handdator

Visa fullständig version : Hög ämnesomsättning


Arvonen
2011-12-27, 16:20
Hej jag undrar hur väl insatta är egentligen folk om man har för hög ämnesomsättning, vissa skulle se det som en fördel, men det är ett h***vte om man verkligen vill bulka.

Sedan att man går med det för länge och tränar stenhårt så åker man ständigt in i väggar för att man är så hyperaktiv.

Så ni som har diagnoserat ämnesomsättning och får medecin
Hur påvärkar det träningen? orkar man mer på gymmet är första frågan

och hur påvärkar det testosteronet om man får medecin?

För problemet är att man har för hög hormonutväckling tydligen.

väldigt tacksam för alla svar

Jpz
2011-12-27, 16:28
Asså.. va?

willtjam
2011-12-27, 16:31
Har du diagnostiserad hög ämnesomsättning och käkar medicin för det?

Arvonen
2011-12-27, 16:44
Jag har inte diagnoserat det väntar på provsvar, men alla sympotmer stämmer in, och ja hög ämensomsättning är inte kul. Kan käka hur mycket som helst, utan att gå upp ett enda kg, var hos läkaren och dem tog prover för det :)

joasimo
2011-12-27, 16:47
Kan hög ämnesomsättning göra så stor skillnad i förbränning? Hur många kalorier?

Arvonen
2011-12-27, 16:52
Inte bara i förbränning , man blir väldigt trött och viktnedgång trots
Man käkar ut familjen ur huset. Men någon som har hög ämnessomsättning som
Vill beretta lite mer, ?

joasimo
2011-12-27, 16:54
Så där kände jag under min bulkperiod, speciellt när man var ur form och slutet av den, åt och åt men vågen rörde sig knappt... hur är formen nu? Jag fick i alla fall kämpa ordentligt för att öka.

Jpz
2011-12-27, 16:55
Jag har alltid sagt att jag har "bra ämnesomsättning", jag kan inte gå upp i vikt hur mycket jag än äter, lyckades ta mig från 62-70 (180cm), och är trött av mig. Visste inte att man kunde bli diagnoserad, kanske borde kolla upp de.

Sheogorath
2011-12-27, 16:57
Låt mig gissa: dina provsvar kommer komma tillbaka negativa och du kommer tvingas att inse att du kanske inte alls äter så mycket som du tror. Att höga bolusintag kompenseras av dagar där du knappt känner hunger och kan klara dig fint på 700 kalorier. I snitt äter du alltså precis så lite som din kroppsvikt vittnar om. I snitt. Alternativt att du helt släpar runt på allt för mycket fett som måste underhållas av ett högt energiintag.

Om jag får gissa alltså.

Lychgate
2011-12-27, 16:59
http://www.1177.se/Vasternorrland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypertyreos--overskott-av-skoldkortelhormon-/

Sen kan det vara att din NEAT(Non exercise activity thermogenesis) blir hög av ett ögat energiintag då din kropp vill göra sig av med överskottsenergin istället för att lagra den som kroppsfett eller bilda mer muskelmassa.

Ökad kaloriförbrukning från NEAT var så hög som 336 kcal/dag i genomsnitt och hos den försökspersonen med högst uppmätta energiförbrukning från NEAT uppgick siffran till 692 kcal/dag.
http://traningslara.se/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/

begt
2011-12-27, 17:00
Kan hög ämnesomsättning göra så stor skillnad i förbränning? Hur många kalorier?

Ganska stor skillnad (kan inte säga exakt då jag saknar källa). Men jag har haft en form av kroniskt energiunderskott då jag inte kände någon mättnad alls nästan (oavsett hur mycket jag stoppade i mig) och grisbulkade extremt mycket på kort tid. Gick upp 10 kg ungefär men tvivlar inte på att det hade blivit flera kg till om jag inte haft den där sjukdomen.

Med andra ord så förbrännde kroppen extra mycket energi för att reparera sig självt.

Hur mycket ämnesomsättningen kan skilja för friska individer har jag ingen källa på i nuläget men jag läste någonstans att en del individer hade 30% högre förbränning i vila än andra om de åt mer än vanligt. Detta i och med att de hade en set point vikt som kropppen strävade mot.

