handdator

Visa fullständig version : Att vara ensam på nyår...


Patriarch K
2011-12-30, 19:49
Som det ser ut nu så lutar det åt att jag blir ensam det här nyåret. Anledningen var kort och gott för att jag stod upp för min gamla barndomsvän som jag har hängt med titt som tätt hela livet sedan förskolan.
Vi var ett gäng som hade bestämt sig för att fira nyår tillsammans. Jag gav lite förslag och började planera lite resor och sådant, men ingen nappade på mina förslag. Därefter tog en kille och en tjej (ett par) åt sig äran att vi ska fira nyåret hemma hos dem. "Fine" tänkte vi andra för det lät ju trevligt.
Sedan sa jag "jag bjuder med x och y också eftersom de vill nog också vara med". I det här fallet känner alla x och y så det är inga random personer. Då börjar helt plötsligt killen i paret vägra ta med personerna i fråga. Han tycker nämligen inte om de personerna så mycket medan vi andra tycker om dem eller åtminstone inte har något emot dem. Själv hade paret bjudit in en person som jag verkligen ogillar, men det var okej för mig kände jag då det trots allt är deras bästa vän typ. Men då såg jag ett problem. Jag får inte ta med min "bästis" som de ogillar medan de får ta med sig sin "bästis" som vi andra ogillar, just för att festen skulle vara hemma hos dem och att de "fixat" med allt.

Dock var ingen medveten om att de skulle sätta upp regler bara för att vi skulle vara hos dem så det blev lite tjafs där. Jag föreslog så snabbt "Okej, men vi är hos mig i stället och jag fixar allt och alla är välkomna så är problemet löst". Dock vägrade paret att gå med på det förslaget.
Paret hävdar "Vi som fixat och planerat och grejat inför det här, ni andra gjorde ju inget?"
Då ligger det till så att ingen av oss andra ansåg att det behövdes två veckors planering då vi andra brukar köpa lite käk på dagen efter recept och laga till en trerätters och bara göra det hemma hos någon, ingen big deal.

Saken var den att jag vägrade låta min barndomskompis vara ensam hemma över nyår så jag ställde mig i försvarsposition för x och y och det blev ett jäkla liv. Sedan blev det mest principiellt att "Visst, jag struntar i x och y om ni struntar i z (som var personen som jag och de andra ogillade)".

Det blev aldrig något utrett av det här så hela eventet blev inställt nu och jag är boven i dramat som "förstört" nyår osv osv och nu lutar det åt att alla splittrar sig åt andra håll där jag inte är välkommen.

Allt detta för att jag tycker om mina gamla vänner och vill försvara dem?
Jag erbjöd mig till och med att ha hela grejen hemma hos mig där alla som ville var välkomna. Tanken är ju inte att någon ska bjuda de andra på mat utan att alla ska hjälpa till med allt och om någon erbjuder sig att vara hos en speciell person så är ju det hjälteaktigt, men inte om man sätter upp massa husregler och agerar diktator. Det stod liksom inte i receptet...

Det är möjligtvis en bagatell för er att läsa, men jag sitter här och är nu kluven. Folk kallar mig för idiot och ***** och allt möjligt men allt jag ville var att ingen skulle bli utfryst för alla är vi goda vänner och goda vänners "bästisar" ska såklart också få komma om det är på lika villkor. Då blir jag som tack för mitt medlidande själv utfryst.
Hade jag aldrig försvarat mina vänner så hade det inte hänt - eller hade killen inte hatat mina vänner så hade det heller aldrig hänt.

Hur tolkar ni situationen? Vem "förstörde"? Får jag skylla mig själv?
Jag känner mig lite som greenpeace...

dobarj3
2011-12-30, 19:55
Fråga dem som kallar dig idiot hur dem skulle göra i din/dina vänners situation.

Cilia
2011-12-30, 20:03
Vad ska X och Y göra nu? Eller missade jag något? Vad säger dina andra kompisar som går på festen med folk dom inte gillar?

Jag tycker du agerade som en fin kompis och ibland så kostar det. Men i det långa loppet tror jag att du vinner.

Du skulle kunna ha en fest hos dig och se om några vill komma.

Mr.Cosybear
2011-12-30, 20:05
Nötter hela packet om man frågar mig. Du gjorde fel genom att tro att du kan bjuda in vem du vill verkar det som. Deras tillställning trots allt. Du skulle bara sagt att du inte kan komma då, end of discussion. Hade dem tjatat på dig pga det så är det enligt mig inga vettiga personer då så det är lika bra att gå separata vägar.

