handdator

Visa fullständig version : Vad tycks om mitt schema?


RobbeliRobban
2004-01-10, 17:02
Jag tränar oftast hemma, sent på kvällarna (är pappaledig), jag ökar rejält i styrka i axlar, och ökar fast i snigelfart i övriga kroppen, vill ha synpunkter för att optimera schemat.

Mån: Axlar, pecs, tric, (på gymmet)
Militärpress 5set max reps på 60,70,80,90 och till sist 50kg
Bänkpress 10set första setet c:a 15reps på 100kg, sänker inte vikten utan försöker klämma så många reps som möjligt i varje efterföljande set.
Dips så många set jag orkar*max reps (brukar bli en 7-8set)

Tis: Biceps, trapz, underarmar, mage (hemma)
Hantelcurl 10set max reps på 31kg (brukar bli 7:or i början, betydligt mindre reps i slutet)
StångShrugs 8set 100kg*20reps
Omv stångbicepscurl(?) 3set 40kg*15 reps
handledscurl 2set 40kg*20reps
Crunches 4set*25reps

On: Axlar,rygg (hemma)
Militärpress 5set max reps på 90,90,90,90,50kg
Marklyft 4set max reps på 107,5kg (alla vikter jag har hemma brukar bli strax över 20 reps i första)
Stångrodd 4set max reps på 107,5kg
Chins 7set på kroppsvikt

Tor:vila

Fre: Ben (gym)
Knäböj 4*max (brukar bli en 12:a) på 80kg
Benspark 4*20 på 75kg (hela viktmagasinet)
vadpress i benpressmaskin 4*20 på 150kg (hela viktmagget)

Lör: Axlar, mage (hemma)
Militärpress lång uppvärmning, 2-3 maxförsök, 1set till failure på 80kg, 1set till failure på 50kg.
Flyes 2set 11kg *max reps (c:a 15)
Lutande flyes 2set 11kg*max reps (c:a 12)
Crunches 4*25reps

pettan85
2004-01-10, 17:55
Varför tränar du axlar 3 ggr/vecka ?

Allan
2004-01-10, 17:56
Tänk på att du kopplar in axlar signifikativt i rygg, bröst och vissa tricepsövningar. Lätt att både skada sig och bli övertränad i de partierna....


allan

RobbeliRobban
2004-01-10, 22:24
pettan: axlar kör jag tre gånger i veckan för att det är kul, det enda jag ökar ordentligt i, och för en komplexartad upplevelse när jag skulle pressa 85kgs stock i en strongmantävling och inte gjorde ett enda rep, så nu jeklar skall axlarna spöas.

allan: Skaderisken har du rätt i, men jag ökar faktiskt varje pass (gör mer reps, och kan maxa nåt kg mer på maxpassen), så övertränad i axlarna blir jag inte (skulle jag däremot köra rygg eller biceps i samma frekvens då hade det inte gått så bra).

Åse Columbus
2004-01-10, 22:31
Originally posted by RobbeliRobban
pettan: axlar kör jag tre gånger i veckan för att det är kul, det enda jag ökar ordentligt i, och för en komplexartad upplevelse när jag skulle pressa 85kgs stock i en strongmantävling och inte gjorde ett enda rep, så nu jeklar skall axlarna spöas.

allan: Skaderisken har du rätt i, men jag ökar faktiskt varje pass (gör mer reps, och kan maxa nåt kg mer på maxpassen), så övertränad i axlarna blir jag inte (skulle jag däremot köra rygg eller biceps i samma frekvens då hade det inte gått så bra).

hur länge har du tränat????

tänk på att lyssna på oss som tränat 20 år +..

been there ...done that..och lärt oss av misstagen...

men du kanske fyller 40 snart????

då kanske du e klok.....;)

Allan
2004-01-10, 22:59
Det går så länge det går...konstanta ökningar brukar vara ett kaonbra sätt att skaffa sig skador på - därför att muskeln ökar och blir starkare fortare än ligamenten. Träna på du, men var vaksam på varningssignaler...

allan

RobbeliRobban
2004-01-10, 22:59
Originally posted by Åse Columbus


hur länge har du tränat????

tänk på att lyssna på oss som tränat 20 år +..

been there ...done that..och lärt oss av misstagen...

men du kanske fyller 40 snart????

då kanske du e klok.....;)

Jag har tränat i lite mer än 10år, självklart lyssnar jag på de som vet bättre (jag ignorerar inte de som kan mindre heller), varken klok eller snart 40 (25, tillräcklig ålder för att vara "gubbe")

Survivor
2004-01-11, 12:15
Du tränar axlarna som en tok och undrar varför det inte händer så mycket med resten av kroppens muskelgrupper!?
Kanske kan vara så att kroppen har fullt upp med att svara och förbereda axlarna på den ganska högfrekventa överbelastning som sker av dem?
Det är som med allt annat. Börjar du lägga ner mer tid på en sak så måste något annat nedprioriteras. Kroppen fungerar likadant.

RobbeliRobban
2004-01-11, 18:47
Originally posted by Survivor
Du tränar axlarna som en tok och undrar varför det inte händer så mycket med resten av kroppens muskelgrupper!?
Kanske kan vara så att kroppen har fullt upp med att svara och förbereda axlarna på den ganska högfrekventa överbelastning som sker av dem?
Det är som med allt annat. Börjar du lägga ner mer tid på en sak så måste något annat nedprioriteras. Kroppen fungerar likadant.

Det har du helt rätt i, men axelträning är ju så himla kul.

Kallingen
2004-01-11, 21:01
Originally posted by RobbeliRobban


Det har du helt rätt i, men axelträning är ju så himla kul.


Allt i livet är inte kul. Om du kört axlar mycket nu under en tid och ökat mycket på kort tid så vore nog vilo-period för axlarna och kanske ta sig an dom andra musklerna - en lite ovanlig träningsmetod.

Om det är som du säger så är det ett under att du inte skadat dig redan. Även om jag inte har tränat 20+år så är jag klok nog att förstå att detta är fel. Börja från 0. ;)

z_bumbi
2004-01-11, 22:08
Lär dig tyngdlyftningsteknik så blir inte 85-kg stocken så tung att pressa nästa gång...


I övrigt är väl 3 pass axlar per vecka lite overkill, om du har problem att öka i något så kan det ju vara lämpligt att köra reducerad volym på allt det andra och specialträna bara en muskelgrupp i taget.

RobbeliRobban
2004-01-12, 15:54
Originally posted by Kallingen



Allt i livet är inte kul. Om du kört axlar mycket nu under en tid och ökat mycket på kort tid så vore nog vilo-period för axlarna och kanske ta sig an dom andra musklerna - en lite ovanlig träningsmetod.

Om det är som du säger så är det ett under att du inte skadat dig redan. Även om jag inte har tränat 20+år så är jag klok nog att förstå att detta är fel. Börja från 0. ;)

Har du rätt i, men jag kör inte såhär hela tiden, större delen av året blir det bara 2-3 (oftast 2) pass i veckan, med ganska tunga vikter (5-10 reps) och färre set. Brukar köra två hårda perioder per år, 2 månader åt gången.

RobbeliRobban
2004-01-12, 15:57
Originally posted by z_bumbi
Lär dig tyngdlyftningsteknik så blir inte 85-kg stocken så tung att pressa nästa gång...
Det kanske vore något.

I övrigt är väl 3 pass axlar per vecka lite overkill, om du har problem att öka i något så kan det ju vara lämpligt att köra reducerad volym på allt det andra och specialträna bara en muskelgrupp i taget.
Se på min store idol Greg valentino han kör armar varannan dag.:D