handdator

Visa fullständig version : Hur hanterar ni ångesten över risken att förlora jobbet?


korros
2012-01-02, 10:06
I dessa tider av ekonomisk oro och då arbetslösheten förväntas stiga detta år är risken för att förlora sitt jobb påtaglig för de allra flesta. Så därav frågan, hur gör ni för att hantera ångesten över risken att förlora ert jobb? Om ni känner en ångest överhuvudtaget?

Det vore speciellt intressant att få veta hur ni med speciellt utsatta yrken hanterar detta och som kanske har stora bostadslån, familj o.s.v?

Lever ni från månadslön till månadslön i nuet eller lägger ni undan något för sämre tider?


OBS, Ni som föddes med silversked i munnen gör er icke besväret i den här tråden...

Rahf
2012-01-02, 10:08
Jag har ångest över att skaffa jobb och betala hyran, det är ännu hårdare i USA.

Snobbe
2012-01-02, 10:09
Jag har ingen ångest överhuvudtaget. Jag är 99% säker på att jag kommer få behålla mitt jobb tills jag själv väljer att gå vidare. Och jag får jobberbjudanden ganska ofta så att få nytt hade nog inte varit omöjligt heller.

Sen sparar jag iofs en del också så skulle säkert kunna leva ett år fattigt.

Känner du själv ångest? Över vad isf? Jag tror inte det är så många i Sverige som blir sparkade pga världsekonomin? Nu vet jag att jag skjuter mig själv i foten pga saab men förutom dom?

pbiddy
2012-01-02, 10:12
Jag har ingen ångest alls för det.

Egentligen borde jag nog ha det då jag bara är två månader in i min provanställning som är sex månader lång, men jag känner mig hyfsat säker på fortsatt anställning och branschen verkar klara sig bra.

Sen har jag a-kassa som backup vilket betyder att jag kommer få ut ett par tusen mer än de jag har fått från CSN de senaste tre åren (bortsett från de två månader jag har arbetat). Jag är alltså "van" vid att ha lite mindre pengar att röra mig med och det har inte varit några problem då jag inte har speciellt stora utgifter och inga lån.

Förstår att vissa kan ha det bra mycket värre, typ par som båda har arbetat på Saab eller liknande.

tjabon
2012-01-02, 10:13
Vilka yrken menar TS är speciellt utsatta ??
Man tar väl knappast huslån som vikare inom hemtjänsten t.ex.

För oss tekniker/ingenjörer har det aldrig varit så bra arbetsmarknad
som det är just nu.

gatewarden
2012-01-02, 10:17
I dessa tider av ekonomisk oro och då arbetslösheten förväntas stiga detta år är risken för att förlora sitt jobb påtaglig för de allra flesta. Så därav frågan, hur gör ni för att hantera ångesten över risken att förlora ert jobb? Om ni känner en ångest överhuvudtaget?

Det vore speciellt intressant att få veta hur ni med speciellt utsatta yrken hanterar detta och som kanske har stora bostadslån, familj o.s.v?

Lever ni från månadslön till månadslön i nuet eller lägger ni undan något för sämre tider?


OBS, Ni som föddes med silversked i munnen gör er icke besväret i den här tråden...

Jag har ingen ångest. Fick uppleva detta faktum 2009. 2008 efter dom la varslet gick jag och köpte min lägenhet och forsatte allt som inget. Såg till att fixa ett nytt gigg så att jag inte skulle bli arbetlös. Flyttade även mitt jobb till indien och jobbade med det både här uppe och där nere den sista perioden, som en biljett tillbaks till företaget då jag inte ville lämna.

Skulle det hända igen så blir väll det samma princip. Jag kommer inte bry mig och kan tänka mig att komma tillbaks till bolaget igen om det är så.
Det är inget personligt så man skall inte ta det personligt.

Är man hyfsat awsome på det man gör och är frammåt så löser sådana här situationer bra, iaf om man bor i en "något" större stad.

Om inte annat så kan man börja plugg.

