handdator

Visa fullständig version : Mjölkintag i unga år och risk för prostatacancer


King Grub
2012-01-02, 16:36
The authors investigated whether early-life residency in certain areas of Iceland marked by distinct differences in milk intake was associated with risk of prostate cancer in a population-based cohort of 8,894 men born between 1907 and 1935. Through linkage to cancer and mortality registers, the men were followed for prostate cancer diagnosis and mortality from study entry (in waves from 1967 to 1987) through 2009. In 2002-2006, a subgroup of 2,268 participants reported their milk intake in early, mid-, and current life. During a mean follow-up period of 24.3 years, 1,123 men were diagnosed with prostate cancer, including 371 with advanced disease (stage 3 or higher or prostate cancer death). Compared with early-life residency in the capital area, rural residency in the first 20 years of life was marginally associated with increased risk of advanced prostate cancer (hazard ratio = 1.29, 95% confidence interval (CI): 0.97, 1.73), particularly among men born before 1920 (hazard ratio = 1.64, 95% CI: 1.06, 2.56). Daily milk consumption in adolescence (vs. less than daily), but not in midlife or currently, was associated with a 3.2-fold risk of advanced prostate cancer (95% CI: 1.25, 8.28). These data suggest that frequent milk intake in adolescence increases risk of advanced prostate cancer.

Am J Epidemiol. 2011 Dec 20. Milk Intake in Early Life and Risk of Advanced Prostate Cancer.

http://aje.oxfordjournals.org/content/early/2011/12/20/aje.kwr289.long

difeddy
2012-01-02, 16:38
Hoppsan... :)

prOtotype
2012-01-02, 16:51
Ajaj...
Vad är symptomen på prostatacancer?

King Grub
2012-01-02, 16:52
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Prostatacancer/

Bizarro
2012-01-02, 17:12
Men vadfan sluta..
Jag är 16 bast och har ganska svårt att pissa utomhus när det är kyligt, tar ett stund innan urinet börjar flöda. Är detta fullt normalt eller kan det vara ett jävligt milt symptom på prostatacancer? Man får väl det sällan i min ålder ändå?

Fan sjukt nojig för sånt där, mår fan illa så fort jag hör något om tumörer eller prostataproblem nej usch fy fan nu vaskar jag mjölken.

andeem
2012-01-02, 17:58
Har för mig att kopplingen mjölk-prostatacancer mest finns på nordliga breddgrader, och att det finns hypoteser om att det kan ha med D-vitaminbrist att göra. Nåt ämne i tomat (som frigörs vid kokning) anses visst också kunna motverka prostatacancer. Expertisen kan säkert utveckla ...

Alkro
2012-01-02, 18:10
Men vadfan sluta..
Jag är 16 bast och har ganska svårt att pissa utomhus när det är kyligt, tar ett stund innan urinet börjar flöda. Är detta fullt normalt eller kan det vara ett jävligt milt symptom på prostatacancer? Man får väl det sällan i min ålder ändå?

Fan sjukt nojig för sånt där, mår fan illa så fort jag hör något om tumörer eller prostataproblem nej usch fy fan nu vaskar jag mjölken.


Prostatacancer förekommer framför allt hos äldre män och blir vanligare ju äldre man blir. Jag har inga exakta siffror men det är väldigt ovanligt under 50 och medelåldern för diagnos är 70-nånting.

Gober
2012-01-02, 18:37
Men vadfan sluta..
Jag är 16 bast och har ganska svårt att pissa utomhus när det är kyligt, tar ett stund innan urinet börjar flöda. Är detta fullt normalt eller kan det vara ett jävligt milt symptom på prostatacancer? Man får väl det sällan i min ålder ändå?

Fan sjukt nojig för sånt där, mår fan illa så fort jag hör något om tumörer eller prostataproblem nej usch fy fan nu vaskar jag mjölken.

Det skulle nog vara väldigt unikt att en så ung pojke drabbas. Svårt att pissa ute när det är kallt är ju knappast ovanligt.

Spartansk
2012-01-02, 18:39
Men vadfan sluta..
Jag är 16 bast och har ganska svårt att pissa utomhus när det är kyligt, tar ett stund innan urinet börjar flöda. Är detta fullt normalt eller kan det vara ett jävligt milt symptom på prostatacancer? Man får väl det sällan i min ålder ändå?