Arvonen
2011-12-27, 17:11
Låt mig gissa: dina provsvar kommer komma tillbaka negativa och du kommer tvingas att inse att du kanske inte alls äter så mycket som du tror. Att höga bolusintag kompenseras av dagar där du knappt känner hunger och kan klara dig fint på 700 kalorier. I snitt äter du alltså precis så lite som din kroppsvikt vittnar om. I snitt. Alternativt att du helt släpar runt på allt för mycket fett som måste underhållas av ett högt energiintag.

Om jag får gissa alltså.

Vi kan ju sätta oss på en Kina
Restaurang så ska du få
Se att alla dina påstånden inte stämmer,varenda person som ser mig käka säger, att dem aldrig sätt
Mig käka så mycket, och specielt när man tränade 5 gånger i veckan var det läskigt hur mycket man tryckte i sig, hade som
Mål art spräcka en tarm, och
När jag inte tränar är i ett vilande läge så går jag ner ...

joasimo
2011-12-27, 17:17
Äter du mycket mat varje dag och varje måltid? Så det inte sker under enstaka tillfällen eller i perioder.

Sheogorath
2011-12-27, 17:21
Vi kan ju sätta oss på en Kina
Restaurang så ska du få
Se att alla dina påstånden inte stämmer,varenda person som ser mig käka säger, att dem aldrig sätt
Mig käka så mycket, och specielt när man tränade 5 gånger i veckan var det läskigt hur mycket man tryckte i sig, hade som
Mål art spräcka en tarm, och
När jag inte tränar är i ett vilande läge så går jag ner ...

Jag upprepar det igen. Antingen är du tjock (har onödigt högt energibehov) eller så äter du oregelbundet och snittar på ett lägre kaloriintag än du tror. Om jag får gissa alltså. Men vem vet: kanske kommer dina provsvar tillbaka och visar att din sköldkörtel gått bananas. Men de två scenariona som jag beskrev är fantastiskt vanliga till skillnad från en sköldkörtel som slagit bakut så att man spenderar hundratals fler kalorier per dygn.

willtjam
2011-12-27, 17:22
Det alla menar är att hög ämnesomsättning är väldigt ovanligt (mellan 3-4000 pers får det varje år i Sverige, om min matte stämmer), och det är så mycket vanligare att folk underskattar sitt energiintag. Många tror att dom äter mycket men när dom börjar räkna på det så äter dom mycket kanske en gång om dagen och väldigt lite resten av dagen, vilket resulterar i att dom hamnar på kaloribalans ändå.

Arvonen
2011-12-27, 17:23
Mycket varje dag, visst minskar matintaget lite när man vilar med
Träningen, och det är pga att kroppen säger ifrån, för att
Man är trött, läste
Även att hög ämnesomsättning kan vara farligt för kroppen får aldrig den tid att
Vila som en behöver ( går ständigt på högvarv ) så inte
Konstigt varför man drabbas av " utbrändhet " när man tränade stenhårt 5 dagar i veckan , vill även tillägga Erlings armorogram inkl ben + Thai boxning på det

willtjam
2011-12-27, 17:30
Tycker du det var lite träning?

Arvonen
2011-12-27, 18:21
Jag äter mycket hela tiden :) aha ville bara veta om det är någon som
Har diagnotiserat det som
Kan förklara lite mer , som sagt är detta bara en mistanke och väntar ivert på mina resultat, men googla gärna på det, rätt så intressant ämne att läsa om

Arvonen
2011-12-27, 18:26
Tycker du det var lite träning?

Ne det var när jag var som bäst, men har inte vart mig själv efter när man höll igång så, jobbade även som elektriker på stambyten som var mycket bilning ( ett tungt arbete) men efter det så kom det som en smäll var som en zombie, och det kan ju bero på att högämnessomsättning kan vara ett finger i det hela

willtjam
2011-12-27, 18:31
Du får vänta på provsvaren helt enkelt. :thumbup:

clappen
2011-12-27, 19:55
Istället för att säga att du äter mycket, skriv ner till oss vad och hur mycket du äter av allt en vanlig dag.

kettlebellGuden
2011-12-27, 20:32
Mycket varje dag, visst minskar matintaget lite när man vilar med
Träningen, och det är pga att kroppen säger ifrån, för att
Man är trött, läste
Även att hög ämnesomsättning kan vara farligt för kroppen får aldrig den tid att
Vila som en behöver ( går ständigt på högvarv ) så inte
Konstigt varför man drabbas av " utbrändhet " när man tränade stenhårt 5 dagar i veckan , vill även tillägga Erlings armorogram inkl ben + Thai boxning på det

Ne det var när jag var som bäst, men har inte vart mig själv efter när man höll igång så, jobbade även som elektriker på stambyten som var mycket bilning ( ett tungt arbete) men efter det så kom det som en smäll var som en zombie, och det kan ju bero på att högämnessomsättning kan vara ett finger i det hela

Låter som du borde satsat på en 7-8Mcal / dag.


