handdator

Visa fullständig version : Vad motiverar dig till att träna dagar då du inte orkar träna?


Barbastark
2011-12-27, 22:40
Hejhej

Ja vad får dig att komma iväg till gymmet eller träningen dagar då du inte egentligen har lust att träna?

Berätta gärna lite om tankeprocessen också!

willtjam
2011-12-27, 22:41
En titt i spegeln.

ChuckTesta
2011-12-27, 22:43
Jag går och tränar bara, som att det är obligatoriskt.

Sarwien
2011-12-27, 22:44
Jag går och tränar bara, som att det är obligatoriskt.

Samma här, det ingår i min vardag.

Barbastark
2011-12-27, 22:45
Jag går och tränar bara, som att det är obligatoriskt.

Ok! Tänker du "ä vad jobbigt (eller vad jobbig den och den övningen kommer bli), men nu gör jag det ändå". Eller tänker du inte alls utan bara går iväg?

Jokester
2011-12-27, 22:46
Blir på relativt dåligt humör och kan inte tänka på annat om jag skippar ett pass utan en riktigt bra anledning.

Lellan
2011-12-27, 22:46
Jag frågar mig aldrig om jag är trött! :D Nä, men det är sant faktiskt - vilket har lett till att jag skamset klätt av mig, och så kommit på "fasen - jag mår ju inte BRA" och fått klä på mig igen. Tror jag aldrig bangat pga att jag inte orkat.

Däremot är det omvända inte så bra heller, som när jag VERKLIGEN ville tro på min idé om att halsonda måste bero på torr luft el nåt, för jag var blindt pepp på att träna ett benpass med pt och jag inte avbröt.. mådde helt apa (förmodligen feber som blommade upp under passet :smash:) yr och svettig och darrig och spyfärdig. Då hatade jag mig själv efteråt. Tror inte det är lika illa att hoppa över faktiskt. Kroppen behöver vila mer än en puckad hjärna.

Har jag tänkt träna - är det så. Däremot kan jag ändra upplägg, känns muskelgruppen jag ska köra inte utvilad byter jag, ändrar om lite vad som tränas el hur el nåt.

Spartansk
2011-12-27, 22:48
Dålig självkänsla, skevt kroppsideal och sjukligt bekräftelsebehov har hjälpt mig mycket med träningsmotivationen.

TREX
2011-12-27, 22:49
Jag börjar stegvis, tar först på mig mina favorit-byxor, sen slår jag på nån låt på datorn, kanske 10 minuter senare har jag fått på mig en tränings t-shirt också, helt plötsligt står jag i köket och smuttar på en PWO.

Kan inte riktigt förklara hur det går till men det bara händer men det går inte på en kvart direkt, tog en timme en gång ifrån att byxorna var på tills jag var utanför dörren.

Lellan
2011-12-27, 22:50
Ok! Tänker du "ä vad jobbigt (eller vad jobbig den och den övningen kommer bli), men nu gör jag det ändå". Eller tänker du inte alls utan bara går iväg?

Svarar fast det inte var till mig: jag tror på att inte tänka alls. El lägga den där början till tanke på is... Sedan när det är rätt pest och man preciiis kommer över kulmen till att det är plågsamt pest men på vippen till över och man mosar gött - då tänka "ha, du ser.. det var det här du ville!:devil:*cupid*". Suga i sig av belöningskänslan, ryggdunka sig själv som fan - särskilt om det varit lång väg till gymet den dagen.

Edit: ja, jag pratar med mig själv. (inuti huvudet, ngn måtta får det va.. :em:)

Fishtank
2011-12-27, 22:51
Sätter en tid och far bara, lättast att bara fara efter jobbet.
Är dock aldrig omotiverad nästan.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Deceiver85
2011-12-27, 22:52
Jag förstår inte frågan. Den borde snarare vara "vad får dig att åka hem ifrån gymmet eller träningen de dagar då du egentligen inte har lust att åka". Träning är AWESOME!

Barbastark
2011-12-27, 22:53
Svarar fast det inte var till mig: jag tror på att inte tänka alls. El lägga den där början till tanke på is... Sedan när det är rätt pest och man preciiis kommer över kulmen till att det är plågsamt pest men på vippen till över och man mosar gött - då tänka "ha, du ser.. det var det här du ville!:devil:*cupid*". Suga i sig av belöningskänslan, ryggdunka sig själv som fan - särskilt om det varit lång väg till gymet den dagen.

Edit: ja, jag pratar med mig själv. (inuti huvudet, ngn måtta får det va.. :em:)

A det är bra tips! Har nog aldrig ångrat att jag kört. Men har många gånger då jag tänkt "jäklar vad gött att jag faktiskt tog mig iväg idag!"

