handdator

Visa fullständig version : Muskel inflamation


Sven_b
2004-01-10, 01:47
Hur fan blir man av med en sådan?, Inflamationen är i ena "skinkan" sen har den muskeln troligtvis Svält upp så att den trycker på ischiasnerven (stavning?)

Har haft ont sen i oktober gör förbannat ont nästan hela tiden förutom när man ligger ner, Jag har varit hos en kiropraktiker några gånger utan att det blev bättre, jag har varit hos en läkare och fått inflamatoriska Tabletter(nått sånt) och det har inte heller hjälp.. Jag har fått tid på idrotts medicin men det är först i slutet av februari,

så jag undrar om nån haft samma jävla skit problem eller om nån vet vad jag kan göra för att det ska gå över, är förbannat less på det nu...Det har iof blivit lite bättre men har fortfarande väldigt ont i hela baksidan av benet....

LunaSpice
2004-01-10, 09:12
Jag tycker du ska prata med din läkare återigen. Han måste kunna ordinera en bättre medicin. Du fick säkert kortison första gången och det är inte säkert att det alltid fungerar så bra. Ibland brukar man använda antiproferilativa mediciner vid muskelinflammation (lixom vid Reumatiska sjukdomar), dvs. mediciner som hämmar celldelning, i kombination med kortisonbehandling.

Har du fått göra ett EMG-test? Det brukar man göra när man ska diagnostisera muskelinflammationer. Man kan nämligen då se muskels elektriska aktivitet och den brukar vara rejält nedsatt vid en inflammation. I vissa fall tas även ett vävnadsprov för att i mikroskop kunna se muskelfirbrerna ser ut.

Pez
2004-01-10, 11:33
Tippar på att du fått Voltaren eller liknande?
Isåfall är det ungefär som att äta Ipren (lite starkare kanske), men inte mycket att hänga i granen... se till att fixa en ny tid hos läkare, en annan företrädesvis och begär att dom tar ditt problem på allvar.

/pez

Sven_b
2004-01-10, 12:39
Jo dom där tabellterna fungerade bara som smärtlindrande, jag vet inte vad ett EMG-test är för nått men jag tror inte att jag gjort det iaf, Läkaren jag pratat med är bara en bekant så han fixade bara en remiss till idrott medicin och skrev ut dom där tabletterna, man jag får väll helt enkelt vänta tills februari..Har jag haft ont sen i oktober så jag kan nog vänta en månad till:(

LunaSpice
2004-01-10, 12:48
Voltaren är helt lönlöst att ge i det här fallet. Sjukt korkad läkare anser jag. Det har ingen som helst antiinflammatorisk effekt överhuvudtaget utan som ni säger, lindrar bara smärtan. Kortisonbehandling är nästan ALLTID förstahandsvalet vid en kraftig inflammation, dock är det väldigt individdoserat samt att man helst inte ska använda dt under för lång tid med tanke på alla biverkningar det kan ge.

Din läkare måste kunna göra mer än att remittera dig till Idrottsmedicin tycker jag.

Sven_b
2004-01-10, 13:00
Medicinen som jag fick heter Diclofenac T ratiopharp, jag vet inte vad voltaren är för nått.

Pez
2004-01-10, 13:27
Originally posted by Sven_b
Medicinen som jag fick heter Diclofenac T ratiopharp, jag vet inte vad voltaren är för nått.

Låter som en generic product till Voltaren T.

/pez

LunaSpice
2004-01-10, 13:30
Fel av mig. Jag ber om ursäkt för att ha rört ihop läkemedlen i det här fallet.

Diklofenak är den verksamma substansen i Voltaren och är visst antiinflammatoriskt. Men jag tycker att man borde kombinera den med kortisonbehandling iaf...det blir en mkt effektivare behandling. Det är dock svårt att bedöma eftersom man inte har fått se skadan. Din läkare gör säkert en riktig bedömning även om det nu inte råkade funka så bra just den här gången. :D

Maaattias
2004-01-10, 15:47
Okej, jag får väll helt enkelt härda nån månad till och höra vad dom på idrotts medicin säger då:( / sven_b