Livet är för kort för ångest och hat. Vet många som blev sura på mig för jag hjälpte företaget och som fick rage direkt dom la varslet mot bolaget.

Det är det jag skulle göra, alltid gå med flaggan i topp, gärna lite till så har man sin fribiljett när det blir bättre tider.

Dreas
2012-01-02, 10:18
Just nu är jag inte orolig alls, får se hur det artar sig under året.

Raschmus
2012-01-02, 10:32
Sparar pengar och har ett öra vid rälsen. Får regelbundna jobberbjudanden.

G_lund
2012-01-02, 10:36
Har ingen ångest, skulle klara mig något år utan en enda krona i inkomst.
(bor i en mindre stad, litet lån på lägenheten, inga barn osv.)

Slartibartfast
2012-01-02, 10:40
Ingen ångest alls.

Eddie Vedder
2012-01-02, 10:42
Jag är egen företagare och kan leva på intäkter som motsvarar socialbidragsnivåer utan problem. Så det är nog lugnt.

Matsa
2012-01-02, 10:51
Om du känner dig orolig föreslår jag att du börjar skissa på en handlingsplan, tänk över vad du har för alternativ om du skulle bli av med jobbet. Allt blir mycket lättare att hantera när man tar saker i egna händer så att man slipper känna sig utlämnad.

Personligen är jag inte det minsta orolig då min yrkeskår är en bristvara just nu (och ser så ut att vara ett bra tag framöver). Jag har dock varit med om två varsel tidigare men jag har aldrig varit orolig då jag hela tiden har haft inställningen att det ska leda till något bättre i slutänden.

Jishuku
2012-01-02, 10:52
Innan jag fick arbete var jag arbetslös i 7 års tid.
Jag är van att leva på under 10k i månaden, skulle inte kunna spendera mer utan att känna mig slösaktig. Så jag sparar enkelt undan en del pengar varje månad. Har byggt upp en bra buffert.

Får såklart även A-kassa om jag skulle få kicken, och 80% av lönen räcker mer än väl.

Kabuto
2012-01-02, 11:14
Känner mig inte orolig alls just nu, sparar undan lite grann men skulle nog klara mig bara på a-kassa om jag fick kicken. Jag jobbar på en ganska liten firma och just nu är det 5st som får gå före mig, halva företaget är det.

Exdiaq
2012-01-02, 11:25
Har det rätt förspänt med att bo hemma för 3000:- per månad, eller gratis om det finns giltiga skäl till att jag inte har råd. Är inte direkt slösaktig så kan nog leva på 4000-5000kr per månad. Så kanske inte är helt rätt person att yttra mig.

Ska börja söka jobb när jag kommer hem och då kommer vetskapen att Sverige när har en av de bästa arbetsmarknaderna i världen just nu vara en trygghet i sig. Jag får ångest när jag pratar med folk om hur det är här i det "förlovade landet" USA. En stor del av de vanliga Johnson's som tillhör de som har jobb arbetar halvt ihjäl sig för ena jävla skitlöner. Lägg därtill en massa utgifter som barns college, försäkringar m.m. så skattar man sig lyckligt att man bor i ett hyfsat pragmatiskt och välordnat land.

Att andra har det värre men ändå "överlever" funkar för mig nu. Jag är tacksam för att jag bor i Sverige.

Imni
2012-01-02, 11:33
Genom att ha 3-4 månadslöner (helst 6, även om det vissa tycker 12) och genom att inte ha tagit på sig för stora lån, framförallt konsumtionslån, så kan man minska risk och öka nattsömnens kvalitet. Tyvärr har alldeles för många svenskar för lite sparat och för stora lån för att den framtida sömnens kvalitet ska kunna säkras.

Handlingsplan som någon skrev är en bra start och att spara spara spara är en annan.

martikainen
2012-01-02, 12:14
Jag har som minst ett halvårs grundlön undanstoppat och jag känner mig hyffsat trygg i min anställning, har gått genom 2 varsel nyligen och mina chefer är nöjda med mig.
A-kassa medlem sedan 3 år tillbaka och jag har möjligheten att ta ett mindre välbetalt jobb inom samma bransch (IT-Drift) om det skiter sig.
Har även kontakter i andra företag i samma bransch där jag kanske kan komma in om det finns utrymme.

