handdator

Visa fullständig version : Man é inte äldre än man känner sig, eller: Vem sa jag blir 40? 5x5 till att börja med


Totte_S
2011-12-28, 19:48
Kolo, här kommer jag

Sammanfattning:
Ambitionen är ett seriöst (för att vara jag) försök att få lite kontinuitet i styrketräningen. En kompis har en gång utnämnt mig till notorisk träningsperiodare. Journalen är en del i försöket att inte tappa fokus. I bakhuvudet lurar en liten förhoppning om att det kanske är möjligt även för en 40-årskrisare att byta lite fett mot muskler och känna sig nöjd med sin spegelbild. Jag kan inte börja träna som 15-åring hur gärna jag än vill.
Börjar med 5x5 eftersom jag kommer sluta träna igår om det är för komplicerat.

Kroppen balanserar på 180/<80. Slutade cykla dagligen till jobbet efter en Kretaresa i början av hösten och fick 3-4 kg i bonus som stannat kvar. Var annars på god väg innan sommaren med en lägsta notering på 75,9.
Är nu inne på 4:e veckan och har fått till 3 pass i veckan. Har hittills försökt köra varannan dag i stället för att binda upp mig på veckodagar. Tar en extra vilodag när det behövs istället. Blev lite stapplande med vikterna i början, men nu tycker jag kommit till en bra balans mellan övningarna.

Senaste passen ser ut som nedan :

28 dec
Böj 75kg 5x5
Press 35kg 5x5
Mark 80kg 1x5

25 dec
Böj 72,5kg 5x5
Bänk 60 kg 5x5
Rodd 55 kg 5x5

Självklart ett flertal (3-5) stegrande uppvärmningsset (5-10reps) i alla övningar.

Ordbajseri för er som behöver slå ihjäl tid på jobbet, (och för att jag gillar att prata och skriva om mig själv):
Jag började med att försöka få lite ordning på kropp och själ 2006 med hjälp av löpning, efter att ett antal småbarnsår och kontorsjobb hade satt sina spår både på magen (ingen katastrof, men 85 felplacerade kg) och i ryggen och i huvet. Hade innan dess i princip inte utövat träning i någon form på säkert 15 år. Har i alla fall under 2011 gjort en privatarrangerad halvmara på 1:55, så lite grundflås har jag lyckats skaffa mig.
Senaste året har jag haft medlemskap på dyrt gym, och självklart inte gått dit så ofta.
Passade före jul på att återvända till barndomens atletklubb och dumpade ”fingymmet”. För 75% lägre medlemsavgift har jag nu tillgång till i princip obegränsat med Eleikostänger och gummivikter med tillhörande härligt gummigolv. Därtill riktigt musik i högtalarna, och kritdammig stämning i lokalen. Crosstrainer i grupp med linne från casall känns inte som min grej…
Jag har framförallt här på Kolo genom åren (hängt här ett tag i bakgrunden…) blivit riktigt inspirerad av ett flertal personer som gjort underverk med sina liv och kroppar. Sett ur deras perspektiv har jag ingen anledning att gnälla, utan har bara att snällt masa mig till gymmet och vara tacksam för att jag slipper börja med en viktnedgång på i storleksordningen 30-70 kg, vilket ett flertal lyckats med, ingen nämnd ingen glömd. 5x5 verkar ju få fler och fler anhängare, och eftersom jag avskyr att komplicera saker så fastnade jag för det tänket, men jag är inte ortodox till min läggning så jag kommer att gå på känsla om det passar mig.
Löpningen är fortfarande kul, men har fått stå tillbaka nu i början. Kommer försöka få till så många löppass som möjligt, dels för att det är en annan sorts skön känsla, men också för att jag mår så jävla bra efter en tur. Stretchar mer spontant efter löpningen än efter gymmet. Är normalt ganska smidig, men har stelnat till rejält sista veckorna, och känner framförallt i marken att jag saknar min tidigare smidighet.
Det tog 5 år att sluta snusa, nu har jag tränat oregelbundet i 5 år, så det är dags att få det regelbundet och att få lite resultat.

Lars Brinkhoff
2011-12-29, 07:44
Lycka till!

Totte_S
2011-12-30, 18:52
Lycka till!

Tack Lars :).

Idag tog det 70 min. Har passerat de lätta vikterna och därmed 30 min passen. Bra pass, gott om tid, bra flyt.

Böj
5x20
5x40
5x40
5x60
5x75
5x5x5 @ 77,5

Känns bara bra. Finns gott om utrymme för ökningarna ännu, men jag försöker vara noga med formen.

Bänk
10x20
10x40
5x50
3x60
5x5x5 @ 62,5

Här kommer första failen tror jag. Det är mycket psyke nu för att få upp sista repet i två sista seten.

