handdator

Visa fullständig version : Hur löpa för att förbränna minimalt?


desperado
2011-12-28, 17:02
Nu har jag löpt seriöst i fyra månader och börjar komma upp mot milen tre gånger i veckan. Problemet är att jag varvar löpningen med styrketräning och har redan svårt att gå upp i vikt. Löpningen bränner nu 600-800 kalorier per runda vilket inte hjälper mig direkt.

Mitt mål med löpningen är endast en bättre kondition och en friskare kropp. Tycker också att det är roligare att löpa i högre hastigheter än att småjogga långdistans. Jag är alltså inte ute efter att springa något marathon.

Jag sökte och hittade bara trådar om hur man ska göra för att bränna så mycket kalorier som möjligt. Min fråga är hur jag kan lägga upp löpningen för att bränna så lite kalorier som möjligt samt förbättra konditionen så mycket som möjligt. :cool:

Räcker det att löpa intervaller/hårt i en halvtimme per gång eller är långdistanserna ett måste för utveckling/konditionsförbättring? Har hört att man bör hålla på så länge som möjligt för att förbättra konditionen men finns det verkligen någon gräns för hur länge man bör löpa för att förbättra konditionen?

Sniggel
2011-12-28, 17:04
Att förbättra löpteknik bör ju vara något som sänker förbränningen. Annars kan du ju alltid nyttja vissa kosttillskott för att ersätta den förlorade energin. Maltodextrin + vanligt socker i en vettig kombination (50/50?) i total mängd av 100g kolhydrat. Det ersätter iaf mer än hälften av energin du sprungit bort.

Spetälsk
2011-12-28, 17:12
Nu har jag löpt seriöst i fyra månader och börjar komma upp mot milen tre gånger i veckan. Problemet är att jag varvar löpningen med styrketräning och har redan svårt att gå upp i vikt. Löpningen bränner nu 600-800 kalorier per runda vilket inte hjälper mig direkt.

Mitt mål med löpningen är endast en bättre kondition och en friskare kropp. Tycker också att det är roligare att löpa i högre hastigheter än att småjogga långdistans. Jag är alltså inte ute efter att springa något marathon.

Jag sökte och hittade bara trådar om hur man ska göra för att bränna så mycket kalorier som möjligt. Min fråga är hur jag kan lägga upp löpningen för att bränna så lite kalorier som möjligt samt förbättra konditionen så mycket som möjligt. :cool:

Räcker det att löpa intervaller/hårt i en halvtimme per gång eller är långdistanserna ett måste för utveckling/konditionsförbättring? Har hört att man bör hålla på så länge som möjligt för att förbättra konditionen men finns det verkligen någon gräns för hur länge man bör löpa för att förbättra konditionen?Kaloriförbrukningen styrs i stort sett endast av distansen. Det kvittar i princip om du går eller springer så fort du kan. Skillnaden i energiförbrukning är liten. Det kostar att förflytta sig.

Dina övriga frågor är för ospecifika. Vad vill du uppnå? Kvantifiera det. Återkom.

young_george
2011-12-28, 17:17
Varför inte bara sätta i dig något näringstätt efter löpningen för att kompensera de förlorade kalorierna?

Spartansk
2011-12-28, 17:19
Att köpa ett par riktigt effektiva löpskor och ha riktigt lättviktiga kläder på sig borde minska kaloriförbrukningen. För att vara på den säkra sidan kan du även försöka minska luftmotståndet. Springa i kroppskondom, kanske?

Sniggel
2011-12-28, 17:22
Kaloriförbrukningen styrs i stort sett endast av distansen. Det kvittar i princip om du går eller springer så fort du kan. Skillnaden i energiförbrukning är liten.

Nej, att springa en mil på en timme kostar mer energi än att gå sträckan på 2 timmar. Om man inte räknar med grundförbrukningen men den är ju alltid igång så då får man ju räkna med den extra timmen i löpningen också.

