handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning samma dag som krog/alkohol?


Strand93
2011-12-26, 20:57
Att styrketräna den dagen man ska dricka alkohol är rätt så dumt då all fokus läggs på att få ut alkoholen ur kroppen som är ett gift, detta är allmänkunskap. Det jag undrar är hur konditionsträning påverkas av alkohol i kroppen?

Jag brukar träna 4 dagar i veckan på gymmet och festar/krogar 3 av 4 fredagar vilket betyder att jag vilar under fredag + lördag. Träning kör jag mellan söndag - torsdag. Då jag tänkte börja med konditionsträning nu i form av 7-10 km löpning en gång i veckan undrar jag hur det blir om man skulle springa på fredag/lördag då man har alkohol i kroppen. På vilket sätt påverkar det löpträningen? Kommer jag få sämre kondition om jag löper på fredag/lördag än om jag hade löptränat på tex tisdag?

Pungis
2011-12-26, 20:59
What. Du löptränar väl när du är nykter?

klupknum
2011-12-26, 22:06
Varför måste du vara full varje helg?
Träning>Droger är väl en bättre prioritering?
Och antagligen kommer du få sämre resultat då du lär snubbla stup i kvarten medan du springer.

Awesomeous Prime
2011-12-26, 22:09
Att styrketräna den dagen man ska dricka alkohol är rätt så dumt då all fokus läggs på att få ut alkoholen ur kroppen som är ett gift, detta är allmänkunskap. Det jag undrar är hur konditionsträning påverkas av alkohol i kroppen?

Jag brukar träna 4 dagar i veckan på gymmet och festar/krogar 3 av 4 fredagar vilket betyder att jag vilar under fredag + lördag. Träning kör jag mellan söndag - torsdag. Då jag tänkte börja med konditionsträning nu i form av 7-10 km löpning en gång i veckan undrar jag hur det blir om man skulle springa på fredag/lördag då man har alkohol i kroppen. På vilket sätt påverkar det löpträningen? Kommer jag få sämre kondition om jag löper på fredag/lördag än om jag hade löptränat på tex tisdag?

Allmänkunskap = efterblivenhet?
vem fan bryr sig, är ju alltid bättre å träna än att inte träna. Träna, sup som ett svin, träna dan efter bakis eller ej, det är de enda vettiga.
Ska man supa så äre ju bara att göra det, sen om man är fittig nog att använda fyllan för att tycka synd om sig själv å äta pizza å gråta i långkallingar hela dan efter så får man skylla sig själv.

EDIT:
om dom andra som svarat tolkat rätt och du har tänkt löpträna dyngrak så lär det gå alldeles utmärkt...?
Man springer sällan snabbare/längre än när man är som fullast... dock så går det sällan snabbt i verkligheten så har du tänkt göra det så tycker jag du ska skippa i å ta tid när du fylle-springer så kan du dagen efter ha det i huvet att du sprang "skitsnabbt" så när du sen löper nykter så tar du i lite mera...

Röda Björnen
2011-12-26, 22:12
Att styrketräna den dagen man ska dricka alkohol är rätt så dumt då all fokus läggs på att få ut alkoholen ur kroppen som är ett gift, detta är allmänkunskap. Det jag undrar är hur konditionsträning påverkas av alkohol i kroppen?

Jag brukar träna 4 dagar i veckan på gymmet och festar/krogar 3 av 4 fredagar vilket betyder att jag vilar under fredag + lördag. Träning kör jag mellan söndag - torsdag. Då jag tänkte börja med konditionsträning nu i form av 7-10 km löpning en gång i veckan undrar jag hur det blir om man skulle springa på fredag/lördag då man har alkohol i kroppen. På vilket sätt påverkar det löpträningen? Kommer jag få sämre kondition om jag löper på fredag/lördag än om jag hade löptränat på tex tisdag?

Den uppbyggande effekten av styrketräning överstiger den nedbrytande effekten av alkohol, inte optimalt men absolut inget "DU FÅR VERKLIGEN INTE".

När alkoholen är i kroppen är fettförbränningen i princip avstängd, och proteinsyntesen är rejält nedreglerad. Bara att räkna ut hur länge du har alkoholen i kroppen och undvik träning under den tiden. Dricker du inte hutlösa mängder borde alkoholen vara borta följande förmiddag.

bustz0rz
2011-12-26, 23:07
What. Du löptränar väl när du är nykter?

