handdator

Visa fullständig version : Visst har man en "march"vikt?


Pretorian
2012-01-02, 13:29
Jag har för mig att jag läste i Forma kroppen om att man har en slags "march"vikt eller standardvikt (ursäkta mina ordförslag på denna vikt) som är svårare att ändra. Tänker jag inte riktigt på vad jag äter så hamnar min vikt ungefär vid 81 kg. Stämmer det att man har ett sådant viktläge?

Jag, tex, har haft väldigt svårt att komma över min normala vikt på 81 kg som jag haft de senaste åren. Då räknar jag bort förra årets deff där jag gick ner till 73-74 kg.

Efter deffen bestämde jag mig för att gå upp i vikt och försöka komma över min tidigare maxvikt. Nu har jag lyckats komma upp till 83 kg men på 81 kg låg jag länge utan att något hände. Tycker fortfarande det är jobbigt att äta mer mat för att gå upp i vikt.

Spartansk
2012-01-02, 13:30
Man har ju en "set point" i alla fall, dvs en fettprocent som kroppen försöker hålla.

Proxy
2012-01-02, 13:43
Säger som Spartansk, man har snarare en viss fettprocent som kroppen gärna håller. Dock naturligtvis lätt att förväxla med vikt eftersom att man inte alltid växer särskilt fort.
Lätt att komma upp till när man är i bra form, och svår att komma över när man bulkar.

Pretorian
2012-01-02, 13:46
Det blir till att tittat igenom boken igen... jag känner igen det ni skriver om fettprocenten men jag tror det även fanns något om vikten. Sherlock återkommer...

Silencer
2012-01-02, 14:21
Tror man kallar det set points oavsett vad det är man mäter.

Min ligger kring 70kg nu. Allt över eller under det kräver stor kamp.
Det känns dessutom som att den är helt oberoende av kalorierna man äter, eller inte äter. Om jag inte medvetet påverkar vikten så står den kring 70kg, oavsett vad jag gör.

fredrik1
2012-01-02, 14:21
Var brukar "Set-pointen" ligga?

Pretorian
2012-01-02, 14:36
Var brukar "Set-pointen" ligga?

Det beror väl mycket på kroppslängden och kanske sitt tidigigare levene i livet?

Kischen
2012-01-02, 14:44
Var brukar "Set-pointen" ligga?

Det är naturligtvis individuellt.

slwannabe
2012-01-02, 14:48
Känns som det borde stämma. Så fort jag börjar slarva lite med kostållningen (skippar frukost, äter skitmat, tar bara en tallrik fil efter träningen) går jag ned till 71-72. Lite irriterande men bra incitament att sköta kosthållningen i alla fall. 70 kg på nästan 1,90 ser & känns inte hälsosamt.

Sniggel
2012-01-02, 15:57
Jag tycker snarare att min bf% verkar vilja sjunka ju längre jag tränar. Jag hade inga problem att komma upp till 88 kg förut men nu har jag problem med att komma över 83 kg.
Jag tror vikten är en del i setpointen och inte enbart fettprocenten. Möjligtvis att man kan säga fettmängd spelar större roll än %. Till viss del är det förstås även förändrade vanor som gör det svårare att överäta. Men jag försöker ha med det i beräkningen också. Kostillskott såsom gainers, druvsocker och rent socker att använda för att kompensera för den energi man gör av med på att träna känns mycket mer lockande nu än tidigare. Något jag även kan tänka mig att använda under diet för att snabba på återhämtningen och undvika för snabb viktnedgång (tidig fas av dieten).