handdator

Visa fullständig version : Hur gammal kommer du bli?


Tricklew
2012-01-03, 01:53
Jag har under de senaste åren alltid trott att jag kommer dö rätt så ung, lever inte så hälsosamt, tränar oregelbundet, röker. Men sedan så insåg jag räddningen, min brist på stress, jag stressar extremt sällan. Känner ingen enorm press, och har bra vänner. Med en rätt så aktiv socialkrets, och har (de senaste året) inte några större svårigheter med att prata med folk. Alla saker som är bra för den psykologiska hälsan och kommer ge mig ett långt och lyckligt liv.

Hur gammal kommer du bli?

Ps: Jag skippade att länka till ett test som mäter ut när du dör, dom suger.

Fredron
2012-01-03, 01:56
Enligt mina vänner nu i helgen så trodde de flesta att jag var den som hade bäst odds för att leva längs. Samtidigt som de trodde att om någon skulle dö ung så vore det nog jag.
Tolkar det och upplever själv som att jag antagligen kommer leva till 90 i alla fall, eller 27.

Spartansk
2012-01-03, 01:56
Har också funderat på detta... Männen i min familj har blivit normalgamla, typ några och sjuttio. Dock har de inte tänkt på sin hälsa, aldrig tränat och bara ätit det frugan serverat.

Kvinnorna blir hur gamla som helst, runt hundra.

Å ena sidan borde jag kanske bli lite äldre än mina manliga förfäder, eftersom jag troligen kommer tänka på vad jag äter mer, och träna, högt upp i åldrarna. Å andra sidan är nog mitt psyke mycket mer osunt än deras.

Svårt att svara på.

ceejay
2012-01-03, 01:59
96

David Brent
2012-01-03, 02:01
Har väldigt svårt att föreställa mig som 40+.

lanzal
2012-01-03, 02:10
2012 nu, så sista året. Ska bli chill.

MtotheM
2012-01-03, 03:51
71-80, har inte allt för bra gener till att leva länge om jag ska kolla på farmor, farfar osv.

mike mike
2012-01-03, 04:04
nån spåkärring påstod att jag skulle bli över 100 år, men vette fanken. Kommer väl hamna omkring 80 skulle jag tro.

Sparven från Minsk
2012-01-03, 05:20
Runt 40-50 med tur runt 70

Filthy
2012-01-03, 07:08
Min släkt faller ihop av cancer hela bunten i ålder i närheten av 40-70 och det sägs att fler och fler människor dör i cancer. Så det är väl bara att gå och fråga farbror doktor snart om de hittar något obotligt. Jag tippar på att jag blir 40 någonting. Sen får man möta sin största skräck.

filmjölk
2012-01-03, 08:11
Urk. Jag har räknat ut ett slags medelvärde efter närmsta släkten, och kommit fram till att jag lever tills jag blir c:a 40. Så jag har 7 år kvar. Nåja, jag behöver inte bry mig särskilt mycket om pensionssparande iaf. Alltid något.

Otur
2012-01-03, 08:26
Min gammalmormor blev 96 år, farfar blev 73. Någonstans där emellan låter lagom, 85 säger vi, 59 år kvar.

Snobbe
2012-01-03, 08:32
Alla de i min släkt som dött tidigt har gjort det av lungcancer antagligen pga rökning eftersom rökt extremt mycket. Medans alla som inte rökt har levt väldigt länge. Jag själv röker inte så får se hur kanske 70-80? Men vad som helst kan ju hända så det kanske blir 23 vem vet.

mini
2012-01-03, 08:56
Många i min släkt har trillat av mellan 80 och 90. Har hjärtsjukdom på mammas sida men verkar ha duckat åtminstone det höga kolesterolet. Lever någorlunda sunt, så jag tror inte jag ska vara sämre än så iaf.

Mental
2012-01-03, 09:16
De dör tidigt på både morsan och farsans sida, lite blandat med cancer och hjärtåkommor, både mor och far har högt blodtryck och dåliga blodfetter trots normalvikt och skapliga matvanor, så jag vet vad som väntar!

Jag motionerar regelbundet, är normalviktig, röker inte, dricker måttligt och äter nyttigt, men ändå närmar sig mitt blodtryck nivåer där man behöver behandla.

Dreas
2012-01-03, 09:24
Hmm, farfar blev lite över sjuttio och morfar dog ej på naturlig väg.

Gissar väl på att jag lär bli någonstans mellan 70 och 80år.

