handdator

Visa fullständig version : [Brosience] Jag kan inte bevisa det men jag tror att...


kimozabe
2012-01-03, 05:39
Dela med er av er brosience, gissningar och hypoteser gällande träning varesig fakta eller källor finns.

Jag börjar med ett enkelt exempel,

Jag tror att träning till failure ökar styrkan bättre än att inte träna till failure.

Game on!

Fritösen
2012-01-03, 05:51
Högreps ger lika mycket styrka som lågreps

filmjölk
2012-01-03, 08:07
...Man får bättre resultat av att variera övningar, än att alltid nöta på med samma övning. Detta för att den "neurologiska anpassningen" (lawl, pretentiöst) blir sämre och tvingas kompenseras av att musklerna måste växa. Dvs; "Chocka musklerna".

För att få allra bäst resultat styrkemässigt måste man hitta en gyllene medelväg, för att både få till en bra effektiv "neurologisk anpassning" ( :/ ) I KOMBINATION med att "chocka musklerna" .

Nutrid
2012-01-03, 09:30
Jag kan inte bevisa det men jag tror att cardio och styrketräning(underskott) ger en snyggare kropp än bara styrketräning och mindre mat (underskott).

Dreas
2012-01-03, 09:32
Dela med er av er brosience, gissningar och hypoteser gällande träning varesig fakta eller källor finns.

Jag börjar med ett enkelt exempel,

Jag tror att träning till failure ökar styrkan bättre än att inte träna till failure.

Game on!Tror du har fel: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=failure

Nu tänker jag på att frekvent gå till total failure. Inte sluta @ 10 eller 9,5.

Definitionen i rapporten vet jag inte vad säger.

robbob
2012-01-03, 09:38
Dela med er av er brosience, gissningar och hypoteser gällande träning varesig fakta eller källor finns.

Jag börjar med ett enkelt exempel,

Jag tror att träning till failure ökar styrkan bättre än att inte träna till failure.

Game on!

Jag tror tvärtom.

Jag tror att träning till failure ökar styrkan SÄMRE än att inte träna till failure.

Min ovetenskapliga förklaring är:

Tränar man till failure sliter det mer på kroppen och man tränar sig "svag". Men värst av allt är att man lär kroppen att misslyckas.

Fishtank
2012-01-03, 09:45
Jag kan inte bevisa det men jag tror att cardio och styrketräning(underskott) ger en snyggare kropp än bara styrketräning och mindre mat (underskott).

Den tror jag också på
Men svår att påvisa

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

DarcyGrahn
2012-01-03, 09:50
Den tror jag också på
Men svår att påvisa

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det här tror jag också. Tycker det är lättare att bli hård och hålla muskelmassan om jag tränar mer (thaiboxning/kondition) än om jag drar ner på maten.

Röda Björnen
2012-01-03, 10:09
Det här tror jag också. Tycker det är lättare att bli hård och hålla muskelmassan om jag tränar mer (thaiboxning/kondition) än om jag drar ner på maten.

Du ska inte dra in på maten, hemligheten är att ibland nästan äta mer men ändra vad du äter och hur mycxket av de olika makronutrienterna du skall äta.

"Med högreps så tränar du bort fettet"

DarcyGrahn
2012-01-03, 10:12
Du ska inte dra in på maten, hemligheten är att ibland nästan äta mer men ändra vad du äter och hur mycxket av de olika makronutrienterna du skall äta.

"Med högreps så tränar du bort fettet"

Om jag redan har en bra fördelning på mina makronutrienter så är det trots det bara att äta mer så går jag ner i vikt? Okej tack för tipset ska prova det...

Röda Björnen
2012-01-03, 10:23
Om jag redan har en bra fördelning på mina makronutrienter så är det trots det bara att äta mer så går jag ner i vikt? Okej tack för tipset ska prova det...

......
Låt mig quota mig själv.

hemligheten är att ibland nästan äta mer men ändra vad du äter och hur mycket av de olika makronutrienterna du skall äta.