Ska bli kul att höra om provresultaten.. så länge sätter jag mig i "move along. nothing to see here"-båten. :cool:


:edit: kan tillägga att jag har en bekant som har fått "hög ämnesomsättning" diagnosticerat och hennes doktor har rekommenderat oerhörda mängder gainers och McDonalds-menyer.

willtjam
2011-12-27, 20:54
Varför inte bara medicin?

Sniggel
2011-12-27, 22:00
Hur mycket man käkar en gång på en kinarestaurang har väldigt lite att göra med vad man käkar i snitt per dygn.

Har du räknat kalorier någon gång? Om inte är jag övertygad om att du som 99% av alla andra som påstår samma sak med samma envishet som dig, faktiskt äter en helt normal mängd mat för deras kroppsvikt och aktivitetsnivå.

Vi får vänta på provsvaren helt enkelt.

Där var väl en kille på detta forumet som faktiskt visade sig ha riktiga problem med att gå upp i vikt. Han hade en kostplan han fått av dietist där han åt 6000 kcal om dagen tror jag att det var, men att det inte gick något vidare iaf.

maximuscle
2011-12-27, 22:32
trodde själv jag hade ngt fel först, tyckte jag åt åt åt men hände nada, men jag åt visst inte tillräckligt helt enkelt började äta ännu mer och vips gick jag upp från 80kg till 90kg under 1 år nästan...

sen kan man väl ha fel på sköldkörteln tjejens morsa hade det givk ner massa i vikt, fick sen medecin nu e allt bra igen...

hoppas det löser sig för dig..!

Arvonen
2011-12-28, 11:23
Ni har väll säkert rätt , är vell en
Sådan person som underskattar mitt matintag, men visar provsvaren
Posetiva förklarar det iaf en hel del. Får tacka för alla svar :)

amarth
2011-12-28, 13:09
Jag har alltid sagt att jag har "bra ämnesomsättning", jag kan inte gå upp i vikt hur mycket jag än äter, lyckades ta mig från 62-70 (180cm), och är trött av mig. Visste inte att man kunde bli diagnoserad, kanske borde kolla upp de.

:confused:

maximuscle
2011-12-28, 13:19
e nyfiekn kan du inte skriva vad du käkar på ett ungefär en dag du tränar...

Jpz
2011-12-28, 13:50
:confused:

Du ska veta hur kämpigt de va, och nu är de totalt stopp. Legat på 70 i kanske 2-3 månader, och jag äter inte mindre än förr, tvärtom.

maximuscle
2011-12-28, 13:56
Du ska veta hur kämpigt de va, och nu är de totalt stopp. Legat på 70 i kanske 2-3 månader, och jag äter inte mindre än förr, tvärtom.


ta 2 extra gainer per dag? eller gör egén hemmagjord gainer med kessela, jordnötsmör, bär, mjölk osv osv

Jpz
2011-12-28, 14:12
ta 2 extra gainer per dag? eller gör egén hemmagjord gainer med kessela, jordnötsmör, bär, mjölk osv osv

Om man skulle ta en 2-3 gainer om dagen, löper man inte rätt stor risk att bli.. fet då?

Magnus N
2011-12-28, 14:13
Om man skulle ta en 2-3 gainer om dagen, löper man inte rätt stor risk att bli.. fet då?

Beror ju på, har man svårt att äta så man inte kommer upp i energi så är det väl möjligt att man kommer på ett knappt plus med extra gainers.

Sedan är det ju möjligt att man hamnar löjligt högt över ens nivå med 2-3 gainers om dagen med.

inter
2011-12-28, 14:15
Om man skulle ta en 2-3 gainer om dagen, löper man inte rätt stor risk att bli.. fet då?

