handdator

Visa fullständig version : Prestation dagen efter stort intag av "dåliga" kolhydrater?


Glen
2011-12-27, 21:04
Spin off från tråden som handlar om kvalitet vs. kvantitet i kosten:

Upplever att jag presterar sämre på gymmet dagen efter ätardagar trots ett högre intag av kolhydrater än under normala dagar. Uppskattar att jag ligger på runt 1000 kcal extra dom dagarna, på förekommen anledning kommer dom extra kolhydraterna då främst från kolhydratskällor som kan betraktas som mindre bra (godis, glass etc.). Någon som kan ge sig på en förklaring?

Jokester
2011-12-27, 21:12
Varför skulle de kolhydraterna vara sämre? Jag presterar alltid som bäst när jag ätit mycket kolhydrater, gärna godis och glass.

Sniggel
2011-12-27, 21:20
Känner samma sak. Stärkelse verkar jag helt klart prestera bättre på än socker. Om man pratar om vad man gjorde dagen innan dvs*. Kan ju helt klart bero på att stärkelse lätt sparas som muskelgykogen medan socker inte fullt ut kan sparas som muskelglykogen.
Sen tycker jag också att jag mår allmänt sämre av mycket socker, vilket då ger en negativ inverkan på allt.

* Före träning verkar sackaros och t ex glukos funka bra som prestationsökare. Efter träning verkar det funka bra som glykogenpåfyllare om man inte överdriver mängden sackaros (mycket socker som tråden handlar om) i förhållande till vad man gjort.

Glen
2011-12-27, 21:28
Varför skulle de kolhydraterna vara sämre? Jag presterar alltid som bäst när jag ätit mycket kolhydrater, gärna godis och glass.

Nu frågar du uppenbarligen fel person men det är väl ingen större ögonbrynshöjare att kalla vissa kolhydrater för sämre än andra även om det mesta som bekant är relativt? Tomma kolhydrater vs. "inte tomma". Om du låt säga äter 400 g kolhydrater under en dag, skulle du föredra att låta en stor del av dessa utgöras av stärkelse eller skulle du lika gärna kunna äta 400 g strösocker?

Observera att jag sen inte har en aning om varför jag presterar sämre efter stort intag av kolhydrat från godis etc., därav tråden.

Spartansk
2011-12-27, 21:42
En polare till mig upplever att han spelar fotboll sämre om han ätit en stor pizza dagen innan.

Silencer
2011-12-27, 22:16
Ju mer ris och potatis jag äter desto starkare blir jag.

Numse
2011-12-27, 22:16
Handlar det om att insulinnivåerna går i lite större vågor kanske? Jag upplever samma sak, som jag skrev i den förra tråden, men vet inte heller varför.

kettlebellGuden
2011-12-27, 22:59
Varför skulle de kolhydraterna vara sämre? Jag presterar alltid som bäst när jag ätit mycket kolhydrater, gärna godis och glass.

+1 på den här. Frossa i godis ena dagen - prestera som en gud dagen efter. Det verkar vara speciellt opti att köra glass och ahlgrens bilar.

Sheogorath
2011-12-27, 23:35
Godis är inte heller någon höjdare för mig om jag bara äter det rakt upp och ner a la fredagsmys. Jag kan t.o.m. få en känsla av bakfylla om jag äter riktigt mycket; tänker att det har att göra med hur levern måste processa all fruktos på samma sätt som den måste processa alkohol om man dricker. Kan man tänka sig att biprodukten urinsyra har ett finger med i spelet?

Fruktos tycks vara den enda sockerarten som ökar mängden urinsyra i blodet. Detta sker, intressant nog, via samma cellulära mekanismer som vid alkoholintag: genom ökad produktion i levern av AMP, som sedan omvandlas till urinsyra, och genom nybildning av puriner som potentierar urinsyraproduktionen.

Langster
2011-12-28, 09:02
Annandag jul, fet och svullen av godis och alkohol, gjorde ett av de bästa passen i år.

prOtotype
2011-12-28, 09:19
Godis är inte heller någon höjdare för mig om jag bara äter det rakt upp och ner a la fredagsmys. Jag kan t.o.m. få en känsla av bakfylla om jag äter riktigt mycket; tänker att det har att göra med hur levern måste processa all fruktos på samma sätt som den måste processa alkohol om man dricker. Kan man tänka sig att biprodukten urinsyra har ett finger med i spelet?

Så massa fruktos ihop med alkohol blir en saftig bakfylla?

Dreas
2011-12-28, 09:25
200-300g godis dagen före ett pass brukar ge bra tryck för egen del, mums! *drool*

Sheogorath
2011-12-28, 09:28
Så massa fruktos ihop med alkohol blir en saftig bakfylla?

Enligt den här teorin, ja. Kanske börjar vi närma oss varför folk upplever att de blir olika bakfulla av olika typer av alkohol? Det har varit ett mysterium för mig fram tills nu. Nu ser jag hur det skulle kunna hänga samman. *flex*

prOtotype
2011-12-28, 10:05
Enligt den här teorin, ja. Kanske börjar vi närma oss varför folk upplever att de blir olika bakfulla av olika typer av alkohol? Det har varit ett mysterium för mig fram tills nu. Nu ser jag hur det skulle kunna hänga samman. *flex*

Vi får helt enkelt göra lite experiment där vi dricker oss fulla på coladrinkar och kör zero ena veckan och vanlig andra veckan. Vad gör man inte för vetenskapen :cheers:

z_bumbi
2011-12-28, 10:26
Spin off från tråden som handlar om kvalitet vs. kvantitet i kosten:

Upplever att jag presterar sämre på gymmet dagen efter ätardagar trots ett högre intag av kolhydrater än under normala dagar. Uppskattar att jag ligger på runt 1000 kcal extra dom dagarna, på förekommen anledning kommer dom extra kolhydraterna då främst från kolhydratskällor som kan betraktas som mindre bra (godis, glass etc.). Någon som kan ge sig på en förklaring?

