handdator

Visa fullständig version : Enbart fett som energikälla på vilodagar?


TommieS
2011-12-26, 15:21
Jag undrar vilka för- och nackdelar det finns med att nästan enbart äta fett på vilodagar som energikälla? T.ex. Äta frukost som består av protein, fett och lite kolhydrater, och sedan enbart äta protein och fett under resten av dagen.

Skulle bli enormt tacksam för svar!

bollio
2011-12-26, 15:27
Kroppen klarar sig på det (titta på inuiter, massajer, samer etc.) men den skulle antagligen klara sig ännu bättre med lite mer vegetabilier av god kvalitet så får du i dig de antioxanter, fibrer, vissa vitaminer och andra ämnen som har närmast medicinsk effekt.

Näringstätt, oraffinerat, flera olika färger, och bra proteinkällor... går man efter det så löser sig det mesta.

Vill du ha exakt vetenskap på området får man nog titta lite närmare på vad som händer med kroppen i ketos, alternativt studier på extrem lågkolhydratkost och jag kan inte exakta svaret på det.

Eddie Vedder
2011-12-26, 15:33
Förmodligen inga direkta fördelar eller nackdelar överhuvudtaget. Är du väldigt van vid högt kolhydratintag kommer kanske enstaka dagar med närmast nollat kolhydratintag göra dig lite mer seg och trött. Alltså såna symptom som många upplever i början av en lågkolhydratdiet men sedan kommer ur.

Självklart finns för- och nackdelar vad gäller smak också men jag vet ju inte vad du tycker är gott.

bollio
2011-12-26, 15:39
Den mest märkbara skillnaden är väl sämre idrottsprestation om man tränar eller tävlar på hög nivå. Styrketräna på hobbynivå några gånger i veckan så märkte jag ingen skillnad i alla fall när jag provade. Men verkar klart vara nackdel om fysisk aktivtet är en stor del av ens liv enligt de studier jag läst, främst för anaerob träning.

Edit: nu kom jag på att du kanske laddar ordentligt med carbs på träningsdagar och då blir det ju genast mer komplicerat. Så förlåt för det snabba svaret.

TommieS
2011-12-26, 18:12
Tack för era kommentarer! Under träningsdagar så äter jag rätt mycket kolhydrater. Men jag tror att ni har besvarat min fråga; Det är ingen märkbar skillnad :)

bollio
2011-12-26, 21:50
Lyle McDonald är extremt kunnig och har svart på din fråga i detalj i en av böckerna han har skrivit. Det är möjligt du kan hitta lite information i någon artikel på hans hemsida också. Jonas Colting är en annan snubbe som praktiserar lite lägre kolhydratintag på vilodagar och högre på träningsdagar. Good luck!

http://www.bodyrecomposition.com/

TommieS
2011-12-26, 23:44
Tack bollio!