Om jag hade haft ångest så hade jag sett till att göra mig själv mer värdefull för företaget, i min bransch handlar det mycket om att vidareutbilda sig på olika system för att på så sätt vara en bättre tillgång än mina kollegor. (vilket jag iof gör, men till en större grad kanske)

stridis
2012-01-02, 12:17
Jag har noll ångest över att förlora jobbet.

Eh, vilket jobb?*cry*

filmjölk
2012-01-02, 12:36
Jag hanterar den ångesten dåligt.

Jag har genom erfarenhet fått reda på att kan jag inte arbeta får jag inga pengar, oavsett vad. För mig finns inget alternativ till månadslön. Jag måste helt enkelt arbeta - Arbeit macht Frei! Jag har betalat skatt sedan jag började arbeta som 13-åring, nåja, jobba på riktigt sedan 19-åring och framåt (är 33) och blir jag sjuk (eller arbetslös) får jag inte ett ruttet öre av f-kassa eller a-kassa, oavsett att jag betalar till a-kassan, facket och skatt varenda månad. Det jag får isf är blanketter följt av fler blanketter men inga pengar.

Så mitt alternativ är att jag utifall jag skulle bli av med jobbet och inte få ett nytt inom ett par månader (har sparat en buffert) är att försöka mig på att råna en bank eller växlingskontor. Förutseende som jag är har jag lite lösa planer på hur jag skulle kunna genomföra detta.

Spartansk
2012-01-02, 12:41
Det jag får isf är blanketter följt av fler blanketter men inga pengar.

Varför får du inga pengar?

Stefan J
2012-01-02, 12:43
Haha, jag har ångest över att jag måste jobba till pensionen. Det är väl ett i-landsproblem jämfört med ångesten över att förlora jobbet, så jag ska väl inte klaga.

stridis
2012-01-02, 12:44
Varför får du inga pengar?

Han är en tjalle tvärvigg antagligen.

stridis
2012-01-02, 12:50
Haha, jag har ångest över att jag måste jobba till pensionen. Det är väl ett i-landsproblem jämfört med ångesten över att förlora jobbet, så jag ska väl inte klaga.

Vilken pension? Det blir när man trillar av pinn. Fast å andra sidan så rullar jag tummarna nu. "Sitt medan du är ung så att du har ork att stå när du är gammal";)

Fredron
2012-01-02, 12:52
Skaffa dig en buffert.
Att ha tillräckligt med pengar för att kunna dra till thailand och chilla där ett år ifall allt skiter sig gör att jag kan sova gott :)

filmjölk
2012-01-02, 12:53
Varför får du inga pengar?

ja du, inte vet jag. Men jag får inga pengar, oavsett, bara fler blanketter. Jag var med om en personlig tragedi för några år sedan, som vem som helst hade blivit sjukskriven för (jag hade även två separata läkarutlåtande, från en allmänläkare och en psykiater) men blev ändå tvungen att arbeta. Det är som att jag har någon slags stämpel vid mitt personnummer som omöjliggjör all form av rättighet till sociala skyddsnät.

Spartansk
2012-01-02, 12:53
Han är en tjalle tvärvigg antagligen.

Och vad heter det på rikssvenska?

Nitrometan
2012-01-02, 13:07
Haha, jag har ångest över att jag måste jobba till pensionen. Det är väl ett i-landsproblem jämfört med ångesten över att förlora jobbet, så jag ska väl inte klaga.

På 30 år hinner de dessutom höja pensionsåldern. Lycka till.



Skickat med tappat talk från min GalackS

shut teh face
2012-01-02, 13:40
Jag är inte alls orolig, jag är väldigt uppskattad på mitt nuvarande jobb och tror alla chefer är glada att jag existerar öht.