Och där hade vi den grundläggande orsaken till varför vissa har svårt att gå upp i vikt. För att dom är rädda för att göra det.

Sniggel
2011-12-28, 14:54
Om man skulle ta en 2-3 gainer om dagen, löper man inte rätt stor risk att bli.. fet då?

*ffffffuuuuuuuuuuuu*

Och där hade vi den grundläggande orsaken till varför vissa har svårt att gå upp i vikt. För att dom är rädda för att göra det.

+1
+1
+1
+1
+1

Du vill gå upp i vikt men du vill inte gå upp i vikt?

Ok ok, jag förstår att det är svårt men att ens undvika kalorier av anledningen att du är rädd för att bli fet, trots att du har svårt för att gå upp i vikt. Det är liksom helt ologiskt.

Om du vet i princip vad som behövs göras och verkligen verkligen vill upp i vikt, varför inte bara agera?

maximuscle
2011-12-28, 17:34
Om man skulle ta en 2-3 gainer om dagen, löper man inte rätt stor risk att bli.. fet då?


du har redan fått 2 svar men måste svara ändå, efetrsom du inte går upp pröva med 1 extra per dag i typ 3-4 veckor händer det ngt? om inte ta 2 per dag i 4 veckor händer det ngt? du blir inte fet på en månad på lite överskott...lycka till *flex*

kettlebellGuden
2011-12-28, 17:42
Men för fan TS. Kom loss nu och posta vad du äter på en genomsnittsdag.

kajjm
2011-12-28, 18:32
Folk borde inte vara så snabba på att dömma. Det är inte så ovanligt som man tror med folk som har sjukt hög ämnesomsättning.

Folk är ganska snabba med att peka "Ni äter inte tillräckligt, räkna ut kcalbehov bla bla bla".

Nu har jag inte detta problem.
Men jag har en kompis som kan trycka i sig 6k kcal om dagen i två veckor och endast sitta vid datorn och inte gå upp ett enda kilo trots vikt runt 65kg.

Har förövrigt mer än en kompis med detta "problem"

King Grub
2011-12-28, 18:35
Det är inte så ovanligt som man tror med folk som har sjukt hög ämnesomsättning.

Jo, det är det. Särskilt om vi talar om män. 2-3% av Sveriges kvinnliga befolkning är drabbade, men det är upp till 10 ggr färre män som är drabbade, alltså är det försvinnande ovanligt, och att du har flera kompisar som är det är inte speciellt sannolikt alls.

maximuscle
2011-12-28, 19:16
Folk borde inte vara så snabba på att dömma. Det är inte så ovanligt som man tror med folk som har sjukt hög ämnesomsättning.

Folk är ganska snabba med att peka "Ni äter inte tillräckligt, räkna ut kcalbehov bla bla bla".

Nu har jag inte detta problem.
Men jag har en kompis som kan trycka i sig 6k kcal om dagen i två veckor och endast sitta vid datorn och inte gå upp ett enda kilo trots vikt runt 65kg.

Har förövrigt mer än en kompis med detta "problem"

hur fick ni fram att han käkade 6k kcal per dag under dom 2 veckorna? vågde ni all mat? som sagt dom flesta tror dom åter väldigt mkt fats dom inte gör det ( jag va en av dom förut )

kettlebellGuden
2011-12-28, 19:18
Exempel från verkligheten. Igår faktiskt.

"jag åt värsta lasset pasta och köttfärssås" => 150g pasta, 150g köttfärs.

Sniggel
2011-12-28, 19:22
Nu har jag inte detta problem.
Men jag har en kompis som kan trycka i sig 6k kcal om dagen i två veckor och endast sitta vid datorn och inte gå upp ett enda kilo trots vikt runt 65kg.


Du sitter förstås bredvid honom dessa två veckor och bekräftar att det händer varje dag?

Det har visat sig att människor ljuger. Oftast utan att vara medvetna om det själva. Eftersom de inte har koll.

Annars rent allmänt om fenomenet med folk som tror att de har hög ämnesomsättning:

Det finns en hel del familjer där ingen i dem har varit en aktiv vuxen man eller sett vad en aktiv vuxen man äter. Att "mamma" tycker att man som tonåring äter mycket och att alla andra vuxna håller med säger väldigt lite om det inte är så att någon utav de vuxna själva har varit aktiva, t ex pga fysiskt arbete eller seriös träning och kan relatera till individen. Fast även så så kanske den vuxne enbart ser en måltid och vet inte hur individen äter resten av veckan.

