handdator

Visa fullständig version : Problem att hålla ihop skulderbladen vid tyngre bänkpress


givduL
2011-12-31, 01:29
Tja!

När jag kör bänkpress brukar jag försöka göra det med någorlunda styrkelyftarteknik. Jag vill ha mina skulderblad hårt ihop för att kunna ligga stabilt på bänken. Brukar även brösta upp mig så mycket jag bara kan och brygga en del, även det för att få bra stabilitet.

Nu till problemet.. När jag nu nått till att träna med ungefär 90 kg på bänken så har jag väldiga problem med att hålla ihop skulderbladen. Redan när jag lyfter av stången känner jag att dem inte längre är emot varandra och sen bara glider dem längre och längre ifrån varandra vilket gör att det känns som jag bara ligger och vinglar på bänken=värdelöst.
Jag tränar rygg minst lika mycket som bröst och då främst skivstångsrodd så där kan inte problemet vara.
Jag började fundera på om det kanske kan ha lite med dålig rörlighet att göra på något vis? Alltså att någon muskel är lite onödigt kort och därför gör att jag inte kan föra fram överarmarna så långt utan att skulder bladen behöver gå i sär!? Problemet blir ju ännu värre om man gör hantelpress för då går man ihop med armarna mer. Dock har jag alltid tänkt att det bara är något som går, och att man får låta bli att hålla ihop dem vid hantelpress.

Anyway... någon som har haft samma problem och har något bra tips? Om det är något jag är stelt i, vilken muskel är det då och hur stretchar jag den?
Bänkfan jag ligger på är dessutom väldigt smal så känns som man ligger jätte snett när man inte lyckas ha skulderbladen kloss mot varandra :cryout:

kettlebellGuden
2011-12-31, 01:37
Jag körde en hel del bat wings sista tiden. Tyckte det hjälpte mig att få bra drag mellan skulderbladen i bänken.

givduL
2011-12-31, 02:05
Jag körde en hel del bat wings sista tiden. Tyckte det hjälpte mig att få bra drag mellan skulderbladen i bänken.

Hur gör du dem? Bara håller stilla X antal sekunder eller gör du "reps"?

willtjam
2011-12-31, 02:15
ROM ska vara typ en inch eller två.

kettlebellGuden
2011-12-31, 02:34
Hur gör du dem? Bara håller stilla X antal sekunder eller gör du "reps"?

Jag har kört både variant där jag håller stilla kontraherat i "toppläget", och där jag gör små rörelse ("flaxar"). Tycker nästan statiskt är bäst, men man kan ju variera. Har kört 5x10sekunder eller 10x5 sekunder senaste veckorna... ska definitivt fortsätta med dem

panzerpig
2011-12-31, 11:00
Lyfter du av själv? kanske tappar du positionen när du lyfter av?

z_bumbi
2011-12-31, 11:06
Några olika alternativ.

*Du lägger upp dig på bänken på ett sätt så att du inte orkar hålla formen, t ex missar du någon detalj.
*Du har en usel bänk eller tröja.
*Du är svag i romber och traps, skivstångsrodd är ingen garanti.
*Du härmar en styrkelyftsteknik utan att veta hur den går till, i startläget så ser det ut ungefär som när någon med bra teknik kör bänk men den och du har inte spänningarna på samma ställen och kommer till den positionen på helt olika sätt. Det vanligaste felet brukar vara att man inte spänner kroppen redan innan man lägger sig på bänken utan lägger sig och sedan korrigerar.
*Du är svag i musklerna som sänker skulderbladen.
*Du har nått en punkt då du helt enkelt inte är starkare och då fallerar tekniken.

Rikard Jansson
2011-12-31, 11:10
Det vanligaste felet brukar vara att man inte spänner kroppen redan innan man lägger sig på bänken utan lägger sig och sedan korrigerar.

Vad menar du? :)

z_bumbi
2011-12-31, 11:21
Vad menar du? :)

De lägger sig helt platta på bänken utan att ha någon spänning från benen, sen börjar de dra in skulderbladen, försöka dra ihop överkroppen för att få en brygga osv. Istället för att redan när de lägger sig på bänken ha en spänning i kroppen som de sedan håller under setet. Korrigeringar kan fortfarande ske men grundpositionen finns där från start.

givduL
2011-12-31, 15:07
Jag brukar lyfta av själv ja, och det är nog så att jag börjar förlora positionen lite redan där. Spänner mig gör jag innan jag lägger mig ner. Alltså jag sätter mig ner drar bak och ner skulderbladen det hårdaste jag kan. Tippar sedan bakåt och trycker upp lite brygga samtidigt sen har jag spänning i benen på marken.
Men antagligen är jag väl för klen i romberna skulle jag tro.. plus att bänken är riktigt dålig. *gah!*

SteelPulse
2011-12-31, 21:01
Jag har ett liknande problem, jag får dock bättre kontakt med bröst om jag inte drar ihop skulderbladen helt. Men nu kanske inte muskelkontakt är ditt främsta mål med bänk.

Dessutom har jag nästan helt skippat hantelpressar pga det som du beskriver med dessa. Axlar kopplas in på tok för mycket.

givduL
2012-01-02, 22:16
Jo jag får också bättre kontakt om jag inte drar ihop skulderbladen helt, men det känns betydligt bättre för axlarna att göra det + mer stabilt. Prioriterar nog mer styrka än kontakt..

Angående hantelpressarna försökte jag idag att helt låta bli att gå ihop med hantlarna där uppe som jag brukar. Istället gick ja ganska brett upp, ungefär som vid bänkpress. Ganska svårt att hålla ihop dem där ändå dock men ja..
Får prova på batwings antar jag :)