Sedan blir jag headhuntad 1-2 gånger varje månad med intressanta jobberbjudanden.

Sen har jag också inkomstförsäkring. :D

Som tidigare sagt i tråden så går det ingen nöd på oss IT-folk, och det är ännu bättre om man har en lukrativ kompetensprofil.

Spartansk
2012-01-02, 13:41
Jag får bo gratis hos morsan om jag får sparken, så är aldrig orolig.

Zaqwer
2012-01-02, 14:16
Förberett mig på det länge genom att endast köpa bostäder jag haft råd med utan att behöva låna pengar, vilket resulterat i skaplig vinst vid försäljning, levt ganska enkelt och skippat onödiga utgifter, sparat undan 10k av lönen varje månad. Så när tiderna börjar bli tuffa och det ryktas om varsel på jobbet så kollar jag bara bankkontot.



http://media.tumblr.com/tumblr_lmd35qPPnC1qafrh6.jpg

korros
2012-01-02, 14:17
Jag är inte alls orolig, jag är väldigt uppskattad på mitt nuvarande jobb och tror alla chefer är glada att jag existerar öht.

Sedan blir jag headhuntad 1-2 gånger varje månad med intressanta jobberbjudanden.

Sen har jag också inkomstförsäkring. :D

Som tidigare sagt i tråden så går det ingen nöd på oss IT-folk, och det är ännu bättre om man har en lukrativ kompetensprofil.

Jobbar själv som IT-konsult och vet att det kan svänga rätt snabbt. Har varit med om flera kollegor som fått lämna och det är många som fortfarande inte fått nytt jobb än idag. Men visst är man en einstein programmerare så lär man alltid ha jobb eftersom det är en bristvara. Inte särskilt vanligt att folk är det alltså..och då lär man ju ha ångest ifall man inte är en sån person.

shut teh face
2012-01-02, 14:23
Jobbar själv som IT-konsult och vet att det kan svänga rätt snabbt. Har varit med om flera kollegor som fått lämna och det är många som fortfarande inte fått nytt jobb än idag. Men visst är man en einstein programmerare så lär man alltid ha jobb eftersom det är en bristvara. Inte särskilt vanligt att folk är det alltså..och då lär man ju ha ångest ifall man inte är en sån person.
Jo det kanske är lite hårdare för konsulterna, jag jobbar ju på ett spelbolag idag och de expanderar ju väldigt mycket hela tiden för de hoppas på en avreglering av spelmarknaden.

Fredron
2012-01-02, 14:25
shut teh face, var jobbar du om man får fråga?

AhmedGrisen
2012-01-02, 14:26
ja du, inte vet jag. Men jag får inga pengar, oavsett, bara fler blanketter. Jag var med om en personlig tragedi för några år sedan, som vem som helst hade blivit sjukskriven för (jag hade även två separata läkarutlåtande, från en allmänläkare och en psykiater) men blev ändå tvungen att arbeta. Det är som att jag har någon slags stämpel vid mitt personnummer som omöjliggjör all form av rättighet till sociala skyddsnät.

antingen har massa folk fått den där stämpeln som hindrar dom från att få hjälp eller så kanske det är våra fina regering som inte tycker dom ens förtjänar att leva som kyrkråttor, undra vilket?

Snobbe
2012-01-02, 14:29
Jobbar själv som IT-konsult och vet att det kan svänga rätt snabbt. Har varit med om flera kollegor som fått lämna och det är många som fortfarande inte fått nytt jobb än idag. Men visst är man en einstein programmerare så lär man alltid ha jobb eftersom det är en bristvara. Inte särskilt vanligt att folk är det alltså..och då lär man ju ha ångest ifall man inte är en sån person.

inom IT-konsult är ett vääääldigt brett jobb. IT-konsult kan ju va att du e 18år och jobbar för manpower med att fixa datorer hos något random företag eller uthyrd som programmerare. Vad är det du gör inom IT branschen? För om du e lite högre upp än att fixa datorer åt privatpersoner eller småföretag så är det inte direkt svårt att hitta jobb vad jag sett iaf.

shut teh face
2012-01-02, 14:31
shut teh face, var jobbar du om man får fråga?
Jag har säkert sagt det ett par gånger men vill helst inte säga det igen. :)

Jag började som Oracle DBA och är numer Sysadmin (RedHat), också, med intäktskritiska system, jag har rätt bra koll på hela system generellt och implementerar nytt och så, jag är dock väldigt kass på utveckling förutom standard shell och python för systemadministration. Man kan väl säga att min roll är någon sorts IT-arkitekt.