Jag vet själv att jag alltid fick höra kommentarer när jag var tonåring om att jag åt så mycket från de flesta vuxna. Nu vet jag bättre, jag åt en hel normal mängd för en kille i den åldern (även om jag åt mer än de flesta). 3000 kcal kanske imponerar på "mamma" men det är väl snarare först vid 4000 kcal (i snitt!) och uppåt man kan börja kalla sig för högenergiförbrukare och om man då är inaktiv och har det kaloribehovet, då kanske det är något fel på ens ämnesomsättning om man inte väger väldigt mycket förstås.


Exempel från verkligheten. Igår faktiskt.

"jag åt värsta lasset pasta och köttfärssås" => 150g pasta, 150g köttfärs.

Grattis, 750 kcal typ, wohoo :D

begt
2011-12-28, 19:42
Folk borde inte vara så snabba på att dömma. Det är inte så ovanligt som man tror med folk som har sjukt hög ämnesomsättning.

Folk är ganska snabba med att peka "Ni äter inte tillräckligt, räkna ut kcalbehov bla bla bla".

Nu har jag inte detta problem.
Men jag har en kompis som kan trycka i sig 6k kcal om dagen i två veckor och endast sitta vid datorn och inte gå upp ett enda kilo trots vikt runt 65kg.

Har förövrigt mer än en kompis med detta "problem"

Det kan bara inte stämma det där om han inte är något unikt specialfall. Ligger snubben på kroniskt energiunderskott, som är ett sjukligt tillstånd, kanske kroppen kan göra av med något enstaka 1000 kcal extra men knappast dryga 3000 kcal om man antar att en normal förbrukning är 2500 kcal (6000-2500=3500). Då ska personen ifråga vara riktigt riktigt sjuk.

Har han verkligen ätit 6000 kcal så har han gjort det i någon/några dagar bara. Vid kroniskt energiunderskott kan kroppen därmed hindra en viktuppgång om matintaget minskar sedan.

begt
2011-12-28, 19:45
Exempel från verkligheten. Igår faktiskt.

"jag åt värsta lasset pasta och köttfärssås" => 150g pasta, 150g köttfärs.

Lägg till en nolla på pastan och köttfärsen och dela med 2. Då kan man börja tala om "värsta lasset" => 750 g pasta, 750 g köttfärs.

Sniggel
2011-12-28, 19:50
Kanske ska visa hur min corn flakes skål ser ut :P

New York
2011-12-29, 20:59
Hur mycket man käkar en gång på en kinarestaurang har väldigt lite att göra med vad man käkar i snitt per dygn.

Har du räknat kalorier någon gång? Om inte är jag övertygad om att du som 99% av alla andra som påstår samma sak med samma envishet som dig, faktiskt äter en helt normal mängd mat för deras kroppsvikt och aktivitetsnivå.

Vi får vänta på provsvaren helt enkelt.

Där var väl en kille på detta forumet som faktiskt visade sig ha riktiga problem med att gå upp i vikt. Han hade en kostplan han fått av dietist där han åt 6000 kcal om dagen tror jag att det var, men att det inte gick något vidare iaf.

Hej Sniggel,

Om man av drabbats av den autoimmuna sjukdomen Hypertyreos spelar det ingen roll hur mycket du äter, du kommer fortfarande ha svårt för att gå upp vikt. Du kan dricka 5 liter fet grädde varje dag, du går inte upp ett hekto.
Söker man hjälp och får diagnosen Hypertyreos finns det behandling i form av Levaxin, det tar ett tag men medicinen stabiliserar värdena med tiden, men det är en livslång medicinering.

Raka motsatsen till Hypertyreos är "Hypo"tyreos. Man har helt enkelt svårt att gå ner i vikt p.g.a. rubbning i sköldkörteln. Ämnesomsättningen är oftast lika med noll och en vältränad person med 6-pack på magen kan helt plötsligt uppleva oförklarlig viktuppgång, trötthet, nedstämdhet och har det gått riktigt långt höga kolestrolvärden.