Skivstångsrodd (Pendlay)
5x20
5x30
5x40
5x50
5x5x5 @ 57,5 (6 reps i sista bara för att känna på marginalen.)

Fantastiskt maffig övning. Av övningarna i 5x5 är denna näst tuffast efter marken för mig. När jag fick kläm på utförande enligt Pendlay så insåg jag att den tar bra på ryggen....


3*5 hängande benlyft med böjda ben.

Stretchar mycket ben. Baksida lår har blivit rejält kort efter 4 veckor med det här upplägget, så pass att det börjar hämma böjen, så nu blir det disciplin på stretchen. Även utsida lår (ITB-senan kanske som varit dum tidigare).

Kommer börja hålla koll maten ännu mer. Får börja med lättmjölk efter passet, blir lite mycket kcal med en liter röd :cool:
Bra gym med kylskåp!

Totte_S
2011-12-31, 12:33
Löpning

En stilla tur med grabbarna i strålande nyårsväder, blå himmel -2° C.
6 km i 6 min. tempo passade bra efter mer än en månad utan löpning.

Totte_S
2012-01-01, 20:40
Inleder träningsåret med att lämna soffan till förmån för

Crosstrainer
30 min strax under tröskelpuls.

Sedan lax, ris och kokta grönsaker. Ingen kebabpizza här inte.

Totte_S
2012-01-03, 11:59
Hann inte med inplanerat pass efter jobbet igår, så det fick bli ett morgonpass idag stället.
Har haft en skum pirrande känsla nästan som krypningar i låren de sista 5-6 dagarna, men det är väl muckklerna som växer gissar jag. ;)

Böj
5x20
5x40
5x40
5x50
5x70
5x5 @ 80 kg

Militärpress
10x20
5x25
5x30
5x5 @ 37,5 kg

Mark
5x20
5x40
5x50
5x70
3x80
5x5 @ 85 kg

Känns till min glädje som att marginalen ökar i pressen, även marken känns bra. Kan vara tekniken som blivit bättre / stabilare. Känns att det behövs lite belastning för att kunna utvärdera tekniken på egen hand. Böjen rullar på, varje gång känns som att det kommer ta stopp, men det är bara att öka på enligt plan *flex*. Kul upplägg det här.

Har börjat logga lite matvanor så man får en uppfattning om vad och hur mycket man sätter i sig. Börjar inse att det inte är så lätt som det verkar att få i sig större mängder proteiner genom att äta som vanligt. Krävs viss medvetenhet.

Totte_S
2012-01-05, 11:45
Fail i bänk, kändes darrigt i 4:e böjsetet och småtungt i rodden.
Koncentrerade mig på buktrycket i böj och rodd så gick det bättre.
Lyfte totalt ganska mycket mindre vikter idag än förra motsvarande pass, men trots det lite svagare känsla.

Förmodligen delvis beroende på lite för lite mat i ett par dagar. Man inser inte vikten av mat förrän man börjar träna med vikter, helt klart! Får bli mer fokus på lunchlådorna framöver, eftersom man inte är ungdom längre får man ju ha lite koll så man inte överäter om man börjar tricka. Har ju trots allt inte svängt för mycket de sista åren.
Men hur 17 ska man få i sig uppemot 150-160 g protein om dagen?? Blir ju kopiösa mängder kött, ägg o fisk + en massa keso. Jisses säger jag. Respekt för de som lyckas med det år ut och år in...

Böj
5x20
5x20
5x40
5x60
5x5x5 @ 82,5


Bänk
5x20
10x30
5x50
5x65
5x65
4x65 fail
3x65 fail
4x65 fail
Precis som jag misstänkte förra bänkpasset så kom failen idag.

Skivstångsrodd (Pendlay)
5x40
5x40
3x50
5x5x5 @ 60

Totte_S
2012-01-05, 21:52
Har precis insett att gubben haft rejält hjärnsläpp och missat att köra 1x5 i marken. Har kört 5x5 även i marken i princip alla pass även om jag vet att det är 1x5 som gäller. Kanske därför som det känns lite som övertränat i ländryggen. Inte smart, eftersom jag inte vill gå sönder. Skärpning på G.

Totte_S
2012-01-08, 15:22
Fick med mig äldsta sonen som sällskap idag, snart 14. Han var nyfiken på gym och fick agera vikthämtare idag. Tyvärr stoppar schlatter honom från knäböj med flera övningar, så vi får fortsätta rehab hemma en tid till innan det är dags för gymmet.
Totalt sett kändes det bra idag när jag inte ätit som en gråsparv. Håller igen lite på uppvärmningsseten nu.

