handdator

Visa fullständig version : Hur hitta nytt umgänge?


fredrik1
2011-12-30, 00:32
Hej,

Jag har genom åren alltid haft några kompisar, aldrig särskilt många men alltid en liten krets med kompisar som jag umgåtts med.

På senaste tiden har mina barndomskompisar som jag umgåtts med börjat röka weed, röka, dricka osv osv, inget jag vill vara med på faktiskt. (Är 15)
Vet inte hur jag ska hitta nya kompisar, det har liksom alltid kommit naturligt, hur ska jag hitta nya kompisar, vill inte vara ensam :(

//L

långochsvag
2011-12-30, 00:33
Rök och sup med dom vettja!

Sundqvist
2011-12-30, 00:33
du är alltså 15 år, skolan brukar vara ett bra ställe att fixa nya kompisar! :)

Dav0d
2011-12-30, 00:36
Har du inga hobbys? Sporter eller vilken aktivitet som helst (brädspel, dans etc) vid den åldern skapar ju massvis med vänner. Organisationerna har oftast en massa aktiviteter om du har svårt att komma in i ett gäng i början. Bara välja och vraka på allt som Sverige erbjuder i form av dessa organisationer och klubbar :)

*edit*
Sannolikheten att hitta liksinnade människor är stort vid dessa evenemang.

kettlebellGuden
2011-12-30, 00:42
Även om jag är stor förespråkare av cannabis så tycker jag att du gör ett jäkla bra val där med tanke på din ålder. Håller med Dav0d. Hobby + förening. It's all good. Sverige har fint föreningsliv.

Loke
2011-12-30, 00:43
Det löser sig när man börjar på gymnasiet, om man väljer klass och skola med lite eftertanke.

fredrik1
2011-12-30, 00:43
Även om jag är stor förespråkare av cannabis så tycker jag att du gör ett jäkla bra val där med tanke på din ålder. Håller med Dav0d. Hobby + förening. It's all good. Sverige har fint föreningsliv.

Det är ju inte förenligt med styrketräning heller *grr27*

kettlebellGuden
2011-12-30, 00:44
Det är ju inte förenligt med styrketräning heller *grr27*

Föreningsliv är väl förenligt med styrketräning?:confused:

fredrik1
2011-12-30, 00:45
Några förslag på föreningar för en sportintresserad person?

fredrik1
2011-12-30, 00:46
Föreningsliv är väl förenligt med styrketräning?:confused:

Cannabis.

kettlebellGuden
2011-12-30, 00:47
Några förslag på föreningar för en sportintresserad person?

Kampsportsklubbar är ju alltid trevliga. Eller friidrottsföreningar. Finns säkert något bra ställe med information om lokala föreningar. Kommunhuset kanske har.

kettlebellGuden
2011-12-30, 00:48
Cannabis.

Nu är det här en helt OT diskussion så jag tänker väl hålla mig till att vi inte alls är överrens i den här frågan. Och oavsett så tycker jag 15 år är en jäkla dum ålder att röka eller äta cannabis. Keep up the good work där. :thumbup:

Proxy
2011-12-30, 00:57
Jag kan garantera att du lär byta umgängeskrets när du börjar gymnasiet, och det sköna där är att man oftast hamnar med fler likasinnade.

Om dina kompisar är såna så tycker jag att du gör dig själv en tjänst och slutar umgås med dom. Sluta helt enkelt umgås med dom, jag lovar dig att du säkert inte kommer att umgås med en enda person från högstadiet livet ut, särskilt inte om du läser vidare efter gymnasiet.

Sen så är det väll bara att snacka med folk. Han jag umgås mest med (typ hela tiden) träffade jag på gymmet. Nu är vi träningspartners och umgås även varje dag utanför gymmet. Kände honom inte sen innan, utan började helt enkelt snacka på gymmet också visade det sig att vi hade mycket gemensamt, o.s.v.

Kort sagt, snacka med folk och var öppen. :)

dmjardell
2011-12-30, 01:00
Det är ju inte förenligt med styrketräning heller *grr27*

Det är det mycket som är. Men just med cannabis är det intagningsättet i.e. rökningen som förmodligen är det mest destruktiva för styrketräning.

De största och mest vältränade personerna jag någonsin träffat, har varit dem som blazeat eller i ren allmänhet experimenterat med droger. Vilket är lite av en rolig sidnot, menar givetvis inte att de hade varit mindre utan droger.

OnT:

Börja träna någon sport, eller hitta någon styrkeklubb där du kan börja hänga. Sen finns ju givetvis plugget, jobb osv.,

Pepparkakssmurfen
2011-12-30, 01:00
Cannabis.