Fan sjukt nojig för sånt där, mår fan illa så fort jag hör något om tumörer eller prostataproblem nej usch fy fan nu vaskar jag mjölken.

Prostatan kan svälla upp av klamydia också. Varit lite för flitig i bingen?

Sverker
2012-01-02, 19:19
Har för mig att kopplingen mjölk-prostatacancer mest finns på nordliga breddgrader, och att det finns hypoteser om att det kan ha med D-vitaminbrist att göra. Nåt ämne i tomat (som frigörs vid kokning) anses visst också kunna motverka prostatacancer. Expertisen kan säkert utveckla ...

Antioxidanten lykopen menar du.

Bizarro
2012-01-02, 20:01
Prostatan kan svälla upp av klamydia också. Varit lite för flitig i bingen?

Använder regnrock strikt och flitigt utan undantag.
Undviker också att låta brudar med långa naglar sätta på den pga. risk att skrapa eller dyl. samt med mun om dom är onyktra och eller saknar motorik.

Luddiga inlägg bjuder jag på för jag känner mig sjukt dragen.

Shcyhar
2012-01-02, 20:02
14år, 1l mjölk per dag eller mer. Dags att köpa proteinpulver.

Nebuchadnezzar
2012-01-03, 08:56
Varje gång det här tas upp verkar det sägas att den mest troliga förklaringen är att D-vitamin verkar minskar risken för prostatacancer, medan mjölkens kalcium(?) sänker D-vitaminnivåerna i kroppen. Finns det nån forskning på den tesen?

Skulle en såpass simpel lösning som vitamin D-tillskott vara möjlig om nu det är det det rör sig om?

MilkmaN
2012-01-03, 09:53
I'm fucked!!!

SteelPulse
2012-01-03, 10:59
Det var en artikel i DN häromdan, där togs även riskerna med äggätande upp.

Dreas
2012-01-03, 11:08
Det var en artikel i DN häromdan, där togs även riskerna med äggätande upp.Tvivlar på dess saklighet dock.

Fordon
2012-01-03, 11:16
Grub är lika bra som AB på att skrämma upp folk

Nitrometan
2012-01-03, 11:17
Prostatacancer förekommer framför allt hos äldre män och blir vanligare ju äldre man blir. Jag har inga exakta siffror men det är väldigt ovanligt under 50 och medelåldern för diagnos är 70-nånting.

Från Socialstyrelsens statistik:
Även om det är få män som får diagnosen prostatacancer före 50 års ålder så har denna grupp ökat under de senaste åren. Man kan dock notera en tillbakagång även i denna grupp från 2009 till 2010. Det var i denna åldersgrupp 67 män år 2007, 89 män år 2008, 99 män år 2009 och 93 män är 2010.

Det totala antalet män med prostatacancer (prevalensen) var 75 650 den 31 december 2009. Av dessa hade 41 068 män fått diagnosen under åren 2005-2009.

Under 2010 fick 9 697 män diagnosen prostatacancer, vilket är en minskning med 6 % jämfört med toppnoteringen år 2009 med 10 317 män.

Men visst, ju äldre man blir, desto mer ökar risken.

johan_jazz
2012-01-03, 15:48
Grub är lika bra som AB på att skrämma upp folk

Eller är folk bara dumma rent generellt? Finns många trådar på detta forum som skulle kunna utgöra bevis för den hypotesen. Det är bara min allra ödmjukaste uppfattning förstås.

Nitrometan
2012-01-03, 15:56
Eller är folk bara dumma rent generellt? Finns många trådar på detta forum som skulle kunna utgöra bevis för den hypotesen. Det är bara min allra ödmjukaste uppfattning förstås.

Visst kan du ha en poäng. Men jag anser inte att kolozzeums medlemmar är dummare än folk i allmänhet.

Crocker
2012-01-03, 16:17
Grub är lika bra som AB på att skrämma upp folk
Vad har grub gjort? Postat ett resultat, fasen vad lågt att skylla på honom.

Fordon
2012-01-03, 16:24
Vad har grub gjort? Postat ett resultat, fasen vad lågt att skylla på honom.

u mad bro?

Crocker
2012-01-03, 16:26
u mad bro?
Ändå om du var ironisk så verkar det vara en halvt vanlig uppfattning.

Fordon
2012-01-03, 16:29
Ändå om du var ironisk så verkar det vara en halvt vanlig uppfattning.

Jag skrev ett konstaterande. Hoppade varken på folkmassan, grub eller aftonbladet.