Spetälsk
2011-12-28, 17:40
Nej, att springa en mil på en timme kostar mer energi än att gå sträckan på 2 timmar. Om man inte räknar med grundförbrukningen men den är ju alltid igång så då får man ju räkna med den extra timmen i löpningen också.Har du någon bra källa för det? Jag saknar det för mitt påstående men de allra flesta "kaloriförbrukningskalkylatorer" jag sett visar små skillnader. Jämför gå en timme med att springa dubbelt så fort i en halvtimme här tex http://www.exrx.net/Calculators/Calories.html. Den sortens kalkylatorer är inte tillförlitliga källor och jag ändrar mig gärna om bättre erbjuds. Länkar till slumpmässig hemsida rankar jag inte heller högt.

desperado
2011-12-28, 17:41
Att förbättra löpteknik bör ju vara något som sänker förbränningen. Annars kan du ju alltid nyttja vissa kosttillskott för att ersätta den förlorade energin. Maltodextrin + vanligt socker i en vettig kombination (50/50?) i total mängd av 100g kolhydrat. Det ersätter iaf mer än hälften av energin du sprungit bort.

Är inte 50 g socker mycket att sätta i sig varannan dag? Lär ju komma en bra bit över rekommenderat dagligt intag totalt över dagen, men det kanske är lugnt efter hård träning?

Men annars bra tips, tack :thumbup:

desperado
2011-12-28, 17:43
Kaloriförbrukningen styrs i stort sett endast av distansen. Det kvittar i princip om du går eller springer så fort du kan. Skillnaden i energiförbrukning är liten. Det kostar att förflytta sig.

Dina övriga frågor är för ospecifika. Vad vill du uppnå? Kvantifiera det. Återkom.

Jag vill uppnå en förbättrad kondition och samtidigt bränna så lite kalorier som möjligt på träningen.

Spetälsk
2011-12-28, 17:48
Att förbättra löpteknik bör ju vara något som sänker förbränningen.Inte bara bör, det är så. Men bara tanken på att förbättra löpsteget för att sänka förbränningen känns avig. Men hela grundfrågan"Min fråga är hur jag kan lägga upp löpningen för att bränna så lite kalorier som möjligt samt förbättra konditionen så mycket som möjligt." är absurd i undertecknads ögon.

Spetälsk
2011-12-28, 17:51
Jag vill uppnå en förbättrad kondition och samtidigt bränna så lite kalorier som möjligt på träningen.Förbättra konditionen och samtidigt minimera kaloriförbrukningen är två oförenliga mål. Det kostar energi att få bra kondition. Kompensera för den ökade förbränningen är vad du ska göra, som redan sagts i tråden.

Alkro
2011-12-28, 17:56
Höghöjdsträning kanske skulle vara något, då kan man ju förbättra syreupptagningsförmågan utan att nödvändigtvis röra på sig särskilt mycket.

Everest
2011-12-28, 17:59
Höghöjdsträning kanske skulle vara något, då kan man ju förbättra syreupptagningsförmågan utan att nödvändigtvis röra på sig särskilt mycket.

Är väl dock ganska kortvariga positiva effekter? Får köpa höghöjdstält;)

Springer
2011-12-28, 18:05
Man förbränner mindre per kilometer när man går, men eftersom du springer så gäller det att springa intensivt för att få kondition per kilometr. Varning för skador.

Men, jag tycker frågeställningen är fel, träna som du vill och sätt i dig kalorierna istället.

Sniggel
2011-12-28, 18:16
Har du någon bra källa för det? Jag saknar det för mitt påstående men de allra flesta "kaloriförbrukningskalkylatorer" jag sett visar små skillnader. Jämför gå en timme med att springa dubbelt så fort i en halvtimme här tex http://www.exrx.net/Calculators/Calories.html. Den sortens kalkylatorer är inte tillförlitliga källor och jag ändrar mig gärna om bättre erbjuds. Länkar till slumpmässig hemsida rankar jag inte heller högt.

Nej har kanske ingen riktigt bra källa just nu får jag erkänna.
Här på http://www.healthstatus.com/calculate/cbc fick jag:

Walking 4 mph (60 min) 421
Running 8 mph (30 min) 551
Ca 25% mer energi spenderad på samma distans och halva tiden.

Kollar jag på exrx får jag:

Walking 4 mph (60 min) 470
Running 8 mph (30 min) 554
Ungefär samma resultat fast något lägre skillnad.

Är inte 50 g socker mycket att sätta i sig varannan dag? Lär ju komma en bra bit över rekommenderat dagligt intag totalt över dagen, men det kanske är lugnt efter hård träning?