En välbalanserad bulkdiet behöver nödvändigtvis inte se likadan ut i hur mycket av de olika makronutrienter du äter som en välbalanserad deffdiet där målet är att bibehålla muskelmassa, till och med öka i muskelmassa medans du tappar BF med en bra kost är fullt möjligt.

DarcyGrahn
2012-01-03, 10:30
......
Låt mig quota mig själv.



En välbalanserad bulkdiet behöver nödvändigtvis inte se likadan ut i hur mycket av de olika makronutrienter du äter som en välbalanserad deffdiet där målet är att bibehålla muskelmassa, till och med öka i muskelmassa medans du tappar BF med en bra kost är fullt möjligt.

Men jag kan fortfarande äta mer om jag tränar mer, right? Jag bulkar inte. Jag försöker ligga på ungefär samma vikt nu hela tiden och jag känner att ju mer jag tränar desto hårdare i kroppen blir jag på samma kroppsvikt. Det var mitt påstående.

Påstår du hur jag äter och vad jag bör ändra på i min kost för att få samma form med mindre träning? Eller vad försöker du få fram?

Röda Björnen
2012-01-03, 10:36
Men jag kan fortfarande äta mer om jag tränar mer, right? Jag bulkar inte. Jag försöker ligga på ungefär samma vikt nu hela tiden och jag känner att ju mer jag tränar desto hårdare i kroppen blir jag på samma kroppsvikt. Det var mitt påstående.

Påstår du hur jag äter och vad jag bör ändra på i min kost för att få samma form med mindre träning? Eller vad försöker du få fram?

Jag kan inte bevisa det men jag tror att cardio och styrketräning(underskott) ger en snyggare kropp än bara styrketräning och mindre mat (underskott).

Skrev Nutrid tidigare.

Tycker det är lättare att bli hård och hålla muskelmassan om jag tränar mer (thaiboxning/kondition) än om jag drar ner på maten.

Skrev du som svar till han.

Du ska inte dra in på maten, hemligheten är att ibland nästan äta mer men ändra vad du äter och hur mycxket av de olika makronutrienterna du skall äta.

Skrev jag som svar till dig.

DarcyGrahn
2012-01-03, 10:42
Skrev Nutrid tidigare.



Skrev du som svar till han.



Skrev jag som svar till dig.

Ja men samma gäller om jag går ner i vikt. Jag vet inte varför du börjar prata om ändra kosten åt mig. Vad är det som jag bör ändra på i min kost för att få mer framgång du som vet?

Spartansk
2012-01-03, 10:57
Jag tror att träning till failure ökar styrkan bättre än att inte träna till failure.

Game on!

Jag tror det kan stämma. Jag tänker såhär:

Träning till icke failure --> kroppen "tror" att det räcker med styrkan man har.
Träning till failure --> kroppen "fattar" att den måste bli starkare.

rajjan_dammit
2012-01-03, 11:01
Jag kan inte bevisa det men jag tror att de som tränar med mer variation än enbart styrketräning men som ändå kräver utvecklad muskelmassa får en snyggare atletisk figur. (Långa slanka-köret) Dvs, klättring, löpning, olympiska grenar som diskus, spjut mm, akrobatik och vanligt hederligt kroppsarbete.

z_bumbi
2012-01-03, 12:19
Att fylla ut pass med drivor av reps med låg intensitet, <70% av 1rm, ger bra resultat för styrkan.

DarcyGrahn
2012-01-03, 12:26
Att fylla ut pass med drivor av reps med låg intensitet, <70% av 1rm, ger bra resultat för styrkan.

Intressant. Hur menar du med fylla ut? Till exempel köra iväg tex ett par set bänk då och då under passet medan man kör någon annan övning? Hur ofta ska man köra? Blir det lite som en variant grease the groove?

Lars Brinkhoff
2012-01-03, 12:28
Att fylla ut med drivor av pass med låg intensitet, <70% av HRM, ger bra resultat för konditionen.

Sniggel
2012-01-03, 13:11
Jag tror tvärtom.

Jag tror att träning till failure ökar styrkan SÄMRE än att inte träna till failure.

Min ovetenskapliga förklaring är:

Tränar man till failure sliter det mer på kroppen och man tränar sig "svag". Men värst av allt är att man lär kroppen att misslyckas.

