handdator

Visa fullständig version : Morgonträning innan frukost


Nebuchadnezzar
2012-01-02, 14:04
Hej,

Iom nya arbetstider har jag nu tänkt börja träna på morgonen och ha frukosten som mitt återhämtningsmål. För att orka det, morgontrött som jag är, tänkte jag använda Rage Nitro, och för att det skall finnas aminosyror att tillgå tänkte jag ta en vassledrink innan passet. Är det en god idé att även få i sig lite snabba kolhydrater? Lär ju vara rätt tomt efter nattens fasta.

Hur ska man lägga upp det, timingmässigt? Ska man ta PWO:n och protein- och (ev.) kolhydratdrinken samtidigt? Hur långt innan passet? Vet ju att vassle är snabbt, men har aldrig sett några konkreta siffror.

Spartansk
2012-01-02, 14:06
Nu svarar jag ju inte på din fråga, men för egen del har jag märkt att träning innan frukost går precis lika bra som träning efter (lyfter samma vikter), även helt utan kosttillskott.

Fredron
2012-01-02, 14:18
Dina glykogenlager kommer inte vara tomma på morgonen så det behöver du inte oroa dig för. Det är individuellt huruvida det finns ett behov att nya kolhydrater innan träningen, du får testa dig fram.

Det står väl på din PWO när den ska tas?
Ta din proteindrink i omklädningsrummet innan du börjar bara, det behöver du inte oroa dig för.

OneManArmy
2012-01-02, 15:51
Du kan ju ev äta ett litet större kvällsmål också om du känner dig orkeslös på morgonen.

King Grub
2012-01-02, 16:19
Även om muskelglykogenet inte är speciellt förbrukat kommer leverglykogenet att vara det, och blodsockret under optimala nivåer.

vicarious
2012-01-02, 16:59
Har för mig att Rage Nitro innehåller lite kolhydrater och protein.

Men blanda vassledrinken med ett par dl mjölk kanske och svep den just innan du börjar träna.

exevision
2012-01-02, 17:01
Personligen så tar jag EAA eller vassle före morgonträning. Ibland även lite långsamma kolhydrater, men inte långtifrån alltid. Fungerar hur bra som helst. Presterar lika bra vid morgon- som kvällsträning, möjligen lite bättre på morgonen.

Sniggel
2012-01-02, 17:06
Även om muskelglykogenet inte är speciellt förbrukat kommer leverglykogenet att vara det, och blodsockret under optimala nivåer.

Perfekt läge att äta godis när man vaknar då. eller dricka saft, juice, läsk eller äta frukt.

MrBulk
2012-01-02, 18:44
Även om muskelglykogenet inte är speciellt förbrukat kommer leverglykogenet att vara det, och blodsockret under optimala nivåer.

Vad är optimal nivå?

exevision
2012-01-02, 19:04
http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html

Sheogorath
2012-01-02, 20:31
Perfekt läge att äta godis när man vaknar då. eller dricka saft, juice, läsk eller äta frukt.

Ja och nej. Jag har experimenterat lite med det där. Jättemycket godis = katastrof (blev någon slags dipp). Lite godis = inte bättre än samma kalorimängd från ren glukos (men fler kalorier). Stor drink på 5 dl mjölk, 2 msk druvsocker, proteinpulver och kakao = inte bättre än 2 msk druvsocker.

Vad jag inte provat på länge är utan snabba kolhydrater alls, men jag sluter mig till uppfattningen att det, om det alls krävs kolhydrater för att maxprestera på morgonen, handlar om små mängder.

Sheogorath
2012-01-02, 20:48
Ja och nej. Jag har experimenterat lite med det där. Jättemycket godis = katastrof (blev någon slags dipp). Lite godis = inte bättre än samma kalorimängd från ren glukos (men fler kalorier). Stor drink på 5 dl mjölk, 2 msk druvsocker, proteinpulver och kakao = inte bättre än 2 msk druvsocker.

Vad jag inte provat på länge är utan snabba kolhydrater alls, men jag sluter mig till uppfattningen att det, om det alls krävs kolhydrater för att maxprestera på morgonen, handlar om små mängder.

Ska förstås vara "kolhydratmängd", i det här fallet cirka 20 g.

Nebuchadnezzar
2012-01-03, 13:39
Tack för svaren!

Kör nog på att dra ner ett par matskedar druvsocker i shaken då, till att börja med. Eller ska man ta det separat? Läste nånstans här på forumet att det krävs mycket vätska för att det ska bli isotont.

Sheogorath
2012-01-03, 13:58
Tack för svaren!

Kör nog på att dra ner ett par matskedar druvsocker i shaken då, till att börja med. Eller ska man ta det separat? Läste nånstans här på forumet att det krävs mycket vätska för att det ska bli isotont.

Fast isotont behöver du bara bry dig om om du får besvär med magen annars. Jag har en ganska känslig mage och klarar av att äta druvsocker som bara precis blivit uppslammat i vätska. Godis är ju inte precis isotont och det fixar man ju ;) Man kan kanske tänka på att dricka lite extra vatten i början av passet.

Nebuchadnezzar
2012-01-03, 14:06
Fast isotont behöver du bara bry dig om om du får besvär med magen annars. Jag har en ganska känslig mage och klarar av att äta druvsocker som bara precis blivit uppslammat i vätska. Godis är ju inte precis isotont och det fixar man ju ;) Man kan kanske tänka på att dricka lite extra vatten i början av passet.


Alright, tack för svaren!

Sniggel
2012-01-03, 14:39
Ja och nej. Jag har experimenterat lite med det där. Jättemycket godis = katastrof (blev någon slags dipp). Lite godis = inte bättre än samma kalorimängd från ren glukos (men fler kalorier). Stor drink på 5 dl mjölk, 2 msk druvsocker, proteinpulver och kakao = inte bättre än 2 msk druvsocker.

Vad jag inte provat på länge är utan snabba kolhydrater alls, men jag sluter mig till uppfattningen att det, om det alls krävs kolhydrater för att maxprestera på morgonen, handlar om små mängder.

Jag har också experimenterat och upplevt liknande saker som du. Och det vekar handla om mängder och substrat (sackaros kontra glukos) och timing av nästa aktivitet.

Just nu cyklar jag hyfsat intensivt till gymmet (eftermiddag/kväll) i ca 20 (ibland mer pga motvind) minuter och brukar inte ha ätit så mycket kolhydrater före (första måltid - äggomelett på 5 ägg med skivad morot, lök/vitlök och curry paste + eventuell apelsin). Då verkar det gå bra med så mycket som 40g druvsocker + 40g socker (och ofta 200mg koffein men inte alltid). Jag får ingen dipp av den stora mängden lättupptagna kolhydrater. förmodligen för att jag förbrukar en stor del av kalorierna på cykelturen. Jag misstänker att majoriteten av sackaroset och glukosen förbränns och lite lagras in och lite snurrar runt under början av passets gång.
Hade jag tagit buss till gymmet hade jag kanske dippat lättare om inte träningen kommer igång tillräckligt snabbt. Men eftersom jag inte ätit så mycket kolhydrater tidigt på dagen kanske jag även är insulinkänslig och hanterar mängden bättre. Dessutom bör min lever vara hyfsat låg på kolhydrat och ha plats för fruktoset jag får i mig pga nattens sömn.

Nu är detta inte morgonträning men drar ändå vissa paralleller.

davvvan
2012-01-03, 15:15
Tränat en hel del på morgon med bara PWO i magen och kosten dagen före avgör väldigt mycket för mig hur det presteras på morgonen efter.