Men annars bra tips, tack :thumbup:
Max 10% av dagsintaget (tillsatt socker, inte naturligt förekommande) i energi rekommenderas för gemene man. Detta är 250 kcal på en 2500 kcal-diet.
För någon som tränar mycket tror jag rekommendationerna är högre. Så om man har 3500 som energiförbrukning och tillåter 15% så är det 525 kcal eller 131g socker. Tajmar man det efter träning är det nog dessutom mindre farligt.
Om man dock går upp i vikt så kanske socker är potentiellt mer skadligt än annars.
Men iaf så lär du nog inte komma över rekommendationerna på enbart 50g om dagen om det är det enda tillsatta socker du har i din kost. Men om man bortser från generella rekommendationer så kanske man vill bilda sig en egen uppfattning. Jag vill helst inte få i mig så mycket socker heller men har ändå gjort en kompromiss där jag använder socker vid de tillfällen på dygnet då jag tror det inte kan göra någon skada.
Dvs antingen efter att mycket glykogen spenderats eller före en aktivitet som jag tror kommer att förbränna den större delen utav sockret innan den metaboliseras av levern (cykla till gymmet - 20 minuter - ca 200 kcal kanske).

z_bumbi
2011-12-28, 18:19
Inte bara bör, det är så. Men bara tanken på att förbättra löpsteget för att sänka förbränningen känns avig. Men hela grundfrågan"Min fråga är hur jag kan lägga upp löpningen för att bränna så lite kalorier som möjligt samt förbättra konditionen så mycket som möjligt." är absurd i undertecknads ögon.

Att någon kan spara energi på att förbättra löpsteget är en av de grundläggande orsaker till att en löpare gör det så varför är det så absurt?

sinaui
2011-12-28, 18:22
jag kan inget om löpning men googla lite på intervaller?+kolozzeum/HIIT+kolozzeum, borde få fram lite?

Sniggel
2011-12-28, 18:22
Att någon kan spara energi på att förbättra löpsteget är en av de grundläggande orsaker till att en löpare gör det så varför är det så absurt?

Nejmensåattduvet att nu för tiden tränar inte folk för att bli bra på något utan för att se bra ut :P

manekin
2011-12-28, 18:25
Förbättra konditionen och samtidigt minimera kaloriförbrukningen är två oförenliga mål. Det kostar energi att få bra kondition. Kompensera för den ökade förbränningen är vad du ska göra, som redan sagts i tråden.

beror på vad för sorts kondition han vill uppnå...springa intervaller i 10min förbättrar konditionen avsevärt, bränner inte stora mängder kalorier...

z_bumbi
2011-12-28, 18:27
Som svar på grundfrågan så gäller det att bli bättre på att springa men tills dess så får du väga hur mycket du vill/kan äta extra mot hur mycket du vill öka i kondition. På den nivån du befinner dig med dvs få pass i veckan går det att uppnå en hel del på ganska kort tid per pass och även om intervaller oftast innebär sämre ekonomi så springer du kortare tid totalt så där gissar jag att du kan göra en nettovinst. Speciellt om du vilar helt mellan intervallen.

desperado
2011-12-28, 20:28
Max 10% av dagsintaget (tillsatt socker, inte naturligt förekommande) i energi rekommenderas för gemene man. Detta är 250 kcal på en 2500 kcal-diet.
För någon som tränar mycket tror jag rekommendationerna är högre. Så om man har 3500 som energiförbrukning och tillåter 15% så är det 525 kcal eller 131g socker. Tajmar man det efter träning är det nog dessutom mindre farligt.
Om man dock går upp i vikt så kanske socker är potentiellt mer skadligt än annars.
Men iaf så lär du nog inte komma över rekommendationerna på enbart 50g om dagen om det är det enda tillsatta socker du har i din kost. Men om man bortser från generella rekommendationer så kanske man vill bilda sig en egen uppfattning. Jag vill helst inte få i mig så mycket socker heller men har ändå gjort en kompromiss där jag använder socker vid de tillfällen på dygnet då jag tror det inte kan göra någon skada.
Dvs antingen efter att mycket glykogen spenderats eller före en aktivitet som jag tror kommer att förbränna den större delen utav sockret innan den metaboliseras av levern (cykla till gymmet - 20 minuter - ca 200 kcal kanske).