Förstörde gjorde ju dem, behöver dem dig för att festen ska fungera på något sätt? Knappast.

Jockefoten
2011-12-30, 20:07
Kan du inte fira nyår med bästisen?

Mental
2011-12-30, 20:08
Jupp, ordna fest och låt alla som vill komma, och blir du ensam då så suger alla dina polare, gamla som nya

Patriarch K
2011-12-30, 20:12
Vad ska X och Y göra nu? Eller missade jag något? Vad säger dina andra kompisar som går på festen med folk dom inte gillar?

Jag tycker du agerade som en fin kompis och ibland så kostar det. Men i det långa loppet tror jag att du vinner.

Du skulle kunna ha en fest hos dig och se om några vill komma.

Ja tanken var väl att X och jag och två andra personer bestämde oss för att göra något tillsammans för de stod väl på min sida i dramat. En av de 2 tyckte dessutom ungefär precis som mig, men jag var den som framförde allt. Kan också tillägga att dessa 2 personer är också mycket goda vänner med både X och Y så det var inte direkt som Mr.Cosybear nämnde att jag bjöd in random personer på "deras event". Det var ju liksom faktumet att det ens blev "deras event" som upprörde oss alla eftersom det är "allas event" men hemma hos dem. Dock ville de inte ha hem folk till dem så jag erbjöd mig att hålla allt hemma hos mig som sagt, men det ville de ju inte.

Hur som helst då har de andra 2 en annan invitation som de gärna vill åka till, men samtidigt vill de inte lämna mig och X ensamma för vi är alla goda vänner. Dock hävdar en av de 2 att "Det känns som att jag har offrat mig tillräckligt mycket för dig och X".
Då sitter man ju där och slår sig på bröstet och tänker hur mycket man själv offrade för vänner man tycker om och då anser jag lite att de 2 som är vänner som tycker om mig kanske skulle kunna ha någon liknande tankegång.
"Nu när patriarch var så snäll mot vår vän så ska vi vara snälla mot honom på samma sätt tycker jag".
Fast alla tänker inte på samma sätt :)

Kan du inte fira nyår med bästisen?

Jo det är väl så det blir i slutändan, det verkar luta åt det hållet i alla fall. Dock känner jag att det inte är överdrivet roligt att vara 2 personer sådär! Han är för övrigt helt ovetandes om hela grejen....

Tolkia
2011-12-30, 20:42
Jag håller med Cilia här; jag tycker att de som du i texten omnämner som "paret" betett sig tämligen omoget (det slår mig att nyår måste vara ultrahelgen för den här typen av jobbig skit). Du kan nog räkna med att gemensam storfest är avblåst; ev. kan du höra dig för med X och Y som du ju i alla fall tänkt bjuda med. Som Cilia så tror jag att du i slutänden vinner åtminstone självrespekt; hur hade det känts att falla till föga och gå på festen väl vetande att X och Y inte var "goda nog" och du godkände det, liksom.

Fredron
2011-12-30, 20:53
Jag tycker att du gjorde helt rätt, jag hade gjort det samma i din situation.
Jag hoppas att det löser sig för dig på något bra sätt.

Kryss
2011-12-30, 21:22
Vilka jäkla tomtar, själv skulle jag nog gjort som Mental sa - med fokus på att bästisen verkligen är med.

jimmyboy
2011-12-30, 22:08
Tycker du gjorde helt rätt, har själv varit i samma sits, från både ditt och X och Ys håll och vet hur hårt det suger. Synd att folk ska hålla på att vara dryga och bitchiga. Förhoppningsvis går det över och glöms bort :) hoppas du får ett bra nyår och hittar på någonting kul i varje fall!

pbiddy
2011-12-30, 22:31
(det slår mig att nyår måste vara ultrahelgen för den här typen av jobbig skit).

Där slog du huvudet på spiken!
Trots att jag in i det sista inte har tagit några initiativ för att slippa den här skiten så var det ändå dags idag. Efter många om och men så sa jag att den som vill kan komma hem till mig och min sambo så lagar vi middag och dricker öl. Tre personer tackade ja. Ett par dagar senare tackade ytterligare tre personer ja och då blev en av de första personerna grinig för att det inte blev uppstyrt som "det skulle".

Jokester
2011-12-30, 22:36
Jag känner egentligen inte ens att jag vill ut och festa, skulle hellre bara vara hemma och fira med familjen och flickvännen, men det känns som att man "måste" ut och festa på nyår så nu blir det så ändå, trots att man egentligen inte vill.

shadowfire
2011-12-30, 22:40
heh vad gör det om man är ensam på nyår? det är ju bättre än att vara ensam på jul, som är en sjuhelskottas svår högtid att ta sig igenom om släktingar o vänner är döda sedan länge.

