handdator

Visa fullständig version : Sockersötade drycker ökar fettinlagring i lever, muskulatur och viskerala depåer


King Grub
2011-12-28, 21:37
Background:

The consumption of sucrose-sweetened soft drinks (SSSDs) has been associated with obesity, the metabolic syndrome, and cardiovascular disorders in observational and short-term intervention studies. Too few long-term intervention studies in humans have examined the effects of soft drinks.

Objective:

We compared the effects of SSSDs with those of isocaloric milk and a noncaloric soft drink on changes in total fat mass and ectopic fat deposition (in liver and muscle tissue).

Design:

Overweight subjects (n = 47) were randomly assigned to 4 different test drinks (1 L/d for 6 mo): SSSD (regular cola), isocaloric semiskim milk, aspartame-sweetened diet cola, and water. The amount of intrahepatic fat and intramyocellular fat was measured with 1H-magnetic resonance spectroscopy. Other endpoints were fat mass, fat distribution (dual-energy X-ray absorptiometry and magnetic resonance imaging), and metabolic risk factors.

Results:

The relative changes between baseline and the end of 6-mo intervention were significantly higher in the regular cola group than in the 3 other groups for liver fat (132–143%, sex-adjusted mean; P < 0.01), skeletal muscle fat (117–221%; P < 0.05), visceral fat (24–31%; P < 0.05), blood triglycerides (32%; P < 0.01), and total cholesterol (11%; P < 0.01). Total fat mass was not significantly different between the 4 beverage groups. Milk and diet cola reduced systolic blood pressure by 10–15% compared with regular cola (P < 0.05). Otherwise, diet cola had effects similar to those of water.

Conclusion:

Daily intake of SSSDs for 6 mo increases ectopic fat accumulation and lipids compared with milk, diet cola, and water. Thus, daily intake of SSSDs is likely to enhance the risk of cardiovascular and metabolic diseases.

Sucrose-sweetened beverages increase fat storage in the liver, muscle, and visceral fat depot: a 6-mo randomized intervention study. Am J Clin Nutr 2012 December 28.

http://www.ajcn.org/content/early/2011/12/26/ajcn.111.022533.full.pdf+html

A.Steinbach
2011-12-28, 22:13
Background:

The consumption of sucrose-sweetened soft drinks (SSSDs) has been associated with obesity, the metabolic syndrome, and cardiovascular disorders in observational and short-term intervention studies. Too few long-term intervention studies in humans have examined the effects of soft drinks.

Objective:

We compared the effects of SSSDs with those of isocaloric milk and a noncaloric soft drink on changes in total fat mass and ectopic fat deposition (in liver and muscle tissue).

Design:

Overweight subjects (n = 47) were randomly assigned to 4 different test drinks (1 L/d for 6 mo): SSSD (regular cola), isocaloric semiskim milk, aspartame-sweetened diet cola, and water. The amount of intrahepatic fat and intramyocellular fat was measured with 1H-magnetic resonance spectroscopy. Other endpoints were fat mass, fat distribution (dual-energy X-ray absorptiometry and magnetic resonance imaging), and metabolic risk factors.

Results:

The relative changes between baseline and the end of 6-mo intervention were significantly higher in the regular cola group than in the 3 other groups for liver fat (132–143%, sex-adjusted mean; P < 0.01), skeletal muscle fat (117–221%; P < 0.05), visceral fat (24–31%; P < 0.05), blood triglycerides (32%; P < 0.01), and total cholesterol (11%; P < 0.01). Total fat mass was not significantly different between the 4 beverage groups. Milk and diet cola reduced systolic blood pressure by 10–15% compared with regular cola (P < 0.05). Otherwise, diet cola had effects similar to those of water.

Conclusion:

Daily intake of SSSDs for 6 mo increases ectopic fat accumulation and lipids compared with milk, diet cola, and water. Thus, daily intake of SSSDs is likely to enhance the risk of cardiovascular and metabolic diseases.

Sucrose-sweetened beverages increase fat storage in the liver, muscle, and visceral fat depot: a 6-mo randomized intervention study. Am J Clin Nutr 2012 December 28.

http://www.ajcn.org/content/early/2011/12/26/ajcn.111.022533.full.pdf+html

Bra "bevis" att använda mot dom som påstår att sötningsmedel är fettinlagrande.