Det spelar ingen roll om du räknar kalorier, kör cardio innan frukost, tränar styrka 4-5 dagar i veckan du kommer fortfarande inte gå ner ett gram.
Desperation leder många sådana patienter till att prova dopingklassade preparat för att gå ner i vikt, resultatet blir oftast inte bra och en rebound-effekt är att räkna med med ännu värre viktuppgång.

Även här finns det behandling, men har du väl fått Hypotyreos blir du aldrig fullt återställd, sjukdomen är kronisk, här behandlar man också med Levaxin, men det är inte alla som upplever någon förbättring, och dosjusteringen kan ta lång tid.

Dessa sköldkörtel sjukdomar är relativ vanliga, men tyvärr så är okunskapen stor bland allmänläkare runt om i landet. Många människor som söker hjälp för sjuklig trötthet, nedstämdhet, depression, kalla fötter och händer, noll libido osv får oftast anti-depressiva utskrivet istället för en grundlig utredning av sköldkörteln som enkelt tas med ett blovprov.

Trevlig kväll / New York

mommy
2011-12-29, 21:09
Hej Sniggel,

Om man av drabbats av den autoimmuna sjukdomen Hypertyreos spelar det ingen roll hur mycket du äter, du kommer fortfarande ha svårt för att gå upp vikt. Du kan dricka 5 liter fet grädde varje dag, du går inte upp ett hekto.
Söker man hjälp och får diagnosen Hypertyreos finns det behandling i form av Levaxin, det tar ett tag men medicinen stabiliserar värdena med tiden, men det är en livslång medicinering.

Raka motsatsen till Hypertyreos är "Hypo"tyreos. Man har helt enkelt svårt att gå ner i vikt p.g.a. rubbning i sköldkörteln. Ämnesomsättningen är oftast lika med noll och en vältränad person med 6-pack på magen kan helt plötsligt uppleva oförklarlig viktuppgång, trötthet, nedstämdhet och har det gått riktigt långt höga kolestrolvärden.

Det spelar ingen roll om du räknar kalorier, kör cardio innan frukost, tränar styrka 4-5 dagar i veckan du kommer fortfarande inte gå ner ett gram.
Desperation leder många sådana patienter till att prova dopingklassade preparat för att gå ner i vikt, resultatet blir oftast inte bra och en rebound-effekt är att räkna med med ännu värre viktuppgång.

Även här finns det behandling, men har du väl fått Hypotyreos blir du aldrig fullt återställd, sjukdomen är kronisk, här behandlar man också med Levaxin, men det är inte alla som upplever någon förbättring, och dosjusteringen kan ta lång tid.

Dessa sköldkörtel sjukdomar är relativ vanliga, men tyvärr så är okunskapen stor bland allmänläkare runt om i landet. Många människor som söker hjälp för sjuklig trötthet, nedstämdhet, depression, kalla fötter och händer, noll libido osv får oftast anti-depressiva utskrivet istället för en grundlig utredning av sköldkörteln som enkelt tas med ett blovprov.

Trevlig kväll / New York

Jag tror att Sniggel är väl medveten om var hypertyreos är, och då också medveten om att den, som King Grub skrev, är otroligt ovanlig och att det är betydligt mycket vanligare med under- och överrapportering hos människor. Jag har inte alls uppfattningen att man inte får ett blodprov för att kolla ämnesomsättningen (men även läkare kan ta fel på diagnos då symtomen är väldigt diffusa och stämmer in på många sjukdomar), däremot så visar det blodprovet nästan alltid negativt. TS har ju fått ta ett blodprov och innan det kommer tillbaka som positivt eller negativt går det ju inte att ge några råd.

olle lindblad
2011-12-29, 21:19
När jag började träna mycket trodde jag att jag aldrig skulle kunna gå upp i vikt. Som tonåring, 190 lång och 65 kg tyckte jag att jag åt hur mycket som helst. Det tyckte alla i min omgivning också. Sedan började jag räkna och kom fram till att jag nog behövde öka intaget med 50 % för att det skulle hända något. Jag landade på 5000 kcal om dagen. Sedan gick det alldeles utmärkt att gå upp i vikt.

knivis
2011-12-29, 21:33
Jo, det är det. Särskilt om vi talar om män. 2-3% av Sveriges kvinnliga befolkning är drabbade, men det är upp till 10 ggr färre män som är drabbade, alltså är det försvinnande ovanligt, och att du har flera kompisar som är det är inte speciellt sannolikt alls.

hahaha jag bara älskar när grub kommer in och styr upp med sådan sjukt bra fakta varje gång!