Arnold.

internethjälten
2011-12-30, 01:03
Du har ju konto här på Kolozeum, räcker inte det!!111!!!11!!111!!!???

redbrigade
2011-12-30, 01:09
Du kan ju hänga med dom utan att röka och dricka? sen om du är 15 så börjar du väl gymnasiet snart och då kommer det automatiskt lösa sig.

Toxic
2011-12-30, 01:14
Moget val, jag skulle nog föreslå hobby/sport jag med då det är viktiga år där precis innan man börjar gymnasiet...

Satsa på något du gillar att göra, undvik såna där vänner det brukar bara innebära trubbel...

mattilainen
2011-12-30, 01:16
jag lovar dig att du säkert inte kommer att umgås med en enda person från högstadiet livet ut, särskilt inte om du läser vidare efter gymnasiet.


Oj, då är jag kanske speciell :) Har ett par kompisar som jag började känna i 1:an i lågstadiet och två kompisar från min barndom från när vi var runt 5 - 6 år kvar som jag umgås med väldigt ofta. Då jobbar och bor ena i norge och han kommer ändå och bor hos mig en gång i månaden minst :) Sen har jag träffat mina bästa vänner i just högstadiet i sjuan och jag läser vidare. Så visst kan man umgås länge och jag hoppas ju på livet ut!

Men OT
Som sagt, gå med i någon sport du är intresserad av. Jag började kampsport som 14 åring och fick då en del kompisar. Sen gäller det ju bara att våga, våga prata och umgås. Adda på facebook om du nu har någon som du känner "sådär" och börja prata lite. Fråga om han/hon ska med ut och hitta på något. Spela något spel, ut och gå, träna kanske? Det gäller att våga ta kontakt och umgås.

Sen annars tror jag det kommer i och med att du blir äldre. Fastna inte i din kompiskrets bara, du vill ju inte vara där. Sitt vid andra personer i skolan och vid matbordet om det går. Jag umgicks i ettan av gymnasiet enbart med tre personer och vi splittrades i tvåan då vår lärare inte klarade av oss i en grupp och då blev jag riktigt ensam tills jag insåg att de andra i klassen faktiskt inte alls var så dumma att umgås med. Att ta plats och vara trevlig kommer man långt med :) Förvänta dig inte att någon kommer hitta kompisar åt dig utan det är upp till dig!

redbrigade
2011-12-30, 01:20
Moget val, jag skulle nog föreslå hobby/sport jag med då det är viktiga år där precis innan man börjar gymnasiet...

Satsa på något du gillar att göra, undvik såna där vänner det brukar bara innebära trubbel...

Det dom har för sig är väl sånt som dom flesta ungdomarna gör och behöver inte alls innebära "trubbel"

Spartansk
2011-12-30, 01:24
Sluta säga att det automatiskt kommer lösa sig när han börjar gymnasiet, hur f-n vet ni att det kommer göra det?

Att börja i idrottsklubbar och andra föreningar var ett bra tips.

Proxy
2011-12-30, 01:37
Vet iofs inte om du menar "kompisar", eller personer som du umgås flitigt med och kallar "vänner". Tror att det första alternativet är väldigt vanligt, men inte det andra. :)

Under resan så plockar man säkert upp en eller ett par som man verkligen kan kalla för vänner, som hänger med livet ut. Däremot så tror jag verkligen inte att det är vanligt att umgås med samma personer som man gjorde i högstadiet, och det blir nog mindre troligt ju längre man utbildar sig, ju oftare man byter jobb, och naturligtvis ju oftare och längre bort man flyttar.

Skulle vilja likna det med att sila sand. Ju mer man skakar på silen, desto snabbare rinner sanden ut. Ett par klumpar hänger kvar ett tag, men faller oftast isär när man skakat lite. Vissa ligger kvar när man har slutat skaka.
Och oavsett hur mycket man skakar, så finns det alltid ett fåtal små stenar som inte faller genom gallren.

burkmannen
2011-12-30, 02:05
Jag kan säga att jag växt ifrån 99% av dom jag umgicks med i 1.an på lågstadiet till 9.an på högstadiet. Har kvar 1 person man har regelbunden kontakt med men vi umgås inte så ofta och träffade aldrig någon på gymnasiet man blev mer än bekant med tyvärr. Roligt att umgås på skolan men inte efter.

Bara jag som tycker det är svårare att klicka med personer desto äldre man blir? Man blir oftast inte mer än bekanta?

