handdator

Visa fullständig version : Är den lösa änden på en AC-Adapter utbytbar?


Silencer
2011-12-30, 21:21
Är det någon sorts universellt system? Eller riskerar jag att det börjar brinna i väggen om jag ersätter den del som går in i väggen med en som kom med en annan maskin?

Jag behöver nämligen köpa en billig DV kamera bara för att kunna mata in material i datorn. Men en billig som jag hittat har bara ac-sladden med det engelska uttaget. Men jag tänkte då att jag helt enkelt bara kan ta bort den löstagbara delen av sladden (som går in i väggen) och sätta dit en som passar i svenska uttag.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2d/Notebook-Computer-AC-Adapter.jpg/800px-Notebook-Computer-AC-Adapter.jpg

Jockefoten
2011-12-30, 21:28
Det beror på vad det är för transformator.
Men eftersom spänningen är högre i Sverige än tex USA/England (där man använder sådana uttag) så kommer strömmen vara lägre, det kan fungera men antagligen kommer det ladda mycket långsammare.

rosto
2011-12-30, 21:40
http://www.itsajten.com/bilder/artiklar/zoom/UKEUAC_1.jpg

Är det.där verkligen en engelsk kontakt? Så här ser en uk till eu adapter ut.

Silencer
2011-12-30, 21:59
bilden är för att illustrera, det är inte en engelsk kontakt på bilden.

Lillgrabben
2011-12-30, 22:00
Vad är specarna på nätagget?

Har du inspänningen 220-240 V samt 50 hz ska det inte vara ngn risk.

( Om det däremot är ett agg. för 110 V / 60 hz så är det ett stort NO NO.)

Lillgrabben
2011-12-30, 22:02
Det finns ju även aggregat som pallar BÅDE 230 samt 110 volt, men i sådana fall brukar det stå på höljet.

Silencer
2011-12-30, 22:06
Okej, jag tippar att det är ett agg av förstnämnda sorten så det är väl bara tuta och köra. Dubbelkollar så klart när jag har den på plats.

MathiasF
2011-12-30, 22:40
Nuförtiden brukar alla nätagg/transformatorer till småelektronik gå på 110/220 volt som sagt, bara att tuta och köra.

OM du får hem den och den olyckligtvis inte gör det så är det bara att kolla uteffekten och köpa en universal på t ex kjell&co, eller någon tillbehörsbutik på nätet, lär finnas till den kameran om det är en någorlunda populär modell.