handdator

Visa fullständig version : Ont kring höftleden av knäböj!


Danne2k
2011-12-28, 00:16
Har haft lite ont kring höftleden/höftböjarmuskulaturen de senaste dagarna.

Vet inte riktigt varför och smärtan har kommit och gått litegrann. Men så idag hade jag ett böjpass, värmde upp extra noga med 3 min cykling benspark och lite stretch.

På högre vikter kände jag hur det gjorde ganska ont när jag var som djupast i böjen, dvs. under 90 grader. Gjorde ont efter varje set men smärtan avtog snabbt. Jag avslutade ändå mina set (8 set, 3-5 reps @ 60-85%) men med lite nedsatt prestation och smärta.

Nu såhär efteråt har jag ganska så ont kring området. Smärtan är inte konstant utan kommer fram vid följande rörelser:

Abduktion av femur
Utåtrotation av femur
Flexion av femur
Flexion av bål från liggande (typ situps)
När jag går ner i en knäböj, redan innan 90 grader.

Har INTE ont vid:

Adduktion av femur
Extension av femur.
Extension i knäled (ex. benspark)

Jag börjar andra terminen på Sjukgymnastprogrammet så jag har försökt att ställa min egen diagnos, men det går inge vidare *gah!*

September 2010 fick jag (enligt naprapat) en inflamation i muskelfästet till m. illiopsoas och kunde inte köra djupa böj på 4-5 månader. Visserligen misskötte jag min rehab men ändå. Den gången kom problemet vid den djupa vändningen i bottenläget, under en period då jag hade kört ganska tunga knäböj 5x5 3ggr i veckan. Ett samband jag kan se från då och nu är att jag då var ganska stel och körde med en planka under hälarna (utan skor), och nu har jag sedan 5-6 veckor kört knäböj med tyngdlyftarskor med klack. Jag är inte alls lika stel längre även om jag kunde varit rörligare. Vet inte om och isåfall hur detta skulle ha något samband, bara något jag kom att tänka på precis..

Smärtan är placerad uppskattningsvis 18 cm kaudalt om spina illiaca anterior superior (SIAS), och något medialt, dvs ganska proximalt på femur.
I närheten av trochanter minor om jag får slå till med en amatörmässig gissning.

Har lite teorier om vilka muskler det kan vara som bråkar.

M. Illiopsoas - flexion och utåtrotation av höftleden
M. Tensor fasciae latae - samma som ovan och abduktion (enligt vissa källor..)
M. Sartorius - flexion och utåtrotation av femur
M. Obturatorius externus - utåtrotation av femur

Detta är rena gissningar, det kan nästan vara vilken annan muskel som helst som verkar på höftleden eller har utåtrotation/abduktion/flexion som huvudfunktion.

Det kanske är ointressant eller ändå väldigt svårt att veta vilken muskel det är som bråkar? Huvudsaken är väl att man får bort smärtan. Kommer iaf gå till en sjukgymnast så fort jag får möjlighet. Och inte köra tunga böj medans jag har ont.

Spontana idéer/tips?

BelowAverage
2011-12-28, 13:42
Bump, hoppas du läker starkt och snabbt.
Tänker inte ge några råd för jag kan inget, utom -träna lätt tills det blir bättre, träningen blir ju än mer lidande om du skadar dig ordentligt.
Du har mina föga feminina kondoleanser!

EDIT: bra självdiagnos förresten

Danne2k
2011-12-28, 13:55
Tack Viktor!

Kan tillägga att jag verkar ha någon låsning i höften eller liknande, har inte samma styrka i höger som vänster ben vid flexion i höften, typ när jag drar upp knäet högt. Även detta problem hade jag förra året när den skadan uppdagades. Då var det någon sorts låsning i ländryggen som begränsade styrkan. Minns att naprapaten knäckte till i ryggen så det lossnade lite, men detaljerna är vaga.

AndreasBastard
2012-02-12, 22:18
Nu har jag finkammat hela internet efter detta, och naturligtvis så hittar man det man söker efter på kolozzeum :).