Lellan
2011-12-27, 22:55
Jag förstår inte frågan. Den borde snarare vara "vad får dig att åka hem ifrån gymmet eller träningen de dagar då du egentligen inte har lust att åka". Träning är AWESOME!

Precis! :D

För mig har pt hjälpt, han tror att jag har problem med höga kortisolnivåer och har gränsat till 45 min intensiv träning. Det är en utmaning, blir iaf en timme ibland men när jag har svårt att slita mig kör jag massa stretch istället så jag ändå får hänga kvar liiiite.. på så sätt har jag börjat stretcha, win win! :)

TREX
2011-12-27, 22:56
Jag förstår inte frågan. Den borde snarare vara "vad får dig att åka hem ifrån gymmet eller träningen de dagar då du egentligen inte har lust att åka". Träning är AWESOME!

Inte de dagar då man har så ont så man tränar på smärtstillande :)

Ristretto
2011-12-27, 22:56
Skuldkänslor och ångest.

kettlebellGuden
2011-12-27, 22:57
En titt på träningsschemat reder ju ut allt. Om träning är inbokad på en dag så är det bara att träna på.

Lellan
2011-12-27, 22:57
A det är bra tips! Har nog aldrig ångrat att jag kört. Men har många gånger då jag tänkt "jäklar vad gött att jag faktiskt tog mig iväg idag!"

Försök haffa tanken som boostar direkt under passet också, jag upplever att det lyfter passet rejält när man verkligen noterar "aj löööv this" *cupid* när det pågår.

Många snackar om att träning är drygt när det pågår men skönt efteråt, då tror jag man lätt slafsar igenom det istället för att närvara och känna hur go träningen i sig kan vara. Den känslan är en bra vaccination mot orkeslösa dagar, då längtar man efter känslan i kroppen när den sliter också! *flex*

begt
2011-12-27, 23:00
Det känns bättre efteråt så brukar jag tänka.

De gånger man gått in i väggen s a s är det mycket svårare att börja igen... När man väl har ångan uppe är det bara att fortsätta.

Dreas
2011-12-27, 23:06
De dagar jag inte har lust går jag dit ändå för jag tränar mån, ons, fre och då ska jag träna mån, ons, fre oavsett vad inställningen säger.

Såklart går det att flytta på dagar ifall det krockar med andra saker i livet, men just motivationsbrist brukar ordna sig med "Det ska göras"-inställning.

Barbastark
2011-12-27, 23:08
Många snackar om att träning är drygt när det pågår men skönt efteråt, då tror jag man lätt slafsar igenom det istället för att närvara och känna hur go träningen i sig kan vara. Den känslan är en bra vaccination mot orkeslösa dagar, då längtar man efter känslan i kroppen när den sliter också! *flex*

Tror detta med inställningen "jobbigt när man kör men gött efteråt" är lite av mitt problem. Ska jobba på att förändra den.

Rikard Jansson
2011-12-27, 23:08
Har inget annat att göra

limenka
2011-12-27, 23:09
Hellre tränar jag än sitter vid datorn. Sen så tränar jag bara roliga grejer. Inga biKepspass här inte.

Jishuku
2011-12-27, 23:13
Vetskapen om att det alltid känns bättre att ha gjort det än att sitta hemma. Samt frustrationen över att något så tamt som lite kyla kan besegra mig.
Fuck that, viking mode ON!

Deceiver85
2011-12-27, 23:14
Inte de dagar då man har så ont så man tränar på smärtstillande :)

http://1.bp.blogspot.com/-Gt3YfHGQCNA/Th4rSlRPSQI/AAAAAAAAAYE/tSE_sR1M7VI/s1600/whyyougottabelikethat-logo.png

hultman
2011-12-27, 23:15
Titt i spegeln och att den där äckliga eea-drinken måste rättfärdigas.

ceejay
2011-12-27, 23:18
jag hatar min kropp!

nä men typ jag tycker det är kul att träna och vet att det är bra att träna varje dag

Morty
2011-12-27, 23:34
VgVr6xgyaCI

Samt

http://obj.utsidan.se/obj/docpart/b/b8476ce2e2b32b6b9a8148d0510b65fd.jpg

Lellan
2011-12-27, 23:35
Tror detta med inställningen "jobbigt när man kör men gött efteråt" är lite av mitt problem. Ska jobba på att förändra den.

Gört! Det kan nog bidra gött! :)

Nu har jag lite gratis iom att jag ständigt får feedback från min kropp, eftersom den gått från i princip halvdöd och tokfet, liksom - kan jag springa så känner den "WOOOW - I´m the "man"!!" likaså när jag får pump el lyckas pressa nåt el lyfta nåt med ngn förbättring av ngt slag (strikt, antal reps, vikt, goare feeling, vadsomhelst bra:igt)... då är den hjärntvättad att notera och boosta.. :D Har tränat ett tag men känns ändå nyförälskat, kan tänka mig att det behövs nya utmaningar när det blir för mkt slentrian.. å andra sidan kan man ju verkligen ändra hur mkt som helst vad gäller träning.

