handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp att gå upp i vikt!


Sosa
2011-12-28, 15:44
Tjena,

Jag är 18 år gammal och behöver hjälp att gå upp i vikt.
Väger nu runt 70 kg och är 1.88 lång.

Mitt Schema: Gym 3/4 gånger i veckan (45min-1tim per pass.)

Går upp på morgonen tar ett glas vatten, tar lite yogurt med musli sen 5min efter tar jag Kre-Alkalyn med ett till glas vatten. Sedan drar jag till gymmet kör mitt pass i 1tim, drar hem, dricker en gainer som innehåller 625kcal. Softar sen 5min tar en liten burk med tonfisk. Tar det lungt cirka 2 timmar sen tar jag en annan sorts protien shake inte like mycket som den andra, den kanske innehåller 150kcal, sen blir det väll middag 3-4 timmar senare, Efter det så "brukar" jag ta 625kcal gainer igen på kvällen(kl 21-22), är uppe till runt 12-1 på kvällen.

Trots allt detta så är det svårt att gå upp i vikt, går kanske upp något halvt kilo någon dag, sen när jag softar och inte går till gymmet någon dag så har jag gått ner igen, behöver hjälp med vad jag kan äta och ungefär hur många kalorier jag behöver få i mig varje dag, vad kan jag äta en vanlig dag när jag inte går till gymmet? för då brukar det inte bli 625kcal gainern.

Är reda att börja köra 5 gånger i veckan om jag bara kunde få se lite resultat som ger mig energi att fortsätta.:)

Får ursäkta om inlägget är konstigt på något sätt och ni inte fattar.

King Grub
2011-12-28, 15:46
Ät mer. Sluta ät som en stillasittande ålderspensionär så skall du se att du går upp i vikt. "Lite yoghurt", "en liten burk med tonfisk" - det är inte måltider för någon som vill gå upp i vikt.

Clark
2011-12-28, 15:52
Du nämner i princip bara kosttillskotten och inte det riktiga maten. Kör en frukost på juice, kaffe, ägg, smörgåsar med gott pålägg, yoghurt, müsli, nötter. Lunch med mycket kött, fisk, potatis, sås och mjölk. Lägg in mellanmål med keso- eller kvargblandningar, frukt, nötter, eller tonfisk. Var inte rädd för att ta en pizza ibland. Träna på så hårt du kan. Go! Go! Go!

Paperbasket
2011-12-28, 15:58
Troligen äter du för lite ja. Tonfisk i vatten brukar inte vara något folk har lätt för att gå upp i vikt med. Eller ja, lägg till lite majonäs, ägg, räkor, och rödlök så har du något gott åtminstone :P

Googla bmr, kolla upp vad du behöver äta för att ligga på balans/överskott. Fixa sedan något lätt program där du kan lägga in dina livsmedel så du lättare kan se vad du hamnar på.

Har ett bra och lättanvänt så pma mig om du vill ha hjälp.

prOtotype
2011-12-28, 15:59
Drick allt protein ihop med röd mjölk. Sen äter du lite större portioner i varje måltid. Sen lägger du till en liter extra röd mjölk i sista måltiden på dagen.

Följer du det kommer du lägga på ytterligare ca 1000kcal på ditt dagsintag. Jag tror att du under dagarna du säger att du softar i stortsett inte äter något heller. Då hamnar du på +-0 i slutet på veckan även om du moffar i dig under träningsdagarna.

/mvh en som stod still i vikt i många år

andeem
2011-12-28, 16:38
Det blotta faktum att du räknar kalorier gör att jag undrar om du har rätt attityd för att gå upp i vikt. När jag var 18 (för 27 år sedan!) var jag nere på 59 kilos kroppsvikt trots att jag ”försökte gå upp i vikt”, drack proteindrinkar, tränade sex dagar i veckan, tryckte i mig kött, fisk och grönsaker vid lunch och middag etc.

Visst kan du öka kvaliteten i ditt näringsintag genom tillskott. Men du måste till att börja med käka som en växande tonåring för det är ju det du är. Jag snackar mellanmål på 8-10 mackor med tjockt med smör och massa ost och korv. Litervis med röd mjölk. Juice.

Och ja, du kommer att lägga på dig fett. Det är oundvikligt om du är så slimmad som du är och vill bli starkare. Men det är lätt att ta bort om du skulle känna att du vill det om något år.

andeem
2011-12-28, 16:47
Läser igen och har några frågor.

1. Varför äter du ”lite yoghurt och müsli” till frukost om du vill gå upp i vikt? Hört talas om ”ett lass med havregrynsgröt med sylt och standardmjölk, ett stort glas juice, två kokta ägg, två mackor med smör, ost, skinka och paprika”?

2. Är lunchen ”en liten burk tonfisk”? I så fall: Driver du med oss? Äter du inte ens lunch?

3. Vad äter du till middag? Är det färre kalorier än i en dubbel-whopper-meny tar jag fram livremmen.

4. Var är alla kvällsmackorna?

Sniggel
2011-12-28, 16:51
Exempel på måltider att äta om man är någon som vill upp i vikt

Frukost:
1 kg risgrynsgröt
2 mackor med varsitt skiva ägg med varsin matsked majonnäs.

Till lunch:
Köttfärssås gjord på 300g fläskfärs (20%-ig)
200g pasta (och ketchupen förstås)
1-2 stora glas mjölk (3%)

Efter träning:
Proteindrink
Halv liter mjölk med 200g corn flakes och 50g jordnötter (använd en chipsskål för att få plats)

Kvällsmat:
8 rostade franskbröd med vardera ett lager smör, vardera 4 skivor ost (ej mager) och kanske ett lager sylt på varje.
1-2 stora glas mjölk (3%)

Grafo
2012-01-07, 12:21
Jag har också haft problem att gå upp upp i vikt. Jag älskar mat, men inte att äta mycket. I somras vägde jag 72 kg till mina 183 centimeter, efter två års styrketräning och bestämde mig för att bulka.
På fyra månader jag nu gått upp 12,7 kg. Mitt knep är att inta en del av födan flytande så blir man inte lika mätt. Förutom att kämpa i mig rejäla lagade måltider (Viktigt!) så dricker jag olivolja, eller häller över maten (450 kcal på 50 gram) och så tar jag en grymt god drink till frukost och kvällsmål. Den består av
0,25 dl linfrön
0.75 dl sesamfrön
2 dl mjölk
2 dl vatten
1 dl havregryn
50 gram blåbär
0,5 dl funlight wildberries
2,5 dl kesella

Den ger 650 kcal per drink.

Se till att äta flera mål god, lagad mat och släng på extra protein och drickbar föda så kommer du att öka. Lycka till!