Böj
5x20
5x20
5x40
5x60
5x5 @ 85 kg

Böjen börjar kräva en del koncentration. Märks direkt om jag tappar buktrycket, men i gengäld funkar det helt ok om trycket sitter där.

Militärpress
5x20
5x20
5x30
5x5 @ 40 kg

Det känns riktigt bra i pressen, får jobba och ta i med sista repsen i två sista set, men det går med bra tempo och teknik. Hoppas det hänger med till bänken också.

Mark
5x40
5x50
5x70
5x90 kg

Idag kom jag ihåg att det bara är ett set mark :smash: Är nog bra för lilla korsryggen att inte köra 5x5 på 90 i det här läget.

andeem
2012-01-08, 17:01
Hur länge vilar du mellan seten? Tror du har bra chans i bänken om du tar en minut extra.

Angående proteinintaget: pulver ska inte underskattas. Billigt och enkelt.

Trevlig journal för övrigt, hälsar Nöjd Prenumerant! :)

Totte_S
2012-01-08, 19:56
Har dålig koll på vilan, finns bara en klocka som sitter illa till, funderar på att sponsra klubben med en till. Försöker vila "tillräckligt", minst en minut, säkert uppemot 3-4 när jag är som mest trött, men svårt att gissa.
Har fått en skvätt pulver av en kompis för att se om jag kan acceptera att trycka i mig sånt, och det funkar faktiskt ok även om det var hallon *screwy*. Ska köpa en säck, förmodligen choklad eftersom jag är ett varmchokladmonster...
Är ledig ett par dagar till, så nästa pass ska jag vara bra utvilad och matladdad.
Ska försöka få lite tips vid tillfälle av de riktiga lyftarna på klubben så man inte nöter med kass teknik i bänken. Misstänker jag har mycket att hämta där.

Kul att nån följer, tack för det, i bästa fall triggar man varandra till nya stordåd.
Jag har inte varit så här kontinuerlig med någon träning sedan före lumpen -90 tror jag. 14 pass 5x5 på 5 veckor (började en onsdag så jag är i fas). Känns jävligt bra att det känns så bra! Mycket tack vare er andra på Kolo i liknande situation. :hbang:

(men det var en jävla krånglig rubrik jag fick till)

Totte_S
2012-01-10, 15:34
Good news today! Har lagt någon timme på att läsa på om bänkteknik, kollade in bl.a. in en serie på tuben med EliteFTS.
Har ätit duktigt sen sist, och var extra noggrann med uppvärmningsseten och justerade min teknik avseende greppbredden, + 10 cm, samt att jag försökte få till en vettig brygga med bra spänn i benen och pressade ihop skulderbladen och ner med dem i bänken. Fy satan vilken skillnad !*flex* :hbang:
Kunde nog lagt på 10 kg i arbetsseten. Kändes löjligt enkelt. Sista setet körde jag medvetet med ordentliga stop. Inga som helst problem. Fanns inte tillstymmelse till att orken var slut efter sista. Kunde gjort 10 rep i sista setet utan problem. Yes! Nu är det nog lugnt några veckor i bänken i alla fall.


Böj
5x20
5x20
5x40
5x60
5x5 @ 82,5
Av någon dum jävla anledning körde jag på 82,5 kg idag, kollade fel, tänkte fel, körde fel. Skulle varit 87,5. :smash:
Nåja gjort är gjort, ingen större skada skedd. Gynnade säkert bänken.

Bänk
5x20
5x20
5x30
5x40
2x60
5x65 Smack
5x65 Swoosh
5x65 Yeah
5x65 Easy peasy
5x65 Redan klart?

Skivstångsrodd (Pendlay)
10x20
5x40
5x60
5x5 @ 62,5

Kändes tungt, som att tekniken saknades. Ingen vidare analys på det idag, nöjer mig med att ha slaktat bänken.:cool:

andeem
2012-01-10, 16:44
Se där! :thumbup:

Se till att hålla röven i bänken bara. Svanka, inte brygga.

Totte_S
2012-01-10, 16:57
Se där! :thumbup:

Se till att hålla röven i bänken bara. Svanka, inte brygga.

Jo tack, kändes bra. Försöker hålla lite koll på vilotiderna, men i bänken idag var de kortare än nånsin, max minuten. Kändes meningslöst att gå där o dra *flex*. Definitioner på olika företeelser kan man sysselsätta sig med tills man ruttnar ;) Tack o lov är jag ganska smidig, så jag har inga problem att cementera skinkhalvorna där de ska vara även med en rejäl båge på ryggen, kalla det vad man vill...

Tror att bänken tack vare detta även tog rejält på ryggen, kan det vara möjligt tro? Har grym känning i mitten av ryggen, strax under skulderbladen.
Inte blev det väl mindre av att rodden var tung oxå.
Det börjar märkas att man inte bara tränar teknik längre.

