handdator

Visa fullständig version : OpenOffice Calc (eller Excel ev) - Subtrahera konstant från alla celler?


svag74
2012-01-02, 13:31
Har en lååååång rad celler med vanliga tal i, som jag vill subtrahera 0.3 ifrån.
Hur fasen gör man?
Trodde inte det skulle vara så knepigt, men jag hittar ingen intuitiv lösning :(
För hand skulle det ta timmar så det är inget alternativ.

Någon? :)

Bite
2012-01-02, 13:42
I excel kan du göra såhär, beroende på hur värdena är organiserade. Om talen ligger i kolumn A med början i A1: skriv i t.ex B1: =A1-0.3, tryck enter, då får du resultatet i B1, sedan för du muspekaren längst ner till höger i cell B1 så markören blir ett litet kors, klickar fast och drar nedåt i kolumn B tills alla beräkningar gjorts. Kolla så att det stämmer, genom att tex klicka i cell B12 där formeln ska vara (=A12-0.3).

svag74
2012-01-02, 13:49
I excel kan du göra såhär, beroende på hur värdena är organiserade. Om talen ligger i kolumn A med början i A1: skriv i t.ex B1: =A1-0.3, tryck enter, då får du resultatet i B1, sedan för du muspekaren längst ner till höger i cell B1 så markören blir ett litet kors, klickar fast och drar nedåt i kolumn B tills alla beräkningar gjorts. Kolla så att det stämmer, genom att tex klicka i cell B12 där formeln ska vara (=A12-0.3).

Jäkligt snyggt, funkar, tack :)

MEN ...

... jag skulle sedan vilja ta bort ursprungliga raden, och köra copy/paste på den nyuträknade dit istället.
Men den nya raden innehåller bara värdet "-0.3" vid kopiering, och att ta bort ursprungliga går ju heller ej då den är referens till den nya.

Går det också att lösa på något sätt?

Mental
2012-01-02, 13:52
Jäkligt snyggt, funkar, tack :)

MEN ...

... jag skulle sedan vilja ta bort ursprungliga raden, och köra copy/paste på den nyuträknade dit istället.
Men den nya raden innehåller bara värdet "-0.3" vid kopiering, och att ta bort ursprungliga går ju heller ej då den är referens till den nya.

Går det också att lösa på något sätt?

I excel väljer du klistra in special, och markerar värden.
Edit: Efter att ha kopierat som vanligt. Klistra in med höger musknapp och inte ctrl+v

Bite
2012-01-02, 13:52
I Excel (2003, lol) kan du iaf kopiera den nya raden med resultat, markera den gamla som du vill ersätta, högerklicka och välj "klistra in special", välj sedan "värden".

Mental
2012-01-02, 13:53
I Excel (2003, lol) kan du iaf kopiera den nya raden med resultat, markera den gamla som du vill ersätta, högerklicka och välj "klistra in special", välj sedan "värden".


http://brodernasresa.blogg.se/images/2010/haha_112634746.jpg



:D

svag74
2012-01-02, 13:56
Ah, great :)
"Klistra in innehåll" heter det i Calc, och så får man kryssa ur allt som är default, som formler och annat, och bara ha kvar siffror.

Great, tack :)
Nu kan jag korrigera viktkurvan till nya vågen som visar 0.3 lägre :)