Att folk freakar ur är deras egna ansvar.

KalleTeodor
2012-01-03, 16:59
häller ut all mjölk nu, blir vatten from no on!

Juxta
2012-01-03, 17:28
Vad har grub gjort? Postat ett resultat, fasen vad lågt att skylla på honom.

Kändes som det var lite med glimten i ögat som han skrev det där. Slappna av nu.
Jag tyckte kommentaren var lite småkul och förstod vad han menade.

Eddie Vedder
2012-01-03, 17:32
Har för mig att kopplingen mjölk-prostatacancer mest finns på nordliga breddgrader, och att det finns hypoteser om att det kan ha med D-vitaminbrist att göra. Nåt ämne i tomat (som frigörs vid kokning) anses visst också kunna motverka prostatacancer. Expertisen kan säkert utveckla ...

Tror du förväxlar med benskörheten nu.

Tvivlar på dess saklighet dock.

Nej den var bra faktiskt. Tycker jag i alla fall.

Crocker
2012-01-03, 18:02
Kändes som det var lite med glimten i ögat som han skrev det där. Slappna av nu.
Jag tyckte kommentaren var lite småkul och förstod vad han menade.
Om man ska vara ironisk på internet kan ju en smailie vara befogad kanske..

Nåväl, tråkigt resultat på studien iaf. :(

johan_jazz
2012-01-03, 18:17
Visst kan du ha en poäng. Men jag anser inte att kolozzeums medlemmar är dummare än folk i allmänhet.

Eller är folk bara dumma rent generellt? Finns många trådar på detta forum som skulle kunna utgöra bevis för den hypotesen. Det är bara min allra ödmjukaste uppfattning förstås.

självklart menar jag inte bara här på kolo, hoppas att detta framkommer mera tydligt nu;)

andeem
2012-01-03, 19:17
Tror du förväxlar med benskörheten nu.Nej. Men det kan förstås mycket väl vara fel.

andeem
2012-01-03, 19:20
Antioxidanten lykopen menar du.Just det. Men dess cancermotverkande effekt verkar mycket osäker, finner jag vid lite mer läsning.

Holabandola
2012-01-03, 19:55
Stoppa upp två fingrar i a.. Känn efter uppåt mot magen)naveln, det ska vara som en lent ägg där någonstans. Är den inte öm (kan ömma efter många sädestömningar på rad), stor och inga knölar så är det med stor sannolikhet lugnt :-)

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTkv30hwgzGSVJkxyL0wODoFAjAY-dyB09ikTqHpXqc0SAeBYemJQ

mjölk-dryck
2012-01-03, 21:27
Stoppa upp två fingrar i a.. Känn efter uppåt mot magen)naveln, det ska vara som en lent ägg där någonstans. Är den inte öm (kan ömma efter många sädestömningar på rad), stor och inga knölar så är det med stor sannolikhet lugnt :-)

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTkv30hwgzGSVJkxyL0wODoFAjAY-dyB09ikTqHpXqc0SAeBYemJQ

Kändes kanon! Len som en barnrumpa och slät som en insjö.

svag74
2012-01-03, 23:04
Det var en artikel i DN häromdan, där togs även riskerna med äggätande upp.

Hittar inte, finns den på nätet?
Stod det hur många år livet förkortas om man äter 4-5 stora per dag? ;)

Fredszky
2012-01-03, 23:17
Jävla... piss!
1-2 liter om dagen har inte varit ovanligt för mig i säkert 10 år.

Ägg låter det som man ska skippa också.

Hur är det med proteinpulver då..?
Är det prostatacancer i koncentrerad form? det är ju en mejeriprodukt as well.
vad fasen ska man ta efter passet?

Crocker
2012-01-03, 23:23
Jävla... piss!
1-2 liter om dagen har inte varit ovanligt för mig i säkert 10 år.

Ägg låter det som man ska skippa också.

Hur är det med proteinpulver då..?
Är det prostatacancer i koncentrerad form? det är ju en mejeriprodukt as well.
vad fasen ska man ta efter passet?
Det beror ju på, eftersom man inte vet vilket ämne i mjölk som ger cancer.
IGF-1/kalcium, jag vet inte. Kanske är något annat?

Fredszky
2012-01-03, 23:46
får väl safea i fortsättningen helt enkelt; köra ner en kycklingfilé eller en bit torsk i en mixer med vatten, en banan och några frysta hallon. kommer bli en utmaning att få det att smaka gott!

tips?