+1!

Jag tror också att det är bra att vila länge för öka styrkan. Minst 5 minuter mellan set (men orka vänta så länge alltid, man får välja tillfällena). Ökar man styrkan så ökas även muskelmassan, oavsett hur låg volym den styrkan ökas på. Däremot tar det tid innan dessa muskelökningar syns. Volymökningarn ligger efter styrkan i fas med veckor/månader (och t om år) beroende på hur snabb styrkeökningen är.
När det tar 1 år innan volymökning är synlig så är det pga att styrkan i princip stått stilla under året och man har långsamt ackumulerat volym pga att man tränat på en viss styrkenivå.

Sniggel
2012-01-03, 13:12
Intressant. Hur menar du med fylla ut? Till exempel köra iväg tex ett par set bänk då och då under passet medan man kör någon annan övning? Hur ofta ska man köra? Blir det lite som en variant grease the groove?

Tycker det låter som att han lägger till högreppare i slutet av passen efter att han har tränat tungt.

Silencer
2012-01-03, 13:32
Jag tror det är bra att köra ett tajmat set om 60-120s som avslutning på varje muskelgrupp.

Loke
2012-01-03, 13:33
Jag tror att festande har en positiv effekt på styrketräning.

Jag ska inte säga exakt vad i festandet som gör det, men jag har i många år haft mitt tyngsta pass på söndagar eftersom jag presterar bäst då (och då är min vilodag på måndag, så det är inte för att jag vilat från träningen).

Kanske är det dansande på klubbar som skapar en hälsosam blodgenomströmning, kanske är det alkoholen som skapar djup sömn och ordentlig avslappning, kaske är det bara att stress försvinner och livsglädjen ökar. Tror inte det beror på maten iaf, jag äter ofta väldigt lite när jag festar, det skulle i så fall vara ölen som ger extra energi.

z_bumbi
2012-01-03, 14:03
Intressant. Hur menar du med fylla ut? Till exempel köra iväg tex ett par set bänk då och då under passet medan man kör någon annan övning? Hur ofta ska man köra? Blir det lite som en variant grease the groove?

Ta siffrorna som väldigt ungefärliga.
Ska man köra underkropp så kan man köra några set lätta bänkar i början som är långt från max både i vikt och reps t ex 5 reps på 60% av 1rm.
Sen kör man t ex ett antal set böj på +80% av 1rm och följer upp med några set böj mer på 50-60% av 1rm. Iom att det är så lätt så belastar man inte återhämtningen mycket men man får många fler lyft totalt.
Sen kör man markövning och kör även där några tunga och några lätta.
Det håller självklart inte att bara köra lätt men att få många fler lyft upplever jag som väldigt positivt.

Att slänga in seten insprängda funkar antagligen också men då måste man ha två uppsättningar av utrustning och ärligt talat så tycker jag att fokus försvinner (en personlig syn på det) när det gäller mer tekniska övningar som kräver en del.

Sniggel
2012-01-03, 14:10
Ta siffrorna som väldigt ungefärliga.
Ska man köra underkropp så kan man köra några set lätta bänkar i början som är långt från max både i vikt och reps t ex 5 reps på 60% av 1rm.
Sen kör man t ex ett antal set böj på +80% av 1rm och följer upp med några set böj mer på 50-60% av 1rm. Iom att det är så lätt så belastar man inte återhämtningen mycket men man får många fler lyft totalt.
Sen kör man markövning och kör även där några tunga och några lätta.
Det håller självklart inte att bara köra lätt men att få många fler lyft upplever jag som väldigt positivt.

Att slänga in seten insprängda funkar antagligen också men då måste man ha två uppsättningar av utrustning och ärligt talat så tycker jag att fokus försvinner (en personlig syn på det) när det gäller mer tekniska övningar som kräver en del.

Ah det påminner något om hur jag gör. Många lyft som är en bra bit ifrån taxerande och ett fåtal utvalda som är tunga eller jobbiga.

