handdator

Visa fullständig version : party och mor lackar


tdaman
2011-12-25, 18:30
Tja fyller 20 om en månad och är väl lite av man skulle kunna kalla morsans pojke. Började festa ganska sent, va väl 18 ungefär.

Till saken. Har lite av varje alkoholhaltigt hemma som jag brukar dricka av när jag festar och på senaste har det blivit ganska mycket. Men grejen är att jag ska ut nu med och tar åt mig enormt mycket av vad morsan säger. Bör jag göra det i det här läget när jag är så pass gammal?

hennes ord kan övertyga mig att inte dra ut på krogen, så blir ett jäkla liv här hemma alltid. Borde jag inte få göra som jag ville tycker ni?

Rahf
2011-12-25, 18:32
Vad säger hon? Vi vet absolut ingenting om din specifika situation, annat än att din mor kanske är överbeskyddande. Anledningen till det fetstilta är för att du inte rabblat upp i fall det har varit några snefyllor med bråk, medvetslöshet, nerspydda toaletter, osv.

För övrigt så blir du 20. Det är upp till dig vad du vill göra, men det är väldigt viktigt att du får din mor att förstå den sidan av myntet också. Hon är förmodligen orolig för dig, och vill bara ditt bästa (även om det ibland är malplacerad oro).

Som sagt: Hennes oro beror på hur städad du har varit i det förflutna.

stockinger
2011-12-25, 18:33
va?!? du är ju nästa 20 år...!
Ska du göra allt hon säger när du är 40 också? :S
Skaffa lite stake och säg ifrån ;)

MathiasF
2011-12-25, 18:34
Här är några standardfraser du likabra kan lära dig tills du gifter dig:

x Sorry grabbar, frugan vill se Lets Dance
x Sorry grabbar, frugan ville hellre se "Chocolate"
x Vänta grabbar ska jag fråga regeringen
x "Vi" tycker inte det är roligt

tdaman
2011-12-25, 18:36
haha MathiasF lös upp kvällen! ska ut ikväll men glad är hon inte som vanligt. "under hennes tak är det hennes regler som gäller" kör hon med än. blir lite panik när man inte betalar något hemma eller har någon inkomst än.

limenka
2011-12-25, 18:39
Kan det bero på att du dricker hennes alkohol?

Pirko
2011-12-25, 18:39
Hon har en poäng med att det är hennes tak. Klart det inte känns kul för dig, men du bör ändå har förståelse för saker och ting när du bor hos någon annan än dig själv.

kettlebellGuden
2011-12-25, 18:49
"under hennes tak är det hennes regler som gäller" kör hon med än.

Med all rätt. Det är hennes tak.. kvittar om du är 5 eller 50. Flytta ut eller var man nog att inse att det är hennes tak.

:edit: för övrigt klickade jag in för jag trodde det var lackande av sena julklappar.

Gabriel174
2011-12-25, 18:51
Här är några standardfraser du likabra kan lära dig tills du gifter dig:

x Sorry grabbar, frugan vill se Lets Dance
x Sorry grabbar, frugan ville hellre se "Chocolate"
x Vänta grabbar ska jag fråga regeringen
x "Vi" tycker inte det är roligt


:laugh:

Exdiaq
2011-12-25, 20:03
Har du pratat med din pappa?

kettlebellGuden
2011-12-25, 20:06
Har du pratat med din pappa?

Kanske hans pappa tror att han är homo :(

akAn
2011-12-25, 21:00
Här är några standardfraser du likabra kan lära dig tills du gifter dig:

x Sorry grabbar, frugan vill se Lets Dance
x Sorry grabbar, frugan ville hellre se "Chocolate"
x Vänta grabbar ska jag fråga regeringen
x "Vi" tycker inte det är roligt

hahaha spot on, spot on!

Mr.Sjöborg
2011-12-25, 21:03
Har du pratat med din pappa?

Han skulle nog tyckt att de va heeelt okej

Pjotor
2011-12-25, 21:33
Det viktigaste är att hon antagligen är orolig för dig. Det är väldigt vanligt och har inget med åldern att göra (min pappa frågade mig om jag åt ordentligt flera år efter att jag flyttade hemifrån).

Börja med att säga vad DU vill och gärna förklara varför ("jag fyller 20 snart, och det är en viktig dag för mig som jag vill ha riktigt kul på genom att...").