Rexan
2012-01-04, 04:13
I'm fucked!!!

Me too, me too. Jag kommer dö snart med tanke på min historia med mjölk.

svag74
2012-01-04, 08:19
Förstår inte varför ägg skulle vara farligt?
Dietära kolesterolet ska väl inte vara någon risk, och vad finns där mer förutom fett och en jäkla massa vitaminer?

Lustigt annars att alla enkla och rimliga proteinkällor ska vara farliga :D
Kanske läge droppa hälften av äggen och gå ner till 1.1g/kg vid bulk ... kanhända räcker det bra vid överskott. Ändå dyrt och äckligt mättande med protein.

Eddie Vedder
2012-01-04, 08:26
Ägg låter det som man ska skippa också.

Varför då?

svag74
2012-01-04, 11:07
Det var en artikel i DN häromdan, där togs även riskerna med äggätande upp.

Nu har jag letat mig tokig utan att hitta, men hittar en från SvD, så kanske den du menade :D

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sunda-vanor-hejdar-cancer_6731389.svd

Känns ju väldigt märkligt att 2.5 ägg/vecka jämfört med 0.5 ägg/vecka skulle nästan dubbla risken för prostatacancer.

2.5 ägg per vecka, det är ju INGENTING !!!
Ungefär som om någon kom på att man dör 10 år i förtid av 1dl mjölk/vecka.
Känns helt jäkla orimligt ju?

Aja, kanske skrotar några av de dagliga äggen och kör mer vassle och havre istället. Kanske får man någon mindre hemsk sjukdom av att överdosera havre jämfört med ägg :D

svag74
2012-01-04, 11:15
Otrevligt att leka med tanken att extrapolera från ovanstående artikel ... om ökning från 0.5 till 2.5 ägg per vecka ger nästan fördubbling av risken, vad skulle då 30 ägg per vecka ge :D

King Grub
2012-01-04, 11:20
Där handlar det inte om risken att få prostatacancer, utom risken att dö av det när man redan är diagnosticerad.

svag74
2012-01-04, 11:28
Där handlar det inte om risken att få prostatacancer, utom risken att dö av det när man redan är diagnosticerad.

Aha :)
Iofs känns det rimligt med en viss korrelation där emellan ändå ...

Men är det från denna artikel folk nyligen fått för sig att ägg är farligt, eller fanns det en i DN också som säger att det verkligen är farligt att äta?

svag74
2012-01-04, 17:06
Satte mig ändå och räknade om bulkschemat, bara för att ägg är så fruktansvärt äckligt.
Bort med hälften av äggen, dit med havredryck, havregryn, och några gram vassle och kakao, så går det jämnt upp kalori- och prismässigt i alla fall :)
Mindre fett, mindre protte, mer kolisar, det får funka.
Mer flytande föda = win :)

SteelPulse
2012-01-04, 17:26
Nu har jag letat mig tokig utan att hitta, men hittar en från SvD, så kanske den du menade :D

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sunda-vanor-hejdar-cancer_6731389.svdSorry dude :D Jag har båda, lätt att blanda ihop.

Om man ska vara riktigt säker på att inte dö, av det man stoppar i sig så är det nog bäst att nöja sig med en morot och ett glas vatten efter passet och vill man festa till det kan väl pressa lite citron :thumbup:

Fredszky
2012-01-06, 17:10
Där handlar det inte om risken att få prostatacancer, utom risken att dö av det när man redan är diagnosticerad.

"These data suggest that frequent milk intake in adolescence increases risk of advanced prostate cancer."...

...Tolkar jag som att det handlar om risken att utveckla prostatacancer är högre senare i livet, om man druckit mycket mjölk som ung?

King Grub
2012-01-06, 17:12
Ökad risk för steg 3-cancer eller död av den.

boy18
2012-01-08, 23:39
vad menar dom med mkt mjölk halvliter per dag eller typ 2liter per dag???

blir det inte samma risk om man istället börjar ta mer proteindrinkar eller börjar äta mer kvarg,keso för att kompensera mjölken??