Totte_S
2012-01-14, 17:44
Gårdagens pass

Böj
5x20
5x20
5x40
5x60
2x80
5x85
5x85
5x85
5x85
4x85 fail

Fortsatte på 85 efter vikttabben förra passet, fick en fail på 4:e rep i sista set, mest pga okoncentration. Var mycket tjatter på en flock discobyggare i jeans 1 m ifrån. Tappade balansen framåt, och var tacksam för att jag står i en power-rack så ingen skada skedd.
Gjorde sista repen utan problem.

Militärpress
8x20
5x25
5x30
5x5 @ 42,5 kg

Det känns riktigt bra i pressen, bättre än sist, upplevde inga problem egentligen.

Mark
5x40
5x50
5x70
5x100 kg
1x110

Skulle kört 95, men la på till 100 eftersom jag kört 5x5 även på mark mest hela tiden och borde legat lite högre om jag startat rätt enligt programmet. Körde även en 1x110 bara på kul.
Är trots allt mindre ansträngd i ryggen än tidigare så här dagen efter, så det är en god idé att endast köra ett set mark.
Trivs oerhört bra på gymmet och med programmet. Väldigt peppande att få öka hela tiden, och sporrande att lyckas nästa gång när man failar. Bra för både kropp och knopp. Skulle nog kört oftare om jag inte haft det här schemat att följa.
Kommer att utvärdera när jag kört i 12 veckor.

Totte_S
2012-01-15, 20:34
Något var lite skumt med passet idag. Fick vänta lite på en bänk, första gången det hände, tappade lite tempo och laddning då. Börjar bli kinkig med omgivningen, får väl börja meditera eller nåt innan passen i fortsättningen.

Böj
5x20
5x40
5x60
2x80
5x5 @ 87,5
Småtungt, men inga större problem bara fokus är där. Får vara noga med andningen så går det bra.

Bänk
5x20
5x40
5x50
5x5 @ 67,5
Funkar när fokus på tekniken är där, men försvinner fokus blir det klent.

Rodd
5x20
5x40
5x50
2x65 fail
4x65 fail
3x65 fail
4x65 fail
5x65

Miserabelt med rodden dag. All teknik var som bortblåst, dessutom tar ju bänken ruskigt på ryggen nu när jag har lite annan teknik och fattning.

Manji
2012-01-15, 20:48
Bra vikter! Jag ser potential :thumbup:

Kommer hålla ett öga här, trevligt med fler 5x5'are!

Totte_S
2012-01-15, 21:20
Bra vikter! Jag ser potential :thumbup:

Kommer hålla ett öga här, trevligt med fler 5x5'are!

Tackar. Som blivande 40-taggare så känns det kul att någon annan ser den potential jag hoppas finns.

Totte_S
2012-01-18, 21:38
Böj
5x20
5x40
3x70
5x5 @ 90 kg

Gick ju det här också, men lätt är det fan inte.

Press
5x20
5x30
5x35
5x45
5x45
5x45
4x45 fail
3x45 fail

Jahopp, dags för tvärstopp i pressen dårå. Får någon konstig stickande känsla i ena armen, förmodligen någon nerv som hamnar tokigt. Försökte variera greppbredden utan någon skillnad. Men det är styrkan, eller snarare frånvaron av densamma, som gör att jag failar.


Mark
5x40
5x70
5x90
5x105
Bara mark kvar som jag inte failat alls i. Kändes bra i dag med, särskilt 5x90 var ju lekande lätt.

Totte_S
2012-01-20, 20:29
Fredagspass, blev lite senare än tänkt och dubbla mackor på hamnfiket till lunch låg lite tungt i magen, men det satt fint med stekt ägg med biff och en ägg och lax. Kokkaffe till det. Någe dietkör ska jag försöka undvika att fastna i, men man blir ganska påverkad av kolo, så jag räknar på intaget i alla fall, och har börjat få till intaget av prot så det ligger mellan 100-160 per dag. I övrigt så ligger jag nog ganska i kcalbalans, för det händer inte ett skit med vikten.

Böj
5x20
5x20
5x50
2x70
1x90
5x5 @ 92,5

Ok, börjar nojja för ländryggen, och bara det gör mig nästan skraj inför seten, vilket kanske inte är opti utgångsläge. Vill inte skjuta ryggen. Men å andra sidan så känner jag mig medveten och försöker undvika risker. Jobbar med fokus på tyngd på hälarna för att undvika tendens att tippa framåt. Har kapacitet i benstyrkan utan problem. Vissa rep går upp med jävla fart.