Jag lider av samma problem, smärta i/runt höften längst ner i knäböj. Trodde länge det var själva höften som spökade men smärtan har på slutet gett sig tillkänna på framsidan av benet strax under höften. Direkt efter knäböjpass så har jag känt smärta snett nedåt från utsida av höften till insidan av knät. Jag misstänker därför att det kan vara sartorius som spökar eftersom den muskeln följer den smärtande banan.

Har du gjort några framsteg?

Popliteus
2012-02-13, 08:42
Kan du beskriva smärtkaraktären?
Vilka likheter och skillnader finns mellan denna smärta och den problematik du hade vid 2010?
Finns det någon smärta vid palpation, eller statisk kontraktion?

Det smärtar alltså vid förkortning av höftböjare, hur känns det vid en förlängning? (Iliopsoas stretch).

HMB
2012-02-13, 09:00
Jag verkar ha haft liknande problem som dig i väldigt många månader nu, det som har hjälpt för mig är stretching av ljumsken, specifikt denna övning:
http://www.kroppspraktiken.se/picts/stretch,%20framlar.jpg

Testa på den lite och se hur det känns.

samsung
2012-02-13, 10:06
Fick liknande känning sist jag skulle böja, redan på uppvärmningen kände jag av smärtan. Det var dock inga som helst problem att köra benpress med hög fotställning vilket gjorde mig lite fundersam.

raQblad
2012-02-13, 14:35
Det ær oftast M. Ilipsoas då den ær utsatt før førkortning. Men det kan givetvis vara Sartorius också. Jag hade kanske aktivt trænat upp psoasmuskulaturen ala en Dead Bug-liknande øvning, eller trænat upp sartorius och vastus medialis oblique med en step-ups till sidan. Foamrolling av insida lår kan också hjælpa.

Annars vet jag inte, evt søk dig till någon som kan diagnosera på plats :)

EeJay
2012-02-14, 13:08
Hur är det när du hostar?
Spänner magen?
Gör "fällkniven"?

Danne2k
2012-02-18, 10:03
Helvete vad dålig jag är på att svara, har haft sidan upp i 4 dagar nu och bara skjutit på det :D

Symptomen har minskat kraftigt den senaste tiden, har sällan ont i vardagen nu längre utan endast vid djupa knäböjar/benpressar.

Kan du beskriva smärtkaraktären?
Vilka likheter och skillnader finns mellan denna smärta och den problematik du hade vid 2010?
Finns det någon smärta vid palpation, eller statisk kontraktion?

Det smärtar alltså vid förkortning av höftböjare, hur känns det vid en förlängning? (Iliopsoas stretch).

Jag är dåligt på sånt där men lite huggande smärta i de rörelser där smärtan uppkommer. Smärtan uppkommer plötsligt och bestämt. Har aldrig ont bara när jag tex. vilar eller promenerar.

Så likheten är väl att det gör ont vid (tillräckligt) djupa knäböj, men som jag minns det behövde jag gå djupare för att framkalla smärtan vid min förra skada, nu kommer smärtan redan strax innan parallellt djup i knäböj. Ännu en skillnad är som sagt att det kan göra ont vid andra tillfällen än styrketräning, vilket (som jag minns det) inte var fallet 2010.

Tydlig smärta finns vid palpation. Det är ju ett känsligt område, men höger sida är klart känsligare än vänster.

Statisk kontraktion av vadå? Iliopsoas? Vid flexion i höften hade jag tidigare klara känningar men dessa har minskat kraftigt senaste veckorna.

Vid förlängning av iliopsoas känns det helt klart. Är lite stelare på den onda sidan jämfört med den friska, men går ganska bra att förbättra med iliopsoas stretch.

Hur är det när du hostar?
Spänner magen?
Gör "fällkniven"?

Bra frågor. Det gör aldrig ont när jag hostar eller spänner magen.

Vid fällkniven känner jag absolut en liten smärta kring området.


Tack för alla bra tips!

Danne2k
2012-02-18, 10:05
Har f.ö. inte varit hos sjukgymnasten något mer annat än 2 besök. Jag väntar på svar eftersom dom var osäkra på vad det var för något..