Utöver tänk kanske det är variation som behövs? Kasta om övningar, bara köra roliga el tvärtom bara köra det du vet du slarvar med för att jävlas lite extra m känslan.. överbevisa den att det är win.. götta dig i den känslan sen.:thumbup:

hidden
2011-12-27, 23:36
Tänker oftast inte, jag bara gör. Det jobbigaste är trots allt (enligt mig) att ta sig till träningen, oavsett hur kort vägen dit är! Sen när man väl är inne i gymmet så ger man gärnet och kommer hem stolt över sig själv.

Sheogorath
2011-12-27, 23:39
Det är överhuvudtaget inte uppe för diskussion i mitt huvud att inte träna en dag när det är planerat att jag ska göra så, så att jag ska behöva motivera mig är ett icke-problem. Jag kan visst känna att "usch, idag känner jag inte för att träna" men det är mest ett konstaterande, inget som riskerar att påverka mitt handlande.

Det har funnits kortare perioder i livet då det varit annorlunda, men då har det berott på att jag kommit ur gängorna p.g.a. omständigheter som sedan försvann.

Grotesk
2011-12-27, 23:48
Jag frågar mig aldrig om jag är trött! Nä, men det är sant faktiskt - vilket har lett till att jag skamset klätt av mig, och så kommit på "fasen - jag mår ju inte BRA" och fått klä på mig igen. Tror jag aldrig bangat pga att jag inte orkat.

Däremot är det omvända inte så bra heller, som när jag VERKLIGEN ville tro på min idé om att halsonda måste bero på torr luft el nåt, för jag var blindt pepp på att träna ett benpass med pt och jag inte avbröt.. mådde helt apa (förmodligen feber som blommade upp under passet :smash:) yr och svettig och darrig och spyfärdig. Då hatade jag mig själv efteråt. Tror inte det är lika illa att hoppa över faktiskt. Kroppen behöver vila mer än en puckad hjärna.

Har jag tänkt träna - är det så. Däremot kan jag ändra upplägg, känns muskelgruppen jag ska köra inte utvilad byter jag, ändrar om lite vad som tränas el hur el nåt.

Svarar fast det inte var till mig: jag tror på att inte tänka alls. El lägga den där början till tanke på is... Sedan när det är rätt pest och man preciiis kommer över kulmen till att det är plågsamt pest men på vippen till över och man mosar gött - då tänka "ha, du ser.. det var det här du ville!:devil:*cupid*". Suga i sig av belöningskänslan, ryggdunka sig själv som fan - särskilt om det varit lång väg till gymet den dagen.

Edit: ja, jag pratar med mig själv. (inuti huvudet, ngn måtta får det va.. :em:)

Ibland framstår du verkligen som mysigt psykopatisk då du tänker högt och pratar med dig själv. Din hjärna måste gå på högvarv. :D

Mattisawsm
2011-12-28, 00:20
Kolla på bilder av personer som du vill se ut som och sedan kolla i spegeln brukar funka för mig :) Kan också hjälpa med olika motivationsvideos och ohyggligt bra musik!

phpoker
2011-12-28, 00:27
Nu är iof mitt viktlyftande extremt begränsat, men jag tränar klättring ganska mycket och är i perioder ute och springer en hel del. Mitt knep är att om det känns tungt övertala mig själv att det räcker med att jag klättrar ett par lätta leder och sen står å snackar skit med en kompis resten av passet. När man sen ser kompisen klara/inte klara något så funderar man på om man själv skulle klara't å så vips så är man igång.

Patriarch K
2011-12-28, 00:43
Om jag inte orkar så tänker jag "Aja, jag drar dit och snackar lite med mina vänner och stretchar och köra några roliga övningar. Det blir gött att duscha och basta efteråt".

Just duschandet efteråt är höjdpunkten!

grisbil3n
2011-12-28, 01:20
Styrketraning aer aldrig anstrangande till den grad att jag kenner att jag inte "orkar". Nestan alltid stimulerande och roligt och inte det minsta k'a'mpigt om man jamfor med andra traningsformer. Sedvanlig styrketraning alltsa, med setvila osv.

mangemani
2011-12-28, 07:17
gå dit, gör det man ska och gå hem?
man tänker inte, bara man tar sig dit så försvinner allt det där "nä jag vill inte idag".

Fredrik_S
2011-12-28, 07:25
För mig är det också en ickefråga.. De dagar jag är extra trött tycker jag det är bra mycket jobbigare att vara hemma och försöka hålla sig vaken än att åka till gymmet...