Bänk
5x20
5x40
2x60
5x70
5x70 med ett minimalt rövlyft på en rep, helt i onödan egentligen.
5x70
5x70
4x70 fail o här skyller jag på att jag tog lite kort vila pga andra som ville till, jag blev lite stressad, utan anledning. fick också lite assist av killen i sista rep. Skulle satt det med en min vila till.
Egentligen skulle jag lägga nåt pass i veckan med teknik på låga vikter. Känns som jag har en boll under skulderbladen. Kanske längre fram. Nu blire i alla fall en vecka till på 70. Jämnt o bra.

Rodd
5x40
5x50
2x60
5x5 @ 65
Ja det sket sig senast på 65, men idag tog jag tag i det och hittade tillbaka till kraften och stabiliteten. Föll för frestelsen att filma ett set faktiskt, ska se om mina skills räcker till för att publicera.

Totte_S
2012-01-20, 22:34
Så, jag outar mig och lägger upp ett mycket spontanfilmat klipp (som råkade bli ok) på ett set 5*65 kg skivstångsrodd. Var intresserad av om det såg ut som det kändes, och det såg bättre ut än det känns enligt mig.
Det ser kanske skumt ut eftersom jag fipplar lite mellan repen med andning, grepp och hållning, då jag vill få det att kännas bra. Tycker att jag hittat en stabil ställning i det här klippet som jag kommer jobba vidare från


ltp9WN1NhGk

andeem
2012-01-20, 23:15
Så, jag outar mig och lägger upp ett mycket spontanfilmat klipp (som råkade bli ok) på ett set 5*65 kg skivstångsrodd. Var intresserad av om det såg ut som det kändes, och det såg bättre ut än det känns enligt mig.
Det ser kanske skumt ut eftersom jag fipplar lite mellan repen med andning, grepp och hållning, då jag vill få det att kännas bra. Tycker att jag hittat en stabil ställning i det här klippet som jag kommer jobba vidare från


ltp9WN1NhGkSer ju alldeles utmärkt ut! *kissass*

Totte_S
2012-01-20, 23:46
Ser ju alldeles utmärkt ut! *kissass*

Tackar.
Trodde inte att jag hade ryggen parallell med golvet, men det har jag ju. Känns också som att jag reser mig mer upp än jag gör i de sista repen.
Ska försöka få till lite mer film nu när jag listat ut hur man får upp klippen, framförallt från böjen som jag nojjar över. Gillar dock inte att stå och fula med kamera hur mycket som helst, känns lite skumt. Det är ju inte helt enkelt att balansera en mobil på långsidan och samtidigt få den att filma det den ska. Får bli ett morgonpass när man é själv.

Totte_S
2012-01-22, 14:11
Passen börjar ta lång tid pga vilotiden mellan seten. 80 min idag, hade behövt 90-100, men var tvungen att hämta från fotbollsträning i blötsnö.
Nästa pass måste jag ha fri tid till förfogande så jag kan strunta i klockan.


Böj
5x20
5x20
5x50
5x70
1x90
5x5 @ 95
Böjen är tung, men det går.

Militärpress
5x20
5x30
2x40
5x45
5x45
5x45
3x45 fail
4x45 fail

2:a passet med fail här. Samma antal rep totalt som förra gången. Får försöka ladda lite mer nästa gång, men stickandet i vänster underarm är kvar och stör en hel del.

Mark
5x40
5x70
3x90
5x110
Ja det gick ju, men det är inte roligt att stressa på med sista setet.

test9034
2012-01-22, 20:10
Bra kämpat! jag följer detta :)

håller själv på med 5x5 men mina resultat är inte nämnvärda...:P

Totte_S
2012-01-22, 21:04
Bra kämpat! jag följer detta :)

håller själv på med 5x5 men mina resultat är inte nämnvärda...:P

Tack o bock! Det är förvånansvärt vad kul det är när någon kikar in och kommenterar! Men det är klart även dina resultat är nämnvärda, särskilt på Kolozzeum, här är ju acceptansen väldigt hög för allas individuella skillnader.
Det viktiga är ju att man kämpar på från där man är. Kör du 5x5 själv eftersom du kikar på mina resultat? Förståeligt i så fall, gör precis så, kollar alla jag hittar som kör 5x5. Skriv en journal, 5x5 är ju perfekt att följa eftersom det är enkelt och tydligt. Jag tvekade också, men har inte ångrat en sekund. Jag siktar på att göra 12v. och utvärdera, mest för att snubben Mehdi tjatar om att man ska ge det 12 v. Då är det guld värt att ha skrivit lite, dessutom är det lättare för andra att ge tips om man kan läsa journal.
Kör hårt :hbang:

andeem
2012-01-23, 11:07
/.../ Men det är klart även dina resultat är nämnvärda, särskilt på Kolozzeum, här är ju acceptansen väldigt hög för allas individuella skillnader. /.../ Skriv en journal, 5x5 är ju perfekt att följa eftersom det är enkelt och tydligt. /.../+1! Skriv!

andeem
2012-01-23, 11:10
5x5 @ 95
Böjen är tung, men det går.:thumbup:

Totte_S
2012-01-23, 13:12
:thumbup:

Ja fy :devil:. Nu börjar 100-spöket härja i huvet. Kommer att ha mina vilodagar i dag och i morgon så kanske det passet landar på söndag morgon. Ska försöka tänka på annat, bänk och rodd tex ...