Pretorian
2012-01-03, 14:29
Jag tror det är bra att styrketräna stenhårt varje dag (förutom julafton) så länge du ökar vid varje pass.

filmjölk
2012-01-03, 14:36
..Förmågan att återhämta sig efter tunga benpass är genetisk. Man kan träna upp den förmågan litegrann, eller låtsas som att det regnar och bara mata på ändå, men Böja tungt 3-4+ggr i veckan Kolozzeumstylee och öka på det är INTE alla förmögna till, och dessa borde istället hålla sig till 1-2ggr/7 dagar.

Sniggel
2012-01-03, 14:39
Jag tror det är bra att styrketräna stenhårt varje dag (förutom julafton) så länge du ökar vid varje pass.

Fast så funkar det ju inte så om man inte är nybörjare ;)

MathiasF
2012-01-03, 15:05
Vännerna fnissar åt de mängder protein jag dricker.... men sen sitter dem också var pass på samma satans vikt och utvecklas inte.

1 skopa proteinpulver... fnys

Robbmeister
2012-01-03, 15:14
Jag tror att stora mängder protein hjälper återhämtningen. Har inga bevis men det finns garanterat studier som säger att det är så (vem vet).
Men jag har blivit tillsagd av diverse läkare att man bara behöver 60 g protein per dag och om man får i sig mer så pissar man bara ut det, s.k dyrt piss. :D

benacii
2012-01-03, 15:16
Jag tror att stora mängder protein hjälper återhämtningen. Har inga bevis men det finns garanterat studier som säger att det är så (vem vet).
Men jag har blivit tillsagd av diverse läkare att man bara behöver 60 g protein per dag och om man får i sig mer så pissar man bara ut det, s.k dyrt piss. :D

det är något fel på din kropp om du pissar ut protein.

Robbmeister
2012-01-03, 15:18
det är något fel på din kropp om du pissar ut protein.

Jo vet men det är inte så, jag har fått höra det av läkare som kommenterat mina kostvanor (inget läkarbesök, en vän till familjen) och jag tyckte att det lät aningen orimligt :)

MathiasF
2012-01-03, 15:23
Tränade som mest fram till för ett år sen (1 års uppehåll pga privat händelse och nu igång igen)
då drack jag 2 skopor på morgonen, 4 efter träning och 2 skopor på kvällen
= 240g protein från pulver.

Ökade som fan gjorde jag också så inte tänkte jag sluta.

Polarna dricker 1 skopa (ca 30g protein) efter träningen, thats it.
Så de höjde endel på ögonbrynen när de hörde min nivå och drog igång det gamla vanliga "kroppen kan bara ta emot blablabla...".

Crocker
2012-01-03, 15:23
jag tror att festande har en positiv effekt på styrketräning.

Jag ska inte säga exakt vad i festandet som gör det, men jag har i många år haft mitt tyngsta pass på söndagar eftersom jag presterar bäst då (och då är min vilodag på måndag, så det är inte för att jag vilat från träningen).

Kanske är det dansande på klubbar som skapar en hälsosam blodgenomströmning, kanske är det alkoholen som skapar djup sömn och ordentlig avslappning, kaske är det bara att stress försvinner och livsglädjen ökar. Tror inte det beror på maten iaf, jag äter ofta väldigt lite när jag festar, det skulle i så fall vara ölen som ger extra energi.

+1

MathiasF
2012-01-03, 15:26
Jag tror att festande har en positiv effekt på styrketräning.

Jag ska inte säga exakt vad i festandet som gör det, men jag har i många år haft mitt tyngsta pass på söndagar eftersom jag presterar bäst då (och då är min vilodag på måndag, så det är inte för att jag vilat från träningen).

