handdator

Visa fullständig version : Flies eller press?


Discogymmar
2012-01-02, 14:28
kRkrpdK8nJY

Som topic, är det där press eller flies? känns som en väldigt dum fråga, men det känns som att det är lite mittemellan...

Proxy
2012-01-02, 14:33
Flyes.

Discogymmar
2012-01-02, 14:34
Flyes.

Tack. Gruvade mig som tusan att jag körde press när jag trodde att jag körde Flies.

Litar på käre Proxy så lås tråd

z_bumbi
2012-01-02, 14:38
Det där är helt klart pressar.

ceejay
2012-01-02, 14:39
Nån sorts blandning. Mest press skulle jag säga

Proxy
2012-01-02, 14:44
Det där är helt klart pressar.

Är du galen? Helt klart flyes. Det där är ju verkligen inte en press.

Sheogorath
2012-01-02, 14:46
Jag kallar det där för "hybridpressar" eftersom det är ett mellanting. Det enda vettiga sättet att köra "flyes" med hantlar. ;)

Kör man utan rörelse i armbågen blir det bäst med kablar eller i maskin. Riktiga flyes med hantlar har väldigt hög belastning i bottenläget och väldigt låg belastning i toppläget. Ett schyst sätt att stretcha bröstet är det, men knappast mer.

Bjern
2012-01-02, 14:52
Sådär ser mina flyes ut, så flyes enligt mig iaf. :)

krubkungen
2012-01-02, 15:03
Jag kallar det där för "hybridpressar" eftersom det är ett mellanting. Det enda vettiga sättet att köra "flyes" med hantlar. ;)

Kör man utan rörelse i armbågen blir det bäst med kablar eller i maskin. Riktiga flyes med hantlar har väldigt hög belastning i bottenläget och väldigt låg belastning i toppläget. Ett schyst sätt att stretcha bröstet är det, men knappast mer.

I kablarna är den skön. Man har väl kontakt med bröstmuskeln under hela utförandet där? Brukar i alla fall kännas som om brösten exploderar i topp läget :D

Proxy
2012-01-02, 15:05
I kablarna är den skön. Man har väl kontakt med bröstmuskeln under hela utförandet där? Brukar i alla fall kännas som om brösten exploderar i topp läget :D

Det är för att hävarmen aldrig går mot noll. :) Iom att det är med kablar så är belastningen konstant.

krubkungen
2012-01-02, 15:12
Det är för att hävarmen aldrig går mot noll. :) Iom att det är med kablar så är belastningen konstant.

Aha där ser man. Bra skit!!

Victuhh
2012-01-02, 15:17
Flyes med för tung vikt resulterar i halvflyepress. l0l

Rikard Jansson
2012-01-02, 15:21
Ser ut som flyes, men tycker det krävs fixerade armbågsvinklar för det

StureK
2012-01-02, 16:18
Off topic men en fråga, är det dåligt att köra flyes?

En sjukgymnast sa att det var skadligt för senan till biceps caput longum. Att man te x i kabel ska köra med böjda armbågar. Men här verkar folk köra den i alla fall så jag undrar det egentligen ligger till.

Proxy
2012-01-02, 16:19
Flyes ska definitivt alltid köras med böjda armbågar. Tycker inte att det är dåligt att köra flyes, men fokus bör alltid ligga på pressmoment.

z_bumbi
2012-01-02, 16:44
Är du galen? Helt klart flyes. Det där är ju verkligen inte en press.

Nej jag är inte galen men tack för din omtanke om min mentala hälsa. Det som är på filmen är dock fortfarande pressar. Triceps jobbar inte dynamiskt i flyes.

mysglenn
2012-01-02, 16:46
vad är poängen med flies över huvudtaget?

King Grub
2012-01-02, 16:47
Det är pressar på filmen.

z_bumbi
2012-01-02, 16:48
vad är poängen med flies över huvudtaget?

