handdator

Visa fullständig version : Ska jag deffa?


alltidoavsett
2012-01-01, 22:13
Tjena,
Har några frågor, men ska ge er lite info om mig först.

Vikt: 77,5
Längd: 186 cm
Ålder: 17

Bilder på mig:
Spänner mig
http://laddauppbilder.se/?di=1213254519461
"normal"
http://laddauppbilder.se/?di=1313254521999

Vad ser jag ut att ha för kroppsfett?
Skulle jag kunna deffa utan att se tanig ut eller måste jag bulka upp mig ett par månader först?
Vill ha mycket tips på vad ni tycker att jag ska göra :)

Tränar väldigt mycket både gym och fotbollsträning.

Gott nytt år alla!

2FAST4U
2012-01-01, 22:21
Ser ut att du redan har en ganska låg BF%? tänker mest på att formerna runt magen osv syns ganska tydligt, risk att det bara blir mindre snyggt. mitt oerfarna/amatör tips skulle vara att bygga mer muskler innan en deff =)

vicarious
2012-01-01, 22:46
Trivs du inte med din nuvarande kroppsfettprocent - deffa.

Tycker du att du ser OK ut som du gör så försök lägga på dig lite mer muskler.

Personligen hade jag nog bulkat långsamt med det där utgångsläget.

alltidoavsett
2012-01-01, 22:53
Trivs du inte med din nuvarande kroppsfettprocent - deffa.

Tycker du att du ser OK ut som du gör så försök lägga på dig lite mer muskler.

Personligen hade jag nog bulkat långsamt med det där utgångsläget.

Okej tack för svar.
Nja trivs väl sådär fettprocenten tyvärr. Känner att jag vill se mer rippad ut.
Förstår dock inte vad du menar med bulka långsamt med mitt utgångsläge, får gärna förklara.
När man bulkar ligger man på överskott hela tiden vad jag har förstått och går på så sätt upp i vikt och muskler.

willtjam
2012-01-01, 22:59
Han menar att du ska ligga på ett litet överskott, så du inte lägger på dig för mycket för fort. 2-300 kcal kanske.

alltidoavsett
2012-01-01, 23:05
Han menar att du ska ligga på ett litet överskott, så du inte lägger på dig för mycket för fort. 2-300 kcal kanske.

Okej, detta för att inte lägga på sig för mycket fett eller?
Har dock svårt att ta reda på mitt energibehov, blir olika för varje gång jag testar på olika sätt.
Hur gör ni?

willtjam
2012-01-01, 23:07
Precis.
Det finns några ekvationer för att uppskatta energibehovet, så det är nog simplast att gå efter en sån och sen utvärdera: går du upp för fort så får du sänka, går du inte upp alls får du äta mer. Det är som sagt bara en uppskattning.

alltidoavsett
2012-01-02, 01:17
Okej, vad skulle ni tippa att jag har för kroppsfett i procent ungefär?

Kent Herbert
2012-01-02, 02:00
15-20 % , riktigt svårt det här med o gissa sig fram tycker jag, men inom det konfidensintervallet tippar jag på ( inga som helst erfarenheter än mina egna)

lougreed
2012-01-02, 02:20
Runt 15% ser det ut att vara.

Din vikt är med råge normal för din längd. En deff där du tappar 5-7 kg vore inte otänkbart. Smal blir du men inte på något sätt onaturligt eller skadligt smal.

Idealt vore väl att bygga några kilo muskler till och därefter deffa, men känner du dig obekväm med din nuvarande form kan du lika gärna deffa nu.

Sheogorath
2012-01-02, 06:39
Okej, detta för att inte lägga på sig för mycket fett eller?
Har dock svårt att ta reda på mitt energibehov, blir olika för varje gång jag testar på olika sätt.
Hur gör ni?

Man utgår från vågen och utvärderar i efterhand. Gick du upp 2-3 hg på en vecka hade du i genomsnitt ett överskott på cirka 200-300 kcal per dag den veckan. Gick du upp för snabbt: ät mindre nästa vecka, gick du upp för långsamt eller inte alls, ät mer. Man behöver inte använda någon formel.

För att få så bra värde som möjligt så väg dig varje morgon efter att du pinkat. Din "veckovikt" blir medianen (dvs "mittenvärdet": det tal i mitten av alla tal om du sätter dem på en tallinje med lägsta vikten först och högsta vikten sist). Finns en funktion i Excel om man inte vill göra det för hand.

rajjan_dammit
2012-01-02, 08:27
Din "veckovikt" blir medianen

Jag gissar att du har en tanke kring att använda medianen istället för ett medelvärde? Är intresserad av att höra den. :)

daloatf
2012-01-02, 08:29
För att han har ätardagar och då kan vikten åka upp och ner mycket på grund av mag/tarm-innehåll.