Men man får väl se, allt kvargätande, aspartammissbrukande och diverse annat kanske biter en i röven tidigare.

bubbe
2012-01-03, 09:28
Farfarsfar dog vid 80, farfar vid 80. Prostata och cancer i släkten så det blir väl att hålla ut tills man kommer över 80 sträcket. Iofs blev min morfar 80 i somras och han lever än med god hälsa.

Alkro
2012-01-03, 09:46
90+
Har haft flera släktingar som blivit 90+, de som dött tidigare så har det varit livsstilsrelaterat, typ rökning/alkohol. Min mormor dog dock ganska tidigt, 72, i en väldigt ovanlig sjukdom som ej är ärftlig.

Jag röker ej, dricker ej, motionerar regelbundet och tar få risker. Jag har dessutom bra medicinsk kunskap och har förhoppningsvis vett att söka för saker i tid när jag blir äldre.

davvvan
2012-01-03, 10:13
Farfar är 81 bast, farmor 77. Mormor 87. Så 80+ skulle jag nog tippa på.

Tabbe
2012-01-03, 10:26
alla mor/far föräldrar lever och är över 85+..så oddsen finns att jag är kvar ett tag.
Lever hyffsat hälsosamt.

Spartansk
2012-01-03, 10:28
Hmm, man borde kanske kolla på vad en gamla släktingar dött av, och sedan försöka eliminera det hos en själv... Både farfar och morfar dog av hjärtinfakt, så jag får äta mycket omega 3 och motionera mycket...

KlopFer
2012-01-03, 10:41
Lär nog dö i någon olycka innan 30, annars 80+

Osten80
2012-01-03, 11:02
Såsom jag tidigare levde mitt liv var jag helt övertygad om att jag skulle dö innan tjugofem. Jag var fysiskt frisk, men det mest troliga var att jag skulle råka ut för någon fyllerelaterad olycka och till exempel frysa ihjäl efter att ha somnat i en snödriva. Om inte det hände hade jag förmodligen tagit livet av mig innan trettio ändå och det var också planen.
Nu är jag över trettio och önskar att snödrivan hade tagit mig medan jag ändå var fysiskt frisk och i åtminstone hyfsat fungerande psykisk kondition. Nuförtiden är hälsan total katastrof och har varit ett rent helvete de senaste åren. Fysiskt sett är det värre än någonsin. Det senaste året har ytterligare tråkiga diagnoser tillkommit och den senaste medicinska behandlingen går verkligen käpprätt åt helvete.
Gränsen är väl kanske flyttad från tjugofem till fyrtio, men jag skulle bli sjukt förbannad och bitter om jag tvingas leva så pass många år till på det här viset.

olle lindblad
2012-01-03, 11:09
De har blivit gamla på båda sidor. Runt 90 om inget oförutsett inträffar.

Onigiri
2012-01-03, 11:22
Mammas sida: Mormor level 80+ säkert bättre hälsa än mig :D morfar borta, stroke (flertal)
Pappas sida: Farfar 85 i november, outbänkar säkert fler än de flesta av oss här, kör bil utan glasögon, hugger dagligen ved och meckar gamla volvobilar i småtimmarna, har även mest hår på huvudet av alla i släkten :D Farmor 70, inga större bekymmer utöver åldersåkommor (mag/tarmbesvär osv, inga allvarliga komplikationer)

Mor och far är fullt friska, sliter mer än vad någon annan i familjen gör, mamma 50 pappa 50 om 2 år. Inga allergier, diabetes eller annat i släkten så vitt jag vet (syrran är glutenallergiker men det gills inte!)

Dvs blir jag lätt 120 om jag fortsätter med eaa, fiskolja, böj och grönt.

shut teh face
2012-01-03, 11:37
Alla på mamma och pappas sida har blivit över 90 år om de inte supit eller knarkat ihjäl sig.

Så oddsen är väl kanske att jag lever längre, om man inte lever ohälsosamt eller knarkar.

spoon
2012-01-03, 11:51
91+ Jak vil inte dö :(

O_Wao
2012-01-03, 11:58
Bra gener för hög ålder, men dåliga gener med många ärftliga sjukdomar i släkten, inkl Alzheimers och demens på ena sidan. Jag skulle hellre dö yngre än att vara dement i 20 år och glida runt i något slags dunkel alt lida av vanföreställningar.

Spartansk
2012-01-03, 12:19
Alzheimers har jag redan (eller något som påminner väldigt mycket om det), så det skrämmer mig inte.

lei
2012-01-03, 12:43
Äter onyttigt, tränar sönder mig, vill ta MC-kort och funderar på att skaffa fallskärmscert...hjärtsjukdomar i släkten samt diabetes och parkinson..Har redan nu astma och är allergisk så lär väl bli 30..