Det blir inte bättre än vad man gör det till, LIVET blir inte bättre än vad man gör det till. Vill du ha ett bra nyårsfirande, så se till o skapa det då, om man är ensam eller inte är inte relevant. Alls.

shadowfire
2011-12-30, 22:42
varför måste du fira nyår alls? egentligen?! det är ju bara för att någon annan fått för sig att man ska panga raketer, vara skitfull o spöa upp kärringen o barnen den dagen. Vad ska man fira? ett nytt år? ohja, det har aldrig hänt innan, weeee! :D

filmjölk
2011-12-30, 22:48
Paret ogillar verkligen två personer, självklart väljer de själva vem de inte vill ha på fest i sitt eget hem.

Patriarch K
2011-12-30, 22:50
Som Cilia så tror jag att du i slutänden vinner åtminstone självrespekt; hur hade det känts att falla till föga och gå på festen väl vetande att X och Y inte var "goda nog" och du godkände det, liksom.

Jo men exakt, det är ju precis där problemet ligger. Visserligen brukar jag själv resonera så också. Folk som inte är "goda nog" får inte vara med i leken. Fast då syftar jag på elaka människor som drygar sig eller är elaka på annat vis som inte får vara med :)

Shadow:
Du har en poäng, men det beror på hur dagarna innan sett ut också. Om man kommer från sitt livs äventyr en höst så spelar det absolut ingen roll med nyårstrams. Jag kan inte heller påstå att nyår glänser särskilt mycket i mina ögon ändå, men nu är det som det är. Dock har jag väl varit ensam nu ända sedan annandagen och då känns det som att jag vill göra något och då har vi ju ett bra tillfälle nu där man kan träffa folk.

Paret ogillar verkligen två personer, självklart väljer de själva vem de inte vill ha på fest i sitt eget hem.

Ja, men då erbjöd jag mig att "byta hem" till min lägenhet eftersom det här inte handlade om att de skulle bjuda oss på middag eller något. De erbjöd sig bara att vi kunde vara hos dem och då räknar man indirekt med att det inte ska bli något diktatorskap bara för att det är hemma hos en. Hos mig hade det varit diktatorslöst men paret vägrade vara där.

filmjölk
2011-12-30, 23:02
Jo me



Ja, men då erbjöd jag mig att "byta hem" till min lägenhet eftersom det här inte handlade om att de skulle bjuda oss på middag eller något. De erbjöd sig bara att vi kunde vara hos dem och då räknar man indirekt med att det inte ska bli något diktatorskap bara för att det är hemma hos en. Hos mig hade det varit diktatorslöst men paret vägrade vara där.

Ens eget hem är ett diktatorskap. De vill vara hemma hos sig, och bjuder in folk som de vill fira med. Du måste prompt sätta dig på tvären och vilja ha med två personer som de inte gillar. Sedan är du så obstinat att du vill förhindra dem att bjuda in någon de gillar till deras eget hem.

Menar inte att hacka, bara sätter mig i parets skor, och hur jag hade resonerat om jag var dem.

Patriarch K
2011-12-30, 23:11
Ens eget hem är ett diktatorskap. De vill vara hemma hos sig, och bjuder in folk som de vill fira med. Du måste prompt sätta dig på tvären och vilja ha med två personer som de inte gillar. Sedan är du så obstinat att du vill förhindra dem att bjuda in någon de gillar till deras eget hem.

Menar inte att hacka, bara sätter mig i parets skor, och hur jag hade resonerat om jag var dem.

Det är väl antagligen så de tänker. Hur skulle du i deras ögon resonera kring det där med att de bjöd in Y som ingen av oss andra tycker om med anledningen "Det är min lägenhet, jag bestämmer vilka som ska få vara här"?
Om det var en middagsinbjudan som sagt så hade jag absolut varit med på spelreglerna. Dock är det här något som alla lika gärna hade kunnat göra i en hyrd lokal eller rund en lägereld på lika villkor. Då säger någon lite harmlöst "Äsch, nu har vi suttit här i skogen för länge, vi drar hem till mig? Fast DU får inte följa med, men ni andra får vara hos mig".
Sedan kläcker någon annan "Ja, men om inte han får vara med så tycker jag vi går hem till mig i stället för där får alla vara" varpå de svarar "NEJ! vi ska vara hos mig, men han får inte vara med.."

