handdator

Visa fullständig version : Jag kikade på lite byggarscheman från 70-talet...


Spartansk
2012-01-03, 00:12
... Närmare bestämt de som Arnold, Sergio Oliva och Serge Nubret tränade efter. Och en sak som slog mig som märklig var att de tränade benen lika mycket som överkroppen. Så hur kommer det sig att byggarna på 70-talet hade mycket mindre ben än överkropp jämfört med dagens byggare?

willtjam
2012-01-03, 00:17
Dom borde ha böjt mer! :hbang:

Spartansk
2012-01-03, 00:17
Men dom böjer ju skitmycket! :)

benacii
2012-01-03, 00:19
posta gärna länkar på dessa scheman :)

willtjam
2012-01-03, 00:22
Men dom böjer ju skitmycket! :)

Enligt Kolozzeum böjer alla för lite. :)

Mitosis
2012-01-03, 00:22
Kolla skillnaden mellan dem och Tom Platz, tror det är gener som spelar roll.
Förr skulle de inte ha monsterben, det ska de ha nu.

Spartansk
2012-01-03, 00:23
Herr Schwarzenegger: http://www.trulyhuge.com/news/tips63jb.htm

Herr Oliva: http://muscleandbrawn.com/sergio-oliva-training-routine/

Herr Nubret: http://boldanddetermined.com/2011/02/02/serge-nubrets-old-school-workout-routine/

MrTe
2012-01-03, 00:30
Ronnie Coleman (2003), Sergio Oliva (1978)
http://img481.imageshack.us/img481/5950/ronsergio9yx.jpg

Shawn Ray (2000), Frank Zane (1976)
http://img466.imageshack.us/img466/4430/shawnfrank8jh.jpg

Paul Dillett (1997?), Lou Ferrigno (1974)
http://img481.imageshack.us/img481/7303/louvspaul5lm.jpg

Lite skillnad är det kanske mellan ben och resten av kroppen men inte så stor enligt mig. Tycker dock att ryggutvecklingen är sämre i förhållande till resten av kroppen äv vad benen är. Dock är det en jävla skillnad i tryck och hårdhet mellan Mr.O på 70-talet och framåt.

Spartansk
2012-01-03, 00:30
Kolla skillnaden mellan dem och Tom Platz, tror det är gener som spelar roll.
Förr skulle de inte ha monsterben, det ska de ha nu.

Men lustigt att ingen dök upp innan Platz? Att det dök upp hundratals byggare med monsteröverkroppar innan det kom en med monsterlår också?

Är monsterlårgenerna mycket mer sällsynta än monsteröverkroppsgenerna?

willtjam
2012-01-03, 00:31
Hur kan du vara säker på att det är deras scheman? Jag tycker det finns hundratals olika Schwarzenegger-scheman där ute på den vida webben.

Mitosis
2012-01-03, 00:32
Men lustigt att ingen dök upp innan Platz? Att det dök upp hundratals byggare med monsteröverkroppar innan det kom en med monsterlår också?

Är monsterlårgenerna mycket mer sällsynta än monsteröverkroppsgenerna?

Tror det handlar om att folk höll tillbaka på benen när de märkte att de växte för fort.
Som sagt, förr så skulle man ju ha en stor överkropp och muskulösa ben.
Nu ska ju allt vara så stort som det bara går.

Spartansk
2012-01-03, 00:33
Hur kan du vara säker på att det är deras scheman? Jag tycker det finns hundratals olika Schwarzenegger-scheman där ute på den vida webben.

Det är jag iofs inte... Antar att någon kan ha "avslöjat" nån gammal byggares träning för en slant, och sen ljugit...

willtjam
2012-01-03, 00:35
Det är jag iofs inte... Antar att någon kan ha "avslöjat" nån gammal byggares träning för en slant, och sen ljugit...

Frågan varför dom är större nu kvarstår ju ändå, men jag skulle nog satsa på att förklaringen ligger hos något preparat.

Spartansk
2012-01-03, 00:39
Frågan varför dom är större nu kvarstår ju ändå, men jag skulle nog satsa på att förklaringen ligger hos något preparat.

På 1 säger jag: Precis.
På 2 säger jag: Preparat som påverkar vissa muskler mer än andra? Låter konstigt, men jag är ingen expert...

willtjam
2012-01-03, 00:41
Inte jag heller. :D

filmjölk
2012-01-03, 01:32
På 70- och 80-talet var det en väldans massa blaj i träningsprogrammen med. Specifika övningar för svep, kobenta vadpressar, träna droppen med benspark i toppläge, specifika övningar för separation och annan voodoo. Så en 25% av det de sysslade med på benträningen svarade säkert för 75% av totalresultatet.

hugok
2012-01-04, 12:37
Tror det handlar om att folk höll tillbaka på benen när de märkte att de växte för fort.
Som sagt, förr så skulle man ju ha en stor överkropp och muskulösa ben.
Nu ska ju allt vara så stort som det bara går.

