handdator

Visa fullständig version : bred i chins


frozzon
2011-12-29, 22:20
Hej, har alltid kört chins med så brett grepp som möjligt, men idag fick jag lite feedback av min kompis. Han säger att jag håller för brett och att det tar mer på biceps. Jag Har alltid resonerat om man håller smalt på bänkpress tar det mer på triceps, och om man håller smalt i chins tex tar det på biceps, men jag kanske har tänkt lite fel?

aijou
2011-12-29, 22:27
Är inte 100% säker men jag skulle gissa att breda chins (pronerat grepp) tat mer på m. latissmus dorsi. Dock så föredrar jag att inte köra alltför brett efterssom det blir kortare ROM.

willtjam
2011-12-29, 22:30
Varför måste du ha så lite biceps som möjligt då?

slwannabe
2011-12-29, 22:32
Alltid levt i tron att brett grepp, handflatorna utåt var det jobbigaste och involverat minst biceps.

Smalt grepp, handflatorna inåt var det lättaste (min erfarenhet i alla fall) och involverade betydligt mer biceps.

Mellan grepp och handflatorna mot varandra är något mellanting och tar även lite mer på underarmarna utöver det andra.

Vad jag alltid trott. Men så är jag ju inte så kunnig heller, så jag borde väl inte ens posta här. *popcorn*

Rikard Jansson
2011-12-29, 22:32
Du har rätt TS! Eller?:D

mn8eii
2011-12-29, 22:39
Söker du så kommer du hitta flertalet trådar där det här diskuterats.

Jag skulle sätta mina ören på att breda chins aktiverar biceps i större utsträckning än smala. Detta baserat på vinkeln och rörelsen som sker i axelled. Sheo m.fl. är duktigare på att förklara så andra förstår men vid riktigt smala chins sker en extension i axelled vilket kommer förlänga biceps över axeln vilket "motverkar" förkortningen i armbågsleden.

Määng
2011-12-29, 23:28
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2782392&postcount=9

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ristretto
2011-12-30, 00:00
...se även:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5345296&postcount=21

Sheogorath
2011-12-30, 07:47
Hej, har alltid kört chins med så brett grepp som möjligt, men idag fick jag lite feedback av min kompis. Han säger att jag håller för brett och att det tar mer på biceps. Jag Har alltid resonerat om man håller smalt på bänkpress tar det mer på triceps, och om man håller smalt i chins tex tar det på biceps, men jag kanske har tänkt lite fel?

Vill du ha bort biceps så mycket som möjligt håller du smalt med handflatorna vända bort från dig, men då är frågan: varför? Varken chinups eller pullups är isolationsövningar. De kommer alltid ta på armarna i någon mån. Den varianten som tar minst på biceps kanske tar mest på underarmarna istället. Dessutom får du med en hel del bröst om du håller smalt (oavsett om du har handflatorna bort från eller mot dig). Allt blir en avvägning. Man kan lite finurligt säga att du får välja mellan biceps (brett grepp) och bröst (smalt grepp) som hjälparmuskler. :)

Sheogorath
2011-12-30, 07:56
Information som kan vara viktig för dig: bara för att en övning involverar biceps mycket betyder inte det att t.ex. latsen involveras lite. Man använder mycket större vikt i pull-ups (hela sin kroppsvikt, eventuellt lite till) i jämförelse med t.ex. stående kabelpullover (isolationsövning för lats) och det är därför inte alls otänkbart att pull-ups involverar latsen lika mycket eller t.o.m. mer, trots att biceps drar mycket av lasset.

Skinka
2011-12-30, 08:24
Vill du ha bort biceps så mycket som möjligt håller du smalt med handflatorna vända bort från dig, men då är frågan: varför? Varken chinups eller pullups är isolationsövningar. De kommer alltid ta på armarna i någon mån. Den varianten som tar minst på biceps kanske tar mest på underarmarna istället. Dessutom får du med en hel del bröst om du håller smalt (oavsett om du har handflatorna bort från eller mot dig). Allt blir en avvägning. Man kan lite finurligt säga att du får välja mellan biceps (brett grepp) och bröst (smalt grepp) som hjälparmuskler. :)

Källa? säger inte att du har fel, men om du har rätt så har axon ljugit för mig *cry*

Också: smalt grepp ger väl större ROM för latsen? är inte det att föredra vid byggning?:)

mn8eii
2011-12-30, 08:59
Källa? säger inte att du har fel, men om du har rätt så har axon ljugit för mig *cry*


Vad sägs om valfri anatomibok och sunt resonerande? Resonemanget finns förklarat tidigare i tråden.

StarkaUlf
2011-12-30, 09:26
Tror helt på det som sheo säger. Egna spekulationer är att jag tror att teres major aktiveras lite mer om du har bredare grepp, men det är bara vad det känns för mig. Kan ju ha helt fel också :)

Skinka
2011-12-30, 09:29
Vad sägs om valfri anatomibok och sunt resonerande? Resonemanget finns förklarat tidigare i tråden.

Där ser man :D

men hur är det med min andra fråga? :confused:

aijou
2011-12-30, 09:31
Om man formulerar om grundfrågan lite då. Vilket tar mest på m. latissmus dorsi, breda eller smala chins (Pronerat grepp) oavsett vilka andra muskler som används? Det är ju egentligen det som är mest intressant (tycker i alla fall jag). Jag upplever att det känns mer i latsen när man kör lite bredare. Men å andra sidan så har jag haft fel förut. ;)

Eller har detta redan besvarats och jag missat det?

Rakanichy
2011-12-30, 09:44
Jag upplever att latsen jobbar som hårdast när jag kör "pull-ups" alltså när handflatorna pekar mot mig.

Sheogorath
2011-12-30, 11:17
Om man formulerar om grundfrågan lite då. Vilket tar mest på m. latissmus dorsi, breda eller smala chins (Pronerat grepp) oavsett vilka andra muskler som används? Det är ju egentligen det som är mest intressant (tycker i alla fall jag). Jag upplever att det känns mer i latsen när man kör lite bredare. Men å andra sidan så har jag haft fel förut. ;)

Eller har detta redan besvarats och jag missat det?

Förmodligen försumbar skillnad. Latsen jobbar effektivt i både adduktion (breda uppdrag = pull-ups) och extension (smala uppdrag = chin-ups). Som någon skrev tidigare kan man tänka sig att m. teres major ("lats' little helper") går in effektivare när man kör brett (och baksida axlar går in lite effektivare om man kör smalt). Den viktigaste skillnaden är nog egentligen den avseende (nedre) bröst. Aktiveringen i breda uppdrag borde bli försumbar, men ganska stor i smala. Det blir samma rörelse i axeln som en pull-over.

aijou
2011-12-30, 17:07
Förmodligen försumbar skillnad. Latsen jobbar effektivt i både adduktion (breda uppdrag = pull-ups) och extension (smala uppdrag = chin-ups). Som någon skrev tidigare kan man tänka sig att m. teres major ("lats' little helper") går in effektivare när man kör brett (och baksida axlar går in lite effektivare om man kör smalt). Den viktigaste skillnaden är nog egentligen den avseende (nedre) bröst. Aktiveringen i breda uppdrag borde bli försumbar, men ganska stor i smala. Det blir samma rörelse i axeln som en pull-over.
Tack. :)