Sanera träningen från tråkiga moment så blir all träning rolig. Så länge man är i gymet och gör nånting, må det så bara vara någon kvart bicepscurl... så får man ändå mer resultat än om man inte är i gymet. När man sen är där kan man passa på att njuta av atmosfären och tänka på hur tråkigt det är att åka hem.

Mapa
2011-12-28, 07:31
mina mål och tanken på att någon av mina nuvarande eller framtida konkurrenter tränar medans jag degar, bara för att jag är lat.

Duran
2011-12-28, 07:37
Jag bytte tid från träning på eftermiddag till i princip direkt ur sängen, för att jag inte ska hinna/orka tänka efter utan skynda dit halvsovande. Om jag verkligen inte vill tänker jag ibland att jag kanske behöver vila och stannar hemma. Om jag har problem med viljan under flera dagar så byter jag träningsupplägg för då är jag uttråkad. De dagar jag hinner tänka efter men inte tror att jag behöver vila tänker jag att jag kan äta mer idag om jag tränar. Och att om jag struntar i det idag kanske det blir likadant fler gånger, rätt så det är är jag en blob och vad trist det skulle kännas när jag har ansträngt mig så mycket så länge.

Fugly
2011-12-28, 08:02
Spegel och allt det där etc och dryga skämt som "Så du har slutat träna då eller?" eller varför inte klassikern "Har du blivit lat och fet nu igen?". Flinet de har när de säger det gör det så mycket värre, så mycket värre.

Stefan J
2011-12-28, 08:15
Nu vill jag träna de flesta dagar, men självklart finns det pass då man är nedstämd och har allt annat än krigslusta. Men då är det bara att gå dit och träna ändå. Det finns ingen som blivit bra av att bara träna då allt är på topp. För då blir det inte så många pass gjorda :) Att inte träna ska inte vara ett alternativ förutom då det vore rent idiotiskt såsom vid skada eller hög feber. Då har man kommit en bit på vägen till rätt träningsinställning om det är resultat som man i första hand eftersträvar.

Erik Eriksson
2011-12-28, 08:26
Som många andra här inne så innebär gymmet något bland det roligaste som finns i mitt liv. De dagar som jag inte känner för att åka in är väldigt sällsynta och ofta beror det på otrolig stress inför något annat viktigt i mitt liv. T.ex. att jag knappt har tid eftersom jag måste vara någon annan stans eller att jag har något viktigt arbete att utföra som måste vara klart väldigt snart. Alltså, helt enkelt att jag inte har tid att träna, men gör det ändå.

De gånger som jag helt enkelt inte känner mig motiverad är ännu färre och finns knappt. Oftast skulle det bero på att jag tycker en viss övning eller muskelgrupp är tråkig. Min tanke kring det är att jag undviker helt enkelt de tråkiga övningar, eller kör ett pass som jag vill - även om det må vara slarvigt, icke-optimalt och fel på alla sätt. Jag anser att jag får ut mer av att gjort någonting och haft roligt den dagen än om jag skulle stannat hemma och struntat i det. Ett lätt pass, men att jag ändå får träna, blir inte mycket mer ansträngande än en vanlig vilodag (vilket är något som många förespråkar när motivationen inte är på topp). Nästa vecka när jag är på topp, då kan jag hellre köra knäböj tills jag spyr, om det nu var det som höll motivationen borta förra veckan.

Exdiaq
2011-12-28, 08:28
Icke-problem, lika självklart som att äta/sova/skita. De dagar då allt känns piss gör jag basövningarna och skiter i assistansarbetet. Men det är rätt sällan.

Tjulu
2011-12-28, 08:34
Jag brukar gå igenom i huvudet vad jag vill uppnå med träningen, trycker i mig min PWO och går dit! Har hänt man varit sjukt otaggad (i måndags till exempel), bara att bita ihop! För det mesta tycker jag det är kul då det är ett utav mina fritidsintressen.

PowPow
2011-12-28, 08:37
Orkar jag inte så skiter jag i det bara.

Lellan
2011-12-28, 08:58
Ibland framstår du verkligen som mysigt psykopatisk då du tänker högt och pratar med dig själv. Din hjärna måste gå på högvarv. :D

Känner mig mysig! :D Skulle vara lite oroväckande med tystnad, då skulle jag skita knäck.. glatt peptalk borde alla unna sig! (det är svårare att dunka sin egen rygg.. testa!).

Langster
2011-12-28, 08:59
Orkar jag inte så hoppar jag över det passet. Då får jag oftast mer motivation till nästa pass istället.

Eddie Vedder
2011-12-28, 09:13
Orkar jag inte så skiter jag i det bara.