Dock så är det väl nästan vanligaste att man hittar väldigt många nya kompisar på gymnasiet och även vänner som man umgås med efter skolan än tvärtom.

fredrik1
2011-12-30, 02:06
Jag kan garantera att du lär byta umgängeskrets när du börjar gymnasiet, och det sköna där är att man oftast hamnar med fler likasinnade.

Om dina kompisar är såna så tycker jag att du gör dig själv en tjänst och slutar umgås med dom. Sluta helt enkelt umgås med dom, jag lovar dig att du säkert inte kommer att umgås med en enda person från högstadiet livet ut, särskilt inte om du läser vidare efter gymnasiet.

Sen så är det väll bara att snacka med folk. Han jag umgås mest med (typ hela tiden) träffade jag på gymmet. Nu är vi träningspartners och umgås även varje dag utanför gymmet. Kände honom inte sen innan, utan började helt enkelt snacka på gymmet också visade det sig att vi hade mycket gemensamt, o.s.v.

Kort sagt, snacka med folk och var öppen. :)


Hur tar du kontakten med någon random på gymmet?

Förövrigt känns det som jag ligger på "bekant-stadiet" med ganska många. Får väl fråga om de vill göra något någon gång bara.

Spartansk
2011-12-30, 02:10
Hur tar du kontakten med någon random på gymmet?

Sätt dig bredvid dem i matsalen, på lektionen eller utanför klassrummet innan ni börjar. Förr eller senare kommer någon av dem troligen börja prata om något ämne där du kan bidra till diskussionen. På så vis kommer du in i samtalet naturligt.

oracas
2011-12-30, 02:33
Sätt dig bredvid dem i matsalen, på lektionen eller utanför klassrummet innan ni börjar. Förr eller senare kommer någon av dem troligen börja prata om något ämne där du kan bidra till diskussionen. På så vis kommer du in i samtalet naturligt.


"Gymmet" var nog ingen coolt häftig slang för gymnasiet :whipped:


Men som sagt, börja på en klubb. Träna, tävla i något.. skapar en grym sammanhållning!

Spartansk
2011-12-30, 02:38
"Gymmet" var nog ingen coolt häftig slang för gymnasiet :whipped:


Men som sagt, börja på en klubb. Träna, tävla i något.. skapar en grym sammanhållning!

Oj! Fan, jag är trött. Jag läste "gymnasiet".
Men men, han kan ju behöva tips på att få kontakt med folk på gymnasiet också, kanske.

r3mpuh
2011-12-30, 02:46
Skolan & Facebook är nog de lättaste sättet att komma i kontakt med nya personer.
Lägg till vänners vänner, chatta/puffa, träffa i plugget/på stan/vartsom.
Ungefär som när man online'-raggar, fast på killar?(no homo) o.o

Jokester
2011-12-30, 02:49
Skolan & Facebook är nog de lättaste sättet att komma i kontakt med nya personer.
Lägg till vänners vänner, chatta/puffa, träffa i plugget/på stan/vartsom.
Ungefär som när man online'-raggar, fast på killar?(no homo) o.o

Lol.

burkmannen
2011-12-30, 02:58
Skolan & Facebook är nog de lättaste sättet att komma i kontakt med nya personer.
Lägg till vänners vänner, chatta/puffa, träffa i plugget/på stan/vartsom.
Ungefär som när man online'-raggar, fast på killar?(no homo) o.o

Inte är det så lätt att hitta nya vänner genom facebook, speciellt som kille? Då är det nog flera gånger lättare irl.

ddewe
2011-12-30, 02:59
Sätt dig bredvid dem i matsalen, på lektionen eller utanför klassrummet innan ni börjar. Förr eller senare kommer någon av dem troligen börja prata om något ämne där du kan bidra till diskussionen. På så vis kommer du in i samtalet naturligt.

Det vore ett superbra knep för att få folk att tro att man är helt dum i huvudet i gymnasiet, just saying :)

r3mpuh
2011-12-30, 03:04
Inte är det så lätt att hitta nya vänner genom facebook, speciellt som kille? Då är det nog flera gånger lättare irl.Hur träffar man nytt folk irl?

Jag tog bort min facebook med irl folk man kände, skapade mig en ny, och lade till enbart en random tjej jag hade på msn, och utgick från henne och la till fler random personer som hon hade som vän, och sedan deras vänner, alla med snarlika intresse. Har nog träffat över 100 personer irl av dessa randoms vid det här laget iaf. Tycker det funkar bra, att börja chatta med nya random personer går på automatik lolz. :p

burkmannen
2011-12-30, 03:28
Hur träffar man nytt folk irl?