Totte_S
2012-01-25, 20:05
Sammantaget ett förvånansvärt fantastiskt pass. Sov som en kratta i natt, låg vaken flera timmar. Åt bra med frukost och en semla till förmiddagsfika. Lassade in lite lunch och drog till gymmet. Kändes segt i huvet innan, men vilket guldpass. Vilodagarna har gjort sitt, och jag har försökt äta disciplinerat oxå.
Tyvärr pajade induktionshällen idag för andra gången på 4 år. Tyskt jävla skit..., så till middag blev det kebab i pita istället lax och potatis. Synd om mig...


Böj
20*8
40*5
70*5
90*1
5x5 @ 97,5 LÄTT VIKT!

Kändes starkt och bra. Kortare vila än de senaste passen, vikten kändes lättare och kontrollen var bättre. Bådar gott framöver. Har slängt skorna åt sidan sedan förra passet. Böjer stabilare i strumpor.

Bänk
5*20
5*40
3*60
5x5 @ 70 Satt som en smäck att sätta detta. Långt ifrån att missa, även om jag tappade spänningen benen i någon rep med instabilitet som följd.


Rodd
5*40
5*50
3*60
5x5 @ 67,5
Lyckas på något sätt parkera buken på låren och får därigenom en otrolig stadga i början av lyftet. Försöker jobba på explosiviteten.

andeem
2012-01-25, 20:44
Flyter på bra här ... :cool:

Totte_S
2012-01-27, 19:01
Högmod går före fall, eller hur det är man säger. Bara marken kvar nu som jag inte missat.


Böj
5*20
5*40
3*80
4*100 Fail
2*100 Fail
2*100 Fail
2*100 Fail
Skit Fail

Måste skylla på något; idag berodde det på att ovanligt mycket folk på gymmet, böjburen var upptagen och alla gummivikter, så utan bur och med hårda vikter i vinglig ställning och nervig på 100 kg så gick det som det gick. Kändes inte särskilt stabilt och säkert så jag avstod från sista set.
Jävligt sur att inte ha förutsättningarna, men får väl svälja det eftersom det för det mesta är fritt fram. Får inte bli tjurig gubbe, får inte bli tjurig gubbe...
Tröstar mig med websändningarna från damernas styrkelyft nu.

Press
7*20
5*30
2*40
5*45
5*45
5*45
5*45
5*45?
Var säker på gymmet att jag var klar med alla seten, men hemma saknades en notering över sista setet. Nlir osäker som fan, räknar som fail och kör igen. Också surt, för det kändes annars starkt med mycket kvar att ge, men det kan bero på att det blev en del triceps. Höll ihop armbågarna för att slippa stickningarna i ena armen, funkade rätt ok.

Mark

5*50
5*70
3*100
5*115

Inga konstigheter, kändes bättre än 110. Vill köra mer mark. Ger sån trevlig träningsvärk :devil:

Totte_S
2012-01-29, 16:19
Betydligt lugnare på gymet en söndag förmiddag. 1-3 pers utöver mig själv som mest under den tid jag var där, ca 1,5 h. Skönt att få gå och skrota i egen takt. Tyvärr gick det inte med böjen idag heller trots att jag följt i princip alla SM-lyften via websändningen och försökt ta till mig alla ev tekniktips som dök upp.

Knäböj
5*20
5*40
5*60
90*1
5x100
5x100
5x100
3x100 knä vänster Fail
2x100 nojig Fail

100 i böj verkar vara första motståndet för mig. Kände av knät i näst sista och bröt där. Riggade en kamera för att försöka kolla formen, men filmade tyvärr inte så man ser ev knärörelse i sidled. Tycker att ryggen ser skapligt ok ut. Trodde jag skulle svanka mer i bottenläget. Kanske har stretchen hjälpt till. Gjorde 2 till men började noja över rygg och knän och avstod ytterligare försök.
Ett försök till sedan deload. Ska försöka få lite teknikkoll av någon kunnig.

Bänk
5*20
5*40
5*50
5x5 @ 72,5

Har hittat lite teknik som nog tar mig några höjningar till innan nästa fail.