Samma här. Jag tränar ju varje dag så den dagen jag känner att jag verkligen inte orkar är ett bra tecken på att jag gör klokt i att vila.

tjabon
2011-12-28, 09:16
Hejhej

Ja vad får dig att komma iväg till gymmet eller träningen dagar då du inte egentligen har lust att träna?

Berätta gärna lite om tankeprocessen också!

Du har inte tränat så länge, va ??

spoonchest
2011-12-28, 10:19
Det är rätt intressant att se hur olika vissa personer resonerar. Jag antar att det har med vana att göra. Allteftersom tiden går så tror jag det går på autopilot att ta sig till gymet. Och väl där, faktiskt se till att få ut något av det.
Jämför med tandborstning. Det var något jag helst slapp som liten, utan egentlig anledning, men det är inte helt orimligt att det skulle kunna ha något att göra med att det var ett måste.

För egen del så ligger problemet i att ta mig dit. Det finns så mycket annat man hellre vill göra, om än bara för stunden, för jag vet med mig att jag ALLTID ångrar mig i efterhand om jag pysslat med annat istället för att träna.
Orkar inte idag. Jag kan ta vilodagen idag istället, för att jag sitter här och inbillar mig att jag imorgon nämligen kommer att köra ett cardiopass på förmiddagen och ett styrkepass på kvällen. Givetvis inte. Jag kommer ha samma ologiska diskussion med mig själv och komma med det ena inkonsekventa köpslåendet efter det andra även då.
Ibland har man såna här svackor, för vissa mer frekventa än andra, men det är här det blir make or break för träningsresultaten/målen. Det är lätt (nåja, missförstå mig inte nu) att prestera om man har kul.
Jag tror inte mapa, sisu och alla andra kraftkarlar hade kommit särskilt långt om de inte tyckt om att göra det de gör, eller hur?
Jag har visserligen väldigt sällan slentrianpass, men kruxet ligger som sagt inte där, inte för mig iaf.
Det är sjukt hur bekväm man är egentligen.

agazza
2011-12-28, 10:24
Ingenting, har jag ingen lust är det inte så viktigt.

sent from htc vision,1.9ghz, Cm7.1.

Barbastark
2011-12-28, 10:26
För egen del så ligger problemet i att ta mig dit. Det finns så mycket annat man hellre vill göra, om än bara för stunden, för jag vet med mig att jag ALLTID ångrar mig i efterhand om jag pysslat med annat istället för att träna.
Orkar inte idag. Jag kan ta vilodagen idag istället, för att jag sitter här och inbillar mig att jag imorgon nämligen kommer att köra ett cardiopass på förmiddagen och ett styrkepass på kvällen. Givetvis inte. Jag kommer ha samma ologiska diskussion med mig själv och komma med det ena inkonsekventa köpslåendet efter det andra även då.

Haha, jag kunde ha skrivit detta! :)

tntballe
2011-12-28, 10:40
Vetskapen om att jag ligger långt efter mina mål och att jag oftast tycker det blir roligt när jag väl kommer igång räcker nästan jämt.
Enda gångerna jag missar träning är när jag så trött att jag vet att risken att somna mellan seten finns eller då diverse sjukdomar riskerar att förvärras.

O_Wao
2011-12-28, 10:50
Jag går och tränar bara, som att det är obligatoriskt.

Samma här. Har jag bestämt mig för att träna X gånger på en vecka då är det bara att göra det. Okej att man kan ta en vilodag om man är helt överkörd nån dag, men då blir det ju träning dagen efter.

Tex låg jag i sängen imorse och funderade på om jag skulle strunta i träningen idag (inbokad på em med annat). Sen insåg jag att imorgon funkar inte iom att jag måste träna på fredag och söndag är gymet stängt. Slutsats: kliv upp ur sängen och åk till gymet. Just do it, liksom.

O_Wao
2011-12-28, 11:11
Tror detta med inställningen "jobbigt när man kör men gött efteråt" är lite av mitt problem. Ska jobba på att förändra den.

Jag tycker träningen är roligare just när man tar en liten mental paus under passet och tycker "fan vad gött det är att röra på sig!". Tänk råsa liksom! ;)

specialized 77
2011-12-28, 11:23
tänker bara... ja ha ska du låta cancern i fötterna vinna eller? så går jag o lyfter tungt bara för jävlas!

Grotesk
2011-12-28, 11:24
Känner mig mysig! :D Skulle vara lite oroväckande med tystnad, då skulle jag skita knäck.. glatt peptalk borde alla unna sig! (det är svårare att dunka sin egen rygg.. testa!).