Sheogorath
2012-01-02, 08:45
Jag gissar att du har en tanke kring att använda medianen istället för ett medelvärde? Är intresserad av att höra den. :)

Förutom detta med olika tarminnehåll kan man också tänka sig olika vätskebalans i kroppen beroende på aktivitet (man kanske varit ute och dansat och tagit någon öl och är helt uttorkad på morgonen). Man får helt enkelt bort extremvärden uppåt och nedåt som bara riskerar att ge ett missvisande medelvärde. Har man likartade rutiner varje vecka kommer medelvärdet och medianen att ligga mycket nära varandra, men eftersom man ändå "ska" välja ett kan man lika gärna ta medianen.

Holabandola
2012-01-02, 08:59
DU är 17 år, du är så äckligt anabol du bara kan bli just nu.
Du ska äta mammas mat, mycket!
Och träna hårt så kommer det bli succe.
Passa på att göra detta nu innan du blir 20, du är som mest anabol nu. Vi som började träna efter 20 har det så jäkla mycket tuffare med att få resultat.

Skippa deff-tänkadet. det är NU du ska bygga kroppen för resten av ditt liv.
Passa på och utnyttja detta nu när du har chansen!

mysglenn
2012-01-02, 10:12
Förutom detta med olika tarminnehåll kan man också tänka sig olika vätskebalans i kroppen beroende på aktivitet (man kanske varit ute och dansat och tagit någon öl och är helt uttorkad på morgonen). Man får helt enkelt bort extremvärden uppåt och nedåt som bara riskerar att ge ett missvisande medelvärde. Har man likartade rutiner varje vecka kommer medelvärdet och medianen att ligga mycket nära varandra, men eftersom man ändå "ska" välja ett kan man lika gärna ta medianen.

det går ju att ta medelvärdet av medelvärdet och medianen med...

mysglenn
2012-01-02, 10:13
DU är 17 år, du är så äckligt anabol du bara kan bli just nu.
Du ska äta mammas mat, mycket!
Och träna hårt så kommer det bli succe.
Passa på att göra detta nu innan du blir 20, du är som mest anabol nu. Vi som började träna efter 20 har det så jäkla mycket tuffare med att få resultat.

Skippa deff-tänkadet. det är NU du ska bygga kroppen för resten av ditt liv.
Passa på och utnyttja detta nu när du har chansen!

+1

wtf, allt för många tonåringar har sabbat sina chanser att bli grova på riktigt genom att deffa/bulka som om de vore tävlingsbyggare..

rajjan_dammit
2012-01-02, 10:24
Förutom detta med olika tarminnehåll kan man också tänka sig olika vätskebalans i kroppen beroende på aktivitet (man kanske varit ute och dansat och tagit någon öl och är helt uttorkad på morgonen). Man får helt enkelt bort extremvärden uppåt och nedåt som bara riskerar att ge ett missvisande medelvärde. Har man likartade rutiner varje vecka kommer medelvärdet och medianen att ligga mycket nära varandra, men eftersom man ändå "ska" välja ett kan man lika gärna ta medianen.

:thumbup:

Sheogorath
2012-01-02, 10:36
det går ju att ta medelvärdet av medelvärdet och medianen med...

Ja, men det är ger ingen mer information. Jag tar medianen för att jag anser att det är bättre värde än medelvärdet. Jag vill därför inte ha det kontaminerat med andra data.

mysglenn
2012-01-02, 10:46
Ja, men det är ger ingen mer information. Jag tar medianen för att jag anser att det är bättre värde än medelvärdet. Jag vill därför inte ha det kontaminerat med andra data.

det går ju att ta medelvärdet av de 3 värdena som ligger i mitten med, dvs ta bort de två högsta, de två lägsta : sedan snitta

Sheogorath
2012-01-02, 10:55
det går ju att ta medelvärdet av de 3 värdena som ligger i mitten med, dvs ta bort de två högsta, de två lägsta : sedan snitta

Ja. Men varför? Vad tillför det? Det enda som händer är att du kan få fler värdesiffror än du kan använda och därför får ta ett avrundat värde. Jag ser inte varför den metoden skulle vara bättre.

mysglenn
2012-01-02, 11:21
Ja. Men varför? Vad tillför det? Det enda som händer är att du kan få fler värdesiffror än du kan använda och därför får ta ett avrundat värde. Jag ser inte varför den metoden skulle vara bättre.