Belasta bröstmusklerna utan att involvera triceps är en av dem.

Rikard Jansson
2012-01-02, 16:48
Flyes är grymt om man är en av de få som tränar bröst+biceps istället för bröst+triceps

Anders The Peak
2012-01-02, 16:49
vad är poängen med flies över huvudtaget?

Stretch och överbelasta muskeln i en vinkel som gör att belastningen på specifik muskel blir ca 1.5 ggr högre jämfört med press.
Spelar det någon roll om det är enligt skolboken, som skrevs av ett gäng nördar som knappt har fattat vad man använder en hantel... ;)

vicarious
2012-01-02, 16:51
Är du galen? Helt klart flyes. Det där är ju verkligen inte en press.

Instämmer, förstår inte hur man kan få den där rörelsen till en press.

Proxy
2012-01-02, 16:51
Nej jag är inte galen men tack för din omtanke om min mentala hälsa. Det som är på filmen är dock fortfarande pressar. Triceps jobbar inte dynamiskt i flyes.

Det är för att jag håller så mycket av dig.

Varför skulle inte triceps kunna röra sig dynamiskt i en fly? Om du gör som på filmen fast i en cablefly, d.v.s. rätar ut armen, men syfte att klämma ihop brösten ordentligt, gör man en press då?

Detta är absolut inte pressar, det ser man ju klart och tydligt. Herren i fråga gör ju klart och tydligt hantelflyes med ett lite klumpigt toppläge för att han har valt för tunga hantlar.

Hur man kan få det till en press förbryllar mig.

vicarious
2012-01-02, 16:57
Hur definierar man en press och en fly?

ceejay
2012-01-02, 17:14
Hur definierar man en press och en fly?

antagligen beroende på om triceps jobbar dynamiskt eller inte :)

z_bumbi
2012-01-02, 17:48
Det enklaste är att kolla på var kraften går i rörelsen. I fallet med filmen såg går den rakt ner genom underarmen i princip fram tills att han tappar ut underarmarna i botten, gissningsvis för att han inte orkar hålla vikten eller för att han tror att han går djupare om hantlarna hamnar lägre.
Skulle han ha velat köra flyes så skulle kraften hamnat utanför underarmarna långt tidigare.

Flyes
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/CBLyingFly.html

Press
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html

Discogymmar
2012-01-02, 17:52
Intressant diskussion.
Vad skulle jag kunna göra för ett förbättra dessa "flyespressar" ? Tycker ni jag har för dåligt utförande på grund av för hög vikt? För det tar vääääldigt bra i brösten

Proxy
2012-01-02, 18:15
Men Bumbi, varför tar du upp en liggande cablefly som exempel och jämför med en hantelpress? Han kör ju inte liggande flyes med kablar, ser du inte att det är hantlar?
Med kablar blir det inte samma stress på axelleden med att falla ut lite mer tidigt, och dessutom så blir det naturligt då kraften inte går rakt ner, utan snett ner mot trissorna.

Det är ju hur lätt som helst att se att målet är att falla ut med hantlarna, och sedan föra dom ihop, inte att pressa hantlarna upp och ner. Därav är det solklart att det är en typ av fly som utförs.

Sen så verkar du (Bumbi) inte tänka på att det finns två typer av hantelflyes. Den ena där man har rakare armar som vi kan se här: http://www.exrx.net/Lists/ExList/ChestWt.html#anchor165455

Och den andra som här visas av big C:
3lpJVFzqyG8

Om man ska förklara detta lite enkelt med mekanik, så kan man säga att den andra varianten är smartare. I den första varianten är armarna väldigt raka, och därav så är hävarmen väldigt lång i bottenläget, och förkortas väldigt snabbt till att vara 0 i toppläget. Om man ska göra denna varianten så gör man sig själv en tjänst i att använda kablar.
Om man istället böjer på armarna som Jay gör, så kan man möta upp med ett sträcka ut armen lite smått, och därför ha kvar mer hävarm så att man kan behålla en bra belastning på bröstet.
Dessutom så är den andra varianten betydligt mer skonsam och lägger mer belastning där den ska vara - på bröstet.