Clark
2012-01-09, 13:11
Vad är det i ägg som ökar dödligheten hos män med prostatacancer? Hur bör man som frisk förhålla sig till konsumtionen av ägg i och med detta?

paatrik
2012-01-09, 13:46
Finns det någon studie som specificerat vad "ett frekvent intag i unga år" innebär? Ett glas om dagen, två glas? Annars är väl kalcium något man ofta tar upp i samband med mjölk och dess eventuella skadlighet, vilket då inkluderar en rad andra livsmedel. Jag känner att ett par kunskapsluckor måste täppas till men överlag, vad mer har man diskuterat? Vad i mjölken tror man vara boven?
Vore också intressant och höra huruvida de "farliga" ämnena är farliga först vid en viss konsumtion, eller om vissa kan vara skadliga alldeles oavsett intag.

AtomicPuffin
2012-01-09, 13:48
Jag försökte titta på själva studien men fick inte (vill inte betala). Tittade dom på medellivslängden?

Dom såg en ökning av dödlighet i prostatacancer främst bland dom äldsta patienterna ("particularly among men born before 1920"). Prostatacancer är enligt vad jag lärt mig någonting i princip alla män drabbas av förr eller senare, därför skulle deras resultat enligt sammanfattningen lika gärna kunna vara att mjölk hindrar dig från att dö av andra saker så att du överlever länge nog att dö av prostatacancer?

Eller har dom tagit med det i själva studien?

Tycker generellt sett att påverkan på medellivslängden är superviktig i sådana här studier. Om man hundradubblar risken att dö i sjukdom x men lever 5 år längre i snitt ser jag det bara som positivt (om inte x är vansinnigt obehaglig).

Strand93
2012-01-09, 17:33
Fan då, brukar typ dricka 1,5 l mjölk om dagen. Mjölk är så förbannat gott alltså, kan klunka i mig en hel liter ibland till en film. Istället för chips och läsk kör jag på chips och mjölk, haha ;)

Eddie Vedder
2012-01-09, 17:36
Annars är väl kalcium något man ofta tar upp i samband med mjölk och dess eventuella skadlighet,

Det kan ju vara precis tvärtom. Sambandet kan finnas för intag av mejeriprodukter men det behöver inte bero på kalcium.

Intagsfrekvensen: 1) never, 2) less than once a week, 3) 1–2 times per week, 4) 3–4 times per week, 5) 5–6 times per week, 6) daily, and 7) more than once a day.

Jag har för övrigt tänkt sätta mig in lite mer i det här och skriva om det på bloggen någon dag. Ingen multiuppsats med den slutgiltiga sanningen dock. ;) Men vad man i sammanställningar kunnat visa och inte visa och hur starkt.

hemlis
2012-01-09, 17:59
Jag har för övrigt tänkt sätta mig in lite mer i det här och skriva om det på bloggen någon dag. Ingen multiuppsats med den slutgiltiga sanningen dock. ;) Men vad man i sammanställningar kunnat visa och inte visa och hur starkt.

Bra, det vore väldigt intressant att läsa!

exevision
2012-01-09, 18:08
Man kan ju fundera på hur många som får svåra frakturer och dör pga av lågt intag av mjölk/kalcium.

Eddie Vedder
2012-01-09, 18:09
Man kan ju fundera på hur många som får svåra frakturer och dör pga av lågt intag av mjölk/kalcium.

Jag skulle gissa på att det är väldigt få relativt sett.

exevision
2012-01-09, 18:18
Fettet i mjölken skyddar väll även mot cancer i magen/tarmarna?

Eddie Vedder
2012-01-09, 18:26
Fettet i mjölken skyddar väll även mot cancer i magen/tarmarna?

Var har du hört det? Hypoteser om probiotika och lactoferrin har jag stött på men inget om fettet.

Pushit
2012-01-09, 18:47
Jaha, och vad blir den allmänna handlingsplanen för kolos medlemmar nu då? :/

Deanmartin
2012-01-09, 18:53
Den risken tar jag! Klarar mig för tusan inte utan ett glas mjölk per dag :/

exevision
2012-01-09, 19:14
Var har du hört det? Hypoteser om probiotika och lactoferrin har jag stött på men inget om fettet.

Mindes troligen lite fel, men mjölk kan eventuellt skydda mot cancer i tarmarna iaf.
http://www.nordisknutrition.se/artiklar/2-08/NN2-mjolk_cancer.pdf

Sen finns det ju studier som visar att mejeriprodukter förlänger livet :thumbup: :
http://www.dn.se/nyheter/varlden/mejeriprodukter-forlanger-livet

Sverker
2012-01-09, 19:28
Mindes troligen lite fel, men mjölk kan eventuellt skydda mot cancer i tarmarna iaf.
http://www.nordisknutrition.se/artiklar/2-08/NN2-mjolk_cancer.pdf


Att ost snarare verkar ha en negativ
effekt på denna cancerform kan möjligen
förklaras av mekanismer kopplade
till mättat fett. Mättat fett ökar
insulinproduktionen och uttrycket
av insulinreceptorer i tjocktarmsceller.