RassK
2011-12-29, 12:02
Om vi gör en rimlig gissning att sockersötad dryck är ca 40kcal/100g varav 10g/100g socker så blir det alltså 1L = 100g socker/dag under studietiden.
Skulle precis fråga om mjölkintaget var av samma totalt kaloriinnehåll men det såg jag att det var. 1L "semiskimmed" mjölk blir ju då totalt 50g kolhydrat/dag i form av laktos. Hade varit mer intressant om de druckit samma mängd kolhydrat/dag istället.

Står det något i hela studien om hur de åt resten av dagen? T.ex. extra sackaros/fruktos?

Aping
2011-12-29, 15:48
Har jag förstått det fel om jag säger att man ser biffigare ut om man suger i sig mycket sockerlösning? Att man får en förflyttning av underhudsfett till muskler, lever och runt övriga organ?

Eddie Vedder
2011-12-29, 21:32
Hade varit mer intressant om de druckit samma mängd kolhydrat/dag istället.

Varför då? Det intressanta är ju om man från två olika drycker får i sig lika mycket kcal och om det då påverkar kroppen olika rent hälsomässigt. Men tyvärr har jag inte tillgång till fullängdaren än för att se om det var bra compliance.

Men om det är samma energimängd och samma viktbalans så är det ju det som är intressant för då kan man inte säga att det bara handlar om att de gick upp/gick ner olika mycket.

Bourne
2011-12-29, 22:28
Äntligen kan jag dricka Pepsi Max med rent samvete :)

Rexan
2011-12-29, 23:28
Detta är väl lika nytt som att solen lyser? Fruktos lagras in o.s.v.

Sheogorath
2011-12-30, 07:19
Detta är väl lika nytt som att solen lyser? Fruktos lagras in o.s.v.

Det är bra med ett större underlag, dessutom har man såvitt jag vet aldrig jämfört mjölk med sackarossötad dryck innan, bara glukos- kontra fruktossötad dryck. Synd att de gjorde även den här studien på överviktiga. Vad som även hade varit intressant hade varit om man gjorde en studie på normalviktiga som fick ligga på ett underskott som teoretiskt borde ge X hekto viktnedgång över X veckor. Min hypotes är att man hade sett en större visceral fettinlagring även där. Inte större absolut fettmängd, men jämförelsevis större. Men det får vi väl vänta på.

Sverker
2011-12-30, 07:53
Som vanligt tror jag precis tvärtom. Är det kaloriunderskott och deltagarna inte är överviktiga så kommer säkert fettminskningen vara samma på båda grupperna. Beroende på insulinkänslighet mm. Kalorier in och ut gäller. Följer deltagarna förutbestämda kaloriintag utan möjlighet att fuska slipper vi felkällor som hunger eller tillgänglighet till kalorier. Vi får vänta och se:D

Eddie Vedder
2011-12-30, 11:52
Kalorier in och ut gäller.

Vem har sagt något annat? Viktbalansen var ju inte annorlunda. Och alla med någorlunda grundkunskaper vet ju att kroppen påverkas olika av olika näringsämnen även om vikten i sig inte kommer skilja sig märkbatr beroende på källorna.

Genomsnittsökning i LBM var ju högre i mjölk men genomsnittsökning i FFM var högre hos läsken. Hur förklarar du det om det är helt oväsentligt med protein kontra socker?

Sverker
2011-12-30, 15:17
Protein mättar bättre, protein kräver mer energi för att omsättas till energi TIE (eller vad ni nu kallar det), aminosyror ger signaler till proteinsyntesen osv, osv. Jag har inte skrivit om protein. Mina tankar snurrar snarare kring vilket fett som förbränns vid kaloriunderskott och visst intag av kolhydrater. Ifall socker påverkar vilket fett som släpper och vilket fett som sitter kvar på kroppen.

Jag har inte svaret men det hindrar mig inte att ha förväntningar på Sheogoraths upplägg på studie.

Eddie Vedder
2011-12-30, 15:22
Protein mättar bättre, protein kräver mer energi för att omsättas till energi TIE (eller vad ni nu kallar det), aminosyror ger signaler till proteinsyntesen osv, osv. Jag har inte skrivit om protein. Mina tankar snurrar snarare kring vilket fett som förbränns vid kaloriunderskott och visst intag av kolhydrater. Ifall socker påverkar vilket fett som släpper och vilket fett som sitter kvar på kroppen.

Jag har inte svaret men det hindrar mig inte att ha förväntningar på Sheogoraths upplägg på studie.

Då missuppfattade jag dig. Trodde du menade att det bara är kcal in och ut oavsett källa helt enkelt.