handdator

Visa fullständig version : Skim milk i Sverige?


Machop
2011-12-29, 20:51
Jag var för några veckor sedan i New York, där jag i matbutiken hittade så kallad Skim milk, som smakade och kostade som vanlig mjölk.
Jag tror den var avsedd för att typ drickas med kaffe och skummas osv.

Hursomhelst var protein-innehållet 11% protein, dvs nästan fyra gånger så mycket som i "vanlig svensk mjölk". Och fetthalten var lägre.

Lägre kalorier och mer protein för samma pris. Någon som hade tackat nej till detta istället för vanlig mjölk?

Så jag undrar nu om man kan få tag på detta i Sverige, och isåfall var/hur.
Om inte, kan man inte typ dra ihop en grupp för att pusha matbutikerna till att införskaffa det?


Tacksam för svar! :)

Fredron
2011-12-29, 20:59
Min röda mjölk i kylen är 22% protein ungefär ;) (i kcal)
Om du sänker fetthalten så borde proteinhalten gå upp, men det väsentliga är ju inte kvoten utan mängden protein.
Så hur många g protein var den per dl?

kettlebellGuden
2011-12-29, 21:16
Låter konstigt. Skim milk är vanligtvis normal 0.5-mjölk. (den gule).

Spartansk
2011-12-29, 21:19
Min röda mjölk i kylen är 22% protein ungefär ;) (i kcal)
Om du sänker fetthalten så borde proteinhalten gå upp, men det väsentliga är ju inte kvoten utan mängden protein.
Så hur många g protein var den per dl?

Vänta lite nu... Det är väl visst kvoten som är det väsentliga? Mängden protein justerar man med mängden mjölk; kruxet är väl att man inte vill få en massa fett och kolhydrater på köpet?

Eddie Vedder
2011-12-29, 21:29
Min röda mjölk i kylen är 22% protein ungefär ;) (i kcal)
Om du sänker fetthalten så borde proteinhalten gå upp, men det väsentliga är ju inte kvoten utan mängden protein.
Så hur många g protein var den per dl?

Med det resonemanget är ju linser mycket bättre än kvarg. Och fullfet ost är också bättre än kvarg. Självklart är E% det mest väsentliga.

vicarious
2011-12-29, 21:33
Jag var för några veckor sedan i New York, där jag i matbutiken hittade så kallad Skim milk, som smakade och kostade som vanlig mjölk.
Jag tror den var avsedd för att typ drickas med kaffe och skummas osv.

Hursomhelst var protein-innehållet 11% protein, dvs nästan fyra gånger så mycket som i "vanlig svensk mjölk". Och fetthalten var lägre.

Lägre kalorier och mer protein för samma pris. Någon som hade tackat nej till detta istället för vanlig mjölk?

Så jag undrar nu om man kan få tag på detta i Sverige, och isåfall var/hur.
Om inte, kan man inte typ dra ihop en grupp för att pusha matbutikerna till att införskaffa det?


Tacksam för svar! :)

Lägre kalorier och mer protein? Jag har svårt att se hur det går ihop.

Funkar inte vanlig lätt/minimjölk?

Fredron
2011-12-29, 22:36
Vänta lite nu... Det är väl visst kvoten som är det väsentliga? Mängden protein justerar man med mängden mjölk; kruxet är väl att man inte vill få en massa fett och kolhydrater på köpet?

Med det resonemanget är ju linser mycket bättre än kvarg. Och fullfet ost är också bättre än kvarg. Självklart är E% det mest väsentliga.

Jag antar att jag var otydlig.
Om vi endast bryr oss om mängden protein så kommer kvoten öka om vi sänker fettmängden, allt annat oförändrat.
I det fallet så är ju fortfarande mängden protein den samma, även om kvoten har förändrats. Därför är den oväsentlig.

(Jag ser nu att TS fokus verkar vara mindre kalorier och mer protein, då är kvoten intressant det håller jag med om.)

Machop
2011-12-30, 00:26
Min röda mjölk i kylen är 22% protein ungefär ;) (i kcal)
Om du sänker fetthalten så borde proteinhalten gå upp, men det väsentliga är ju inte kvoten utan mängden protein.
Så hur många g protein var den per dl?

typ 11g/100g - säger väl sig själv om det är 11% protein..

Machop
2011-12-30, 00:27
Låter konstigt. Skim milk är vanligtvis normal 0.5-mjölk. (den gule).

Aaa men på innehållsförpackningarna stod det mellan 11 och typ 13g protein/1dl

Machop
2011-12-30, 00:28
Lägre kalorier och mer protein? Jag har svårt att se hur det går ihop.

Funkar inte vanlig lätt/minimjölk?

därför att fetthalten var låg men proteinhalten hög?