Fanns ingen referens i texten till detta påstående:confused: Vad vet vi här ?

KalleTeodor
2012-01-09, 19:49
Jaha, och vad blir den allmänna handlingsplanen för kolos medlemmar nu då? :/

mindre mjölk helt klart, har prostatacancer i släkten också.

boy18
2012-01-09, 20:59
vad menar dom med mkt mjölk halvliter per dag eller typ 2liter per dag???

blir det inte samma risk om man istället börjar ta mer proteindrinkar eller börjar äta mer kvarg,keso för att kompensera mjölken??

Eddie Vedder
2012-01-09, 21:28
blir det inte samma risk om man istället börjar ta mer proteindrinkar eller börjar äta mer kvarg,keso för att kompensera mjölken??

Beror på vad mekanismen är. Frekvenserna i studien har jag nämnt.

Woody R
2012-01-09, 21:38
2+ liter om dagen sen jag var 15 år iallafall, nu säkert lite mer då et ibland blir 2 proteindrinkar per dag som jag blandar med 4dl mjölk vardera, till frukosten är det 5dl och kvällsmaten 5dl sen några dl till målen under dagen...

paatrik
2012-01-10, 14:11
Beror på vad mekanismen är. Frekvenserna i studien har jag nämnt.

Hur nära är man att finna den mekanismen? Förstår att inget är vetenskapligt bevisat men har man sett några återkommande samband?

King Grub
2012-01-10, 14:13
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22081693

paatrik
2012-01-10, 15:23
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22081693

Meta-analyses of cohort data available to date support an inverse association between milk intake and risk of colorectal and bladder cancer and a positive association between diets high in calcium and risk of prostate cancer

2-1=1, win? Nej, men tack för länken :)

Malone
2012-01-10, 15:30
Spontant känns det som dom flesta människor i Sverige dricker minst ett glas om dagen som minimum, nog vanligare med mer än tvärtom.

Själv dricker man det dagligen flera gånger per dag och har gjort så länge man kan minnas. Men är detta en slutgiltig studie eller är det som med alla andra cancerstudier där dom hittar att alla livsmedel ger cancer, typ?

Eddie Vedder
2012-01-10, 15:48
Men är detta en slutgiltig studie eller är det som med alla andra cancerstudier där dom hittar att alla livsmedel ger cancer, typ?

Inget av de två är rätt. Det här är ytterligare en till högen i ett samband som visats många gånger tidigare. Det finns inga studier som visar att typ allt ger cancer.

paatrik
2012-01-11, 09:44
Det finns inga studier som visar att typ allt ger cancer.

Tyvärr är det många som slentrianmässigt kommer med det efter varje ny studie.

clavain
2012-01-12, 09:04
Antar att några av er har läst hela studien, såg att någon postade nedanstående fördelning över frekvensen av mjölkintaget.

"1) never, 2) less than once a week, 3) 1–2 times per week, 4) 3–4 times per week, 5) 5–6 times per week, 6) daily, and 7) more than once a day."

Min fråga är, visade studien detaljerat risken för respektive grupp?

Eddie Vedder
2012-01-12, 09:09
Antar att några av er har läst hela studien, såg att någon postade nedanstående fördelning över frekvensen av mjölkintaget.

"1) never, 2) less than once a week, 3) 1–2 times per week, 4) 3–4 times per week, 5) 5–6 times per week, 6) daily, and 7) more than once a day."

Min fråga är, visade studien detaljerat risken för respektive grupp?

Man delade in i High och Low. Här är tabellen med oddskvoter som är kontrollerade för olika saker: http://aje.oxfordjournals.org/content/early/2011/12/20/aje.kwr289/T4.expansion.html

clavain
2012-01-12, 09:23
Ajdå, verkar inte komma in där utan att betala en stor säck med $...

Anledningen till att jag frågade var att jag ville se om "never" gruppen stack ut väldigt mycket i jämförelse med de andra.

vonad
2017-01-16, 19:07
Hur är läget idag?