Rodd
5*40
5*50
3*60
5x5 @ 70

Rodden känns ok nu. Stor skillnad om man dödlyfter varje rep eller om man kör med häng.

OxAwE4bmL5I

Totte_S
2012-01-30, 17:05
Senaste passet hade jag gott om tid och försökte därför stretcha ordentligt. Tyvärr försökte jag stretcha ut ryggen lite väl bra, så troligtvis överstretchade jag. Dessutom genererade passet fet träningsvärk i ryggen också. Det positiva är att jag får bra användning av mitt höj-och-sänkbara skrivbord, och min hållning är fantastisk, då en perfekt hållning är enda sättet att undvika smärtan. Skönt att det är vilodagar.

andeem
2012-02-08, 09:31
Skadad?

Totte_S
2012-02-08, 10:17
Njae. Sitter en fin knuta i ryggen, men inte skadad. Tog en vecka off för att inte riskera något, sedan kom livet emellan med jobb o familj, gjort andra prioriteringar ett par dagar. Skriker i kroppen efter träningsbristen så när som helst nu, senast i morgon blir det...

Sent from my ST18i using Tapatalk

andeem
2012-02-22, 17:17
Nå?

Totte_S
2012-02-23, 21:25
Kommer inte undan billigt här märker jag. Nix, har inte blitt ett pass på snart 4 veckor. Första veckan har jag nämnt, senaste veckan har tillbringats i sängen med feber. Men de två emellan vetefan vad som hände. Mycket snö och därmed mycket skjutsa på familjen vilket gick på min fritid. Huvudet dumt får kroppen lida. Katt har vi skaffat och spisdjäveln pajade så lite sånt har tagit tid med.
Ändå tacksam för jourhavande PT så jag inte glömmer. Bäst att inte lova mer, men jag hoppas på en snar återkomst till gymmet.
O då tänker jag ge mig på att fortsätta där jag slutade...
Sent from my ST18i using Tapatalk

Totte_S
2012-02-26, 22:37
Då så försöker jag dra igång igen. Exakt 4 veckor sedan senaste styrkepasset.
Ett löppass i går, första sedan nyårsafton, knappt 5 km i 6:28 tempo med maxpuls 184. Indikerar ganska bra att det var ett tag sedan skorna var på och att jag legat en vecka med feber för första gången på flera år.
Även dagens styrkepass visade att det tagit på krafterna att slöa och vara sjuk. Siktade på att återuppta där jag slutade, men facit visar att en planerad deload på 10 % inte hade varit för mycket . I böjen hade nog 15% behövts.
Blir alltså en regelrätt deload på 10 % i böjen from nu. Räknar press och mark som bom, alltså två försök till innan deload.

Böj 100, blev
5*20
5*50
5*70
1*90
2*90
5*90
3*90
2*90
6*70
2*80 fetfail, fick släppa stången bakåt i racken.
Körde lite lägre vikter bara för att få lite träning över huvud taget.

Press 47,5
5*20
5*30
5*40
47,5 x 5
47,5 x 2
47,5 x 3
47,5 x 3
47,5 x 3

40 kg hade passat bra....

Mark 120

5*50
3*70
5*90
5*110

Stannade på 110, insåg att det kunde vara klokt att köra deload även här, även om det nog skulle funkat bra med 5x120, men tar det så småningom.

Får faktiskt tacka Andeem för att du kollat läget, har bidragit till att jag tagit tag i det. Som jag skrivit i mitt första inlägg så har jag en tendens att vara träningsperiodare, så här fanns en uppenbar fara att tappa fart.
Har nu även bokat in mig som försöksperson på centrum för idrott och hälsa för en "möjlighet att testa din kondition, styrka, rörlighet och balans". Ett projekt knutet till universitetet. Ska bli intressant att se vad det visar.

andeem
2012-02-27, 13:25
Kul att du är tillbaka.

Jag skulle tro att du rätt snabbt hämtar igen det du förlorat.

Om inte annat är ju behovet av deload ett kvitto på att träningen faktiskt betyder något. Hade du bara kunnat kliva på igen hade jag nog blivit lite förbannad ...

kalajset
2012-02-27, 15:49
Har läst igenom journalen och tycker den är riktigt intressant trots att jag tränat kontinuerligt några år, är 10 år yngre, samt inte heller tränar 5X5. Alltid kul med journaler som sticker ut i mängden från alla ungdomar på brädan och som även har lite "real life" inbakat. Absolut ingen skugga menad att falla på journalförande ungdomar som grupp, men det lär, självklart, vara en helt annan sak att nystarta träningen som vuxen med diverse förpliktelser än att börja träna i tonåren med hela livet kretsande kring träning och att ha timmar att spendera på gymmet dagar i rad.