Det är ungefär så scenariot ser ut. Hade de vid skapandet av eventet sagt något i stil med "Vi kan vara hos mig, men jag vill gärna inte att x...y...z, är det okej?". Då hade jag svarat "Nej, det är inte okej. Därför tycker jag vi är hos mig i stället". Dock blev det aldrig sådär utan det blev direkt "Vi ÄR hos mig och följer mina regler, inga frågor..." :)

filmjölk
2011-12-30, 23:27
Det är väl antagligen så de tänker. Hur skulle du i deras ögon resonera kring det där med att de bjöd in Y som ingen av oss andra tycker om med anledningen "Det är min lägenhet, jag bestämmer vilka som ska få vara här"?


"Det är min lägenhet, jag bestämmer vilka som ska få vara här"!


Paret hade nog bestämmt sig redan innan, att blir det inget vettigt nyårsfirande, så ordnar de en fest. Med "inbjudningar" och "portade" redan bestämt. Det är deras hem, de har redan skött planeringen, de gillar Y och kör helt enkelt över dig. Du har liksom inget att säga till om här, bara gilla läget, eller inte gå dit.

Jag gissar även att de har ganska stor och relevant orsak att inte gilla dina vänner (två högljudda killar som skitar ner och inte kan bete sig?) du vill ta med, medans Y mest är lite störig, och du förstorar Ys (störig oattraktiv tjej som gillar att gräla?) störighet bara för att kunna argumentera emot.

Jag gissar att ifrån ett utifrånperspektiv skulle man betrakta dina två kompisar (som paret inte gillar) som riktiga stolpskott man absolut inte vill ha i sitt hem, och Y som mest en jobbig men harmlös person.

Men nu måste jag sluta, själv måste jag jobba hela jävla nyårshelgen (fyfan sätta katetrar på skrumpna snoppar och framfallsvaginor hela jävla helgen lång, jag hatar hela mänskligheten). Så om jag inte tittar in en liten stund i tråden i morgon, så önskar jag dig en trevlig kväll och ett gott nytt år.

Patriarch K
2011-12-30, 23:59
Kul att höra dina tankar kring det hela. Du har helt rätt i att jag använder hon Z som ett slags "vapen", men det är mest ett principiellt vapen. Jag ogillar henne men jag förhöjde nog ogillandet lite som du säger för att det ska bli ett starkare vapen. Dock gjorde motparten samma sak mot mina 2 vänner. I början var det mer "Nej, fan heller att de kommer in i mitt hus :trollface:" men sedan blev det ett riktigt hat och de förstorade upp hatet väldigt mycket för att kunna fortsätta argumentera.

Mina två vänner är verkligen inga stolpskott. Det är 2 personer som är lugna och fina och de har väl i stort sett varit mobbade och utstötta större delen av livet, i alla fall min barndomskompis. Den ena är lite som salad fingers till beteendet. Lugn och mystisk men charmig. Den andra är lite flummig och gör lite tokigheter, men inget elakt.

Hade det varit två dryga killar som slåss och förstör och är på det viset så hade jag absolut inte ens brytt mig om dem.

TREX
2011-12-31, 00:11
Hade gärna varit själv på nyår, men känner att "forever alone" mätaren har slagit i taket då.

Varför är det så socialt oacceptabelt att dricka i ensamhet?

LoTiX
2011-12-31, 00:13
Hade gärna varit själv på nyår, men känner att "forever alone" mätaren har slagit i taket då.

Varför är det så socialt oacceptabelt att dricka i ensamhet?

För folk blir sura på att de inte fick vara med i drickandet

Dirty South
2011-12-31, 00:37
Jag ska vara ensam hela dagen och natten eftersom att jag inte har några vänner.

mini
2011-12-31, 00:48
Hade gärna varit själv på nyår, men känner att "forever alone" mätaren har slagit i taket då.

Varför är det så socialt oacceptabelt att dricka i ensamhet?

Måste du berätta för så många att du ska dricka i ensamhet då?

TREX
2011-12-31, 01:01
Måste du berätta för så många att du ska dricka i ensamhet då?

Nej givetvis inte, men risken finns att någon kommer och knackar på dörren spontant eller ringer på mobilen och svarar man och låter sluddrig lär det nog inte dröja innan folk lagt ihop 1 och 1.

Nordenator
2011-12-31, 01:24
Nej givetvis inte, men risken finns att någon kommer och knackar på dörren spontant eller ringer på mobilen och svarar man och låter sluddrig lär det nog inte dröja innan folk lagt ihop 1 och 1.