130kg finsk sisu
2012-01-03, 13:09
Satte 61-70.
mina fördelar:
+ rökfri
+ motionerar dagligen (cardio)
+ super måttligt/lite med finska mått
+ har aldrig knarkat, lever inte kriminellt
+ - ligger exakt på eller nån 10-euro under medellönen i Finland. Desto mer lön desto större chans till långt liv.
+ Har nära släktingar, även män som levt till 90+
+ stressar sällan
+ sover bra

Mina minus:
- sjukligt överviktig
- mycket cancer i delar av släkten.
- äter i perioder mycket ohälsosamt
- stressar inte men oroar mig desto mera

Jag tippar på att jag dör av cancer som börjat i prostata eller tjocktarm och sprider sig i kroppen vid 68 års ålder.

filmjölk
2012-01-03, 13:31
Något jag har sett när jag jobbat med äldre är att allt prat om att leva nyttigt, vara frisk, aktiv etc skulle leda till ett långt liv tror jag inte stämmer.

Kristna friskusar som har jobbat med kroppen, inte röker, inte dricker alkohol, äter hälsosamt och motionerar samt typ aldrig har haft en sjukdag trillar ofta av pinn ett par år efter pension.

De som enligt vad jag har sett lever absolut längst är "Instutitionsmänniskor", de som har legat på mentalsjukhus större delen av livet, röker ett helt paket cigg om dan eller mer, äter onyttigt, dricker för mycket sprit vid tillfälle, käkar tonvis med mediciner, lider av diverse fysiska åkommor, och ALDRIG arbetat, inte har några barn och motionerar aldrig. Sådana blir ofta 90+.

BelowAverage
2012-01-03, 13:45
Hoppas jag dör innan min mentala hälsa gör det. Hellre 60 än 80 imo.

Mental
2012-01-03, 13:57
Hoppas jag dör innan min mentala hälsa gör det. Hellre 60 än 80 imo.

Det där är en åsikt som förändras över tid, jag hör den ofta från 20åringar och ytterst sällan från 50åringar.

filmjölk
2012-01-03, 14:14
Det där är en åsikt som förändras över tid, jag hör den ofta från 20åringar och ytterst sällan från 50åringar.

Nåja, självmord är väldigt vanligt bland äldre som har blivit dementa, men inte såpass dementa att de är omedvetna om sin demens. Så det finns nog en hel del som behåller sin 20-års mentalitet, även om många ändrar sig.

Minimjölk
2012-01-03, 14:14
Något jag har sett när jag jobbat med äldre är att allt prat om att leva nyttigt, vara frisk, aktiv etc skulle leda till ett långt liv tror jag inte stämmer.

Kristna friskusar som har jobbat med kroppen, inte röker, inte dricker alkohol, äter hälsosamt och motionerar samt typ aldrig har haft en sjukdag trillar ofta av pinn ett par år efter pension.

De som enligt vad jag har sett lever absolut längst är "Instutitionsmänniskor", de som har legat på mentalsjukhus större delen av livet, röker ett helt paket cigg om dan eller mer, äter onyttigt, dricker för mycket sprit vid tillfälle, käkar tonvis med mediciner, lider av diverse fysiska åkommor, och ALDRIG arbetat, inte har några barn och motionerar aldrig. Sådana blir ofta 90+.

Intressant, även om jag intebör dra några större slutsatser opga enbart dina observationer. jag tror inte att dålig kost, alkohol och rökning lite då och då skadar så mycket. Snarare tvärtom då man utsätter kroppen för lite påfrestning. Jag skulle snarare se till en persons livssituation totalt och hur folk lever sitt liv och resonerar kring det samma som en större faktor och så generna då givetvis. generna spelar sjukt stor roll men man kan ju alltid göra sitt bästa för att nå så långt man kan ändå.


Sedan är det en fråga om orsak och verkan. Det kanske inte är så att ett visst beteende leder till en viss utgång, det kanske istället är så att personer med förutsätningar för att leva ett längre liv också i större utsträckning har en förkärlek för vissa laster etc.

Sniggel
2012-01-03, 14:17
Det där är en åsikt som förändras över tid, jag hör den ofta från 20åringar och ytterst sällan från 50åringar.

Jag tycker också jag hör många unga som inte vill bli gamla för att "vem f-n vill leva skruttig/plågas länge?" och att de därför ursäktar att de inte tar hand om sig själva. Risken för att bli skruttig/plågas på ålderns höst är ju markant högre om man inte tar åtgärder. Lever man länge pga god hälsa så är man inte (lika) skruttig på ålderns höst.