Mitt mål är att börja arbeta med buisness intelligence då jag jag har vad som krävs för det egentligen, det är riktigt bra pröjs också.

shut teh face
2012-01-02, 14:34
inom IT-konsult är ett vääääldigt brett jobb. IT-konsult kan ju va att du e 18år och jobbar för manpower med att fixa datorer hos något random företag eller uthyrd som programmerare. Vad är det du gör inom IT branschen? För om du e lite högre upp än att fixa datorer åt privatpersoner eller småföretag så är det inte direkt svårt att hitta jobb vad jag sett iaf.
Kvalificerade jobb inom IT finns det väldigt gott om

jaaaaag
2012-01-02, 14:38
Ingen ångest alls. Skulle jag av någon anledning behöva sluta så klarar jag mig bra på a-kassan tills vidare.

Snobbe
2012-01-02, 14:43
Kvalificerade jobb inom IT finns det väldigt gott om

Jo det var det jag menade, men det finns ju även okvalificerade it-konsult jobb som är brist på eftersom i princip alla klarar av dom.

young_george
2012-01-02, 14:46
Jag lär mig jaga med pilbåge.

korros
2012-01-02, 15:13
inom IT-konsult är ett vääääldigt brett jobb. IT-konsult kan ju va att du e 18år och jobbar för manpower med att fixa datorer hos något random företag eller uthyrd som programmerare. Vad är det du gör inom IT branschen? För om du e lite högre upp än att fixa datorer åt privatpersoner eller småföretag så är det inte direkt svårt att hitta jobb vad jag sett iaf.

Jag har kollegor som fått gå och efter år fortfarande inte fått nytt jobb. Det är erfarna konsulter med mångårig erfarenhet. Företagen efterfrågar mer specifik kompetens i dagsläget och är det något man saknar på sitt CV är man inte aktuell oavsett hur duktig man är på andra saker eller hur lång erfarenhet man har. Konkurrensen om de få jobb som finns är hård och det är allt annat än lätt att få jobb. Börjar det krisa på marknaden lär det inte bli lättare precis. I mitt fall har jag jobbat mig uppåt som projektledare och tjänar riktigt bra men jag vet att om det krisar är jag körd. Då finns det liksom inga nya projekt att basa över. Men som sagt är man en asocial-einsten programmerare utan liv kan man nog få tag på något. Fixa-datorer-på-random-företag typ av jobb vet jag ingenting om. Min ångest är i alla fall total och jag håller igen på alla mina utgifter ordentligt.

shut teh face
2012-01-02, 15:21
Jag har kollegor som fått gå och efter år fortfarande inte fått nytt jobb. Det är erfarna konsulter med mångårig erfarenhet. Företagen efterfrågar mer specifik kompetens i dagsläget och är det något man saknar på sitt CV är man inte aktuell oavsett hur duktig man är på andra saker eller hur lång erfarenhet man har. Konkurrensen om de få jobb som finns är hård och det är allt annat än lätt att få jobb. Börjar det krisa på marknaden lär det inte bli lättare precis. I mitt fall har jag jobbat mig uppåt som projektledare och tjänar riktigt bra men jag vet att om det krisar är jag körd. Då finns det liksom inga nya projekt att basa över. Men som sagt är man en asocial-einsten programmerare utan liv kan man nog få tag på något. Fixa-datorer-på-random-företag typ av jobb vet jag ingenting om. Min ångest är i alla fall total och jag håller igen på alla mina utgifter ordentligt.
När det gäller konsulter så är det nog väldigt mycket så att man ska kunna allt direkt, men om det gäller vanliga arbetsplatser så brukar det går bra att man lär sig fort och är hungrig. Fan när jag började här så var jag praktikant i 4 månader och hoppade på allt möjligt skit och lärde mig fort, tog ansvar, när jag blev projektanställd var jag minst lika duktig som alla andra.

