handdator

Visa fullständig version : Ghetto träning


rajjevettu
2011-12-27, 00:02
Tjena! jag har tränat med min egna kroppsvikt några månader nu, det går riktigt bra.

Kört gym innan i ca 2 år men gillar köra som jag gör nu.

Till frågorna:

Hur stor kan man bli av kroppviktsträning?

Endel ifall man kollar på Youtube är riktigt stora, dom flesta är svarta, är nog därför det kallas ghetto träning (inget rasistiskt menat) har dom tränat med vikter och sen börjat med kroppsvikten?

Har hört att om man ändrar schemat, alltså tränar i en annan ordning lurar man kroppen så får man ut mer av träningen, är det sant?

tack.

ceejay
2011-12-27, 00:26
man kan nog bygga på rätt hyggliga axlar, armar, bröst och rygg med avancerad träning där man använder kroppen. Gymnaster är väl rätt tränade.

willtjam
2011-12-27, 00:29
Man kan inte lura kroppen.
Jag har läst på några ställen att efter 6-8 veckor så slutar man utvecklas av kroppsövningar, men fortsätter man med svårare varianter så lär man nog utvecklas rätt bra.

Fredron
2011-12-27, 00:31
Tjena! jag har tränat med min egna kroppsvikt några månader nu, det går riktigt bra.

Kört gym innan i ca 2 år men gillar köra som jag gör nu.

Till frågorna:

Hur stor kan man bli av kroppviktsträning?

Endel ifall man kollar på Youtube är riktigt stora, dom flesta är svarta, är nog därför det kallas ghetto träning (inget rasistiskt menat) har dom tränat med vikter och sen börjat med kroppsvikten?

Har hört att om man ändrar schemat, alltså tränar i en annan ordning lurar man kroppen så får man ut mer av träningen, är det sant?

tack.

Du kan bli stor av att träna med din egen kroppsvikt, riktigt stor.
Det är nog bara din fantasi som sätter gränser gällande hur du använder din kroppsvikt i träningen. Men ser ingen anledning till att undvika fria vikter om man har det till sitt förfogande.
Om du vill bli större så gäller det fortfarande att du tränar tungt så det funkar inte att bara göra vanliga armhävningar eller situps då du inom kort kommer bli såpass stark/uthållig så du inte bygger mer styrka/storlek utan det snarare blir muskeluthållighet, typ som konditionsträning för musklerna.

Du kan inte lura kroppen och få ut mer av din träning genom att byta schema eller liknande.

Dribinho
2011-12-27, 10:55
Så länge du hela tiden kan anpassa motståndet så att du gör övningar där du klarar max 10-12 reps per set så kommer det gå utmärkt. Det kan dock vara värt att ha lite utrustning till hands även om du vill satsa på kroppsviktsövningar. Tex viktväst eller iaf ryggsäck med vikt i till att börja med. Chinupbar, maghjul mm kan vara bra investeringar.
Kolla in tex www.beastskills.com för tips på övningar.

feyin
2011-12-27, 11:20
Om man tränar med vikter kan man göra samma vikt tyngre genom att träna striktare, längre ROM, osv. Så att man skulle sluta utvecklas efter 8 veckor med kroppsviktsträning känns som skitsnack.

willtjam
2011-12-27, 11:56
Om man tränar med vikter kan man göra samma vikt tyngre genom att träna striktare, längre ROM, osv. Så att man skulle sluta utvecklas efter 8 veckor med kroppsviktsträning känns som skitsnack.

Som jag skrev så är det ju skillnad ifall man ändrar belastningen, t.ex. som dom exemplen som du gav.

mn8eii
2011-12-27, 12:44
Som jag skrev så är det ju skillnad ifall man ändrar belastningen, t.ex. som dom exemplen som du gav.

Varför skulle man då som något generellt sluta utvecklas efter 6-8 veckor?

willtjam
2011-12-27, 12:48
Mark Rippetoe om kroppsviktsträning:
These programs are not training, they are exercise. Random activity produces results only for about 6 weeks. You may have noticed this. Correctly designed barbell training programs take advantage of the fact that barbells can be incrementally loaded and gradually made heavier, thus forcing the body to gradually become stronger at a rate that can be supported by each individual. If you only use your own bodyweight for the resistance, it severely limits your ability to tailor the resistance to meet your current level of adaptation, and to gradually increase that adaptation so as to improve ypour strength in a predictable, directable way.

Som jag skrev i mitt första inlägg så är det nåt jag har läst på några ställen bara, inget mer. :)

mn8eii
2011-12-27, 13:03
Fast det är ju bara skitsnack att man inte skulle kunna åstadkomma en vettig progression fast man bara använder kroppsövningar.

prOtotype
2011-12-27, 13:06
Fast det är ju bara skitsnack att man inte skulle kunna åstadkomma en vettig progression fast man bara använder kroppsövningar.

Klart det går men jag ser klara fördelar i hur lätt och exakt det är att lägga på 2.5kg mer på en stång jämfört med att försöka trixa med vinklar, övningar och tempo för att få till belastningsökningen


Edit:
Läste nåt av coach sommers som skrivit "building the gymnastic body" att han hade en gymnast (tror han var USA national champion i ringar) som provade att göra viktade chins. Det var första gången han gjorde det och han verkade inte vara allt för nära max när hans bälte pajade på 50kg extravikt. Så brutal styrka går garanterat att bygga.
Allt taget från minnet, så kan därför vara felaktigt.

Rikard Jansson
2011-12-27, 13:07
Givetvis går det bli både grov och stark, men det kräver lite mer disciplin än med fria vikter.

Paperbasket
2011-12-27, 13:15
Givetvis går det bli både grov och stark, men det kräver lite mer disciplin än med fria vikter.

Och fantasi. Jag skulle ha svårt att komma på alla övningar man faktiskt kan göra utan fria vikter och maskiner. För insnöad =).

Så länge man försöker åstadkomma en progression i träningen så tror jag man kan utvecklas mycket genom träning med kroppen som vikt. Sen skiljer det sig nog markant på en sådan träning och vanlig styrketräning om man vill bli "stor".

mn8eii
2011-12-27, 13:17
Klart det går men jag ser klara fördelar i hur lätt och exakt det är att lägga på 2.5kg mer på en stång jämfört med att försöka trixa med vinklar, övningar och tempo för att få till belastningsökningen
[/SIZE]

Absolut finns fördelar med traditionell styrketräning såväl som träning med kroppsvikten. Vad jag reagerade på var påståendet att man oundvikligen skulle finna sig själv i en återvändsgränd efter 6 veckor gällande progression. Rent skitsnack.

prOtotype
2011-12-27, 13:28
Absolut finns fördelar med traditionell styrketräning såväl som träning med kroppsvikten. Vad jag reagerade på var påståendet att man oundvikligen skulle finna sig själv i en återvändsgränd efter 6 veckor gällande progression. Rent skitsnack.

Det kan ju vara taget ur sitt sammanhang ganska bra också. Om någon som är i hyfsad form börjar köra endast kroppsövningar så kan jag tänka mig att dom efter två månader når en punkt då dom inte kommer bygga någon mer styrka genom vanliga kroppsövningar såsom armhävningar utan kanske bara kan bättra på sin uthållighet efter det.

Självklart innebär det inte att det är gränsen för vad som går att göra med kroppen som träningsredskap.

Kolla på den muscleup som han gör i början. Sån råstyrka och så graciöst
2q8KMnWUsvg