Okej, låter rimligt, tack :)

Som svar på grundfrågan så gäller det att bli bättre på att springa men tills dess så får du väga hur mycket du vill/kan äta extra mot hur mycket du vill öka i kondition. På den nivån du befinner dig med dvs få pass i veckan går det att uppnå en hel del på ganska kort tid per pass och även om intervaller oftast innebär sämre ekonomi så springer du kortare tid totalt så där gissar jag att du kan göra en nettovinst. Speciellt om du vilar helt mellan intervallen.

Allright, men finns det någon "gräns" på hur länge man behöver löpa för att det ska "ge något"? Har läst att man "bör" hålla på i runt 45-60 min för att det ska "ge något".

.. många " " här :)

Spetälsk
2011-12-28, 20:30
Att någon kan spara energi på att förbättra löpsteget är en av de grundläggande orsaker till att en löpare gör det så varför är det så absurt?Man ska förmodligen har arbetat mycket med sin löpekonomi för att se det absurda i det. Det är en relativt stor apparat för i sammanhanget relativt begränsad effekt. Det är inte så att en god löpekonomi halverar energiåtgången för en vanlig motionär. Att dra igång nåt sånt för att minska energiåtgången med typ 50 kalorier på milen istället för att äta 50 kalorier extra är bara bakvänt. Man kan få det att funka med hästen bakom vagnen, men det blir avigt hur man än gör.

Men jag kan ge ett lätt och effektivt löpskolningstips. Välj ut låtar med 180 bpm på musikspelaren. Spela dem under rundan* och håll takten. Då blir kadensen bra. De allra flesta tar för långa kliv = oekonomiskt!

* riktiga löpare lyssnar inte på musik när de springer. Man ska fokusera på löpningen eller strunta i det :whipped:

Spetälsk
2011-12-28, 20:33
och även om intervaller oftast innebär sämre ekonomiVik hädan, ogudaktige :whipped::whipped::whipped:

Löpekonimi tränas främst med korta intervaller, på platten eller i backe :)

Sniggel
2011-12-28, 20:38
Men alltså. Att "göra en bättre tid på milen" kan ju ofta bero på att man förbättrat sin löpteknik utan att ha tänkt på det. Att få en bra tid om man inte är kalori-effektiv blir ju helt klart svårare.
Så om man inte förbättrar sin löpteknik och sänker kalorikostnaden så kan man bara springa på bättre tider genom att bli bättre på att spendera energi (slagvolym, mitokondrie-ökning, generell syreupptagningsförmåga m.m.) och ta hand om metaboliterna.
Det är väl oftast en kombination som gör en bättre och då är det väl bra att fokusera på alla de påverkbara faktorerna, inkl. specifik löpteknik.

stridis
2011-12-28, 20:41
Att någon kan spara energi på att förbättra löpsteget är en av de grundläggande orsaker till att en löpare gör det så varför är det så absurt?

Löpekonomiträning lär ju bränna en hel del innan det ger tillbaka, ifall man inte varit datanörd sedan puberteten.;)

Spetälsk
2011-12-28, 21:10
Så om man inte förbättrar sin löpteknik och sänker kalorikostnaden så kan man bara springa på bättre tider genom att bli bättre på att spendera energi (slagvolym, mitokondrie-ökning, generell syreupptagningsförmåga m.m.) och ta hand om metaboliterna.
Det är väl oftast en kombination som gör en bättre och då är det väl bra att fokusera på alla de påverkbara faktorerna, inkl. specifik löpteknik.Det tar ett par, tre månader för nybörjaren att lära sig springa vettigt (det är inte så naturligt för många av oss). Det är främsta orsaken till de radikalt förbättrade miltider nybörjare får det första året.

Diskussionen om löpekonomi är mycket intressant för tävlingslöpare och annat löst folk som vill springa snabbare. Kan man kapa en sekund per km med rimlig arbetsinsats så är det bra och intressant. TS problem är ett annat. Han äter för lite i relation till sin ambition. Lösningen är att äta mer. Nu är det lite som soffpotatisen som dricker fem öl varje kväll framför TV: ska lösa sitt överviktsproblem genom att ersätta en eller två av ölen med lågkolhydratöl.