Det är väl bara att låsa dörren och slå av telefonen om du är orolig för att bli påträffad onykter själv? Om inte jag hade haft planer hade jag ändå dragit över någon öl och istället kikat film. Rätt löjligt att man ska behöva utsätta sig för socialt umgänge för att få tillåtelse att förgifta sin egen kropp.

David Brent
2011-12-31, 01:46
Jag ska vara ensam hela dagen och natten eftersom att jag inte har några vänner.

Äh, vad ska man med vänner till egentligen.

Dirty South
2011-12-31, 02:35
Äh, vad ska man med vänner till egentligen.

:(

Xtronal
2011-12-31, 02:38
Om ni är ensamma, då kan ni ju alltid säga till er själva - Im not alone, im forever alone.

TREX
2011-12-31, 03:00
:(

Du har rika föräldrar, sluta lipa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5491647&postcount=17

fredrik1
2011-12-31, 03:05
Du har rika föräldrar, sluta lipa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5491647&postcount=17

Pengar ersätter inte vänner?

Biceps
2011-12-31, 04:44
Brukar alltid bli nån akutlösning på nyår men detta året ser det mörkt ut. Skitsamma. Ska bli faktiskt bli kul att dissa hela skiten, ska ägna mig åt nåt nördigt istället tror jag.

1684_
2011-12-31, 09:09
har du ingen familj å fira med Din bästis måste väl känts sig rörd av att du försvara honom/henne?
Iaf såå ska du stå på dig.

shut teh face
2011-12-31, 09:11
Jag är själv för andra gången på nyår!

Jag gillar det faktiskt, har beredskap på jobbet och det är lätt värt pengarna för en nyårshelg (10k). Jag ska laga lite god mat, kolla på film och spela.

Tigerkotten
2011-12-31, 10:56
Tycker du gjorde rätt, men du kunde kanske löst det annorlunda dock genom att påpeka att det var planerat att "alla" skulle vara tillsammans. Och att det inte känns helt okej att bara för de anordnar saker och ting, att de ska välja bort andra pga det.

Samt att du som sagt annars kunde haft det hos dig, och att alla var välkomna där. Tycker att det paret/killen verkar rätt skeva.

Tricklew
2011-12-31, 11:12
Jag gillar dig Patriarch, står upp för dina lite annorlunda polare, det är pga bra vänner såsom dig mitt liv inte suger.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Dirty South
2011-12-31, 11:24
Du har rika föräldrar, sluta lipa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5491647&postcount=17


Och?

Matsa
2011-12-31, 12:13
Nyårsafton blir lugnare för varje år som går, det beror väl på ungefär lika delar att bekanta stadgar sig och för familjeliv och på att jag blir äldre och surare. För tio år sedan jagade jag upp mig som fan och det skulle tvunget vara årets fest annars var det misslyckat. I år skulle jag ha käkat middag med ett par kompisar men det blev inställt då värden blev sjuk. Visserligen är jag bjuden på en annan middag men då måste jag åka till Norrköping och det vet jag inte om jag ids, det är fullt möjligt att jag är hos mina föräldrar och äter gott och tar det riktigt lugnt i stället.

TREX
2011-12-31, 12:59
Jag är själv för andra gången på nyår!

Jag gillar det faktiskt, har beredskap på jobbet och det är lätt värt pengarna för en nyårshelg (10k). Jag ska laga lite god mat, kolla på film och spela.

Vad jobbar du med? Säkerhet?

Patriarch K
2011-12-31, 13:11
har du ingen familj å fira med Din bästis måste väl känts sig rörd av att du försvara honom/henne?
Iaf såå ska du stå på dig.

Mjä, han vet absolut inget om något. Han visste inte om hela kalaset från första början så nu tror han att det som komma skall alltid har stått på listan. Jag låter honom tro det, annars blir det nog lite konstigt :)
Det blir hur som helst jag och X och de där 2 vännerna ikväll, så det blir nog bara mest att sitta och mysa tillsammans typ över lite mat. Vad som hände med Y är dock oklart!

Jag gillar dig Patriarch, står upp för dina lite annorlunda polare, det är pga bra vänner såsom dig mitt liv inte suger.

Kul att höra!

fiskebulle
2011-12-31, 13:26
Inser nu att man har det ganska gott ställt med vänner som hängt i sedan högstadiet, det spelar ingen roll om det kommer ny partners eller något liknande, de får fan finna sig :p

krubkungen
2011-12-31, 13:28
Jag ska vara ensam hela dagen och natten eftersom att jag inte har några vänner.

