handdator

Visa fullständig version : Tråden om Konditionsträning för Thaiboxning/Kampsport!


thai
2011-12-28, 10:55
Vad tror ni om upplägget nedan?

Texte nedan och upplägget är ifrån realfighter.se

Kom gärna med era tips.



Dessa är avsedda för att träna upp din kondition på ett sätt som är specifikt för Thaiboxning - Kickboxning.
Träna 1- 4 dagar i veckan beroende på i vilken cykelperiod du är. Varieras med 1-2 pass i veckan av 3-4 km jogging.
Det innebär att du kanske tränar ett pass Roadwork och 2 pass jogging en period och två pass Roadwork och ett pass jogging en annan period. Det beror på hur träningscykeln ser ut.

Hur allt skall läggas ihop? Det behöver du vara en Realfighter för att få ta del av!


Roadwork 1










Jogga 7 min

300 meter
100%

100 meter
jogging

300 meter
100%

100 meter
jogging

300 meter
100%

100 meter
jogging

400 meter 100%

Vila till under 120 slag
Repetera 3-5 ggr


Roadwork 6








Jogga 7 min

Spurt upp kort backe
10 Burpees cheat
Jogga ner


20 jumping jacks
Spurt upp kort backe
Osv i 3 minuter
Vila 1 minut

Repetera 3-5 ggr


Roadwork13








Jogga 7 min
300 meter
100%
100 meter
Jogging
300 meter
100%
100 meter
Jogging
300 meter
100%
100 meter
Jogging
400 meter 100%
Vila till under 120 slag
Repetera 4-6 ronder

z_bumbi
2011-12-28, 11:30
Som jag skulle lägga upp det för någon som inte har tränat så mycket.

Jogga 5-8 km ca 3 gånger i veckan för att få upp träningsvolymen. När konditionen blir bättre så kan man lägga sig på lite längre distanser och/eller lite mer frekventa pass.

Träna sporten resterande tid inklusive den fys som nästan alltid finns med.

Inför en match så kör korta intensiva pass som påminner om matcher i tid och intensitet. Introducera det 3 månader innan och öka en del men tänk på att sparringen också ökar och blir mer tävlingslik och det är där fokus ska ligga.

Att köra intensiv konditionsträning separat året runt är återhämtning som tas från att sparras, köra säck, öva teknik mm. Om man tycker att träningen inte funkar som konditionspass så träna mer och/eller diskutera saken med tränaren.

thai
2011-12-28, 11:46
Okej.

men har man inte mer användning för korta intervaller i kampsporten? Att ha en bra kondition för långdistans ger de mig mkt under thaiboxningen?

Jag funderade på detta upplägg, va tror du?

Måndag Vila
Tisdag Thaiboxning
Onsdag Morgon: Jogging 3-5 km, Eftermiddag Gym
Torsdag Morgon: Jogging 3-5 km Thaiboxning
Fredag Intervaller ca 3-4 km + lite säck.
Lördag Thaiboxning
Söndag Gym

krellik
2011-12-28, 11:59
Det är alltid den stora frågan om man ska träna längre distanser som kampsportare. Båda sidorna har passionerade förespråkare...

Syftet med längre distanser är typ att ökar du din aerobiska kapacitet så kan du fightas större del av fighten aerobiskt utan att behöva gå in och dra på dig mjölksyra eller att behöva använda de anaerobiska systemen. Och att du återhämtar dig snabbare mellan de anaerobiska spurterna samt att du då istället kan fokusera dig på att lägga din anaerobiska träning på klubben då du sparkar mits, etc vilket blir så sportspecifikt det kan bli.

Å andra sidan har man en hög träningsdos i veckan, varje pass är 1.5-2h långt och man är i rörelse hela passet så kan ju det vara tillräckligt för att bygga upp den aerobiska motorn och då kan det bli kaka på kaka med mer långdistans på morgonen (och att man skulle kunna lägga den tiden på någon större svaghet).

Så jag kan se båda sidornas argument, att försöka utvärdera med någon form av test (samt naturligtvis hur man presterar i sparring) och sen försöka lägga komplementträningen där den behövs mest är nog en klok ide.

z_bumbi
2011-12-28, 12:17
Fördelen med att jogga några korta svängar är att det inte sliter lika mycket som att köra intervall och att man helt enkelt får mer träning. Man får på intet sätt en långdistanskondition på så lite träning utan man ökar bara den totala träningsmängden en del.
Jämförelsen mellan att jogga/"långdistans" vs att träna sporten är också minst lika giltig för att köra intervall, får man välja och kroppen tål det så kör man självklart mycket hellre sparring, säck etc än att kuta intervaller. Nu har de flesta en övre gräns för vad kroppen tål för stunden (både ur skadesynvinkel och prestationsbiten) och då får man börja titta på alternativ som lämnar så mycket plats som möjligt för idrotten.
Självklart ändrar sig också vad man tränar med hur vältränad man är, någon som redan kör 5-8 pass kampsport i veckan har antagligen lite nytta av att köra 1,5 mil extra jogging under samma period då det bara är en bråkdel av det som bara läggs på uppvärmning och nervarvning men någon som nyss har börjat och som därför inte kör så många pass och inte heller kan köra för fullt har mer nytta av det.

thai
2011-12-28, 12:23
okej!

i dagsläget kör jag 3 thaipass å 2 gympass i veckan..

Om 6-7 månader åker jag ner till thailand för att träna i 3 månader 2 pass per dag 6 dagar i veckan.

Vill vara bra förbered på det.

andeem
2011-12-28, 12:45
Att ha ”lite säck” på schemat en gång i veckan är i vilket fall som helst helt åt skogen. Intensiv säckträning är bland den bästa konditionsträning du kan få och ger dig samtidigt möjlighet att både bygga upp slagstyrka och nöta teknik.

2 min säck - 1 min vila x 10. Kör det två gånger i veckan så behöver du knappast springa en meter. Öka inte volymen utan intensiteten efter hand du blir mer uthållig.

kohai
2011-12-28, 12:54
Den stora tunga sandsäcken är din bäste vän, känner du att du behöver en sporre köp Bas Ruttens Boxing & Thai Boxing workout.

Komplettera med löpning 1-2 dagar.

thai
2011-12-28, 15:47
okej=)

någon som aktivt tränar kampsport å kan komma med ett bra upplägg?

Egoist
2011-12-28, 17:23
När jag tränade med proffsen i thailand så sprang dom 7 km i långsamt tempo två gånger om dagen och dom kunde gå fem ronder med högt tempo.

Saken med kondition och kampsport är att när du utövar kampsport så har du en motståndare som hela tiden stör din rytm, så det är inte helt överförbart ifrån löparbanan.

För att förbereda dig inför thailandsresan så ut och jogga, gå sen in och sparka hundra rundsparkar med varje ben. Bara träna som en gris och ge dig aldrig. :)

thai
2012-01-02, 11:51
okej intressant=)

någon annan som vill komma med tips?

någon sa, glöm gymmet helt.. varför ska man de? är väl bra å ha muskler=)