handdator

Visa fullständig version : 15-20 reps.


Määng
2011-12-29, 04:47
Tänkte börja träna olika antal reps varje vecka ungefär så här

Vecka 1. 2-3 x 15-20

Vecka 2. 3-4 x 8-10

Vecka 3. 4-6 x 3-5

Vecka 4. Repeat

Tanken är att träningen ska bli mer "allsidig" på det här sättet. Målet just nu är att bli stor som ett hus.
Min fråga är ifall 15-20 reppare har någonting att göra i ett träningsschema eller om det ger mest muskeluthållighet som man inte har någon nytta av? De brukar bli kring 60% av 1RM i första seten.

Övningarna jag kör är dessa:

A.
Militärpress
Smal bänkpress
Pull Ups
Facepulls
Skivstångscurl

B.
Marklyft
Utfall
Glute Ham Raises
Crunches

C.
Bänkpress
Sned bänkpress
Skivstångsrodd
Lutande sidlyft
Pushdowns

D.
Benpress
Rumänska Marklyft
Lårcurl
Plankan

z_bumbi
2011-12-29, 12:12
Tre veckor är en tillräckligt kort tidsperiod för att du troligen får nytta av de olika repsområden men jag tror du får ut mer av det för volymen om du kör ett mer blandat upplägg.

Määng
2011-12-29, 13:22
Tre veckor är en tillräckligt kort tidsperiod för att du troligen får nytta av de olika repsområden men jag tror du får ut mer av det för volymen om du kör ett mer blandat upplägg.

Menar du att jag blandar de olika repsen i samma pass eller?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

z_bumbi
2011-12-29, 13:37
Ja, antingen perioder med lite (obs inte helt utan just lite) olika inriktning eller att du kör ungefär liknande upplägg med bara mindre variationer.

Määng
2011-12-29, 16:25
Ja, antingen perioder med lite (obs inte helt utan just lite) olika inriktning eller att du kör ungefär liknande upplägg med bara mindre variationer.

Funderade på att göra så. Men det brukar bli lite långtråkigt att nöta på tex 3-4 reps bänkpress i flera veckor utan omväxling. Är roligare då att skifta varannan vecka.
Men du tror alltså inte att 15-20 repparna är waste of time?


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk