handdator

Visa fullständig version : Tillskott av b-vitamin


Lillleif
2011-12-29, 15:07
Finns det några fördelar att ta b-vitamin i tillskottsform även om man inte har någon uttalad brist?

Varför är det hästdoser av b6 och b12 i de tillskott som finns?

Fungerar b-vitamin som ngn slags katalysator för andra ämnen iom att man ofta ser det i t.ex. zma och andra tillskott?

Sverker
2011-12-29, 16:46
Hästdoser med B12 fungerar inte. Det går inte att trycka in B12 i kroppen. För att ta upp B12 krävs ett speciellt protein som utsöndras i magsäcken.

Hästdoser av B6 motiveras med att B6 behövs när aminosyrorna bryts ned till energi. Äter vi mer protoein behöver vi också mer B6. Inte hästdoser utan något enstaka mg.

Vi kan säga katalysatorer, men vitaminer är mer som nödvändiga cofaktorer. Deltar i olika kemiska reaktioner i kroppen.

Lillleif
2011-12-29, 21:52
Ah. Anledningen till varför jag frågade är att pappa hade en burk b-vitamin hemma med 16000% av RDI B12. Tyckte det lät lite overkill.

King Grub
2011-12-29, 21:57
Ja, det är det. När man tar stora doser av B12 oralt tas bara en mycket liten del upp av kroppen i vilket fall som helst. Det verkar inte ha någon toxicitet - inga biverkningar rapporterade, men onödigt.

dannemannen
2011-12-29, 23:35
Ah. Anledningen till varför jag frågade är att pappa hade en burk b-vitamin hemma med 16000% av RDI B12. Tyckte det lät lite overkill.

Han är inte vegan eller så? Dom brukar väl tillsätta B12 då dom inte får i sig mycket av den varan.

kettlebellGuden
2011-12-30, 00:40
Även om det inte fungerar oralt så kvarstår ju frågan om det finns några fördelar med att ge sig själv stora doser. Intramuskulärt t.ex.

Lillleif
2011-12-30, 00:45
Han är inte vegan eller så? Dom brukar väl tillsätta B12 då dom inte får i sig mycket av den varan.

Nix, han är en allätare :)

drakfelt
2011-12-30, 06:56
Även om det inte fungerar oralt så kvarstår ju frågan om det finns några fördelar med att ge sig själv stora doser. Intramuskulärt t.ex.

Undrar också detta


Postat via en mobil enhet

Sverker
2011-12-30, 07:36
Även om det inte fungerar oralt så kvarstår ju frågan om det finns några fördelar med att ge sig själv stora doser. Intramuskulärt t.ex.

Så fort B12 kommit in i kroppen hittar den till levern och läggs på hög. B12 är nog det enda vattenlösliga vitaminet vi kan lagra för kommande behov.
Viktigt för dem som inte äter aminalier och de som pga skador i magen/tarmarna inte kan ta upp B12.

kettlebellGuden
2011-12-30, 15:38
Så fort B12 kommit in i kroppen hittar den till levern och läggs på hög. B12 är nog det enda vattenlösliga vitaminet vi kan lagra för kommande behov.
Viktigt för dem som inte äter aminalier och de som pga skador i magen/tarmarna inte kan ta upp B12.

Frågan är väl lite mer om det finns några större fördelar med att injicera stora doser när man äter en fullgod "byggarkost" som täcker ens RDI gott och väl. Har hört från en del håll att det ska vara mycket bra sak att göra och det "höjer aptiten" och kanske några andra fördelar för muskelbyggande.

Jag är lite skeptisk till att det skulle ha den effekten så det hade varit kul med lite input från andra håll än flaskbacken. :)

Sverker
2011-12-30, 17:56
Har svårt att tänka mig att någon som inte har brist på B12 skulle uppleva någon effekt av extra B12. Varken injicerat eller via munnen. Dricker man en liter mjölk varje dag får man dagsbehovet.

Silencer
2011-12-30, 19:13
Vitamin B6 ger mig oerhört svårt att somna på kvällen, t.o.m. värre än koffein.
Har tabletter om 100mg.
Experimenterat fram och tillbaka och det slår aldrig fel. Märkligt men så är det.

Så jag nöjer mig med det jag får från mjölken.

RobinEH
2013-02-22, 17:18
B12 är nog det enda vattenlösliga vitaminet vi kan lagra för kommande behov.

Vad menas med "framtida behov"? I "Näringslära för Högskolan" står det "Kroppens lager av B6 är små. Den totala "poolen" av B6 har uppskattats till 100-400mg hos människor"
Bör inte detta lagret räcka ett tag? :confused:

Sverker
2013-02-22, 18:15
Vad menas med "framtida behov"? I "Näringslära för Högskolan" står det "Kroppens lager av B6 är små. Den totala "poolen" av B6 har uppskattats till 100-400mg hos människor"
Bör inte detta lagret räcka ett tag? :confused:

Jag skrev:

Hästdoser av B6 motiveras med att B6 behövs när aminosyrorna bryts ned till energi. Äter vi mer protoein behöver vi också mer B6. Inte hästdoser utan något enstaka mg.

Vi kan säga katalysatorer, men vitaminer är mer som nödvändiga cofaktorer. Deltar i olika kemiska reaktioner i kroppen.

Att kunna transaminera aminosyror är essentiellt för alla celler ( med cellkärna ). Att den totala mängden B6 skulle vara så stor som 100 mg visste jag inte. Men att tulla på armmusklernas vitaminer för att flytta dem till lårmusklerna hjälper inte i längden. Vi förlorar några mg B6 varje dag och dessa mg måste ersättas av nytt.