Jag kan bli din vän!(no homo)

Cilia
2011-12-31, 13:48
Du har rika föräldrar, sluta lipa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5491647&postcount=17
Om han raljerar över att inte ha några vänner så kan jag förstå ditt inlägg annars är det riktigt taktlöst.

Pengar kan aldrig ersätta vänner och familj.

TREX
2011-12-31, 13:56
Om han raljerar över att inte ha några vänner så kan jag förstå ditt inlägg annars är det riktigt taktlöst.

Pengar kan aldrig ersätta vänner och familj.

Jag var lite ironisk, nu när jag tänker efter är det riktigt sorgligt bara.

Som han den rika grabben i Ebba och Didrik, vad var det han hette? Måns? Mårten?

Crocker
2011-12-31, 14:02
Fick jag bestämma utan ett gigantiskt tryck hade jag nog mått allra bäst av att glo på någon serie och käka god mat hela kvällen.
Får skylla mig själv att jag inte tackat nej förrän samma dag dock. :(
Hatar nyår/valborg över allt annat.

emi23j
2011-12-31, 14:05
Alltså sjukt omoget. Detta påminner om hur det var på gymnasiet. "du är välkommen men säg inte till x, y och z". Löjligt att detta även händer i vuxen ålder (antar att du är 20+).

Hur som helst, så gör jag som många andra i denna tråd verkar göra. Tar det extremt lugnt och är hemma. Orkar fan inte med...

mini
2011-12-31, 14:09
Jag brukar vilja vara endam på nyår, men i år var jag inbjuden till en fest med supertrevligt folk. Såg fram emot det, men istället sitter jag hemma dundersjuk. Det blir Kollo och tv och mat som kräver minimal insats. :(

yeahgrr
2011-12-31, 14:15
nyår är ju faktiskt ganska så överreklamerat... förra året kände jag mig inte alls upplagd för att umgås med folk... gjorde en god middag, drack lite vin, kollade film och tog några bärs... vid 00.00 när det började smälla utanför tittade jag ut som hastigast på de stackare som stog ute och sköt raketer medans det snöade vertikalt... återgick till filmen.. grymt skönt och avslappnad nyår....

TREX
2011-12-31, 14:38
nyår är ju faktiskt ganska så överreklamerat... förra året kände jag mig inte alls upplagd för att umgås med folk... gjorde en god middag, drack lite vin, kollade film och tog några bärs... vid 00.00 när det började smälla utanför tittade jag ut som hastigast på de stackare som stog ute och sköt raketer medans det snöade vertikalt... återgick till filmen.. grymt skönt och avslappnad nyår....

Jag skulle faktiskt vilja påstå att nyår är det som egentligen är det som är värt att fira, bortsett från jul och alla andra högtider som är kopplade till en religion så enas vi ju alla (Okej nästan alla) under att ett kalenderår går mot sitt slut. Det är något som vi alla kan ställa upp på och fira.

Crocker
2011-12-31, 14:46
Fast nyår i sig är ju religiöst det också.

Flodhäst
2011-12-31, 14:53
Jag skulle faktiskt vilja påstå att nyår är det som egentligen är det som är värt att fira, bortsett från jul och alla andra högtider som är kopplade till en religion så enas vi ju alla (Okej nästan alla) under att ett kalenderår går mot sitt slut. Det är något som vi alla kan ställa upp på och fira.

Borde vi inte fira varje, minut, timme, dag, vecka, månad osv i så fall? Jag förstår inte riktigt varför man ska fira att ett påhittat årtal adderas med ett.

Edit: fira om du vill men varför ska alla andra ställa upp och fira bara för att du vill det?

willtjam
2011-12-31, 14:53
Borde vi inte fira varje, minut, timme, dag, vecka, månad osv i så fall? Jag förstår inte riktigt varför man ska fira att ett påhittat årtal adderas med ett.

Detta brukar jag säga till alla som tycker jag är udda för att jag inte firar nyår. :D

TREX
2011-12-31, 14:57
Borde vi inte fira varje, minut, timme, dag, vecka, månad osv i så fall?

Det gör jag givetvis också, varje dag jag vaknar och känner mig bra är värt att fira men det skulle bli lite tråkigt med hummer och champagne varje vardag eller hur? Tycker gott man kan smälla på lite extra en gång om året.

Alla här inne på det här forumet som tränar och har hälsan har något att fira.

Livet går ut på att överleva och det är precis det som alla vi här inne har gjort, hurra för oss!

