handdator

Visa fullständig version : Teknik rodd?


Camgbg
2012-01-02, 20:41
Hej!

Är nybörjare på gymmet (2 mån) och senaste gången jag var där fick jag lite kommentarer på min teknik i roddmaskinen.

Jag ror som man gör när man ror en eka. Dvs tar i med hela kroppen - hjälper till med kroppsvikt, ben osv. Så här ungefär: http://www.youtube.com/watch?v=6ZqqndMUTds&feature=related

Kommentaren jag fick var att så skall man inte göra - det var tom farligt?

Man skall tydligen hålla ryggen helt still och rak och enbart jobba med armarna.
Kan det verkligen stämma? Känns som att man enbart tränar armarna då?
Dvs som här: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/395

:confused:

Ponitus
2012-01-02, 21:33
Du ska tänka på att ha ländryggen rak, eller lätt svankad, när du roddar.

Clabben
2012-01-02, 21:38
Du ska fälla fram ryggen utan att du tappar "bukstödet", dvs att ryggen kröker sig. Du ska använda benen. Du ska dra bak axlarna (dra ihop skuldrorna) innan du börjar göra armrörelsen. Detta kommer göra att skaderisken är minimal och själva "armrörelsen" som du beskriver så kopplar du främst in latsen (breda ryggmuskeln) och Biceps som andra synergist (hjälpmuskel).

hanushans
2012-01-02, 22:26
Vad menar du för roddmaskin? En sån med en platta man sitter på som åker fram och tillbaka?

Tokruska
2012-01-02, 23:14
Vad menar du för roddmaskin? En sån med en platta man sitter på som åker fram och tillbaka?

Kollar du videon han länkade till så ser du vad han menade.. :smash:

hanushans
2012-01-02, 23:31
Kollar du videon han länkade till så ser du vad han menade.. :smash:

Men kollar du båda länkarna så är det ju helt olika maskiner.

Camgbg
2012-01-02, 23:45
Vad menar du för roddmaskin? En sån med en platta man sitter på som åker fram och tillbaka?

Nej utan platta som åker fram och tillbaka. Maskinen är liknande som den i länken till styrkeprogrammet men min teknik är inte alls som det han visar.
Sorry att det inte framgick tydligare.

Men om jag fattar rätt nu så skall jag se till att
spänna magen
hålla ryggen rak
hjälpa till med benen (vilket jag redan gör)
Räta ut axlarna innan jag drar med armarna

Skall man dra "ner" mot magen eller mer "upp" mot bröstet? Jag drar ner mot magen som jag ror nu.

Clabben
2012-01-02, 23:54
Nej utan platta som åker fram och tillbaka. Maskinen är liknande som den i länken till styrkeprogrammet men min teknik är inte alls som det han visar.
Sorry att det inte framgick tydligare.

Men om jag fattar rätt nu så skall jag se till att
spänna magen
hålla ryggen rak
hjälpa till med benen (vilket jag redan gör)
Räta ut axlarna innan jag drar med armarna

Skall man dra "ner" mot magen eller mer "upp" mot bröstet? Jag drar ner mot magen som jag ror nu.

Sen kan du fälla fram överkroppen också (så långt som du kan sålänge ryggen är rak och inte krummas), sen dra tillbaka till upprätt position ja.

Tänk på att trycka in armbågarna till kroppen när du börjar dra med armarna, då kommer du känna betydligt bättre kontakt i ryggen.

O självklart raka handleder då, sikta mot naveln tycker jag är rätt lämpligt.