handdator

Visa fullständig version : bicepsträning


frozzon
2012-01-02, 19:31
Hej, om jag har förstått detta rätt så tar det med på innesidan av biceps (den sida som är mot kroppen) när man håller brett på tex stångcurl, och utsidan av biceps om man håller tajt, och man ska curla underarmen under en curl för att träna peak, stämmer dessa "uttryck" ?

mysglenn
2012-01-02, 19:32
nej

Utsidan av biceps tränar du mha "hammer curls", googla

frozzon
2012-01-02, 19:34
nej

Utsidan av biceps tränar du mha "hammer curls", googla

ok, men om jag roddar mycket när jag tränar rygg, behöver man hammercurla när man kör biceps?

knivis
2012-01-02, 19:42
Behöver? nej du behöver ej.
Hammercurl för bred biceps
stångcurl för höjd
zstångcurl ger massa över hela
rätta mig

frozzon
2012-01-02, 19:46
Behöver? nej du behöver ej.
Hammercurl för bred biceps
stångcurl för höjd
zstångcurl ger massa över hela
rätta mig

stångcurl är väl för massa, rätta mig?

knivis
2012-01-02, 19:49
tvärt om testa att vinkla händerna så de blir raka, då ser du att biceps blir högre än om dem e vanliga

frozzon
2012-01-02, 19:51
tvärt om testa att vinkla händerna så de blir raka, då ser du att biceps blir högre än om dem e vanliga

fast om du kör med händer mot varandra ( dvs hammercurl), borde inte det aktivera mer brachialis?

Lychgate
2012-01-02, 19:52
fast om du kör med händer mot varandra ( dvs hammercurl), borde inte det aktivera mer brachialis?

Brachioradialis isåfall. Brachialis aktiveras i vilket läge underarmen än är i.

Wormzie
2012-01-02, 20:59
Biceps är mest aktiva när man har fullt supinerade händer, som t.ex. i stångcurl. Det var snack om att mycket brachialis-träning (armbågsböjare som sitter under biceps) skulle kunna ge höjd på biceps men tror inte att man kom fram till att det var speciellt troligt.

Hammercurl (handflatorna mot varandra) ger största möjliga aktivering för brachioradialis som Lychgate säger. Fullt pronerade händer minskar aktiveringen av biceps och brachioradialis och är därför bra för att kunna belasta brachialis så mycket som möjligt.

Det går inte att få biceps att växa på höjden eller på bredden utan muskelns form beror på hur dina muskelbukar ser ut.

Fordon
2012-01-02, 21:10
Behöver? nej du behöver ej.
Hammercurl för bred biceps
stångcurl för höjd
zstångcurl ger massa över hela
rätta mig

Är det här man kan skriva "including, but not limited to.." :D

mn8eii
2012-01-02, 21:11
Många i den här tråden har ingen aning om vad de snackar om men låter det inte hindra dem. Wormzie post är dock bäst och ligger närmast verkligheten.

mysglenn
2012-01-02, 21:12
Många i den här tråden har ingen aning om vad de snackar om men låter det inte hindra dem. Wormzie post är dock bäst och ligger närmast verkligheten.

säg vad det ska vara då :whipped:

Wormzie
2012-01-02, 21:13
Många i den här tråden har ingen aning om vad de snackar om men låter det inte hindra dem. Wormzie post är dock bäst och ligger närmast verkligheten.

60% är godkänt på utbildningen, klarar jag det tro? ;)

mn8eii
2012-01-02, 21:15
60% är godkänt på utbildningen, klarar jag det tro? ;)

Jadå

frozzon
2012-01-02, 21:23
Många i den här tråden har ingen aning om vad de snackar om men låter det inte hindra dem. Wormzie post är dock bäst och ligger närmast verkligheten.

man behöver inte kunna ett skit för att diskutera <3

regus
2012-01-02, 21:30
man behöver inte kunna ett skit för att diskutera <3

Nej, det är bevisat. Men det blir fan så mycket mer meningsfullt då.

frozzon
2012-01-02, 21:37
Nej, det är bevisat. Men det blir fan så mycket mer meningsfullt då.

true story bro :)

Paperbasket
2012-01-02, 21:38
många i den här tråden har ingen aning om vad de snackar om men låter det inte hindra dem. Wormzie post är dock bäst och ligger närmast verkligheten.