New York
2011-12-29, 23:20
Jag tror att Sniggel är väl medveten om var hypertyreos är, och då också medveten om att den, som King Grub skrev, är otroligt ovanlig och att det är betydligt mycket vanligare med under- och överrapportering hos människor. Jag har inte alls uppfattningen att man inte får ett blodprov för att kolla ämnesomsättningen (men även läkare kan ta fel på diagnos då symtomen är väldigt diffusa och stämmer in på många sjukdomar), däremot så visar det blodprovet nästan alltid negativt. TS har ju fått ta ett blodprov och innan det kommer tillbaka som positivt eller negativt går det ju inte att ge några råd.

Faktum kvarstår att okunskapen är stor bland allmänläkare i Sverige när det kommer till sköldkörtelsjukdomar. Vill man få bäst hjälp gäller det att få en remiss till en endokrinolog.

kettlebellGuden
2011-12-29, 23:46
Faktum kvarstår att okunskapen är stor bland allmänläkare i Sverige när det kommer till sköldkörtelsjukdomar. Vill man få bäst hjälp gäller det att få en remiss till en endokrinolog.

Att få nivåer av sköldkörtelhormoner kollade är inte alls så svårt som du vill få det till att låta som.

mattilainen
2011-12-30, 00:28
Faktum kvarstår att okunskapen är stor bland allmänläkare i Sverige när det kommer till sköldkörtelsjukdomar. Vill man få bäst hjälp gäller det att få en remiss till en endokrinolog.

faktum kvarstår att det inte alls är så vanlig. Faktum kvarstår att det är bara att gå och be att få testa sig just för denna sjukdom för att få det testat. Det är inte alls, som någon skrev ovanför, så svårt att få det testat.

Det som är boven i många fall av dramat är att man tycker man äter mycket, man äter ju hur mycket som helst och är hela tiden proppmätt men går ÄNDÅ inte upp i vikt. Det som är problemet är att man inte äter tillräckligt för att gå upp i vikt, i många, många fall. Att anta något och att ha rätt är två skildra ting. Inte fören man räknar på allt och vet hur mycket man får i sig och gör av med kan man veta om man äter "MYCKET!".

StampChamp
2011-12-30, 00:32
Trodde samma sak i början av min byggarkarriär, en dag bestämde jag mig för att räkna och insåg att jag hamnade på kaloriminus sett till veckan, ibland åt jag riktigt mycket, ibland sådär.

Tog tag i det på allvar i och med att jag räknade ungefär hur mycket jag åt och höjde 1000kcal, nu ökade även jag som inte kunde gå upp i vikt. :)

Hoppas TS svar visar negativt, kan ju inte vara bra för kroppen att gå på högvarv.

Clabben
2011-12-30, 01:13
Lite tips på hur du kan gå upp i vikt!

Frukost:
UE8q0JiR7Dc

Lunch:
cvxTlWNnVRY

Middag:
cFA4pgfEfPg


Gör detta i 1 vecka. har du inte gått upp något lider du av sjukdommen.

Tacos
2011-12-30, 10:51
Jag har inte diagnoserat det väntar på provsvar, men alla sympotmer stämmer in, och ja hög ämensomsättning är inte kul. Kan käka hur mycket som helst, utan att gå upp ett enda kg, var hos läkaren och dem tog prover för det :)

Lova nu att du återkommer i tråden när du fått svar!

Arvonen
2011-12-30, 11:20
Jo tyvär måste man ju gå
Med
Svansen mellan benen nu här och säga att proven var negativa allt var som det skulle, men får väl börja räkna kalorier ist, för det här var ju bara pinsamt, får endå tacka för
Alla svar man fått och behålla någon värdighet i denna tråd ;) gott nytt på er alla

Tacos
2011-12-30, 11:25
Du är varken den första eller sista :)

Se det positiva med svaret, nu vet du att du inte är "sjuk"
Du har ju fått massa tips på hur och vad du kan äta för att öka på energiintaget, så det är "bara" att försöka ta tag i det.

