handdator

Visa fullständig version : Skada efter armbrytning, träna lugnt eller vila?


Perik
2012-01-01, 19:24
Korkad som jag är så bröt jag massa arm på fyllan och dagen efter kände jag en ganska rejäl smärta i armen som nu efter 1.5månad fortfarande gör sig påmind. Ibörjan så kunde det göra så ont att jag övh. inte kunde röra armen.

Nu känner jag ingen smärta till vardags men vissa typer av rörelser får jag ont av. Senast var när jag skulle åka skidor och tar stavtag för att dra mig frammåt, då får jag ont i armväcket, smärtan finns bara under själva belastningen och inte efteråt.

Sen kör jag även enduro/cross och där får jag efter ca 25min körning så ont att jag helt tappar styrkan i armen, vilar jag någon timma så känns armen rätt ok igen..

Jag var hos doktorn ganska direkt efter jag fått ont och han sa bara käka voltaren och vila i någon månad. Men nu har det gått mera än 1månad och det är fortfarande inte bra.
Så då gick jag till en sjukgymnast som tyckte jag skulle börja träna försiktigt och göra lite olika typer av övningar som belastar armen.

Eftersom dom säger tvärt emot varandra så tänkte jag kolla lite här om någon har några tankar kring hur jag snabbast blir bra.

Jag har ju hört skräckhistorier om folk som fått kroniska besvär för att dom inte vilat efter skador, men samtidigt så påstår ju sjukgymnasten att jag ska rehabträna detta för att snabbast bli bra.

Vore väldigt tacksam för tips ang. detta.

mathsa
2012-01-01, 22:03
Jag och en arbetskompis körde en gång på jobbet och vi var jäkligt jämna och höll på en bra stund innan vi gav oss,efter detta fick jag ont i armen som fasen.Nu bar det sig så illa att jag var sjukskiven av detta då jag åkte på en go infammation i armen.Så det kan faktiskt vara så att du fått en inflammation som inte vill gå över...Så vad lärde jag mig av detta?kör inte armbrytning :)

Perik
2012-01-02, 10:41
Jag och en arbetskompis körde en gång på jobbet och vi var jäkligt jämna och höll på en bra stund innan vi gav oss,efter detta fick jag ont i armen som fasen.Nu bar det sig så illa att jag var sjukskiven av detta då jag åkte på en go infammation i armen.Så det kan faktiskt vara så att du fått en inflammation som inte vill gå över...Så vad lärde jag mig av detta?kör inte armbrytning :)

Vad gjorde du för att bli av med inflammationen och hur långtid tog det?

mathsa
2012-01-04, 21:57
Jag fick receptbelagt medicin av läkaren för inflamation och blev sjukskriven...