Där kan du vara något på spåret. Schemana som postades kan vara generella program som de använde och när de tyckte att benen stack iväg bara ändrade de programmen tillfälligt tills resten kom ikapp. Då handlade det mer om symmetri och estetik men nu är det mest vem som har mest massa.

Aaarnold
2012-01-04, 13:16
Då var det ju snyggt, nu är det ju bara sjukt överdrivet tycker jag i alla fall..
Har inte sett någon av dagens bodybuilders slå Arnolds överkropp :)

Skillnaden då och nu är väl all prepp..doserna idag är säkert dubbelt så höga, utifrån det Jag tror.

Spartansk
2012-01-04, 13:46
Då var det ju snyggt, nu är det ju bara sjukt överdrivet tycker jag i alla fall..
Har inte sett någon av dagens bodybuilders slå Arnolds överkropp :)

Skillnaden då och nu är väl all prepp..doserna idag är säkert dubbelt så höga, utifrån det Jag tror.

Så det finns prepp som påverkar benen och överkroppen olika?

prOtotype
2012-01-04, 13:51
Jag har hört ett påstående att just testosteron har mycket mer effekt högre upp i överkroppen. Därav kappmuskelpolisen pga överutvecklade traps. Hur sant detta är låter jag vara osagt. Men om så är fallet kan jag tänka mig att det finns andra substanser som har en jämnare påverkan.

Aaarnold
2012-01-04, 13:51
Nej menade inte så, har ju inte någon källa på det men det sägs ju att man "experimenterade" med bola då, nu kan man se vilken 18 åring som helst gå runt och kö 50/50 kur. Dagens bodybuilders kan nog mycket mer om bola än vad de på Arnolds tid kunde, sen är nog doserna en skillnad också. Jay Cutler vart ju inte sådär stor på Muscletech´s produkter direkt..

Rexan
2012-01-04, 13:58
Då var det ju snyggt, nu är det ju bara sjukt överdrivet tycker jag i alla fall..
Har inte sett någon av dagens bodybuilders slå Arnolds överkropp :)

Skillnaden då och nu är väl all prepp..doserna idag är säkert dubbelt så höga, utifrån det Jag tror.

Fast har de inte maximal massa så är det inte snyggt.

prOtotype
2012-01-04, 14:02
Fast har de inte maximal massa så är det inte snyggt.

Tvärtom enligt mig

Rexan
2012-01-04, 14:05
Tvärtom enligt mig

Jag tänker som så här... det finns många scener men olympia ska vara för massan. Sen kan man anordna lite andra för "snygghet".

Proxy
2012-01-04, 14:10
Jag tänker som så här... det finns många scener men olympia ska vara för massan. Sen kan man anordna lite andra för "snygghet".

Men nu har du fel. Bodybuilding har aldrig varit en sport som bara handlar om massan, det var solklart redan från början.

prOtotype
2012-01-04, 14:22
Rexan hade en kort men intensiv karriär här på kolo.

Det är väl lite som med allt annat inom fysik, något är mode i en period och sen tar något annat över.
Det kan ju också vara så att de först pushade gränserna för överkroppen, och när flera kom nära maximal massa på överkroppen, så man inte kunde dominera på scen med den, så blir fokus att dominera med underkroppen istället.

Spartansk
2012-01-04, 14:24
Det kan ju också vara så att de först pushade gränserna för överkroppen, och när flera kom nära maximal massa på överkroppen, så man inte kunde dominera på scen med den, så blir fokus att dominera med underkroppen istället.

Deras träningsscheman talar dock mot det.

Fordon
2012-01-04, 16:22
På den tiden så hade de ju redan monsterben jämfört med resten. Många bäckar små och fortsätter det så i 30 år till så kanske folk kliar sig i huvudet och undrar varför de tävlande under 00/10-talet inte la på sig mer massa än de gjorde.

Sniggel
2012-01-04, 16:30
Jag har hört ett påstående att just testosteron har mycket mer effekt högre upp i överkroppen. Därav kappmuskelpolisen pga överutvecklade traps. Hur sant detta är låter jag vara osagt. Men om så är fallet kan jag tänka mig att det finns andra substanser som har en jämnare påverkan.

Tjejer som bygger kan utveckla rätt bra ben i jämförelse med killar. Skillnaden är större när det gäller överkroppen så det låter inte helt orimligt.

Carcer
2012-01-04, 17:27
Tjejer som bygger kan utveckla rätt bra ben i jämförelse med killar. Skillnaden är större när det gäller överkroppen så det låter inte helt orimligt.

Snarare så kan det vara så att ben kan bli större än överkroppens muskler, dvs deras genetiska max vad gäller volym är helt enkelt större.