Lycka till!

willtjam
2011-12-30, 13:12
Var glad att du slipper käka medicin resten av ditt liv. :)

Arvonen
2011-12-30, 17:19
Aa tack så
Mycket ska se till mitt
Kalori intag istället :)

Nutrid
2011-12-30, 17:42
Måste bara flika in med en sak angående detta "fenomen" där alla har kompisar som inte 'kan gå upp i vikt'.

Ett praktexempel är ju kompisen som du själv alltid ser käka på någon chokladbar eller sippar på coca cola hela dagarna. Man funderar på hur fan den personen ändå håller sig smal och känner den där avundsjukan.

Sedan så käkar man lunch/middag med personen någon gång och inser att han/hon äter 1/4 av det du själv äter. Seriöst detta måste vara den vanligaste anledningen till varför dessa kottar inte rullar framåt.

Jag tror att det är många personer som är sockersugna men de har inte "stor aptit". De äter sin chockladboll och dricker sin 50 cl coca cola men när det kommer till kritan så käkar de inte ens upp middagen på tallriken vilket resulterar i balans/underskott kalorimässigt.

För mig stod det klart när te.x min kompis som är cirka 1.90 cm lång åt lunch med mig 3 dagar i rad på jobbet. Min lunch bestod av en tallrik helt full av spaghetti & köttfärsås medan han själv hade en rund macka köpt på ica för 10 kronor. När jag frågade honom varför han inte äter riktigt mat så fick jag som svar att han inte var "så sugen". Än en gång är detta den typen som man annars mer eller mindre alltid ser med godsaker i handen.

Jag är 170, han är 190 och killen äter som en 10 årig flicka som bantar..

New York
2011-12-30, 20:01
Att få nivåer av sköldkörtelhormoner kollade är inte alls så svårt som du vill få det till att låta som.

Det är absolut inte svårt att få till en undersökning, men då okunskapen är under all kritik finns det många som inte sätts in på behandling trots höga TSH-värden så försök inte sken av att du är bättre insatt.

Jag känner till mängder med fall där okunniga allmänläkare ignorerat TSH-värden över 6 mIU/L.

faktum kvarstår att det inte alls är så vanlig. Faktum kvarstår att det är bara att gå och be att få testa sig just för denna sjukdom för att få det testat. Det är inte alls, som någon skrev ovanför, så svårt att få det testat.


Det är enkelt att få sin ämnesomsättning undersökt, men som jag skrev ovanför okunskapen är stor och många människor blir avfärdade som idioter trots skyhöga TSH-värden.

New York
2011-12-30, 20:02
Jo tyvär måste man ju gå
Med
Svansen mellan benen nu här och säga att proven var negativa allt var som det skulle, men får väl börja räkna kalorier ist, för det här var ju bara pinsamt, får endå tacka för
Alla svar man fått och behålla någon värdighet i denna tråd ;) gott nytt på er alla

Är glad för din skull, lycka till och hoppas du mår bra!

Fru_Flisa
2011-12-30, 22:07
Lite tips på hur du kan gå upp i vikt!

Frukost:


Åh hjälp vad jag hade roligt åt det där...Bulk it up. Just like that! hahaha




Måste bara flika in med en sak angående detta "fenomen" där alla har kompisar som inte 'kan gå upp i vikt'.

Ett praktexempel är ju kompisen som du själv alltid ser käka på någon chokladbar eller sippar på coca cola hela dagarna.
Jag tror att det är många personer som är sockersugna men de har inte "stor aptit". De äter sin chockladboll och dricker sin 50 cl coca cola men när det kommer till kritan så käkar de inte ens upp middagen på tallriken vilket resulterar i balans/underskott kalorimässigt.



Ja en sån kompis har jag med. Han är smal som en pinne och tränar aldrig utan hänger mycket vid tv å data. Han dricker alltid cola och älskar smågodis, gillar också pizza och kebab väldigt mycket. Fikar mackor. Vad jag märkt däremot är att han är väldigt snål om fettet, inte fetträdd med flit verkar det som. Han har Lätta på smörgåsarna och svarade bara att han gillar det mer än smör när jag frågade varför, och så dricker han lättmjölk och det säger ju, förutom oregelbundna måltider, allt. Jag anar endå att han innerst inne är rädd att bli tjock och därför snålar på fettet "som man blir fet av" enligt den i kost och näringslära oinsatte Svensson! :)