Kanske är det dansande på klubbar som skapar en hälsosam blodgenomströmning, kanske är det alkoholen som skapar djup sömn och ordentlig avslappning, kaske är det bara att stress försvinner och livsglädjen ökar. Tror inte det beror på maten iaf, jag äter ofta väldigt lite när jag festar, det skulle i så fall vara ölen som ger extra energi.
+1

Det har jag också märkt av, märkligt nog kan man ibland göra rejäla ökningar dagen efter.

feyin
2012-01-03, 15:28
Jag tror att de flesta sryrketräningssätt tar dig till typ samma mål (starkare, större, uthålligare...), så länge man gör det man tycker är roligast eftersom man då kan hålla det under en längre tid. Håller man på och byter hela tiden och provar metod efter metod som man inte trivs med, kanske man får sämre resultat än om man hade hållit sikg vid grundtanken hela tiden

Shirt
2012-01-03, 15:54
Jag tror det kan stämma. Jag tänker såhär:

Träning till icke failure --> kroppen "tror" att det räcker med styrkan man har.
Träning till failure --> kroppen "fattar" att den måste bli starkare.

Kroppen är bra mycket mer komplex än så...

hallar
2012-01-03, 15:58
Ok, nu får ni lugna ner er. Ni kan inte göra såhär mot King Grub :D

Eddie Vedder
2012-01-03, 17:56
Jag sysslar med en hel del hemmasnickrade teorier i min träning. Ibland även med maten men det är sällan, det är ju den enkla delen.

Sedan en tid tillbaka kör jag shrugs bakom ryggen i tron att det är bra för mina framåtroterade axlar som exempel. Har ingen aning om det ger ett skit. Men jag rekommenderar det ju inte till andra heller. Eftersom jag inte har några som helst belägg för att det är bra. Det är ju skillnaden som jag ser det, om man själv testar lite udda grejer eller om man säger att "Så här är det, du ska göra samma sak!".

hurril
2012-01-03, 18:02
Jag pysslar med en väldig massa broscience när det gäller vilken/ vilka teknik(er) i SL-lyften som är bra och/ eller säkra och/ eller långsiktigt mest hållbara.

MathiasF
2012-01-03, 18:55
Jag sysslar med en hel del hemmasnickrade teorier i min träning. Ibland även med maten men det är sällan, det är ju den enkla delen.

Sedan en tid tillbaka kör jag shrugs bakom ryggen i tron att det är bra för mina framåtroterade axlar som exempel. Har ingen aning om det ger ett skit. Men jag rekommenderar det ju inte till andra heller. Eftersom jag inte har några som helst belägg för att det är bra. Det är ju skillnaden som jag ser det, om man själv testar lite udda grejer eller om man säger att "Så här är det, du ska göra samma sak!".

Jag kör enbart shrugs bakom ryggen, jag är väl sné och felskapt från födseln men så får jag bäst kontakt med trapsen.

Carcer
2012-01-03, 19:34
Jag tror att det inte lönar sig för mig att marka mer än var 14:e dag.

Rikard Jansson
2012-01-03, 19:36
Jag tror att i övningar utan stopp i den jobbiga änden så är högrep (8+) bra även om man är ute efter enbart styrka, t.ex. böj eller tng-bänk, osv osv

Crocker
2012-01-03, 20:33
Jo vet men det är inte så, jag har fått höra det av läkare som kommenterat mina kostvanor (inget läkarbesök, en vän till familjen) och jag tyckte att det lät aningen orimligt :)
Det du påstår som brosciense är ju dock fakta till en viss nivå. :)

Jag tror att i övningar utan stopp i den jobbiga änden så är högrep (8+) bra även om man är ute efter enbart styrka, t.ex. böj eller tng-bänk, osv osv
Fattar inte. :D
Menar du att +8 reps är bra om man vill ha styrka i tng-bänk, eller i stoppbänk eller överlag?

stridis
2012-01-03, 20:41
Jag pysslar med en väldig massa broscience när det gäller vilken/ vilka teknik(er) i SL-lyften som är bra och/ eller säkra och/ eller långsiktigt mest hållbara.

Är det tillräckligt många som kör så, så är det väl beprövad erfarenhet istället för bro-science.:)

Rikard Jansson
2012-01-03, 20:54
Det du påstår som brosciense är ju dock fakta till en viss nivå. :)


Fattar inte. :D
Menar du att +8 reps är bra om man vill ha styrka i tng-bänk, eller i stoppbänk eller överlag?

bara i tng, stoppbänk så är 8+ reps för mycket för att hålla på med som bas imo, även om jag kan tänka mig att köra det i 3/8 veckor

Baske
2012-01-03, 21:28
Marklyft, raka marklyft o djupa sguat är supermycket bättre för uthålllighetsidrottare (triathlon i synnerhet) än naprapaters rehabstuk i bencurl om de vill höja sin nivå o inte pajja sina hamstrings i förtid.