Jag tog bort min facebook med irl folk man kände, skapade mig en ny, och lade till enbart en random tjej jag hade på msn, och utgick från henne och la till fler random personer som hon hade som vän, och sedan deras vänner, alla med snarlika intresse. Har nog träffat över 100 personer irl av dessa randoms vid det här laget iaf. Tycker det funkar bra, att börja chatta med nya random personer går på automatik lolz. :p

Om man har bekanta så är det väl krogen. Har dock aldrig tänkt tanken att börja skriva med någon helt okänd med liknande intresse om det är en kille och har aldrig själv varit med om det heller.

Roligt att det funkat för dig dock :thumbup:

kaer
2011-12-30, 09:50
Fokusera på skolan så länge, gymnasiet är inte långt borta, även om det inte är någon universallösning.
Föreningsliv är säkert bra, men själv har jag aldrig träffat någon riktig kompis via det.
Men om du nu styrketränar, börja på en atletklubb. Träna kampsport eller innebandy eller vad du nu tycker är kul.
Hursomhelst så ska du stå på dig, vill du inte hänga med de andra så skit i det.

rooz
2011-12-30, 10:07
Kolo, true story!


Här finns allt man kan behöva, från bordelineb-rudar till muskelmän:D

spann
2011-12-30, 12:02
nu låter väll jag hemsk och efterbliven för modligen menmen,.

tänker du inte börja dricka/ festa etc. så kan du likväl vänja dig med att vara näst intill ensam och skit tråkig.. kommer inte ha en bråkdel så kul som dina före detta polare.. sad but true!

sen är det upp till var och en fall man ska bli dyngfull (läs på gränsen till apatisk och utan kontakt med omvärlden) eller lite salong när man fyllesnackar och gör bort sig lite smått!

men jag tycker absolut du ska ta av din trötta bögiga mössa, följa me dina föredettingar på en fest och ha kul! förhelvete, du lever bara en gång


och nej man kan inte ha lika kul på fest nykter som de andra.. sad but true


edit: kom på att du bara e 15 bast, men förmodligen så kommer dina nya vänner inom snar framtid ocklså börja synda lite granna! sen röka å sån skit kan du bara ge fan i! bara sunkigt endå, inte alls sexigt! De stackarna som blir fast i de kommer ångra sig djupt

L-Sami
2011-12-30, 12:13
Satsa på träningen, sök dig till en idrott, satsa på skolan få höga betyg, lär dig bli mer social genom att låna böcker gällande socialkompetens och det kanske finns nåt matnyttigt på internätet också.

spann
2011-12-30, 12:23
om du nu är lite små blyg, utsätt dig själv då för situationer där du Måste ta kontakt med nytt folk och små prata lite! tvinga dig själv att bli oblyg, så kommer du låta mer säker = roligare sexigare = winwin

du förstår nog vad jag menar,. suger på att skriva

r3mpuh
2011-12-30, 12:29
1. Börja tyck om anime/manga
2a Gå till någon väns vänner på fb, filtrera ut dem som också har klickat på "anime" som intresse, lägg till
2b Gå på konvent t.ex; Uppcon/Närcon/Mewcon/kultcon/rencon/Constigt/yoicon/Yukicon/Confusion etc

HulkH
2011-12-30, 13:33
Puffa alla brudar på fejjan som du vill träffa.
Puffar dom tillbaka.... ITS ON!





Nejmen, som många har skrivit, börja på något du gillar, någonn sport eller liknande. Annars när du börjar gymnasiet så kommer du träffa nya perosner.

z_bumbi
2011-12-30, 15:02
Några förslag på föreningar för en sportintresserad person?

Kolla upp idrotter du är intresserad av och sen får du leta lokalt vad som finns tillgängligt.

Tolkia
2011-12-30, 15:35
tänker du inte börja dricka/ festa etc. så kan du likväl vänja dig med att vara näst intill ensam och skit tråkig.. kommer inte ha en bråkdel så kul som dina före detta polare.. sad but true!
Det där är ju kvalificerat larv, men det är väl iofs inte så många som sväljer det heller.

Tjuckot
2011-12-30, 15:46
Det där är ju kvalificerat larv, men det är väl iofs inte så många som sväljer det heller.


Men är man 15 så finns ju risken att man tar detta som en sanning :/

camilla
2011-12-30, 15:58
Bara jag som tycker det är svårare att klicka med personer desto äldre man blir? Man blir oftast inte mer än bekanta?