Loke
2011-12-31, 14:58
Detta brukar jag säga till alla som tycker jag är udda för att jag inte firar nyår. :D

Gör det att folk tycker du verkar mindre udda? ;)

willtjam
2011-12-31, 15:00
Gör det att folk tycker du verkar mindre udda? ;)

Hells no! *popcorn*

Flodhäst
2011-12-31, 15:03
Det gör jag givetvis också, varje dag jag vaknar och känner mig bra är värt att fira men det skulle bli lite tråkigt med hummer och champagne varje vardag eller hur? Tycker gott man kan smälla på lite extra en gång om året.

Alla här inne på det här forumet som tränar och har hälsan har något att fira.

Livet går ut på att överleva och det är precis det som alla vi här inne har gjort, hurra för oss!

Härligt att du verkar uppskatta tiden så mycket. Själv firar jag hellre en väldigt bra prestation eller något annat som jag är stolt över.

TREX
2011-12-31, 15:09
Härligt att du verkar uppskatta tiden så mycket. Själv firar jag hellre en väldigt bra prestation eller något annat som jag är stolt över.

Är det inte en väldigt bra prestation att ha överlevt i ett helt år?

Vet i och för sig inte hur ditt år har sett, låter som om du har haft det ganska kämpigt.

Flodhäst
2011-12-31, 15:18
Är det inte en väldigt bra prestation att ha överlevt i ett helt år?

Vet i och för sig inte hur ditt år har sett, låter som om du har haft det ganska kämpigt.

Nej det tycker jag inte. Det borde väl ändå vara du som har haft det kämpigt i och med att du verkar se det som svårt. ;)

ceejay
2011-12-31, 15:19
jag är sugen på att ta det lugnt, men ska iväg och kröka som fan istället.

Vore skönt att bara slappa.

TREX
2011-12-31, 15:27
Nej det tycker jag inte. Det borde väl ändå vara du som har haft det kämpigt i och med att du verkar se det som svårt. ;)

Har man varit nära på att stryka med ett par gånger i sitt liv är man ganska tacksam över ett år när allt bara flyter på bra utan hinder vilket jag tycker 2011 har gjort.

Det kommer med åren att uppskatta det lilla i tillvaron.

Fordon
2011-12-31, 15:29
Nyår är ju för tusan inte ett påhittat årtal utan baseras ju på årstiderna och planetens omloppsbana kring solen :booty: Att själva årtalet baseras från Jesus har mindre med saken att göra än att vi firar ett avslut på nuvarande året och en påbörjan av nästa.

Flodhäst
2011-12-31, 15:37
Har man varit nära på att stryka med ett par gånger i sitt liv är man ganska tacksam över ett år när allt bara flyter på bra utan hinder vilket jag tycker 2011 har gjort.

Det kommer med åren att uppskatta det lilla i tillvaron.

Som sagt gött att du uppskattar tiden, du får gärna fira vad du vill. Du måste väl ändå förstå att alla inte delar din uppfattning och kunna acceptera att folk kanske inte vill fira detta?

Nyår är ju för tusan inte ett påhittat årtal utan baseras ju på årstiderna och planetens omloppsbana kring solen :booty: Att själva årtalet baseras från Jesus har mindre med saken att göra än att vi firar ett avslut på nuvarande året och en påbörjan av nästa.

Jaså det hade jag ingen aning om. :smash: Firar du även varje minut, timme,... eller vad är det som är så speciellt med just nytt år som är värt att fira till skillnad från resten?

petah
2011-12-31, 15:42
jag är sugen på att ta det lugnt, men ska iväg och kröka som fan istället.

Vore skönt att bara slappa.

+1

Crocker
2011-12-31, 15:57
Nyår är ju för tusan inte ett påhittat årtal utan baseras ju på årstiderna och planetens omloppsbana kring solen :booty: Att själva årtalet baseras från Jesus har mindre med saken att göra än att vi firar ett avslut på nuvarande året och en påbörjan av nästa.

http://25.media.tumblr.com/tumblr_lvrp8bU9AV1qibz0jo1_500.png

Vi firar efter den kristna kalandern. Nästa år blir 2012 ekr.
Såklart är ca 365 dagar ett år, men tidsräkningen är kristen.

L-Sami
2011-12-31, 16:03
Nyårsafton är en festkväll för mig, minns varje nyårsafton som en trevlig kväll :) Under barndomen var det fyrverkerierna man ville se, nu är det bara att ha det trevligt med mat, trevligt sällskap och dryck.

Fordon
2011-12-31, 17:37
Jaså det hade jag ingen aning om. :smash: Firar du även varje minut, timme,... eller vad är det som är så speciellt med just nytt år som är värt att fira till skillnad från resten?