Uthållighetsidrottare bör också nerprioritera uthållig styrketräning och hålla volymen låg. Om de behärskar en övning så sikta på 5 reps. Detta gäller i synnerhet under perioder med mycket distansträning.

Supermicke
2012-01-03, 21:47
känner också igen mig det med att vara extremt pepp dagen efter fylla.. skulle vara kul och veta varför. Kul tråd för övrigt!

Rexan
2012-01-03, 22:53
Min teori är att broscience bara är något för dem som inte vill bli no1. Men jag tackar dem som sysslar med det. :cool:

Eddie Vedder
2012-01-04, 08:51
Min teori är att broscience bara är något för dem som inte vill bli no1. Men jag tackar dem som sysslar med det. :cool:

Det håller jag inte med om. Många som sysslar med sånt når riktigt långt och kanske till och med har rätt i det de tror på. Jag tycker som sagt att det är helt okej att testa massa konstiga idéer. Problem blir det först när man säger sig ha hittat den heliga graalen och hittar på kvasivetenskapliga förklaringar till varför ens egen metod är bättre än alla andra vilka också argumenteras för med sensationsretorik. Det är ju rent logiskt lite konstigt att så många saker kan vara bäst samtidigt. Bäst borde ju rimligtvis vara bäst.

AronP
2012-01-04, 10:40
Jag tror...

...att proteinintaget ska vara rejält högt (minst 3*kv).

...att tunga raka mark (10or på 80% av markvikterna) utan full rom är en av de bästa övningar för hamstring

...att volymen på quads behöver lite högreppare i böjen

Raschmus
2012-01-04, 11:26
Jag tror att powershrugs är det most awesome du kan träna för trapezius.

Rexan
2012-01-04, 13:42
Det håller jag inte med om. Många som sysslar med sånt når riktigt långt och kanske till och med har rätt i det de tror på. Jag tycker som sagt att det är helt okej att testa massa konstiga idéer. Problem blir det först när man säger sig ha hittat den heliga graalen och hittar på kvasivetenskapliga förklaringar till varför ens egen metod är bättre än alla andra vilka också argumenteras för med sensationsretorik. Det är ju rent logiskt lite konstigt att så många saker kan vara bäst samtidigt. Bäst borde ju rimligtvis vara bäst.

Du tänker fel.

Rikard Jansson
2012-01-04, 13:45
Rexan, kan inte du förklara hur du tänker?

Nutrid
2012-01-04, 13:51
Du tänker fel.

Vadå "som inte vill bli no1" vad pratar du ens om?

joko
2012-01-04, 13:55
Min teori är att broscience bara är något för dem som inte vill bli no1. Men jag tackar dem som sysslar med det. :cool:

Patrik Sjöberg (no1) tror starkt på homeopati (broscience extraordinaire).

Rexan
2012-01-04, 14:06
Patrik Sjöberg (no1) tror starkt på homeopati (broscience extraordinaire).

Jag såg det debattavsnittet!

Undrar fortfarande om han inte förknippade homeopati med kiropraktik..

Förövrigt använder du ett klassiskt argumentationsfel.

prOtotype
2012-01-04, 14:07
Min teori är att broscience bara är något för dem som inte vill bli no1. Men jag tackar dem som sysslar med det. :cool:

I denna tråd har du no1 i marklyft i sverige som själv säger att han sysslar med broscience.

slwannabe
2012-01-04, 14:09
Att min styrka blir bättre när jag har bättre grundkondis än vice versa. Alltså rör jag en del på fläsket. Men sen är jag ju inte särskilt stor heller. ;-)

Rexan
2012-01-04, 14:11
Att min styrka blir bättre när jag har bättre grundkondis än vice versa. Alltså rör jag en del på fläsket. Men sen är jag ju inte särskilt stor heller. ;-)

Fast det där vet jag inte om man kan kalla för broscience.

