha
2012-01-03, 14:17
Är det ok att tina upp tex brocolli/brysselkål/spenat , köra det i mixern och äta det direkt, eller måste det tillagas?

Kischen
2012-01-03, 14:19
Är det ok att tina upp tex brocolli/brysselkål/spenat , köra det i mixern och äta det direkt, eller måste det tillagas?

Självklart kan du göra så.

King Grub
2012-01-03, 14:20
Frysta grönsaker är inte råa, utan förvällda.

Och även helt råa grönsaker går bra att äta, med vissa undantag (och då handlar det mer om svårigheter att äta dom, inte att det är skadligt).

Holabandola
2012-01-03, 18:13
Höhö, har du läst mitt inlägg om att ha frusen spenat i drinken!?

Det funkar alldeles utmärkt. Rå potatis är ingen hit dock, det blir för svår stärkerlse för magen att bryta ner...men vem fan äter rå potatis? :-)

Jag har bara testat spenat, drinken tar inte smak av det, men det ser hemskt ut, gräs-ligt.
Broccoli borde funka lika bra, frusen broccoloi smakar nog inte mycket i en prottedrink.

Jag rekoemnderar dock att du inte tinar upp det helt, utan mixar det halvfruset.
Det tar mindre smak då.

944RS
2012-01-03, 19:08
Jag tycker råa helt nyskalade potatisar är jättegott. Godare än kokta.

King Grub
2012-01-03, 19:13
Dock passerar dom osmälta ut i toaletten, så att äta dom för näringen går inte så bra.

mrbambocha
2012-01-03, 19:14
Höhö, har du läst mitt inlägg om att ha frusen spenat i drinken!? /QUOTE]

Läste det nu:
[QUOTE]Havre, mjölk, banan, frusen spenat, något fruset bär.
Mixa drick och asvluta med några goda salta nötter.

Har två funderingar.
Hur nyttigt är spannmål? (Kokar du havren innan du blandar in den)
Hur nyttigt är mjölk? (Pastoriserad mjölk vs naturlig mjölk)

Spartansk
2012-01-03, 19:16
Dock passerar dom osmälta ut i toaletten, så att äta dom för näringen går inte så bra.

Så om man deffar kan det vara bra att äta det..?

944RS
2012-01-03, 19:22
Dock passerar dom osmälta ut i toaletten, så att äta dom för näringen går inte så bra.

Så om man deffar kan det vara bra att äta det..?

Jag äter inga stora mängder precis utan kanske bara 1-2 små för att det är gott.
Att äta dem råa i deff syfte har inte slagit mig alls. Tycker de passar bra kokta i deffen då de ändå inte innehåller så mycket kcal.

Holabandola
2012-01-03, 19:44
[QUOTE=Holabandola;5508956]Höhö, har du läst mitt inlägg om att ha frusen spenat i drinken!? /QUOTE]

Läste det nu:


Har två funderingar.
Hur nyttigt är spannmål? (Kokar du havren innan du blandar in den)
Hur nyttigt är mjölk? (Pastoriserad mjölk vs naturlig mjölk)

Nej jag kokar det inte, jag provade ett tag att göra det, men det blir för vidirigt att dricka, blir som kroppstempererat kräk och för tjockt.

Havre är rätt unikt som spanmål, bra proteiner, bra fetter, och många andra fina egenskaper, saknar även gluten.

Enda skillnaden är att GI-t blir lite högre av mixade råa gryn, men inte högre än 100, och det tillsammans med mjölk, protte och grönisar så blir GI-t som en normal måltid.
Mjölk är oerhört nyttigt, ett av de mest kompletta födoämnen du kan få i dej.
OM du bara får leva på tre saker så är mjölk en av dem, de andra får bli banan och havre. En sådan diet borde i teorin gå att leva fint på.

Finns det opastöriserad mjölk ens att dricka? Jag hade undvikit den mjölken, det finns faktiskt en anledning till att man pastöriserar mjölken (döda bakterier)