+1

Edit, hammercurls tar mer på Brachioradialis.

Silencer
2012-01-02, 21:42
Omvända curls kan eventuellt ge lite extra bredd.

Ponitus
2012-01-02, 21:44
Men omvända curls tar väl mer på brachioradialis? Hammercurls tar väl mer på brachialis och borde ge mer bredd?

Sheogorath
2012-01-02, 21:46
Men neeeej. Bara för att en muskel isoleras kommer den inte att belastas mer.

frozzon
2012-01-02, 21:47
Sheo räddar dagen!

Paperbasket
2012-01-02, 21:48
Men omvända curls tar väl mer på brachioradialis? Hammercurls tar väl mer på brachialis och borde ge mer bredd?

Ja för underarmen.

Ponitus
2012-01-02, 21:49
Ja för underarmen.

Sitter inte brachialis på överarmen? Eller har jag blandat ihop dom nu?

Paperbasket
2012-01-02, 21:52
Sitter inte brachialis på överarmen? Eller har jag blandat ihop dom nu?

Han skrev brachioradialis.

Men till din fråga, ja. brachialis sitter under biceps brachii.

Sheogorath
2012-01-02, 21:54
Bicepscurls: minst brachioradialis, mest biceps
Ez-curls: mer brachioradialis, något mindre biceps
Hammercurls: mest brachioradialis, ännu lite mindre biceps (fortfarande en hel del)
Omvända curls: något mindre brachioradialis, minst biceps.

Brachialis bör ha lika stor absolut aktivering i alla övningar men relativt störst naturligtvis i den övning som belastar de andra delarna minst, d.v.s. omvända curls. Så tycker man att man har alldeles för bra biceps i förhållande till brachialis (wtf?) så får man väl roa sig med den så att inte biceps drar iväg ännu mer... Och för att ni ska förstå vilka osannolikt scenario det är slänger jag in en sån här: *bs*.

Ponitus
2012-01-02, 21:56
Du är bra, Sheo. Haha. :)

Paperbasket
2012-01-02, 21:57
Good one sheo.

frozzon
2012-01-02, 21:57
"i usually dont bring the facts, but when i do, i make ppl feel really stupid""

Wormzie
2012-01-02, 22:01
Bicepscurls: minst brachioradialis, mest biceps
Ez-curls: mer brachioradialis, något mindre biceps
Hammercurls: mest brachioradialis, ännu lite mindre biceps (fortfarande en hel del)
Omvända curls: något mindre brachioradialis, minst biceps.

Brachialis bör ha lika stor absolut aktivering i alla övningar men relativt störst naturligtvis i den övning som belastar de andra delarna minst, d.v.s. omvända curls. Så tycker man att man har alldeles för bra biceps i förhållande till brachialis (wtf?) så får man väl roa sig med den så att inte biceps drar iväg ännu mer... Och för att ni ska förstå vilka osannolikt scenario det är slänger jag in en sån här: *bs*.

I mitt försvar så var det faktiskt det jag ville formulera, fast inte lika snyggt bara :)

Jorgen
2012-01-02, 22:02
Massa trams i denna tråden och väldigt många som tydligen inte har en susning om vad dom pratar om.
Sheo har styrt upp det.

För att fortsätta svara på TS fråga så nej, det stämmer inte.
Fokusera på att göra dina curls med rak stång eller hantelcurl med full supinering.

Herman H
2012-01-02, 22:10
Oavsett hur det tar så visas de mest på stranden. *screwy*

Sheogorath
2012-01-02, 22:11
I mitt försvar så var det faktiskt det jag ville formulera, fast inte lika snyggt bara :)

Du har väl ingenting att försvara? Ditt svar var jättebra, det var väl bara det där med "belastning" som kunde bli missvisande. Jag styltade upp det lite. :)

Wormzie
2012-01-02, 23:10
Du har väl ingenting att försvara? Ditt svar var jättebra, det var väl bara det där med "belastning" som kunde bli missvisande. Jag styltade upp det lite. :)

Får väl försöka bidra med det man snappat upp under anatomiundervisningen:)