Varför måste du vara full varje helg?
Träning>Droger är väl en bättre prioritering?
Och antagligen kommer du få sämre resultat då du lär snubbla stup i kvarten medan du springer.

Alltså.. hur läser ni egentligen? Hur kunde ni tolka det till att TS skulle springa medan han var full? Han menade så klart att han skulle löpträna först för att sedan på kvällen dricka alkohol, eller löpträna dagen efter; bakis alltså.

Strand93
2011-12-26, 23:17
Haha vafan? Inte ska jag väl springa 1 mil full som ett hus? :smash:

Menar att springa under dagen och sen dricka på kvällen. Och sen festar jag inte varje helg, handlar om max 3 helger i månaden, brukar ligga runt 2 iaf.

Tanman
2011-12-26, 23:55
Vill bara säga att Pungis och Klupknum, era svar är för mig humor i världsklass

Röda Björnen
2011-12-27, 13:21
Haha vafan? Inte ska jag väl springa 1 mil full som ett hus? :smash:

Menar att springa under dagen och sen dricka på kvällen. Och sen festar jag inte varje helg, handlar om max 3 helger i månaden, brukar ligga runt 2 iaf.

Festandet har inte mycket med saken att göra, drickandet dock!

Kort sagt! Du hade fått bättre resultat om du sket i att dricka, JA!

Sniggel
2011-12-27, 13:29
Att styrketräna den dagen man ska dricka alkohol är rätt så dumt då all fokus läggs på att få ut alkoholen ur kroppen som är ett gift, detta är allmänkunskap.

Mja. Låter inte riktigt korrekt att säga det så. Att dricka alkohol dagen man styrketränar är rätt så dumt dock.

Men om man ändå ska dricka så skadar det ju definitivt inte att styrketräna den dagen då de uppbyggande signalerna från styrketräningen kommer att motverka de nedbrytande från alkoholen.

Det är inte valet att inte styrketräna som du tjänar något på. Det är valet att dricka som spelar roll. Det är inte bättre att undvika styrketräning för att man dricker.

Eddie Vedder
2011-12-27, 15:03
Att styrketräna den dagen man ska dricka alkohol är rätt så dumt då all fokus läggs på att få ut alkoholen ur kroppen som är ett gift, detta är allmänkunskap.

Ta aldrig "allmänkunskap" som kunskap att ta på allvar.

Linjedomarn
2011-12-27, 17:04
Ska man supa så äre ju bara att göra det, sen om man är fittig nog att använda fyllan för att tycka synd om sig själv å äta pizza å gråta i långkallingar hela dan efter så får man skylla sig själv.


^This guy :D. +1

EeJay
2011-12-28, 09:51
Att styrketräna den dagen man ska dricka alkohol är rätt så dumt då all fokus läggs på att få ut alkoholen ur kroppen som är ett gift, detta är allmänkunskap. Det jag undrar är hur konditionsträning påverkas av alkohol i kroppen?

Jag brukar träna 4 dagar i veckan på gymmet och festar/krogar 3 av 4 fredagar vilket betyder att jag vilar under fredag + lördag. Träning kör jag mellan söndag - torsdag. Då jag tänkte börja med konditionsträning nu i form av 7-10 km löpning en gång i veckan undrar jag hur det blir om man skulle springa på fredag/lördag då man har alkohol i kroppen. På vilket sätt påverkar det löpträningen? Kommer jag få sämre kondition om jag löper på fredag/lördag än om jag hade löptränat på tex tisdag?

"all fokus läggs på", kroppen är ganska fantastisk och blir inte helt lamslagen för att du har alkohol i kroppen. Den kan till exempel göra två saker samtidigt. Tag till exempel folk som genomgått större operationer eller varit med i stora traumaolyckor. Dom får kroppen pumpad med gift som är mycket mer potenta än alkohol men deras kroppar kan reparera sig för den delen.

Det är inte optimalt att gå ut och bränna av en rejäl fylla varken efter eller innan ett träningspass. Men det går utan problem.
Känner du att du kan genomföra ett konditionspass dagen efter så gör det. Det är bättre än att ligga hemma.

Däremot om valet är att springa mellan bakislördagen och tisdagen, som i antingen eller. Så skulle jag hålla mig till tisdagen för att kunna få ut mer av min träning(förutsatt att jag är slö från alkoholen). Springer du tisdagen oavsett och får ett extra pass av bakisdagen så är det bara att köra.