Jag tycker du gör det bra. :thumbup:

Totte_S
2012-02-28, 08:33
Kul att du är tillbaka.

Jag skulle tro att du rätt snabbt hämtar igen det du förlorat.

Om inte annat är ju behovet av deload ett kvitto på att träningen faktiskt betyder något. Hade du bara kunnat kliva på igen hade jag nog blivit lite förbannad ...

Haha, förstår vad du menar, finns väl inget värre än när man själv sliter som ett djur samtidigt som någon glider bredvid och (till synes) åker räkmacka.

Ska jag vara ärlig så tror jag nog att jag åkt på en deload i alla fall även utan mitt lilla avbrott. Hade ju kört fail två gånger på 100 i böjen, så nu känns det bra att kunna skylla på en rejäl sjukdomsperiod :naughty:

Totte_S
2012-02-28, 08:50
Har läst igenom journalen och tycker den är riktigt intressant trots att jag tränat kontinuerligt några år, är 10 år yngre, samt inte heller tränar 5X5. Alltid kul med journaler som sticker ut i mängden från alla ungdomar på brädan och som även har lite "real life" inbakat. Absolut ingen skugga menad att falla på journalförande ungdomar som grupp, men det lär, självklart, vara en helt annan sak att nystarta träningen som vuxen med diverse förpliktelser än att börja träna i tonåren med hela livet kretsande kring träning och att ha timmar att spendera på gymmet dagar i rad.

Jag tycker du gör det bra. :thumbup:

Tack för det! Det är roligt med lite uppskattning och uppmärksamhet, det bidrar mer än jag trott till motivationen att hålla ångan uppe.
Även om jag är i gott sällskap av ett flertal i min generation och äldre så är det ju uppenbart att det stora flertalet här är under 30 i alla fall, med påfallande många under 20, vilket i och för sig är bra om inställningen till träningen ligger på en vettig nivå.
Jo, det är inte utan att man stångat pannan i väggen lite då och då över sin egen dumhet som yngre att inte bättre tagit tillvara tiden då när den fanns i överflöd, och inte som nu när man får prioritera hårt för att få till den egna tiden. Som försvar får man säga att -80/90-talet inte precis var träningsfreakens stora årtionden, om man bortser från jogging- och jympingboomen. :Virro
Den stora fördelen man har som "gamling" tror jag är att man inser att man inte bygger Rom på en dag, och inte river heller för den delen. Jag har största respekt för hårt satsande som siktar på tävling eller egna kortsiktiga fysiska toppresultat, men har lite svårt att förstå att man vill käka kvarg 4 ggr om dagen för att man ska till Bulgarien i juli och supa, och nojjar över om det är bäst med vassle eller kasein till kvällsmat...:cool: Men var och en blir salig på sin tro, och så länge ingen annan hamnar i kläm så varför inte.

Totte_S
2012-03-01, 17:35
Andra passet efter min slöperiod med sjukdom.
Har haft 3 dygn med den fetaste träningsvärken jag kan minnas. Hade svårt att gå ända till i går.

Böj 90 - räknar det här som andra pass efter första deload.
5*20
5*40
5*60
5*90
5*90 tveksamt med djupet på sista
5*90
5*90
3*90 tappade lite vikt åt sidan i 4 rep och slog i racken i nedersta läget. Hade troligen rett ut det om jag sänkt rackpinnarna innan, de satt ett hål högre än jag brukar ha det. Dessutom hade jag solen i ögonen och det spelades dålig musik i radion och j.....
Fail i sista helt enkelt.


Bänk 75 - första deload till 70
5*20
5*40
5*50
3*75 insåg att det här inte kommer att gå, alltså:
Deload
5*70
5*70
5*70
5*70
Gick ju bra, snart tillbaka på 75 ändå så...

Rodd 72,5
5*40
5*50
5*60
5*5 @ 72,5

Lättast hittils! Inget märkvärdigt alls. Skönt att slippa deload överallt.

Totalt sett känns det ändå som att det börjar närmar sig slutet för 5x5 för min del. Ska hålla kvar vid att försöka få ihop 12 effektiva veckor, dvs ca 36 pass, för att utvärdera, men passen börjar bli långa, och det är rätt slitigt med 3 så tunga böjpass i veckan. Ska börja fundera på om jag ska köra vidare efter 3x5 principen eller snickra ihop något eget. Det lär inte bli 3 tunga böjpass i veckan i alla fall. Alternativt kör jag något lattjopass med böj, pyramid eller nåt. Tog ju ganska fett i söndags.

andeem
2012-08-16, 12:47
Dags att köra igång igen till hösten?

andeem
2012-09-25, 17:03
Hoho? Nån hemma?