Det är svårt att skaffa vänner som vuxen ja. Även om man träffar nytt folk så har dom ju liksom redan sin krets dom umgås i och alla verkar inte så intresserade av nya bekantskaper. Sen så har man ju mindre tid att umgås med folk som vuxen när man jobbar. Jag har nått den åldern nu när alla kompisar börjar skaffa ungar. Skulle behöva ett gäng nya tjejkompisar som hellre går på krogen än byter blöjor. *gah!*

Spartansk
2011-12-30, 19:46
Det vore ett superbra knep för att få folk att tro att man är helt dum i huvudet i gymnasiet, just saying :)

Inte om det är personer i ens klass (det var det jag menade, fast jag inte skrev det).

burkmannen
2011-12-30, 20:13
1. Börja tyck om anime/manga
2a Gå till någon väns vänner på fb, filtrera ut dem som också har klickat på "anime" som intresse, lägg till
2b Gå på konvent t.ex; Uppcon/Närcon/Mewcon/kultcon/rencon/Constigt/yoicon/Yukicon/Confusion etc

Om han nu var intresserad av anime så skulle nog detta funkat riktigt bra.

Generellt har jag fått uppfattningen om att människor som gillar anime och gillar att besöka konvents har stora vänskapskretsar och verkar allmänt accepterande och öppna.

Om han nu kan klara av det konstanta skriket av kawaiiii... ;)

Mjölkprotein
2011-12-30, 21:03
Är nog lite likasinnad till TS, dom jag umgås med på skolan röker/knarkar/super eller någonting annat liknande alls. Men när det väl kommer till kritan och vi argumenterar om någonting, är det alltid hela skolan, mot mig. I princip.

Ska man ta någonting otroligt uttjatat som jag alltid får höra, är att jag är totalt emot iphone,apple och totalt för android och google. Medans mainstream ungarna (alla...) på skolan älskar iphone och krossar alla som är emot.

Sedan blir det ju konflikter om annat också, men det händer ganska ofta att jag står och skriker åt dom :D

Förhoppningsvis finner jag fler likasinnade som mig på gymnasiet, att plugga Juridik är mitt mål i skolan!

OnT: Snacka med folk på gymmet (jag brukar väl inte göra det så ofta, men jag känner till vad dom flesta heter och jag småpratar väl lite ibland...)
Chatta med människor (när jag var som TS och ville ha folk att prata med, fann jag en del likasinnade via internet, chattade en del på msn t.ex...)
Gå med i någon idrottsförening(spelar själv badminton i klubb, och där "känner" jag väl ett antar människor som man är lite smått social med på träningarna)

Sparven från Minsk
2011-12-30, 21:20
Jag har hittat många vänner på gymmet! (samma gemensamma awesome intresse)

r3mpuh
2011-12-30, 23:12
Om han nu var intresserad av anime så skulle nog detta funkat riktigt bra.

Generellt har jag fått uppfattningen om att människor som gillar anime och gillar att besöka konvents har stora vänskapskretsar och verkar allmänt accepterande och öppna.

Om han nu kan klara av det konstanta skriket av kawaiiii... ;)Stämmer rätt bra du! [:


Ska man ta någonting otroligt uttjatat som jag alltid får höra, är att jag är totalt emot iphone,apple och totalt för android och google. Medans mainstream ungarna (alla...) på skolan älskar iphone och krossar alla som är emot. Precis! :D<3
Fast du gör fel som förlorar i argumentationen, du lyssnar säkert på vad dem andra säger eller något i den stilen. Helt fel.
Man har alltid rätt när man argumenterar.

TS;;
Du kan ju inte mena att alla i klassen/klasserna i samma -års grupp super?/härjar?
Trodde det som var det härliga med högstadiet, blandade folk av alla de slag.
Sen börjar man gymnasiet, och skolan blir extremt värdelös med enbart nötter.
Nej tacka vet jag högstadiet och dess argumentationer<3

regus
2011-12-30, 23:36
Ska man ta någonting otroligt uttjatat som jag alltid får höra, är att jag är totalt emot iphone,apple och totalt för android och google. Medans mainstream ungarna (alla...) på skolan älskar iphone och krossar alla som är emot.


Shit, har det hänt så här mycket på elva år?

Spartansk
2011-12-31, 09:36
Shit, har det hänt så här mycket på elva år?

Haha, det är samma visa som vanligt. Man måste gilla rätt saker, annars får man inte vara med att leka. Vilka saker det är spelar mindre roll.

Jag slår vad om att på stenåldern var man tvungen att använda stenar av flinta för att få leka med dom coola kidsen och hångla med brudarna, medan dom som körde med granit fick stryk på rasten. Inget har förändrats.