handdator

Visa fullständig version : Har vår LCD tv gått sönder?


Silencer
2012-01-01, 13:54
Idag när vi slog på den är bilden helt förstörd. Kontrasten, skärpan och ljuset är liksom mörkt och degigt. Det blir dessutom skuggbild/eko när saker rör sig. Man kan titta på TV men allt är mörkt, färgerna ser konstiga ut och det smetar ut sig när saker rör sig.

Vi har inte ändrat någon inställning, vips så bara var det så här, och det är själva TV:n i sig, dvs inte mottagningen av sändningen.

Någon som vet vad det är frågan om?

Toxic
2012-01-01, 14:07
HAr ni provat med andra källor?

Silencer
2012-01-01, 14:13
Ja

Minimjölk
2012-01-01, 14:17
Testa att dra ut strömsladden och sätt sedan tillbaka till fabriksinställningarna. Ålder på TVn?

Viktor_Balck
2012-01-01, 14:58
Idag när vi slog på den är bilden helt förstörd. Kontrasten, skärpan och ljuset är liksom mörkt och degigt. Det blir dessutom skuggbild/eko när saker rör sig. Man kan titta på TV men allt är mörkt, färgerna ser konstiga ut och det smetar ut sig när saker rör sig.

Vi har inte ändrat någon inställning, vips så bara var det så här, och det är själva TV:n i sig, dvs inte mottagningen av sändningen.

Någon som vet vad det är frågan om?

Ni ska inte slå på den, då finns det risk att den går sönder.

Silencer
2012-01-01, 15:05
Testa att dra ut strömsladden och sätt sedan tillbaka till fabriksinställningarna. Ålder på TVn?

Vi har provat det. TVn ingår i lägenheten vi hyr, huset är nybyggt ca 2008.

drakfelt
2012-01-01, 16:34
Ni ska inte slå på den, då finns det risk att den går sönder.

:laugh::laugh:

Otur
2012-01-01, 18:58
ni ska inte slå på den, då finns det risk att den går sönder.

+1

Andy.da.wohoo
2012-01-01, 19:15
Ni ska inte slå på den, då finns det risk att den går sönder.

:laugh::hbang:

mattilainen
2012-01-01, 20:29
det är säkerligen kondensatorerna. Otroligt många skärmar och tv-apparater som går sönder pga detta. Öppna tv:n och titta om dom är utvidgade i toppen (runda alltså). Dom ska vara raka och inte utvidgade.

Ser ut så här typ. på "toppen" där, där det är silvrigt ska det vara rakt och inte bukta.
http://www.jonasweb.nu/sidor/datorn/tekniskt/bilder/kondensator.jpg

MathiasF
2012-01-01, 23:02
Min tv började få massa fel i bilden, provade uppdatera mjukvaran i den och vips var det borta, 6 månader sen nu (tv:n var 6 månader då, förra mellandagsrean).

Juxta
2012-01-02, 10:21
Jag kan passa på att fråga om min TV!
Den har börjat få 1-3 gröna och/eller röda sträck som går lodrätt långt ut till vänster i skärmen. Det varierar i antal och är alltid när jag kollar TV, alltså genom TV-digitalboxen, dock har det bara inträffat en enda gång att en linje kommit när jag kollat på film genom datorn(HDMI).
Jag har testat att röra HDMI-sladdarna som går till digitalboxen och ta ut och stoppa in dom igen men utan resultat.
Går det att fixa på egen hand?