Men då hade man ju såklart inte barn så man satt ju hemma och nördade varje kväll. :)

filmjölk
2012-01-02, 15:41
I dagens sverige måste man lära sig att slicka stjärt, alltid vara tjänstvillig, försaka sig själv, prioritera jobbet framför allt och vara undergivet servil.

Utan jobb är du ingenting. Din arbetsgivare har all makt, makten att komplett förgöra dig när han så önskar.

gatewarden
2012-01-02, 15:43
I dagens sverige måste man lära sig att slicka stjärt, alltid vara tjänstvillig, försaka sig själv, prioritera jobbet framför allt och vara undergivet servil.

Utan jobb är du ingenting. Din arbetsgivare har all makt, makten att komplett förgöra dig när han så önskar.

Så sant så +999

Snobbe
2012-01-02, 15:44
I dagens sverige måste man lära sig att slicka stjärt, alltid vara tjänstvillig, försaka sig själv, prioritera jobbet framför allt och vara undergivet servil.

Utan jobb är du ingenting. Din arbetsgivare har all makt, makten att komplett förgöra dig när han så önskar.

Tills du har fastjobb, då har du allmakt i världen och kan utnyttja arbetsgivaren så mycket du vill. Vet folk som sjukskrivit sig utan intyg 2-3 dar i veckan i fler amånader utan att arbetsgivaren har kunnat göra något. Eller dom gör något men det tar otroligt mycket tid för att få bort personer.

davvvan
2012-01-02, 16:06
Finns det någon tråd som berör ångest angående att inte få något jobb? (för de som håller på att bli klara med sin utbildning).

Hemi
2012-01-02, 16:10
Jag är egen företagare och kan leva på intäkter som motsvarar socialbidragsnivåer utan problem. Så det är nog lugnt.

Du sade det. Det är ofta så det är för oss företagare, man kan också alternera företag och jobb, vilket jag gör.

Eddie Vedder
2012-01-02, 16:16
Du sade det. Det är ofta så det är för oss företagare, man kan också alternera företag och jobb, vilket jag gör.

Jo så är det ju för mig också. Jag ska jobba som forskningsassistent under våren. Samtidigt som jag skriver uppsatsen. När den tjänsten är över, och uppsatsen färdig, får vi se vad det blir. :)

Minimjölk
2012-01-02, 17:18
Inte det minsta orolig då jag jag jobbar på ett väldigt stabilt företag på väg uppåt.

Huvudanledningen till min brist på oro är dock att jag sett till att kunna klara mig på begränsade inkomster under en längre tid. Detta genom att till att börja skaffa en habil inkomst och sedan konsekvent se till att kunna minska mina fasta utgifter. Istället för att bränna tusentals kronor på krogen valde jag att amortera på bolånen. Känns väldigt bra att mycket mindre lån än alla andra i motsvarande sits. Någon jag tackar mig för dagligen och säkerligen ännu mer framöver med tanke på att jag kommer bo fint billigt och inte riskera att bli vräkt ur mitt hem.
Jag skulle inte vilja vara i en sits där huset just nu var fullbelånat och bara ha någon ynka månadslön på kontot. Om man satt sig i denna sitsen själv när man haft valet att göra annorlunda då får man skylla sig själv när det blåser motvind.

Enligt mig skall man gärna jobba upp en buffert så att man klarar att leva normalt under i alla fall ett års tid utan inkomst och då kanske kunna leva snålt i 2år med begränsad inkomst. Detta är ett minimum men jag vet oerhört få som har denna säkerheten.

xodd
2012-01-02, 19:00
Inte det minsta orolig över att bli av med jobbet. Arbetar i nuläget strax under 50% och pluggar 100%. Att jag arbetar innebär att jag slipper bry mig om CSN och får ändå ut nästan det dubbla gentemot om jag tagit fullt CSN.