Machop
2011-12-30, 00:31
Men någon som vet om det går att få tag på i Sverige och isåfall var?

kettlebellGuden
2011-12-30, 00:32
Aaa men på innehållsförpackningarna stod det mellan 11 och typ 13g protein/1dl

Jo, det är därför jag säger att det låter som konstig skim milk. Det är verkligen inte det normala. Skim milk är, normalt, helt vanlig gul mjölk (0.5%) med 3g protte eller vad fasiken det är. Du verkar ha stött på någon roligare variant. Men du kan ju lika bra köpa några liter gul och hälla i vassle.


:edit: Googlade lite och hittade "skim milk plus" http://nutritiondiva.quickanddirtytips.com/should-you-be-drinking-skim-milk-plus.aspx . dvs. gul mjölk + mjölkpulver eller vassle.

vicarious
2011-12-30, 00:33
därför att fetthalten var låg men proteinhalten hög?

Protein innehåller också energi?

koffein_beroende
2011-12-30, 07:31
Säkert på att det inte är per 330ml?

Det där såg jag fel på i USA, dom brukar skriva "one cup/a cup(istället för 100g) vilket för dom motsvarar typ 330ml.

Sheogorath
2011-12-30, 07:42
Säkert på att det inte är per 330ml?

Det där såg jag fel på i USA, dom brukar skriva "one cup/a cup(istället för 100g) vilket för dom motsvarar typ 330ml.

Då stämmer det fantastiskt bra med de svenska värdena, om min 07:42-matte funkar.

Sverker
2011-12-30, 07:47
Jag tänker direkt på Baristamjölk. Finns vad jag minns i mjölkhyllan. Troligen är den svenska mjölken fetare för att ge bättre smak till kaffet.

kettlebellGuden
2011-12-30, 08:53
Ja nu när det plötsligt är 11g och inte 11% så är jag än mer övertygad om att det är helt vanlig gul mjölk... och det rör sig om just cups istället. 2.36 dl liksom. om nom.

J.V
2011-12-30, 09:01
Säkert på att det inte är per 330ml?

Det där såg jag fel på i USA, dom brukar skriva "one cup/a cup(istället för 100g) vilket för dom motsvarar typ 330ml.Cup, eller så anges det i "servings". Och en portion mjölk är 250-300ml mjölk har jag för mig.

Fredrik_S
2011-12-30, 11:55
Lär vara per serving som sagt...
Det är standard att skriva per portion istället för per 100 gram i USA, mycket förvirrande för oss svenskar.

Fredrik_S
2011-12-30, 11:56
Ja nu när det plötsligt är 11g och inte 11% så är jag än mer övertygad om att det är helt vanlig gul mjölk... och det rör sig om just cups istället. 2.36 dl liksom. om nom.

btw.. vet inte i vilket land du bor men gul möjlk är 0,1% och blå möjlk är 0,5%

Sniggel
2011-12-30, 12:17
btw.. vet inte i vilket land du bor men gul möjlk är 0,1% och blå möjlk är 0,5%

Beror på märke (skånemejerier, arla osv...), inte enbart land ;)

Eller ja, ifall man kallar skåne för ett land kanske man kan resonera så :P

kettlebellGuden
2011-12-30, 12:43
btw.. vet inte i vilket land du bor men gul möjlk är 0,1% och blå möjlk är 0,5%

Du har rätt förstås. Jag menade vanlig 0,1%. Handlar sällan mjölk eftersom man får rännskita av den så jag var inte helt säker på procentsatserna.

http://www.mediabanken.se/ICA/ICAHandelWS/image.aspx?opvno=982R2I%2FxZjjMUyy0dWCt8g%3D%3D&itype=jpg300p


Det hela kan ju kvitta. Menar TS 11% protein eller 11g protein. Är det 11g / serving så är det inga konstigheter.

Hemi
2011-12-31, 02:03
Det fanns "skummjölk" en gång i tiden i Sverige. Tror det var samma sak, varför det hette just skummjölk vet jag inte. Lättmjölk fanns inte men ersatte den tidigare. Buttermilk är också en grej jag tror Sverige saknar mer eller mindre. Samt den typ av yoghurt iranierna blandar med kolsyrat vatten och salt, även om vilken neutral yoghurt som helst funkar, tror jag. Flippat om man inte är van, men gott när det är varmt.

Ramrod
2011-12-31, 10:09
Du har förmodligen läst fel "skim milk" är det amerikanska ordet för "minimjölk" och inget annat, att den skulle innehålla 11g/100 protein låter orimligt.

vicarious
2011-12-31, 10:47
btw.. vet inte i vilket land du bor men gul möjlk är 0,1% och blå möjlk är 0,5%

I landet Norrland är lättmjölken gul :D

elArne
2011-12-31, 23:45
Det fanns "skummjölk" en gång i tiden i Sverige. Tror det var samma sak, varför det hette just skummjölk vet jag inte.

Det kallas skummjölk för att man skummat bort grädden; på icke-homogeniserad mjölk flyter grädden upp och lägger sig på ytan så att man kan "skumma" av den med en sked. I mejeriet sker detta i en separator (= centrifug) där man separerar grädden från mjölken.