Arnoldski
2012-01-02, 19:38
Belasta bröstmusklerna utan att involvera triceps är en av dem.

+1 -nuff said.



Det är klart att det är en gråskala, men ni som förespråkar den typen av flyes som första filmen i tråden visar, resonera gärna kring vad den övningen fyller för funktion i ett program som redan innehåller hantelpress. Det Bumbi skriver ovan är ju just den faktor som flyes kan addera till ett pressprogram och tar man bort den egenskapen blir det ju bara som ett till set med pressar som man kan hantera mindre vikt i....

Sheogorath
2012-01-02, 21:01
Vad var det för fel på mitt svar? Det är inte en press och det är inte en flye. Vi kan kalla det för hybridpress, hybridflye, pressflye, flyepress etc osv. Den kommer isolera (inte nödvändigtvis belasta) bröstet mer än en vanlig hantelpress och man kommer ha jämnare belastningskurva jämfört med en vanlig hantelflye.

Röda Björnen
2012-01-02, 21:59
TS, personen i videon använder antagligen för mycket vikt och i den koncentriska delen förvandlar övningen till mer av en press än en fly, en dålig press och en dålig fly som sheo ovan sa så en hybrid. Rådet är som vanligt, ta bort 30-50% av den vikten. Ha koll på utförandet, träna dina muskler och inte ditt ego.

Sheogorath
2012-01-02, 22:06
Fast jag sa inte "dålig". Jag tycker att hybridpress som i filmen är det enda vettiga sättet att utföra "flyes" med hantlar (om man nu inte bara vill använda dem som stretchverktyg för tuttarna). Rena flyesrörelser gör man bäst med kablar eller i maskin.

Det kan säkert finns något udda scenario där hantelflyes kan vara bra men för någon som bara vill bygga bröst kan jag inte se varför man skulle vilja ha 100% belastning i bottenläget och nära nog 0 i toppläget, när man som i filmen kan få mer belastning även i den senare delen av rörelsen. Och på frågan: "men varför inte bara köra pressar då?" kan man svara allt från "omväxling förnöjer" till "bättre stretch" eller "det känns gött" etc.

StureK
2012-01-02, 22:16
Fast jag sa inte "dålig". Jag tycker att hybridpress som i filmen är det enda vettiga sättet att utföra "flyes" med hantlar (om man nu inte bara vill använda dem som stretchverktyg för tuttarna). Rena flyesrörelser gör man bäst med kablar eller i maskin.

Det kan säkert finns något udda scenario där hantelflyes kan vara bra men för någon som bara vill bygga bröst kan jag inte se varför man skulle vilja ha 100% belastning i bottenläget och nära nog 0 i toppläget, när man som i filmen kan få mer belastning även i den senare delen av rörelsen. Och på frågan: "men varför inte bara köra pressar då?" kan man svara allt från "omväxling förnöjer" till "bättre stretch" eller "det känns gött" etc.


Så det är alltså ingen skaderisk att köra flyes? Min sjukgymnast menade att man alltid måste ha 90 graders vinkel i armbågsleden på grunt av bicepssenan. Han påstod att det är den som ligger och skaver när man tycker det tar så bra när man kör flyes.

Sheogorath
2012-01-02, 22:21
Så det är alltså ingen skaderisk att köra flyes? Min sjukgymnast menade att man alltid måste ha 90 graders vinkel i armbågsleden på grunt av bicepssenan. Han påstod att det är den som ligger och skaver när man tycker det tar så bra när man kör flyes.