Jag (fel)tolkade ditt inlägg som att du tyckte att kalenderåret var påhittat, därav mitt svar.

Det som gör det så speciellt ser väl du också? Vi har gått igenom ännu ett år, och om man firar det så är det enbart positivt. Fattar inte varför vissa har så jävulskt svårt att tycka om positiva saker där folk kan få va glada tillsammans. Om du inte vill fira så don't, men man behöver inte vara blind med flit. Det hade varit guld värt om alla firade en gång i månaden/veckan/varje dag också men nu får vi nöja oss med ett fåtal gånger per år.

stolpskott
2011-12-31, 19:06
Själv hade man möjlighet att komma ut och vara social med vänner, men brorsan kunde inte hitta något att göra annat än att fira med familjen, som i år består av pappa, farmor och faster. Så jag valde att vara hemma med honom istället, slipper han vara ensam. Lite småmysigt att vara hemma faktiskt :)

Awesomeous Prime
2011-12-31, 19:16
som motvikt till den galna nyårs-crazen som folk verkar uppleva så har jag spenderat min nyår EXAKT som jag velat:
1. vaknade, stimmade mig spattig
2. gick till gymmet, spenderade ca 2timmar på att träna skiten ur mig samt snacka skit med allt trevligt folk som finns där+min sambo som var med och tränade
3. gick hem och åt en grym frukost+lunch-kombo tillsammans me min sambo samtidigt som jag å hon kollade på en serie vi gillar.
4. Min sambo gick till skolan för å plugga, jag la mig i badet för å ta det lugnt å dricka stout å whisky å värma mig, både kropp och själ, samtidigt som jag läste bok, lyssnade på musik och surfade.
5. snart kommer min sambo hem och vi kommer laga middag å sen äta den, för att sen kanske kolla på lite fyrverkeri och kanske eventuellt åka förbi några polare men men troligt inte, NYÅR FÖR MIG HANDLAR OM ATT TA HAND OM MIG, TA DET LUGNT Å BARA GÖRA EXAKT OCH ENDAST DET JAG VILL GÖRA...


träning+ god mat +bad +stout+whisky+chieftains +böcker å surfande =perfekt nyår för mig, nyår är en dag som vilken annan men, varöfr inte bjuda dig själv på EXAKT vad du nu än vill ha... NJUT Å MÅ VÄL ALLIHOP!!!

GOTT NYTT!!!

Rahf
2011-12-31, 20:11
som motvikt till den galna nyårs-crazen som folk verkar uppleva så har jag spenderat min nyår EXAKT som jag velat:
1. vaknade, stimmade mig spattig
2. gick till gymmet, spenderade ca 2timmar på att träna skiten ur mig samt snacka skit med allt trevligt folk som finns där+min sambo som var med och tränade
3. gick hem och åt en grym frukost+lunch-kombo tillsammans me min sambo samtidigt som jag å hon kollade på en serie vi gillar.
4. Min sambo gick till skolan för å plugga, jag la mig i badet för å ta det lugnt å dricka stout å whisky å värma mig, både kropp och själ, samtidigt som jag läste bok, lyssnade på musik och surfade.
5. snart kommer min sambo hem och vi kommer laga middag å sen äta den, för att sen kanske kolla på lite fyrverkeri och kanske eventuellt åka förbi några polare men men troligt inte, NYÅR FÖR MIG HANDLAR OM ATT TA HAND OM MIG, TA DET LUGNT Å BARA GÖRA EXAKT OCH ENDAST DET JAG VILL GÖRA...


träning+ god mat +bad +stout+whisky+chieftains +böcker å surfande =perfekt nyår för mig, nyår är en dag som vilken annan men, varöfr inte bjuda dig själv på EXAKT vad du nu än vill ha... NJUT Å MÅ VÄL ALLIHOP!!!

GOTT NYTT!!!

Men då är du ju inte ensam.

Awesomeous Prime
2011-12-31, 20:17
Men då är du ju inte ensam.
mja, beror väl på hur man ser det... spenderat större delen av eftermiddan å kvällen ensam (fortfarande ensam ett par timmar till då sambon är å pluggar på skolan...)... och inget som egentligen säger att TS måste va ensam heller så, liksom hans polare som han stod upp för som inte fick komma på fest finns ju alltid om inte annat....
sen så har jag ju inte heller nåt emot å vara ensam... :D
tycker de e skönt å va själv...men jag kanske e retarderad vad gäller de...

Dirty South
2011-12-31, 20:29
...