handdator

Visa fullständig version : Schema, vad tycks?


Aaarnold
2012-01-02, 12:56
Hejsan, har inte varit så aktiv men nu är det dags.
Sorry om jag postar tråden lite fel men tror det ska va rätt.

Har kommit på ett schema som jag tänkt börja med idag och hade tänkt fråga er vad ni tycker om det? Synpunkter, kritik osv..
Tack på förhand! :)

Mån: Armar/Mage (biceps/triceps)
Tisdag: Axlar/Nacke (fram, sida, bak)
Onsdag: Ben (höfter, lår, vader)
Torsdag: Bröst/Triceps/Mage (ingen uppåtlutande bänk)
Fredag: Rygg/Biceps (någon övning baksida axlar)
(Slänger in underarmar/handleder någon gång ibland)

Spartansk
2012-01-02, 12:58
Varför armar två gånger?
Varför ingen magträning?
Vilka övningar tänkte du köra? Hur många set/reps?

Aaarnold
2012-01-02, 13:05
Oj, glömde skriva med det, ändrade nu.
Hade tänkt att på rygg dagen så slänger jag in 2 övningar på biceps, eftersom att biceps används en del i de rygg övningar jag kör, sedan gör jag likadant på bröst dagen, lägger in 2 övningar på triceps eftersom jag har känt att jag får rätt bra pump i triceps även om jag kör bänk rätt brett.

Jag växer bäst på få reps, fler set.
Hade tänkt köra runt 6 - 8 reps 4, 5 set. Beror på just vad jag kör, t.ex. om jag kör bänk så kör jag tungt och sedan drar jag av vikten och pumpar ur det sista. På mage däremot kör jag mer högrep.

Spartansk
2012-01-02, 13:08
Okej, men vilka övningar kör du?

Aaarnold
2012-01-02, 13:10
I just vad? I allt?

Spartansk
2012-01-02, 13:11
I just vad? I allt?

Ja? :)

Aaarnold
2012-01-02, 13:13
Jag ska iväg nu för att hälsa på syrran men jag skriver ner allt när jag kommer hem, är hemma om 3 timmar typ :)

Aaarnold
2012-01-03, 02:57
Hann inte logga in tidigare..
Kan väl skriva ner hur en vecka kan se ut på ett ungefär, allt beror på dagsform, kost, energi osv..

Bic:
Skivstångcurl
Hammercurl (med rep i kabelmaskin)
Hammercurl (triceps stång)

Tri:
Pushdowns (rep)
Pushdowns (v-handtag)
Liggande tricepspress (ez-stång bakom huvudet)

Axl:
Sittande millitärpress (framifrån)
Sittande axelpress (maskin)
Stående hantellyft åt sidan
Framåtlyft (stång)
Stångrodd (lutar mig mer framåt och drar med bara axlarna och inte latsen)

Nac:
Skivstångsshrugs
Hantelshrugs

Ben:
Benpress
Lårspark (framsida lår) Maskin 1
Lårspark (framsida lår) Maskin 2
Lårcurl liggandes (baksida)
Lårcurl sittandes (baksida)
Stående vadpress (maskin)
Sittande vadpress (maskin)

Brö:
Rak bänkpress
Hantelpress
Hantelflyes

Tri:
Pushdowns (rep)

Mag:
Cablecrunches (rep)
Uppåtlutande situps

Ryg:
Latsdrag (framför)
Chins
Sittande rodd
Stångsrodd

Bic:
Stångcurl
Hantelcurl

Mage slänger jag in lite då och då, beroende på energi och vad jag kör innan :)

Edit:
Jag är inte helt nöjd.. vet inte hur jag ska lägga axlar och bröst eftersom det tar en aning i triceps när man kör millitärpress, beroende på hur smalt/brett grepp man har.

klupknum
2012-01-03, 06:25
Inga marklyft eller knäböj?
Varför så mycket maskiner?

mysglenn
2012-01-03, 09:05
Alldeles för många och för kassa övningar

Dessa övningar kör jag:

Ben: knäböj eller frontböj eller benpress
stående vadpress

Rygg: marklyft, chins och skivstångsrodd

biceps: rak skivstångscurl

triceps: smal bänkpress

bröst: bänkpress, dips

axlar: stående militärpress, hantellyft åt sidan

mage: situps på lutande bräda


Träna axlarna tsm med bröst och triceps helt enkelt, kör renodlade presspass 2ggr i veckan, som avslutas med hantellyft åt sidan.

Aaarnold
2012-01-03, 13:57
Inga marklyft eller knäböj?
Varför så mycket maskiner?

