handdator

Visa fullständig version : time to get pumped - kreatin


björne92
2011-12-27, 00:50
Tja funderar på att börja på en kreatin kur, aldrig provat det innan och skulle därför vilja fråga några enkla frågar till ni som provat och kan saken bättre än jag.

1. vilket är det bästa? kan inga märken och så men kolla på *************, då var Creatine Monohydrate best buy, är det något som funkar och som är bra?

2. hjälper kreatin mycket, i både prestation och volym?

3. hur länge räcker det, vi säger 1 kg?

4. när man tar kreatin, ska man köra bara för styrka det vill säga 2-6 reps, för som det nu ser ut för mig så brukar jag körs såhär: de muskler jag kör två gånger i veckan kör jag ena volym (10-15 reps) och andra gången för styrka. Sen efter två veckor kör jag bara styrka 2 veckor. vad rekommenderar ni? För som sagt jag vill båda ha volym samtidigt osm styrka.

Sen slutligen ahr jag en fråga som inte hör till detta ämnet, men vet ni hur konditions träning ( i mitt fall innebandy påverkar styrketräningen) är det bra eller dåligt?

Tack för svar!

willtjam
2011-12-27, 00:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Victuhh
2011-12-27, 00:58
1. vilket är det bästa? kan inga märken och så men kolla på *************, då var Creatine Monohydrate best buy, är det något som funkar och som är bra? Ja, kreatin monohydrat är billigt och bra.

2. hjälper kreatin mycket, i både prestation och volym?
Lite, skillnaden kommer smygandes, du känner inte av den föränn du lyfter på gymmet, så fungerar det på mig
3. hur länge räcker det, vi säger 1 kg?
Du tar ca 5 gram om dagen, efter uppladdningsperioden på 20 gram utspritt under vanligt de 6 första dagarna.
4. när man tar kreatin, ska man köra bara för styrka det vill säga 2-6 reps, för som det nu ser ut för mig så brukar jag körs såhär: de muskler jag kör två gånger i veckan kör jag ena volym (10-15 reps) och andra gången för styrka. Sen efter två veckor kör jag bara styrka 2 veckor. vad rekommenderar ni? För som sagt jag vill båda ha volym samtidigt osm styrka.
Variera mellan 4-12

Sen slutligen ahr jag en fråga som inte hör till detta ämnet, men vet ni hur konditions träning ( i mitt fall innebandy påverkar styrketräningen) är det bra eller dåligt?

Konditionsträning påverkar muskelbygge negativt, vill du ha mer infomartion om detta får du söka på forumet :)

björne92
2011-12-27, 01:20
bara för att ge lite inblick i min konditionsträning, jsut nu består det av två gånger i veckan korpen innebandy, där vi, ett gäng samlas och kör. Det är alltså inget håg intensivt träningspass som när man spelar i ett riktigt lag. Har lite beslutångest om jag ska dra ner för att bara köra en gång bandy i veckan.

Rova
2011-12-27, 03:48
bara för att ge lite inblick i min konditionsträning, jsut nu består det av två gånger i veckan korpen innebandy, där vi, ett gäng samlas och kör. Det är alltså inget håg intensivt träningspass som när man spelar i ett riktigt lag. Har lite beslutångest om jag ska dra ner för att bara köra en gång bandy i veckan.

Kör på korpen till 100%
Korpen är så lågt tempo så är inget som kommer skada din träning. Kanske kommer minska din muskelökning minimalt. Men av egna erfarenheter så är korpen roligt. Och det är de som räknas när man tränar. Om man inte har roligt så får man inte några resultat.

Så kör på korpen, viktigare att sova och äta bra, än att skippa korpen innebandy, bara att prioritera.

björne92
2011-12-27, 12:55
aha okej tack :)

Sniggel
2011-12-27, 13:51
1. vilket är det bästa? kan inga märken och så men kolla på *************, då var Creatine Monohydrate best buy, är det något som funkar och som är bra?

Ett kreatin monohydrat är helt klart det bästa valet.

2. hjälper kreatin mycket, i både prestation och volym?

Det är det bästa kosttillskottet som finns för styrkeökningar och muskelmasseökningar, men nej det hjälper inte så mycket.

3. hur länge räcker det, vi säger 1 kg?

Ca ett halvår.

4. när man tar kreatin, ska man köra bara för styrka det vill säga 2-6 reps, för som det nu ser ut för mig så brukar jag körs såhär: de muskler jag kör två gånger i veckan kör jag ena volym (10-15 reps) och andra gången för styrka. Sen efter två veckor kör jag bara styrka 2 veckor. vad rekommenderar ni? För som sagt jag vill båda ha volym samtidigt osm styrka.

Du kan köra på som du brukar, kreatinet gör inte att du behöver ändra din träning.

Sen slutligen ahr jag en fråga som inte hör till detta ämnet, men vet ni hur konditions träning ( i mitt fall innebandy påverkar styrketräningen) är det bra eller dåligt?

I viss mån inverkar konditionsträning negativt. Dock så är innebandy inte speciellt konditionskrävande (jämför löpning och cykling) och innehåller mer anaerob träning och explosivitet med mycket inslag av aktiv vila (vara på rätt position på planen är inte aerob konditionsträning om konditionen inte är usel).

Så jag är tveksam till att det är något du behöver dumpa för att växa på bra på gymmet. Vill du dock maximera dina ökningar kanske du kan få några extra procent av att ditcha innebandyn.

björne92
2011-12-27, 18:06
tack för svar, ska nog prova kreatinet kan ju inte bli sämre iaf så värt ett försök :)
svårt val de där med bandyn eftersom den också är hyffsat tidigt på lördagar vilket gör det lite jobbigt ibland på fredagarna