Ska man lösa ett problem så måste man göra saker som ger effekt. Ett effektivare löpsteg löser inget i detta fall. Precis som för soffpotatisen är det för lite för att göra skillnad. Man måste inte lalla med bara för att TS har formulerat problemet dumt med knasiga restriktioner för lösningen, vilket han faktiskt har och vilket ni alla inser.

TS: ät mer och bli tjock så får du mer brudar :smash:

maRRtin
2011-12-28, 21:15
Har du någon bra källa för det? Jag saknar det för mitt påstående men de allra flesta "kaloriförbrukningskalkylatorer" jag sett visar små skillnader. Jämför gå en timme med att springa dubbelt så fort i en halvtimme här tex http://www.exrx.net/Calculators/Calories.html. Den sortens kalkylatorer är inte tillförlitliga källor och jag ändrar mig gärna om bättre erbjuds. Länkar till slumpmässig hemsida rankar jag inte heller högt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15570150

Spetälsk
2011-12-28, 21:16
beror på vad för sorts kondition han vill uppnå...springa intervaller i 10min förbättrar konditionen avsevärt, bränner inte stora mängder kalorier...Man blir bra på att springa i tio minuter men som program betraktat får vi nog anse det suboptimalt om det är enda konditionsträningen.

Spetälsk
2011-12-28, 21:24
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15570150Det krävs mer än vad jag har att rätt tolka enstaka vetenskapliga studier. Om olika studier ger olika resultat (vilket sägs implicit i sammanfattningen) är det svårt för lekmannen att relatera ett studieresultat till andra studiers resultat.

Är detta resultat vedertaget?

desperado
2011-12-28, 21:39
Det tar ett par, tre månader för nybörjaren att lära sig springa vettigt (det är inte så naturligt för många av oss). Det är främsta orsaken till de radikalt förbättrade miltider nybörjare får det första året.

Diskussionen om löpekonomi är mycket intressant för tävlingslöpare och annat löst folk som vill springa snabbare. Kan man kapa en sekund per km med rimlig arbetsinsats så är det bra och intressant. TS problem är ett annat. Han äter för lite i relation till sin ambition. Lösningen är att äta mer. Nu är det lite som soffpotatisen som dricker fem öl varje kväll framför TV: ska lösa sitt överviktsproblem genom att ersätta en eller två av ölen med lågkolhydratöl.

Ska man lösa ett problem så måste man göra saker som ger effekt. Ett effektivare löpsteg löser inget i detta fall. Precis som för soffpotatisen är det för lite för att göra skillnad. Man måste inte lalla med bara för att TS har formulerat problemet dumt med knasiga restriktioner för lösningen, vilket han faktiskt har och vilket ni alla inser.

TS: ät mer och bli tjock så får du mer brudar :smash:

Du kanske har något svar på andra frågan?

men finns det någon "gräns" på hur länge man behöver löpa för att det ska "ge något"? Har läst att man "bör" hålla på i runt 45-60 min för att det ska "ge något".

Möjligt att det är ännu en dumt formulerad fråga. Annars såhär, räcker det att löpa 5 km tre ggr i veckan blandat med intervallträning för att öka konditionen om mitt mål ändå inte är att löpa ett maraton. Eller är det "nödvändigt" att springa längre sträckor, och med det längre tid?

Hoppas du förstår mig.

Spetälsk
2011-12-28, 22:07
Du kanske har något svar på andra frågan?

men finns det någon "gräns" på hur länge man behöver löpa för att det ska "ge något"? Har läst att man "bör" hålla på i runt 45-60 min för att det ska "ge något".

Möjligt att det är ännu en dumt formulerad fråga. Annars såhär, räcker det att löpa 5 km tre ggr i veckan blandat med intervallträning för att öka konditionen om mitt mål ändå inte är att löpa ett maraton. Eller är det "nödvändigt" att springa längre sträckor, och med det längre tid?