Dessutom har jag nu fått den arbetslivserfarenhet som krävs inom mitt yrke för att som gott som bli erbjuden varje jobb jag eventuellt skulle söka.

Flygplan
2012-01-02, 19:49
Nej, jobbar som tekniker på kraftverk. Råder brist på folk som mig, har alltid gjort det, och kommer troligen alltid att göra det. Uppenbarligen vill få ungdomar plugga 2-4 år, för att sen sitta i ett kontrollrum eller ratta ventiler.

Angel
2012-01-02, 20:10
Inte direkt, i min yrkeskategori (lågstatusjobb) så tjänar jag långt över snittet och har vid flera tillfällen blivit erbjuden tjänster utan att söka det. Plus det är ett vårdyrke och folk blir bara mer och mera hypokondriska. Men nu är det med stor betoning på inom min yrkeskategori. Dessutom är jag anställd hos två olika bemanningsbolag också.

petah
2012-01-02, 21:33
När företaget jag jobbar för 'måste' sparka folk som är framtiden (dvs jag) för att klara sig tror jag vi har värre problem. Det har då inte hänt sedan starten 1871. Tror absolut inte det kommer att sparkas några gamla dönickar heller.

Rikard Jansson
2012-01-02, 21:34
Inte orolig alls. Har inget jobb :)

Fishtank
2012-01-02, 21:41
Nej, jobbar som tekniker på kraftverk. Råder brist på folk som mig, har alltid gjort det, och kommer troligen alltid att göra det. Uppenbarligen vill få ungdomar plugga 2-4 år, för att sen sitta i ett kontrollrum eller ratta ventiler.

Vad är det för någon utbildning säger du?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Flygplan
2012-01-02, 21:44
Vad är det för någon utbildning säger du?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Driftingenjör, sjöingenjör eller drifttekniker är vanligast bland mina kollegor. De första är väl på 4 år (?), drifttekniker på 2 år.

eriksvensson
2012-01-02, 21:48
Var arbetslös en gång efter ett jobb och försöker numera spara 10-12k varje månad för 'sämre' tider och då minskar oron drastiskt. Sedan finns det rätt mycket jobb inom mitt yrke och det går rätt lätt att hitta något nytt (gäller bara att ha kontakter och vara duktig på animation..)

Summa summarum så har jag personligen inte mycket ångest över att förlora jobbet. :)

Ademius
2012-01-02, 22:40
Jag har väl så att jag klarar mig i ca 3 - 4 månader eller så skulle jag tro. Jag är inte arbetslös än, men jag är i sluttampen på min utbildning och riskerar väl mest att bli någon kombination av latent arbetssökande och undersysselsatt alternativt att arbeta med något underkvalificerat för min utbildning. Oroad är jag, men inte särskilt påtagligt, läget är osäkert, men ger ändå en viss typ av spänning. Jag klarar mig på något sätt. Jag tog mig ur att vara arbetslös förut, jag vet hur det är och kan hantera det om det nu skulle komma till det.

Chrillee
2012-01-02, 22:46
Saknar arbete för det mesta, men brukar klara mig på nåt sätt ändå.

TREX
2012-01-02, 22:47
Man kan alltid bli kriminell, har hört att det är lönsamt.

Fredron
2012-01-02, 22:52
I dagens sverige måste man lära sig att slicka stjärt, alltid vara tjänstvillig, försaka sig själv, prioritera jobbet framför allt och vara undergivet servil.

Utan jobb är du ingenting. Din arbetsgivare har all makt, makten att komplett förgöra dig när han så önskar.

Ifall du känner att din arbetsgivare har all makt så är det för att du har gett bort den. Det finns inget som säger att det måste vara så eller att det är kört ifall man förlorar jobbet.
Se till att fixa en buffert eller försäkra dig så att du inte behöver oroa dig för att förlora jobbet. Då kommer du inte känna dig lika maktlös.