Ibland behöver man yttra lite peptalk rakt ut för att tagga till. Kan dock bli pinsamt när man inser att man inte pratade med sig själv så tyst som man trodde och alla på hela gymmet tittar när man ska smaka brunt i knäböjen! :thumbup:

rooz
2011-12-28, 11:41
Jag vill inte vara en speta. That's it.

Mapa
2011-12-28, 11:46
intressant att läsa alla svar, och en del är lustiga tycker jag. Självklart har inte alla jätte höga mål. Vissa är "motionärer", jag förstår det. Men att resonera "är det jobbigt så skiter jag i det" tycker jag är helt galet oavsett mål. Mitt tänk är så att man gör man allt på samma sätt, med samma attityd.. börjar man med en slackerattityd när det gäller att ta sig till gymmet så blir det lätt så i gymmet också. Då blir det lätt att man klovar några kilon mindre än tänkt bara för att det är segt, gör ett par reps mindre, går av löpbandet/crosstrainern ett par minuter tidigare etc. Det som annars gör att man går framåt..

Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det :)

Stoltz
2011-12-28, 11:53
Just nu är det bra exempel för mig.

Jag kunde knappt ta mig ur sängen idag pga att min rygg inte gillade att jag körde tunga mark igår. Det svider att böja sig ner och knyta skorna och nacken är så spänd av det att det ska nog till ett halvt mirakel för att jag inte ska få nackspärr ikväll.

Likaså, here we go - För så pass roligt är det att träna och så pass givande är det att vara där.
Tränar man något man tycker om och faktiskt inte känner "Guh, vad faaan... idag igen..." då blir det riktigt drygt att gå dit på dagar som man inte känner för det. Men då ska man också ge sig själv möjligheten att tycka om det. Många nybörjare inleder med att skippa dagar för att de inte känner för det, och det är så otroligt dumt.

tjabon
2011-12-28, 12:10
Citat från det tjeckiska löparfenomenet Emil Zatopek:

"When a person trains once, nothing happens. When a person forces himself to do a thing a hundred or a thousand times, then he certainly has developed in more ways than physical. Is it raining? That doesn't matter. Am I tired? That doesn't matter, either. Then willpower will be no problem."
-Emil Zatopek

Barbastark
2011-12-28, 12:12
Citat från det tjeckiska löparfenomenet Emil Zatopek:

"When a person trains once, nothing happens. When a person forces himself to do a thing a hundred or a thousand times, then he certainly has developed in more ways than physical. Is it raining? That doesn't matter. Am I tired? That doesn't matter, either. Then willpower will be no problem."
-Emil Zatopek

Så jäkla intressant att höra hur folk med sån grym dedikation att dem tagit sig till toppen tänker

young_george
2011-12-28, 12:22
Jag skiter i det helt enkelt då jag vill träna 99 gånger av 100, och ett par dussin träningspass hit eller dit kommer inte göra någon skillnad på 10år.

Ska man bli bäst på något så måste man givetvis pressa sig även de gånger man inte vill, det säger sig självt, men det har jag varken intresse eller möjlighet att bli.

Loke
2011-12-28, 12:28
Orkar jag inte så skiter jag i det bara.

Samma här, och det är i sig en motivationshöjade inställning för mig, som gör att jag trots allt ändå går till gymmet i typ 99 fall av 100. Allting kan blir tråkigt om man måste göra det.

Men i praktiken är det såklart som många andra skrivit, man går till gymmet för det är det man alltid gör, inte konstigare än att gå och handla eller sätta sig och skita. Tog nog ganska många år innan rutinen var så pass invand dock...

Herman H
2011-12-28, 14:57
Det händer ju att man inte är sugen eller att jobbet varit extra tufft men jag missar nog inte mer än 5-6 pass om året och aldrig för att något krockar, träning går före allt annat på fritiden. När träningen är klar då kan man bry sig om disk och damsugare, inte innan. Det som jag faktiskt kan ha lite problem med är att jag har en tendens att träna för ofta, jag tränar i garaget och det är inte mer än 5 meter till den dörren från huset och då är det väldigt enkelt att ta en tur ut dit istället för att t.ex städa golvet i köket och då kan hända att man får ge sig själv en *slap* istället för att gå ut och ha kul.

Eddie Vedder
2011-12-28, 15:05
intressant att läsa alla svar, och en del är lustiga tycker jag. Självklart har inte alla jätte höga mål. Vissa är "motionärer", jag förstår det. Men att resonera "är det jobbigt så skiter jag i det" tycker jag är helt galet oavsett mål. Mitt tänk är så att man gör man allt på samma sätt, med samma attityd.. börjar man med en slackerattityd när det gäller att ta sig till gymmet så blir det lätt så i gymmet också. Då blir det lätt att man klovar några kilon mindre än tänkt bara för att det är segt, gör ett par reps mindre, går av löpbandet/crosstrainern ett par minuter tidigare etc. Det som annars gör att man går framåt..