Det finns skaderisker i alla övningar, men jag skulle säga att flyes om inte annat är ett bra sätt för att bibehålla en viss nivå av smidigheten i biceps- (och bröst)-muskeln. Börja med låg vikt och låt inte stretchen bli för intensiv. Om det drar väldigt mycket så kan du öka rörelselängden successivt.

Jag har för övrigt inte hört om ett enda fall där en bicepsmuskel rykt p.g.a. flyes. Däcklyft och marklyft är de vanligaste skadeövningarna i sammanhanget. Det betyder ju förvisso inte att det aldrig hänt, men jag är skapligt intresserad av muskelrupturer i överkroppen och tycker väl att det borde kommit upp i något sammanhang om det var någorlunda vanligt förekommande.

TREX
2012-01-02, 22:27
Arne P har talat

yLopBjcS_Fw

Det ni ser på filmen är beskrivet av Arne själv som "very deep and nice flyes"

Så, då var det nog sagt om det.

StureK
2012-01-02, 22:41
Det finns skaderisker i alla övningar, men jag skulle säga att flyes om inte annat är ett bra sätt för att bibehålla en viss nivå av smidigheten i biceps- (och bröst)-muskeln. Börja med låg vikt och låt inte stretchen bli för intensiv. Om det drar väldigt mycket så kan du öka rörelselängden successivt.

Jag har för övrigt inte hört om ett enda fall där en bicepsmuskel rykt p.g.a. flyes. Däcklyft och marklyft är de vanligaste skadeövningarna i sammanhanget. Det betyder ju förvisso inte att det aldrig hänt, men jag är skapligt intresserad av muskelrupturer i överkroppen och tycker väl att det borde kommit upp i något sammanhang om det var någorlunda vanligt förekommande.


Tackar för det. Smidighet kan behövas så ska lägga in detta lite smått igen.

Discogymmar
2012-01-02, 22:58
Oavsett vad det är jag gör, är det alltså inte "bra" för "byggning" utan mer för stretch?
Eller har jag uppfattat allt fel? Att det inte är något vidare övning

astrodog
2012-01-02, 23:12
Kan inte annat än skratta åt diskussionen :) Enda vettiga svaret är från Sheo. Hur kan man ens försöka svara på en sådan fråga utan att ta fram definitionen. Det är uppenbarligen inte en av de klassiska, simpelt defnierade rörelserna. Använder man definitionen som särskiljer med "dynamisk triceps" så får man rätt så enkelt svaret att det är en fly som övergår till en press. Själva pressen lär ju vara oväsentlig i belastning, eftersom den görs så högt upp. Men vad man egentligen borde diskutera är inte definitionerna, utan mekaniken, och vad som är positivt med den här stilen relativt andra varianter. Vilket var precis vad Sheo redan var inne på!

Sheogorath
2012-01-03, 06:36
Oavsett vad det är jag gör, är det alltså inte "bra" för "byggning" utan mer för stretch?
Eller har jag uppfattat allt fel? Att det inte är något vidare övning

Du har inte uppfattar det rätt. Du gör övningen bra och detta eftersom du inte gör en renodlad flye (utan ett mellanting mellan flye och press). I en flye sker det inte någon böjning/sträckning i armbågen utan all rörelse sker uppe i axlarna. Men den tekniken lämpar sig dåligt för hantlar och bättre för kablar eller maskiner.

I min mening behöver du inte ändra någonting för att ha en bra bröstövning.

Discogymmar
2012-01-03, 17:43
Du har inte uppfattar det rätt. Du gör övningen bra och detta eftersom du inte gör en renodlad flye (utan ett mellanting mellan flye och press). I en flye sker det inte någon böjning/sträckning i armbågen utan all rörelse sker uppe i axlarna. Men den tekniken lämpar sig dåligt för hantlar och bättre för kablar eller maskiner.

I min mening behöver du inte ändra någonting för att ha en bra bröstövning.

Då hänger jag med!
Tack för din tid och för att du redde ut det hela.