Unsub
2012-01-03, 00:04
Man kan alltid bli kriminell, har hört att det är lönsamt.

Helt klart finns det pengar att tjäna, har på kort tid blivit tillfrågad ett par gånger om jag kunde sälja dom "en fet" vid busstationen.

Så haverear allt kan man ju alltid slå sig in på att importera lite brunt och tjäna storkovan, kanske ta med sig en liten skylt där man skriver "fulröka?" på och visar upp för personer som passerar som man tror skulle vara intresserade.

Inget kan gå fel med det upplägget.

Kommer spontant att tänka på filmen talladega nights, när huvudpersonen Ricky bobby har hamnat på dekis, och funderar över sina "möjligheter"

"I'm also thinking about getting a gun, and dealing crack. Being a crack dealer. Not like a mean crack dealer, but like... like a nice one. Kinda friendly like, "hey, what's up guys? Want some crack?"

Ont nej, har pengar sparade och jobbar med ett skitjobb, där det alltid finns jobb.

feyin
2012-01-03, 00:05
Tja, jag läser på om politik och idealogier och hoppas att rätt parti vinner valet nästa gång...

Zoidy
2012-01-03, 01:42
Tja, jag läser på om politik och idealogier och hoppas att rätt parti vinner valet nästa gång...

Du menar så man slipper jobba? :D Zing!

feyin
2012-01-03, 13:25
Du menar så man slipper jobba? :D Zing!
Nej :/

StarkaUlf
2012-01-03, 13:31
Försöker hantera ångesten av att det inte finns några jobb här i norrbotten.. man blir ganska galen efter ett tag.

Nitrometan
2012-01-03, 13:33
Tja, jag läser på om politik och idealogier och hoppas att rätt parti vinner valet nästa gång...

I Ryssland vinner alltid rätt parti.

I USA har de bara två partier (som är tillräckligt stora för att vinna) så där är det 50/50 att rätt parti vinner.

filmjölk
2012-01-03, 13:42
Försöker hantera ångesten av att det inte finns några jobb här i norrbotten.. man blir ganska galen efter ett tag.

Tvingas du inte flytta då iom "arbeit-macht-frei-linjen"?

feyin
2012-01-03, 13:45
I Ryssland vinner alltid rätt parti.

I USA har de bara två partier (som är tillräckligt stora för att vinna) så där är det 50/50 att rätt parti vinner.
Jaså , vilken tur att vi bor i Sverige då

Arf Pingvin
2012-01-03, 13:51
Försöker hantera ångesten av att det inte finns några jobb här i norrbotten.. man blir ganska galen efter ett tag.

Gruvindustrin går för fullt med massiva investeringar på flera ställen och mer kommer det bli när LKAB nästan fördubblar sin produktion. Det finns jobb men du kanske måste vara beredd på att veckopendla, jobba 7 ledig 7 eller motsvarande.

davvvan
2012-01-03, 14:41
Vindkraft är väl också ett rätt hett framtidsjobb?

Erik__
2012-01-03, 14:46
Försöker hantera ångesten av att det inte finns några jobb här i norrbotten.. man blir ganska galen efter ett tag.

Klart det finns jobb, annars skulle ju alla gå hemma? (Född och uppvuxen i boden) Den där inställningen gör det ju dock säkert omöjligt att hitta något.

Kabuto
2012-01-03, 14:46
Försöker hantera ångesten av att det inte finns några jobb här i norrbotten.. man blir ganska galen efter ett tag.

Är väl gott om jobb här uppe nu? Bara gruvan vid Pajala och alla firmor runt det..

vespa
2012-01-03, 16:01
Din uppgift är att må dåligt (http://cornucopia.cornubot.se/2011/11/gastinlagg-arbetslos-din-uppgift-ar-att.html)

Det stora svaret på allt (http://cornucopia.cornubot.se/2011/11/det-stora-svaret-pa-allt.html)