*sitter och funderar på om det ni kallar för broscience egentligen redan har tagits upp i forskning* och därmed så är det ni säger inte broscience.
Iaf det som har tagits upp och också fungerar. :naughty:

Rikard Jansson
2012-01-04, 14:12
Rexan kan inte du sluta trolla nu? :) Alternativt sluta vara dum i huvudet, även om jag förstår att det kan vara något av en utmaning.

Spartansk
2012-01-04, 14:14
Jag såg det debattavsnittet!

Undrar fortfarande om han inte förknippade homeopati med kiropraktik..

Förövrigt använder du ett klassiskt argumentationsfel.

Menar du förväxlade?

slwannabe
2012-01-04, 14:15
Fast det där vet jag inte om man kan kalla för broscience.

*sitter och funderar på om det ni kallar för broscience egentligen redan har tagits upp i forskning* och därmed så är det ni säger inte broscience.
Iaf det som har tagits upp och också fungerar. :naughty:

Tycker det står i var- och varannantråd här på forumet att konditionsträning & muskelutveckling är som halmtak & eld, så det kändes ju som ett bra råd som går mot normen och som "verkar" funka för mig. Men sen kanske jag missuppfattat innebörden av brosciene. Who knows.

joko
2012-01-04, 14:23
Jag såg det debattavsnittet!

Undrar fortfarande om han inte förknippade homeopati med kiropraktik..

Förövrigt använder du ett klassiskt argumentationsfel.

Det var bara ett exempel. Om du såg avsnittet så fattar jag inte hur du kan tro att han sammanblandade homeopati och kiropraktik, dessutom hävdade Sjöberg att hela den dåtida höjdhoppareliten använde sig av homeopati, för att ytterligare spä på med lite mer auktoritetstro och skev statistik. :)

exor
2012-01-04, 14:50
Killen på gymmet idag påstod att det är ingen ide att träna lutande pressar med tunga vikter för övre bröst kommer sluta växa då...

prOtotype
2012-01-04, 15:10
Killen på gymmet idag påstod att det är ingen ide att träna lutande pressar med tunga vikter för övre bröst kommer sluta växa då...

Varíerande sanning - för mig som har underutvecklad muskulatur där så blir det att jag kan ta lite tyngre vikter men det innebär att jag pressar med axlar och triceps istället för att sätta fokus på just övre bröst.
På samma sätt så kör många sideraises med alldeles för tunga vikter för att kunna hantera dom med laterala huvudet på deltoiderna och tar därför över arbetet med andra muskler.

stridis
2012-01-04, 15:12
Alternativt sluta vara dum i huvudet, även om jag förstår att det kan vara något av en utmaning.

Erfarenheten talar?*rolleyes*

Rikard Jansson
2012-01-04, 15:13
Erfarenheten talar?*rolleyes*

For reals! Jag var smart när jag var liten, not so much numer. Skyller på gymträningen!

Sniggel
2012-01-04, 16:40
Min teori är att broscience bara är något för dem som inte vill bli no1. Men jag tackar dem som sysslar med det. :cool:

Skulle vilja säga att av de som blir no1 så sysslar majoriteten med en del bro-science.
Att inte göra det är att gå miste om de där extra procenten som placebo ger.
En källkritisk person har mycket svårare för att få en lika stark placeboeffekt.

astrodog
2012-01-04, 16:54
Jag tror att masturbation (om man slutför) ger sämre tryck på gymmet medan sex alltid ger bättre tryck på gymmet (även om man slutför!). ITS A FACT

Awesomeous Prime
2012-01-04, 17:13
Jag tror att masturbation (om man slutför) ger sämre tryck på gymmet medan sex alltid ger bättre tryck på gymmet (även om man slutför!). ITS A FACT

allmighty Jim says... NO!!!

www.youtube.com/watch?v=WkoDuRX3-Tk


:D

kimozabe
2012-01-04, 21:48
Jag tror att högrepsträning med fler set och lägre vikter är bättre än att inte gå att träna alls en trött dag då du känner att du inte orkar träna tungt.