handdator

Visa fullständig version : Axeln gå sönder i dips - hela tiden.


John M
2011-12-31, 04:22
Kör jag dips på typiskt tävlingsdjup i lugnt och fint tempo, typ 50 dips, så blir jag skadad i axlarna.

Kör lätt, bara kroppsvikt.

Vad kan det vara för något i axeln som går sönder vid så pass lätt belastning?

kaer
2012-01-04, 10:03
Jag tror jag skrivit ett lite längre inlägg om vad som hände mig/min axel här i skadeforumet, det kanske kan vara värt att leta upp.

Min axel gick sönder när jag körde dips, hade haft ont i den innan.
Long story short: Det var förträningning i AC-leden (och något mer), det gick inte över av sig själv, jag borde gått till vårdinstans (naprapat i mitt fall) mycket tidigare.

John M
2012-01-07, 02:50
Jag tror jag skrivit ett lite längre inlägg om vad som hände mig/min axel här i skadeforumet, det kanske kan vara värt att leta upp.

Min axel gick sönder när jag körde dips, hade haft ont i den innan.
Long story short: Det var förträningning i AC-leden (och något mer), det gick inte över av sig själv, jag borde gått till vårdinstans (naprapat i mitt fall) mycket tidigare.



OK jag har regelbundet problem med axlarna 2-3 gånger om året går något sönder, oftast samma problem.

Supraspinatus som får sig en törn varje gång i princip.

Handlar alltid också om bröst eller axelträning där jag sänker stången/hantlarna för djupt. Verkar som att jag bara får acceptera att jag aldrig kan köra fullt djup i varken bänkpress, hantelpress eller dips.

Stretchar överkroppen 3 gånger i veckan och har bra rörlighet också, men ändå så går axlarna sönder.

willtjam
2012-01-07, 02:52
Har du varit till en naprapat nångång?

Scratch89
2012-01-09, 16:47
Hur brett håller du? Jag upplever att det smärtar mindre nu när jag dels håller bredare, och är lite mer framåtlutad. Innan gjorde jag tvärtom (konstigt nog tyckte jag att det var bättre då).

Om supraspinatus krånglar är det aldrig fel med vanliga inåt- och utåtrotationer för att få till en bra genomblödning.

ChrisDEFC
2012-01-10, 10:50
Om supraspinatus krånglar är det aldrig fel med vanliga inåt- och utåtrotationer för att få till en bra genomblödning.

+1. Jag kör in och utåtrotationer (mest utåt/bakåt) innan varje presspass oavsett om det är axlar, bröst eller triceps som ska tränas. Ligger mellan 10-15reps och mellan 3-5set/axel. Sen jag började med detta för ca. 2år sen så har jag inte haft några större axelproblem och känner mig mycket tightare i hela överkroppen.

Skippa dips ett tag, och kör mycket rotationer, sidolyft, frontlyft, pressar, omvända flyes och dylikt på lätta vikter. Kör gärna igenom alla dessa 2gånger/vecka.

Hetz
2012-01-11, 14:18
Skulle tipsa om att både uppsöka en naprapat och/eller börja jobba med vinklar. Jobba med vinklar då menar jag att greppvidden kan ha otroligt stor skillnad.

Sen skulle det vara intressant att få veta hur din splitt ser ut, vilka övningar den innehåller etc. Det kan helt enkelt vara så att du redan är skör som ett asplöv när du ska börja köra dips p.g.a utföranden i andra övningar eller att du kanske kör tunga övningar som påverkar axlarna rejält innan du kör dips

Vet att det här svaret är sjukt tråkigt men om du inte har tänkt tävla i dips så skulle jag tipsa om att utesluta den helt då i rent byggnadsperspektiv finns andra övningar som bygger betydligt bättre triceps än dips

Skriv gärna hur din splitt ser ut, helst övningarna också så man får se hur din träning ser ut i regel och hur du tränar dagen före och 2 dagar före den dagen då du vanligtvis kör dips

ccli
2012-01-17, 15:29
Är skaderisken lika hög om man kör dips mellan två bänkar? Alltså två vanliga bänkar där man sätter upp benen på den ena bänken.

Thrower
2012-01-18, 12:44
Har inga empiriska bevis för det, men jag tror att mina problem uppstod av just den typen av dips... Men som sagt, det var säkert många faktorer som spelade in. Alla är olika också, kom ihåg det, det som funkar för mig, kanske inte funkar för dig.

wcanka
2012-05-28, 18:36
Hur djupt ska man gå i dips för en vanlig "hobbygymmare"? menar att jag inte ska tävla.
Alternativt någon bra instruktionsvideo för dips.

pezrulezhaakon
2012-05-28, 23:42
wcanka

Ju djupare du går deto mer träningseffekt, MEN desto mer skaderisk. Om du inte ska tävla får du själv avgöra vilket djup du vill köra, om du nu måste göra dips...

Morty
2012-05-29, 09:41
Tänker som böj. Godkänt när axeln är under armbågen (motsvarande höft under knä). Djupare än så kräver väldigt god rörlighet och ökar skaderisken om man tror sig ha den rörligheten, men inte har den. Att luta överkroppen lite framåt betyder ju att det blir mindre rörelse i axelled, medans rörelsen i armbågsleden hålls densamma.

pezrulezhaakon
2012-05-29, 15:46
Morty

Det blir samma rörelselängd i axelleden vid ett givet djup oavsett om du lutar överkroppen eller inte.
Eller hur tänker du?