Läst statistik på högskolan?

Sheogorath
2012-01-02, 11:31
Läst statistik på högskolan?

Jepp. Vart vill du komma med den här diskussionen? Du förefaller mer och mer som ett troll.

mysglenn
2012-01-02, 11:45
Jepp. Vart vill du komma med den här diskussionen? Du förefaller mer och mer som ett troll.

Jag bara undrade, då vet du vad själva poängen med medelvärde är, att det jämnar ut fluktuationer.

Jag skulle själv ha plottat varje morgonvikt så att jag ser mina out-liers och sedan skita i "vecko-vikter" för att på så sätt verkligen se vad som försigår, enkelt att göra i Excel med.

vad menade du med "fler värdesiffror än du kan använda".. använda till VAD?

Sheogorath
2012-01-02, 11:52
Jag bara undrade, då vet du vad själva poängen med medelvärde är, att det jämnar ut fluktuationer.

Jag skulle själv ha plottat varje morgonvikt så att jag ser mina out-liers och sedan skita i "vecko-vikter" för att på så sätt verkligen se vad som försigår, enkelt att göra i Excel med.

vad menade du med "fler värdesiffror än du kan använda".. använda till VAD?

Använda till utvärdering: om man ska höja eller sänka dagsintaget för att få rätt viktuppgång eller nedgång över vald tidsperiod (i mitt fall 1 vecka). För övrigt "plottar" jag varje morgonvikt. Har dem från cirka 1 år tillbaka i ett linjediagram. Men enskilda dagsvärden är ingenting man kan använda för utvärdering och därför tar man hjälp av ett statistiskt utfallsmått och jag tycker att medianen är mest rättvisande. Dessutom slipper man använda avrunda värden. Jag arbetar med som lägst 0,1 kg (vågens "begränsning") och därför vill jag ha tre gällande siffror för min veckovikt. Simple as that.

alltidoavsett
2012-01-02, 21:43
DU är 17 år, du är så äckligt anabol du bara kan bli just nu.
Du ska äta mammas mat, mycket!
Och träna hårt så kommer det bli succe.
Passa på att göra detta nu innan du blir 20, du är som mest anabol nu. Vi som började träna efter 20 har det så jäkla mycket tuffare med att få resultat.

Skippa deff-tänkadet. det är NU du ska bygga kroppen för resten av ditt liv.
Passa på och utnyttja detta nu när du har chansen!

Okej, självklart äter jag föräldrarnas mat och njuter av den för snart så ska man börja laga sin egen mat.
Jag tränar stenhårt och satsar på fotbollen. Tror dock att jag skulle tjäna på att gå ned ett par kilo till nästa säsong och ha mindre onödigt fett på kroppen. Gymmar inte för att bygga stora stora muskler.
Vad menar du med att jag är äckligt anabol, ingen aning vad du menar och du får gärna utveckla :)

Så du tror att en deff under ca 1 månad om ett par veckor inte är bra?

Tacksam för dom som svarat!

Rova
2012-01-02, 22:41
Okej, självklart äter jag föräldrarnas mat och njuter av den för snart så ska man börja laga sin egen mat.
Jag tränar stenhårt och satsar på fotbollen. Tror dock att jag skulle tjäna på att gå ned ett par kilo till nästa säsong och ha mindre onödigt fett på kroppen. Gymmar inte för att bygga stora stora muskler.
Vad menar du med att jag är äckligt anabol, ingen aning vad du menar och du får gärna utveckla :)

Så du tror att en deff under ca 1 månad om ett par veckor inte är bra?

Tacksam för dom som svarat!

Betyder att du är ung, och kan ligga på överskott och träna utan att lägga på dig fett. Och jag skulle inte säga att du behöver deffa. Styrketräna och fokusera på att bygga styrka och inte massa, så kommer de där lilla fettet försvinna tillslut.

alltidoavsett
2012-01-04, 19:41
Okej jag bestämt mig för att inleda min första deff inom kort. 4veckor är planerat. Tänkte ligga på underskott nånstans mellan 600-800 kcal.
Problemet är dock att jag tränar fotboll på elitnivå 5 dagar i veckan och måste prestera på dom träningarna.
Hur tycker ni jag ska lägga upp kosten? Lägga större delen av dagens kolhydratsintag före träningen eller pre-workout innan för att orka eller vad tycker ni?
Ge mig tips gärna,