Fast här tar du ju inte upp kvalitet vs kvantitet utan bara kvantitet. Att en del blir lite slöa om de äter 1000 kcal mer en dag är inget ovanligt, det utgör ju en fjärdedel av dagsintaget eller mer för det stora flertalet som tränar. Att sen många av någon anledning inte tränar de dagarna de äter mer gör dessutom att kroppen kan lagra in överskottet som annat än muskelglykogen även om det i fallet med ätardagar förhoppningsvis sker i samband med ett i övrigt underskott och då är inte det problemet så svårt.

Sheogorath
2011-12-28, 10:28
Vi får helt enkelt göra lite experiment där vi dricker oss fulla på coladrinkar och kör zero ena veckan och vanlig andra veckan. Vad gör man inte för vetenskapen :cheers:

Attans! :D

Bjorneman
2011-12-28, 11:12
Får betydligt bättre tryck av t.ex. havregryn, ris och pasta än godis, chips och glasstårta etc. Vet dock ej varför.

prOtotype
2011-12-28, 11:20
Jag tänker att skillnaden i upplevelse borde kunna variera ganska ordentligt beroende på tillståndet personen är i.
Någon som ligger på ett underskott och har plats över för mer muskelglykogen kanske får istortsett samma tryck av godis och potatis, medans om man bulkar och ligger på överskott och ständigt fyllda glykogendepåer så kanske kroppen bara passar på att lagra in reservenergi ala fett när man ger den rent socker.

Sheogorath
2011-12-28, 11:22
Jag tänker att skillnaden i upplevelse borde kunna variera ganska ordentligt beroende på tillståndet personen är i.
Någon som ligger på ett underskott och har plats över för mer muskelglykogen kanske får istortsett samma tryck av godis och potatis, medans om man bulkar och ligger på överskott och ständigt fyllda glykogendepåer så kanske kroppen bara passar på att lagra in reservenergi ala fett när man ger den rent socker.

Absolut måste det vara så. Aktuellt leverstatus måste vara viktigt också (och det finns ju många stunder på dagen då det hänger ihop med ett generellt kaloriunderskott); dvs om levern kan processa all fruktos till leverglykogen eller inte.

Tacos
2011-12-28, 11:22
Får betydligt bättre tryck av t.ex. havregryn, ris och pasta än godis, chips och glasstårta etc. Vet dock ej varför.

Jag upplever precis tvärtom. Både på gymmet och ute i spåret.

Sniggel
2011-12-28, 14:38
Pasta tycker jag verkar vara den mest optimala kolhydratskällan för att få ett bra tryck i musklerna. Det är iaf vad jag upplevt. Dock verkar jag ha lite problem med vete så kör hellre ris och t ex potatis. Vilket verkar funka bra det också men det är såklart smidigare med pasta map tillagning osv...

Eddie Vedder
2011-12-28, 15:19
Får betydligt bättre tryck av t.ex. havregryn, ris och pasta än godis, chips och glasstårta etc. Vet dock ej varför.

Har du gjort en isokalorisk jämförelse någon gång? Typ äta kyckling med hallonbåtar istället för kyckling med ris? För jag tror ärligt talat att det många tror är en konsekven av att ha "ätit dåliga kolhydrater" är en allmän konsekvens av att ha tryckt i sig en jäkla massa av allt.

Jag har ätit på tok för mycket så att jag känt mig bakfull dagen efter utan att ha ätit ett gram tillsatt socker. Och vice versa äter jag socker i olika mängd varenda dag nästan, men inte mår jag sämre av det. Bara bättre skulle jag säga, min kropp mår bättre av att hjärnan inte oroar sig över minidetaljer.

RassK
2011-12-28, 15:43
Jag kan tänka mig att det är skillnad från godis till godis (och då självklart andra kolhydratkällor också) beroende på kaliuminnehållet vilket påverkar det intracellulära trycket. En påse 400g bananchips levererar 1,3g kalium i samband med 240g kolhydrat. Jag har gjort några av mina bästa pass dagen efter jag tröckt väsentliga mängder bananchips. Nu är 240g kolhydrat + 1,3g kalium inte så värst mycket men det är antagligen inte det enda man äter den dagen heller. Tänk middag med potatis innan.

När jag ätit "annat" godis får jag inte alla samma ergogena effekt. Presterar nästan sämre.

prOtotype
2011-12-28, 15:52
Jag kan tänka mig att det är skillnad från godis till godis (och då självklart andra kolhydratkällor också) beroende på kaliuminnehållet vilket påverkar det intracellulära trycket. En påse 400g bananchips levererar 1,3g kalium i samband med 240g kolhydrat. Jag har gjort några av mina bästa pass dagen efter jag tröckt väsentliga mängder bananchips. Nu är 240g kolhydrat + 1,3g kalium inte så värst mycket men det är antagligen inte det enda man äter den dagen heller. Tänk middag med potatis innan.

När jag ätit "annat" godis får jag inte alla samma ergogena effekt. Presterar nästan sämre.

Jacob hade rätt! 40 bananer om dagen för massivt tryck! *flex*

Det är två typer av kalium i rage, kanske är en vanlig ingrediens i pre-wo för att få till känslan av tryck? Spelar det någon roll? Jag tänker att en muskel som är låst i en kontraktion får problem med blodflödet och efter ett tag får man mjölksyra, men det kanske går bättre med högre blodtryck? (som vanligt så är mina anatomikunskaper väldigt bristande för såna här diskussioner så ta aldrig mina påståenden som sanningar)