Scratch89
2012-02-18, 11:28
Stel höftsträckare? Det är ju vid en överdriven flexion som du får ont. Det kan så klart vara att du har någon form av muskulär skada, mikro eller större.

Danne2k
2012-02-18, 11:32
Stel höftsträckare? Det är ju vid en överdriven flexion som du får ont. Det kan så klart vara att du har någon form av muskulär skada, mikro eller större.

Jadu, sjukgymnasterna kunde ju inte svara på det (än) så jag vet inte.. först trodde den ena öm bursa under iliopsoas, men det avfärdades sedan av hennes kollega :p

nyrjoh
2012-02-18, 11:49
En vanlig orsak till smärta i ljumsken är en rörelsedysfunktion som kallas femoral anterior glide. Sen kan det ju vara strukturella orsaker till smärta i ljumsken också, sk femoroacetabular impingement lr FAI. Men man ska ju inte ta ut något i förskott.

http://www.physicaltherapycontinuingeducation.org/resources/Fem_Ant_Glide_with_MR_Syndrome_and_Treatment.pdf

EeJay
2012-02-18, 16:17
Alltså, det är nästan kusligt att läsa denna tråd :P Det hade lika gärna kunnat varit jag som var Danne2k
Har själv nyligen haft ont precis som du säger, samma symtom, samma smärtbild vid samma rörelser - strax innan paralellt djup, aldrig ont i övrigt, mer i höger än vänster. Min sjukgymnast misstänkte också att det -kunde- vara en öm bursa under iliopsoas.

Generellt sett så om du inte blir sämre av att träna så är det bara att köra på.

För mig uppkom problemen efter jag hade kört enormt mycket ben på gymmet under drygt 2 månaders tid och avslutade med att åka skridskor för första gången på typ tio år(har varit rätt duktig att åka skridskor och när jag fortfarande kunde åka så tog jag i nå jävulskt!). Efter skridskopasset hade jag förväntad träningsvärk men den gick inte över i höftböjarna utan hängde kvar till gymmet och när jag skulle knäböja. Jag tog först en 3-4 veckor vila och började sakta igen men det kom tillbaka lika fort. Körde några veckor till och sen tog jag ytterligare två veckors vila. Borde väl kanske ha stretchat under den tiden men jag spelade massa dator istället.
Och när jag sen gav mig på böjen så var problemet borta och nu även tre böjpass senare.

Själv misstänkte jag begynnande bråck. Det var ganska specifika smärtpunkter som satt något medialt om sartorius precis i höftböjen. Men har du inte ont vid hostning och att du spänner magen så borde det inte riktigt vara det. Eller känner du hur det trycker nere i höften om du spänner magen allt du har? Det gjorde jag i alla fall, när jag tänkte på det.

Nadreas
2012-02-18, 18:47
Ta kontakt med sjukgymnasten Lars Lundgren på Helex i luleå, 0920 - 40 23 00. Bästa sjukgymnasten i närheten och han är ansvarig för Lule hockey vilket gör att han är väldigt duktig på just höftskador!

Danne2k
2012-02-28, 15:36
Ta kontakt med sjukgymnasten Lars Lundgren på Helex i luleå, 0920 - 40 23 00. Bästa sjukgymnasten i närheten och han är ansvarig för Lule hockey vilket gör att han är väldigt duktig på just höftskador!

Tack så mycket! Hört flera nämna honom och han verkar grym. Ringde precis och lite segt att få tid först den 26/3 :(

Ristretto
2012-02-29, 07:38
Känns smärtan lika mkt även om du vilar? Kör du ingen böj nu då?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Danne2k
2012-02-29, 18:31
Känns smärtan lika mkt även om du vilar? Kör du ingen böj nu då?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Näe, den känns i princip bara just under ansträngning, aldrig i vila, förutom när jag fått djup/hård massage på området ett tag.

Näe tyvärr inte, suger jävligt hårt att bulka utan böj. Är glad att jag kan marka iaf.