handdator

Visa fullständig version : Knäböj - Hur vig?


AdrianP
2011-12-28, 18:55
Ja som topic. Hur vig bör man ungefär vara, om det finns några riktlinjer.

Kunna sitta med fötterna bredvid varandra och nudda övre kuddarna på undersidan av foten?

Klara av pigeon-pose?

Känns väldigt surt att inte kunna köra ATG-böjar. För mig, finns det inget annat än att köra full rom, speciellt i knäböj. Exakt under 90 grader, pararellt med golvet så dippar mitt bäcken, (drar svansen mellan benen). Detta hindrar mig från att köra riktiga böjar, och när jag väl kör böj går jag ner för långt än vad min vighet tillåter mig. Detta slutar med att jag dippar bäckenet lite och jag får ont i ländryggen efter böjen.

Så finns det några riktlinjer angående hur vig man ska behöva vara för att klara av ATG-böj?

Loke
2011-12-28, 19:00
Hur djupt du kommer beror utöver vigheten även på styrka och teknik. Om du var stark nog i ryggen så skulle ditt bäcken omöjligt kunna tippa. Om du böjde mer upprätt skulle ryggen inte behöva vara lika stark för att nå samma effekt.

Så nä, det går inte att ge någon generell riktlinje för hur vig man behöver vara.

Sniggel
2011-12-28, 19:04
Förmodligen behöver man vara rätt vig (för att vara västerlänning) för att utan problem köra ATG-böjar. Jag tycker själv att jag hade dragit nytta av mer vighet och jag är definitivt vigare än majoriteten på gymmet. Men nu är det kanske inte de man ska jämföra sig med utan snarare de som kör knäböj seriöst. Där är väl folk överlag vigare eftersom de satsat på att träna upp sin vighet på ett eller annat sätt.

Sen som Loke säger så kan man kompensera sin "lack of vighet" med en stark rygg så att man kan SL-böja med överkroppen framåttiltad (för att undvika flexion i ryggen). Men så klart att ju vigare man är desto mindre behöver man kompensera.

AdrianP
2011-12-28, 19:05
Hur djupt du kommer beror utöver vigheten även på styrka och teknik. Om du var stark nog i ryggen så skulle ditt bäcken omöjligt kunna tippa. Om du böjde mer upprätt skulle ryggen inte behöva vara lika stark för att nå samma effekt.

Så nä, det går inte att ge någon generell riktlinje för hur vig man behöver vara.

När du skriver rygg här, menar du ländrygg antar jag. Ska jag köra mycket marklyft för att få igen styrka i ryggen?

Stel i vader vet jag att jag är... Går väldigt segt för mig att bli vigare där, varför vet jag ej...

Sniggel
2011-12-28, 19:12
Gjorde en bild som förklarar hur jag menar:

AdrianP
2011-12-28, 19:15
Förmodligen behöver man vara rätt vig (för att vara västerlänning) för att utan problem köra ATG-böjar. Jag tycker själv att jag hade dragit nytta av mer vighet och jag är definitivt vigare än majoriteten på gymmet. Men nu är det kanske inte de man ska jämföra sig med utan snarare de som kör knäböj seriöst. Där är väl folk överlag vigare eftersom de satsat på att träna upp sin vighet på ett eller annat sätt.

Sen som Loke säger så kan man kompensera sin "lack of vighet" med en stark rygg så att man kan SL-böja med överkroppen framåttiltad (för att undvika flexion i ryggen). Men så klart att ju vigare man är desto mindre behöver man kompensera.

Helst vill jag klara av att böja utan att luta mig framåt så mycket. Det känns säkrare på något sätt.

MilkmaN
2011-12-28, 19:18
Kollat mobilitywod.com?

Börja längst bakifrån och jobba dig framåt.

Alkro
2011-12-28, 19:25
Hur djupa knäböj du kan göra handlar även om längdförhållanden mellan underben, lår och överkropp.

Har du långa lår och kort överkropp är det i princip omöjligt att köra djupa böj med relativt smal ställning såvida du inte har extremt viga fotleder. Jag har långa ben i förhållanden till överkropp och får således köra med en bredare ställning för att inte tyngdpunkten skall bli bakåt.

Loke
2011-12-28, 20:46
När du skriver rygg här, menar du ländrygg antar jag. Ska jag köra mycket marklyft för att få igen styrka i ryggen?

Stel i vader vet jag att jag är... Går väldigt segt för mig att bli vigare där, varför vet jag ej...

Japp, det är länden jag menar, men det kanske handlar om fler muskler också, latsen, till exempel. Nej, det jag syftar på är snarare att styrkeökningar i knäböj räcker ganska långt för många. Och motsatsen tror jag kan vara ännu tydligare, man kan stetcha som fan utan att uppnå något om problemet snarare är att man är dålig på att böja.