Hoppas du förstår mig.All träning ger ju effekt och det är inte nödvändigt att springa längre. Fem km låter lite klent och jag tycker inte det är värt det av ekonomiskäl (tar mer tid att byta om, duscha etc än att träna, lägg på en kvart på varje pass så nästan fördubblar du träningsdistansen, bortser från "viktproblemet") men du kommer garanterat att ha bättre kondition än de flesta med den löpvolymen men det är förmodligen för lite för att du skall bli bättre. Träningsdistansen är viktig i löpning.

maRRtin
2011-12-28, 22:17
Det krävs mer än vad jag har att rätt tolka enstaka vetenskapliga studier. Om olika studier ger olika resultat (vilket sägs implicit i sammanfattningen) är det svårt för lekmannen att relatera ett studieresultat till andra studiers resultat.

Är detta resultat vedertaget?
Jag har aldrig sett någon motsäga sig det i alla fall.

Du kanske kan gräva lite här:
http://scholar.google.se/scholar?q=Energy+expenditure+of+walking+and+runnin g&hl=sv&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart

Lillleif
2011-12-29, 00:50
Annars såhär, räcker det att löpa 5 km tre ggr i veckan blandat med intervallträning för att öka konditionen om mitt mål ändå inte är att löpa ett maraton. Eller är det "nödvändigt" att springa längre sträckor, och med det längre tid?


Det räcker förmodligen till mindre förbättringar men du kommer inte att bygga någon uthållighet. Ju längre sträcka desto sämre kommer din uthållighetsprofil se ut. Vill du bli snabb på 5km bör du nog dessutom springa några pass längre än den aktuella sträckan.

Lars Brinkhoff
2011-12-29, 08:43
http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=3565241
http://galileo.phys.virginia.edu/classes/304/colloq/en_cost2.gif

http://www.brianmac.co.uk/energyexp.htm
http://www.brianmac.co.uk/pictures/physiology/walkorun.jpg

Slutligen en metod för att minska (?) energiåtgången:
http://blurblawg.typepad.com/.a/6a00e54f871a9c88330120a4d6cb9c970b-500wi

Eddie Vedder
2011-12-29, 09:06
Har läst att man "bör" hålla på i runt 45-60 min för att det ska "ge något".

Det stämmer inte. Vill du få ökad kondition men inte förbruka så mycket energi så kan det kompenseras med högre intensitet fast kortare. Intervaller behöver inte bli mer energikrävande rent kalorimässigt även om hjärtat och lungorna plågas under tiden.

Sniggel
2011-12-29, 14:33
Är inte 50 g socker mycket att sätta i sig varannan dag? Lär ju komma en bra bit över rekommenderat dagligt intag totalt över dagen, men det kanske är lugnt efter hård träning?

Men annars bra tips, tack :thumbup:

Du kan ju kolla vad Sheogorath har skrivit om hur han förhåller sig till socker. Han är väldigt optinojig med kostdetaljer (:p) men kan ändå tänka sig att nyttja socker vid väl utvalda tillfällen.

Det tar ett par, tre månader för nybörjaren att lära sig springa vettigt (det är inte så naturligt för många av oss). Det är främsta orsaken till de radikalt förbättrade miltider nybörjare får det första året.

Diskussionen om löpekonomi är mycket intressant för tävlingslöpare och annat löst folk som vill springa snabbare. Kan man kapa en sekund per km med rimlig arbetsinsats så är det bra och intressant. TS problem är ett annat. Han äter för lite i relation till sin ambition. Lösningen är att äta mer. Nu är det lite som soffpotatisen som dricker fem öl varje kväll framför TV: ska lösa sitt överviktsproblem genom att ersätta en eller två av ölen med lågkolhydratöl.

Ska man lösa ett problem så måste man göra saker som ger effekt. Ett effektivare löpsteg löser inget i detta fall. Precis som för soffpotatisen är det för lite för att göra skillnad. Man måste inte lalla med bara för att TS har formulerat problemet dumt med knasiga restriktioner för lösningen, vilket han faktiskt har och vilket ni alla inser.

TS: ät mer och bli tjock så får du mer brudar :smash:

Ok, då är jag helt med på hur du resonerar. Sen är det ju inte optimalt att gå upp i vikt för löpningen men jag antar att TS prioriterar viktuppgången före att bli bättre på löpning. Och om löpningen inte ens är så viktig så är det ju helt klart dumt att fokusera på att förbättra löptekniken om det ger så lite effekt som dus äger. Bättre då att kompensera genom att ösa in fler kalorier.