handdator

Visa fullständig version : MMA, styrketräning & diskbråck - hjälp?


Peter.B
2011-12-29, 14:25
Får väl börja med lite bakgrundsinfo:
- 25 år gammal, 180 cm lång, 80 kg tung.
- Tränat MMA och kampsport rätt länge, och försökt styrketräna vid sidan av med blandat resultat.
- Haft ett diskbråck i ländryggen utan att veta om det rätt länge. Det förvärrades i våras och jag sökte hjälp. Påbörjade rehab och vilat från MMAn sedan dess.
- Legat på bulk sedan i våras, gått upp från ca 73 kg till ca 80 kg. För att få en liten uppfattning av hur det ser ut just nu kan ni kika här (http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5418427&postcount=12538) för bilder.
- Diskbråcket mår ganska bra nu, praktiskt taget helt läkt men jag är ändå försiktig och det leder mig in på mina frågor!

Tänkte börja köra MMA lite försiktigt igen till vårterminen och vill gärna fortsätta styrketräna vid sidan av. Tidigare har jag kört två helkroppspass i veckan vilket har funkat ok, men jag är rädd att dessa pass sätter för mycket press på min ländrygg och mitt diskbråck. Då körde jag ett simpelt upplägg baserat helt på basövningar:

Dag 1:
Böj
Bänk
Rodd
(mage, vader)

Dag 2:
Mark
Militärpress (eller pushpress)
Chins
Dips

Vad tror ni? Tar för mycket på ländryggen? Jag har inte vågat köra mark eller skivstångsrodd sedan i våras, började med böj för någon dryg månad sen och bara kört lätt.

Har under hösten kört en tre splitt men det har jag inte längre tid med när jag börjar köra MMA. Nu har jag försökt lägga upp halvkroppspass eller helkroppspass som inte sätter lika mycket press på ländryggen, men är lite osäker. Och det vill jag ha hjälp med! Vad tror ni om mina tankar nedan? Eller har någon bättre förslag?

Version 1, halvkropp:

Dag 1:
Bänk eller hantelbänk
Rodd av något slag
Dips eller militär
Chins eller pullups
(Biccar, triccar)

Dag 2:
Böj
Bulgarer
Mage
Ryggresningar
(Benspark, lårcurl)

Version 2, helkropp

Dag 1:
Böj
Bänk
Rodd
Vader

Dag 2:
Bulgariska splittböj
Chins
Dips
Mage
Ryggresningar

Ursäkta långt inlägg, men hoppas på lite hjälp här! Mina mål är främst att förbättra min MMA, hålla mig skadefri, bygga lite mer muskler eller åtminstone behålla det jag byggt upp.

Peter.B
2011-12-30, 12:37
Bump! Ingen som har några idéer?

Control_61
2011-12-30, 13:25
Svårt att sätta sig in i din kropp. Men vill du "spara" ländryggen eller vill du fortsätta som vanligt för att stärka upp ländryggen rakt på?

Ska du fortsätta som vanligt, försök lyfta ergonomiskt.

Ska du lägga om träningen för att spara ländryggen, byt knäböj mot frontböj, bänk mot FU-bänk, ta bort marklyft etc. Kör mycket bålstabilitet, farmer walks, waiter walks etc. Testa lite mer enbensövningar..

Jag vet inte vad som är bäst.

Peter.B
2011-12-30, 13:50
Svårt att sätta sig in i din kropp. Men vill du "spara" ländryggen eller vill du fortsätta som vanligt för att stärka upp ländryggen rakt på?

Ska du fortsätta som vanligt, försök lyfta ergonomiskt.

Ska du lägga om träningen för att spara ländryggen, byt knäböj mot frontböj, bänk mot FU-bänk, ta bort marklyft etc. Kör mycket bålstabilitet, farmer walks, waiter walks etc. Testa lite mer enbensövningar..

Jag vet inte vad som är bäst.

Lite både och faktiskt. Vill såklart stärka upp ländryggen för att i längden kunna köra på som vanligt. Men jag vill väl även "spara" på den och vara försiktig med den.

Lyfta ergonomiskt är check!

Det låter som bra tips, ska absolut kika på det. Tackar!