Nu var vi ju många som pratade om ordet 'orka' och jag inser att det måste förtydligas. Ordet har ju väldigt skiftande betydelse i olika sammanhang. "Fan ja orkar inte fixa mat nu!", "Idag orkar jag inte svara på det där jävla mailet!" eller "Jag orkar inte diska nu!" är ju en viss typ av 'orka' och om man syfter på den känslan så håller jag med dig.

Men i mitt eget fall syftade jag inte på ordet i den bemärkelsen utan 'inte orka' så som att helt enkelt vara alldeles för slutkörd i kroppen och veta att ännu ett pass på det här bara skulle vara tvångsmässig träning för tränandets skull. Och jag är övertygad att du som är på så hög nivå (tack vare hårt jobb och inte på grund av att du föddes med perfekta gener) också vilar om du känner att din kropp skulle gå bakåt om du inte tog det lugnt.

Sniggel
2011-12-28, 15:13
När jag inte orkar brukar det bero på att jag redan har missat träningen av andra skäl. Då vet jag att ju längre tid som går desto mindre lust kommer jag att ha för att träna. Efter en viss tid kommer mitt allmänna psykiska välbefinnande dala och därmed även min livslust och hela min vardag att kollapsa. (det var runt 19-20-årsåldern som jag insåg att jag inte kan vara lycklig om jag inte tränar fysiskt)
Sen kan jag lägga till att jag tänker på att alla mina ökningar som kommer nu, kommer enbart om jag är konsekvent och inte fuskar allvarligt med träningsplaneringen. Med alla dessa tankar i huvudet så går jag därför och tränar iaf, och blir väldigt glad över mitt beslut.

Jockefoten
2011-12-28, 16:19
När jag tävlade så tränade jag varje dag, vare sig jag ville eller inte. Ville jag inte så körde pappa ner mig till träningen ändå (så länge jag betalar så ska du träna och prestera på alla pass). Nu för tiden när jag hobbygymmar så tränar jag bara när jag vill vilket brukar blir 4-6 dagar i veckan.

RassK
2011-12-28, 16:35
Geranamine.

Sniggel
2011-12-28, 16:36
Geranamine.

Haha :D

Ademius
2011-12-28, 16:37
Jag går och tränar bara, som att det är obligatoriskt.Schematänket hjälper oerhört, jag har fått mycket lättare för den sedan jag började med att träna på samma tider och samma dagar som i förväg var bestämda. Samma sak varje vecka. Bara att göra.

Dålig självkänsla, skevt kroppsideal och sjukligt bekräftelsebehov har hjälpt mig mycket med träningsmotivationen. Förutom det ovanstående, så är detta också något som driver mig. Jag tycker det är kul att träna, men jag skulle förmodligen inte hålla på lika mycket som jag gör om jag inte hade dessa demoner att piska mig. Jag mår otroligt dåligt när jag håller på att förfalla kroppsligt. Då faller allt. När jag tränar och mår bra funkar allt. Jag är oerhört självkritisk och kan inte hjälpa det riktigt :(

Spegel och allt det där etc och dryga skämt som "Så du har slutat träna då eller?" eller varför inte klassikern "Har du blivit lat och fet nu igen?". Flinet de har när de säger det gör det så mycket värre, så mycket värre. Jag satte precis upp en figurspegel i hallen, nu har jag två speglar i lägenheten :D

Vetskapen om att jag ligger långt efter mina mål och att jag oftast tycker det blir roligt när jag väl kommer igång räcker nästan jämt.
Enda gångerna jag missar träning är när jag så trött att jag vet att risken att somna mellan seten finns eller då diverse sjukdomar riskerar att förvärras. Att sätta upp mål är helt klart motiverande! Ibland blir det dock inte alltid som man tänkt sig p g a bland annat oväntad sjukdom som du säger. Eller som nu när jag har blivit separerad från mina träningskläder under två veckor.

Oavsett så tror jag inte på att i längden tvinga sig till något man inte gillar att göra. Hitta en träningsform som är rolig och där du uppskattar majoriteten av passen. Jag hade iaf aldrig orkat hålla på om jag inte tyckte det var kul att träna i sig!

feyin
2011-12-28, 16:38
Om jag inte orkar träna så tränar jag inte. Men om jag bara känner mig lite lat och seg så tänker jag tillbaka på alla skogsarbetare/bönder osv man har haft i släkten, vilket jävla slit de fick stå ut med dag ut och dag in.

Ibland tänker jag även på småbarnsföräldrar, fyfan, inte ska jag gnälla över att jag är lite trött eller. Bara gå och träna och se glad ut!