Kör bara lätta mark varannan vecka eftersom jag inte vill få mycket bredare midja, vilket i sin tur får latsen och se mindre ut.
Knäböj kan jag inte köra eftersom det klickar i knäskålen och det gör svin ont, skadade den 2 gånger för 2 år sen.. :/
Nja, det var väl på ett ungefär, allt stämmer ju inte heller, var lite hängig när jag skrev det, sen varierar jag mig rätt mycket med..gymmet jag kör på nu har inte bästa utrustningen heller.

Alldeles för många och för kassa övningar

Dessa övningar kör jag:

Ben: knäböj eller frontböj eller benpress
stående vadpress

Rygg: marklyft, chins och skivstångsrodd

biceps: rak skivstångscurl

triceps: smal bänkpress

bröst: bänkpress, dips

axlar: stående militärpress, hantellyft åt sidan

mage: situps på lutande bräda


Träna axlarna tsm med bröst och triceps helt enkelt, kör renodlade presspass 2ggr i veckan, som avslutas med hantellyft åt sidan.

Hmm.. ja jag har tänkt så flera gånger, det som dock stör mig då är att jag inte kan lägga "all fokus" på just en muskel. Låt oss säga att jag kör bröst/axlar/triceps.
Då är jag helt slut efter att jag fokuserat på bänken, kör jag tungt och vilar lite längre så springer ju tiden iväg, vill vara klar på helst 1 timme max. Men ditt upplägg lät helt okej, däremot är inte smal bänkpress någon favorit då jag inte får nåt speciellt tryck av den i triceps..

mysglenn
2012-01-03, 15:12
Hmm.. ja jag har tänkt så flera gånger, det som dock stör mig då är att jag inte kan lägga "all fokus" på just en muskel. Låt oss säga att jag kör bröst/axlar/triceps.
Då är jag helt slut efter att jag fokuserat på bänken, kör jag tungt och vilar lite längre så springer ju tiden iväg, vill vara klar på helst 1 timme max. Men ditt upplägg lät helt okej, däremot är inte smal bänkpress någon favorit då jag inte får nåt speciellt tryck av den i triceps..


Att man inte kan "fokusera" är ju trams, kroppens muskler är designade att arbeta tillsammans. Oavsett om man "känner" saker eller inte så används musklerna. Så se pressövningarna som övningar för bröst OCH axlar OCH triceps, istället för "bänk = bröst" osv.

Aaarnold
2012-01-03, 16:21
Nej det är inget trams, kör du bänk skit tungt 4, 5 set och sen ska du iväg till millitärpress och mosa så är jag säker på att du knappt orkar sätta upp viktskivor på ez stången när du ska köra triceps.. men ska prova, tack för idéen :)

mysglenn
2012-01-03, 16:37
Nej det är inget trams, kör du bänk skit tungt 4, 5 set och sen ska du iväg till millitärpress och mosa så är jag säker på att du knappt orkar sätta upp viktskivor på ez stången när du ska köra triceps.. men ska prova, tack för idéen :)

gissa varför du inte kommer orka med många viktskivor på din ez stång? Jo för att du redan har tränat triceps i pressövningarna *gah!*

Aaarnold
2012-01-03, 16:49
Menade inte så..menade att man inte har någon ork kvar i huvudet alls. Vet inte hur det är för dig men träning är inte bara fysiskt utan mentalt också :P

mysglenn
2012-01-03, 16:53
Menade inte så..menade att man inte har någon ork kvar i huvudet alls. Vet inte hur det är för dig men träning är inte bara fysiskt utan mentalt också :P

Det övar man upp, sedan är det knappast jobbigt med 3-4set bänkpress, 3-4set militärpress, sen är det ju bara lull-lull övningar kvar :)

kanske är därför de taniga killarna på gymmet glider runt och kör 10 övningar per pass, bara isolationsövningar

ja det ska vara roligt osv att träna, men att få muskler är väl roligt? :)

Aaarnold
2012-01-03, 17:06
Haha, men ska prova. Tack för tipset :)

mysglenn
2012-01-03, 17:12
Haha, men ska prova. Tack för tipset :)

finns ju de som kör 16set pressar på ett pass, sedan 9set biceps på det..

var en snubbe som gjorde tråd om det igår här hehe

Aaarnold
2012-01-03, 17:17
Japp, det jag menar. Finns inget "för mycket" eller "för lite", alla kroppar svarar olika. Det bästa är att prova sig fram, det är nu när jag kör fler övningar fler set/färre reps som jag växt rätt bra :)

mysglenn
2012-01-03, 17:18
Japp, det jag menar. Finns inget "för mycket" eller "för lite", alla kroppar svarar olika. Det bästa är att prova sig fram, det är nu när jag kör fler övningar fler set/färre reps som jag växt rätt bra :)

mera knoppen som är olika ;) Vissa vill ju inte ta i på gymmet, tex tjejer :smash:

Aaarnold
2012-01-03, 17:33
HAHA sant!! *gah!*