Hellre vara skruttig i 5 år och dö 90 år gammal än att vara skruttig i 15 år (rökning/alkohol/inaktivitet(benskörhet och klen)) och dö 70 år gammal.

Med det sagt så tror jag att jag kommer att leva till 80+ och där är saker som (jag tror) talar för att jag kan bli något äldre än average om inget oväntat händer. I vilket fall tror jag att jag kommer att vara friskare än de flesta i min ålder när jag är 60-70-80.

Sniggel
2012-01-03, 14:24
Intressant, även om jag intebör dra några större slutsatser opga enbart dina observationer. jag tror inte att dålig kost, alkohol och rökning lite då och då skadar så mycket. Snarare tvärtom då man utsätter kroppen för lite påfrestning.

Regelbunden rökning lär ju i 90% av fallen försämra hälsan på lång sikt. Kanske inte nödvändigtvis förkorta livet, det beror väl på om man får lungcancer, KOL eller benskörhet eller något annat som kan härledas till rökningen. Måttlig alkoholkonsumtion är nog förmodligen inget som påverkar, det tror inte jag heller.
Men just rökning är ju något av det mest korkade man kan göra.
Och jag skiter i om det finns de som rökt som borstbindare hela livet som blir 95. Det har ffa med gener att göra och de hade varit friskare och kanske även levt längre om de inte rökt. Det finns alltid undantag som klarar sig bra trots osunda vanor. Men det är alltid bättre att inte röka än att göra det.

filmjölk
2012-01-03, 14:30
Intressant, även om jag intebör dra några större slutsatser opga enbart dina observationer. jag tror inte att dålig kost, alkohol och rökning lite då och då skadar så mycket. Snarare tvärtom då man utsätter kroppen för lite påfrestning. Jag skulle snarare se till en persons livssituation totalt och hur folk lever sitt liv och resonerar kring det samma som en större faktor och så generna då givetvis. generna spelar sjukt stor roll men man kan ju alltid göra sitt bästa för att nå så långt man kan ändå.


Sedan är det en fråga om orsak och verkan. Det kanske inte är så att ett visst beteende leder till en viss utgång, det kanske istället är så att personer med förutsätningar för att leva ett längre liv också i större utsträckning har en förkärlek för vissa laster etc.

Jag tror bla. att "vi" övervärderar att vara fysiskt aktiva om målet är att leva länge. Viss fysisk aktivitet är säkert jättebra, men heltidsarbete med kroppen och/eller intensiv motion i en timme eller två flera gånger i veckan ger givetvis fördelar, men inte fördelar för att leva länge.

Jag tror även att "Lycka" är en överskattad faktor för ett långt liv. har man levt ett rikt liv med upplevelser och äventyr, eller arbetat mycket och haft stort ansvar, eller för den delen haft stor familj, många barn och ett givande socialt liv blir man heller inte 100+. Barnlösa enstöringar blir gamla.

Sniggel
2012-01-03, 14:47
Barnlösa enstöringar blir gamla.

Haha, jag vet precis vad du menar. Nu är hon inte barnlös men hon lär definitivt inte vara lycklig. Envis, manipulativ, empatilös, kanske psykopat. Men trilla av pinn vägrar hon :P (hon är 90+ nånting, har glömt)

Krampus
2012-01-03, 14:51
Såsom jag tidigare levde mitt liv var jag helt övertygad om att jag skulle dö innan tjugofem. Jag var fysiskt frisk, men det mest troliga var att jag skulle råka ut för någon fyllerelaterad olycka och till exempel frysa ihjäl efter att ha somnat i en snödriva. Om inte det hände hade jag förmodligen tagit livet av mig innan trettio ändå och det var också planen.
Nu är jag över trettio och önskar att snödrivan hade tagit mig medan jag ändå var fysiskt frisk och i åtminstone hyfsat fungerande psykisk kondition. Nuförtiden är hälsan total katastrof och har varit ett rent helvete de senaste åren. Fysiskt sett är det värre än någonsin. Det senaste året har ytterligare tråkiga diagnoser tillkommit och den senaste medicinska behandlingen går verkligen käpprätt åt helvete.
Gränsen är väl kanske flyttad från tjugofem till fyrtio, men jag skulle bli sjukt förbannad och bitter om jag tvingas leva så pass många år till på det här viset.

Tråkigt att höra. Önskar dig ändå ett långt och framförallt hälsosamt liv.

Jag? Inte en aning.