Deceiver85
2011-12-28, 16:41
Dem som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det :)

Men om man är en hardgainer då? :D

Stoltz
2011-12-28, 16:42
Men om man är en hardgainer då? :D

Sådana finns inte vet du. Vi bara tränar som amerikanska soffpotatisar.

PowPow
2011-12-28, 16:49
intressant att läsa alla svar, och en del är lustiga tycker jag. Självklart har inte alla jätte höga mål. Vissa är "motionärer", jag förstår det. Men att resonera "är det jobbigt så skiter jag i det" tycker jag är helt galet oavsett mål. Mitt tänk är så att man gör man allt på samma sätt, med samma attityd.. börjar man med en slackerattityd när det gäller att ta sig till gymmet så blir det lätt så i gymmet också. Då blir det lätt att man klovar några kilon mindre än tänkt bara för att det är segt, gör ett par reps mindre, går av löpbandet/crosstrainern ett par minuter tidigare etc. Det som annars gör att man går framåt..

Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det :)

För mig är det precis tvärt om. Om jag känner att tankarna är någon annan stans, jag hellre vill göra något annat, är allmänt seg eller vad som helst, men ändå går till gymmet/tränar något. Då blir det slackerattityd på gymmet/träningen också. Då får jag mer ut av att göra det där andra jag vill göra eller vila eller vad det nu kan vara, och sen ha mer pep till träningen dagen efter. Hade jag börjat pusha mig att träna de dagar jag verkligen inte känner för det så hade jag nog tröttnar ganska fort.

Stor skillnad mot när jag var yngre, och tränade med mer uttalade mål. Då var ju träningen allt, mer eller mindre (inte styrketräningen specifikt men ändå).

Kwon
2011-12-28, 16:56
Hejhej

Ja vad får dig att komma iväg till gymmet eller träningen dagar då du inte egentligen har lust att träna?

Berätta gärna lite om tankeprocessen också!

Konstigt nog så MUSIK!

En bra låt kan lätt få upp glöden och ge en den energi som räcker för att man skall komma på andra tankar!

Tankeprocessen är väl oftast en låt som väcker minnen, och får en att tänka på fornstor form, vilket motiverar en med tanken "Visst kan jag komma dit igen!".

Låtexempel som alltid fungerar för mig.
BHfE682mm3c
qI-Takf76RY

mattilainen
2011-12-28, 16:59
Jag kan ibland känna att jag inte vill eller orkar träna. Speciellt när det närmar sig kvällen och man inte "hinner" haha. Då brukar jag sitta och prata med mig själv och vad som ska göras. Ofta brukar jag dra och träna även att jag inte har full lust men det brukar gå över när jag väl är på träningen. Jag kan tänka "Nu vill jag inte träna men när jag väl blir sjuk kommer jag inte kunna träna och då vill jag så otroligt mycket träna. Då är det lika bra att träna nu ifall jag blir sjuk"

Ademius
2011-12-28, 18:05
Den här passar nog bra i den här tråden:

obdd31Q9PqA

C.E.J.
2011-12-28, 18:54
De utvalda traningsdagarna ar oftast de enda jag hade kunnat/velat traena pa, sa traenar jag inte nar jag ska sa blir traningen inte av. Sen brukar jag tanka pa det raett snart efter uppvaknande, vilken tid jag ska traena, och den tiden sa gor jag det

King Grub
2011-12-28, 19:03
Hoppar aldrig över något, vare sig jag vill eller inte. Behövs ingen speciell motivation, bara att göra.

snej
2011-12-28, 19:07
King Grub du är som Chuck Norris!

Barbastark
2011-12-28, 20:06
King Grub du är som Chuck Norris!

Grub Norris

Färssen
2011-12-28, 20:33
Då träning för det mesta utgör ett välkommet avbrott i en vardag bestående av en massa skit som jag inte orkar göra, är orken till träning i princip alltid hög.

cero
2012-06-06, 19:17
Struntar i det om jag inte har lust. Något att tänka på är att tvinga sig själv göra saker kan vara en riktig glädjedödare. Helt plötsligt gillar man inte att träna öht.

isterbuk
2012-06-06, 20:06
Pre-Workout's

feyin
2012-11-25, 11:45
Intressant tråd som förtjänar en bump!

Jag har träningen som "huvudsyssla" i livet, i alla fall i detta skede. Att det kan gå åt helvete ibland när jag pluggar, jobbar, eller vad som gör inte så mycket då jag vet att det ändå går hyfsat i träningen. Om jag bara hade en syssla, och den sysslan inte var framgångsrik, skulle jag nog rikta missnöjet mot mig själv och därigenom sänka självkänslan.

Akada
2012-11-25, 11:51
@ Deff: minimera muskelförlust
@ Bulk: maximera muskeltillväxt

Balans, vad fan är det... :d