Fråga sedan vad hon är orolig för. Ställ öppna frågor som inte kan besvaras med enbart vad eller nej, ofta börjar de med något av orden hur, vad, vem eller varför.

När ni nu båda vet vad ni vill och tänker så kan du säga "jag förstår att du känner dig (orolig/ledsen/arg)". Berätta sedan om saker som kan lindra hennes oro (du kommer hem eller ringer senast en viss tid, en eller flera namngivna kompisar har lovat att hjälpa dig hem och så vidare). På så sätt visar du att du tar hennes oro på allvar men utan att du gör avkall på dina egna önskemål. Det är en omständligare men ofta bättre väg än att gräva ner sig i verbala skyttegravar.

Sköter du det hela rätt och kommer hem helskinnad så fattar din mamma att du faktiskt klarar dig på egen hand. Det är ytterligare ett litet steg mot att bli betraktad som vuxen i sina föräldrars ögon.

Lycka till.

mystic[-_-]
2011-12-25, 21:42
Med all rätt. Det är hennes tak.. kvittar om du är 5 eller 50. Flytta ut eller var man nog att inse att det är hennes tak.

:edit: för övrigt klickade jag in för jag trodde det var lackande av sena julklappar.

+1 respektera hennes regler eller flytta

Yes
2011-12-25, 22:01
Här är några standardfraser du likabra kan lära dig tills du gifter dig:

x Sorry grabbar, frugan vill se Lets Dance
x Sorry grabbar, frugan ville hellre se "Chocolate"
x Vänta grabbar ska jag fråga regeringen
x "Vi" tycker inte det är roligt
Kallar man sin fru "regeringen" förtjänar man att få sin röv randad.

Cilia
2011-12-26, 09:08
Jag är med Yes


Men OT, tror du inte bara att din mamma är orolig? Vad har hänt när du har varit ute? Har du druckit mycket, fått minnesluckor, kommit hem och krälat? Har hon befog för sin oro?

Det kan ju också vara så att om du inte festat tidigare att hon är orolig att du ska förändra dig och att du inte vet vad som kan hända?

det bästa är ju att ni sätter er ner och pratar. Inte när du ska ut, man ska aldrig prata i laddade situationer utan när det är lugnt typ en söndagkväll. Fråga varför hon inte vill att du ska gå ut? Säg lugnt vad du vill och att du faktiskt snart är 20 år. Visst är du under hennes tak men det här sker ju utanför hemmet. Jag tror ingen förälder vill att ens barn ska supa skallen i bitar.

Sen är det här en bra signal på att det är dags för dig att växa upp, skaffa ett jobb och lämna boet.

hallar
2011-12-26, 10:58
Jag tror att kollo panelen behöver mer information kring detta fall. Fast enklast är nog att du pratar med din mamma och frågar henne vad problemet är.

elBjurro
2011-12-26, 13:31
Flytta hemifrån... man kan inte bo hemma med morsan.. de slutar bara med att du blir en riktig gammpojk!

Patriarch K
2011-12-26, 14:49
Lyssna på din mor då hon vet vad hon snackar om! Krogen är skit. Börja rida islandshästar på helgerna i stället eller något mer kulturellt.
Bara för att man är 20 och FÅR går på krogen så betyder det inte att man MÅSTE göra det när man är 20. Att du å andra sidan skulle kunna tycka det det även var roligt är bara en illusion som samhället byggt upp framför dina ögon.
Du kommer bli en oprogrammerbar NPC som går omkring och följer samma kod som samhället har programmerat i din skalle. Du kommer inte att kunna programmera om ditt huvud eller lägga till egen kod om du ska trilskas på det där viset genom att bestämt följa samhällsmönster.

Sarwien
2011-12-26, 14:57
Lyssna på din mor då hon vet vad hon snackar om! Krogen är skit. Börja rida islandshästar på helgerna i stället eller något mer kulturellt.
Bara för att man är 20 och FÅR går på krogen så betyder det inte att man MÅSTE göra det när man är 20. Att du å andra sidan skulle kunna tycka det det även var roligt är bara en illusion som samhället byggt upp framför dina ögon.
Du kommer bli en oprogrammerbar NPC som går omkring och följer samma kod som samhället har programmerat i din skalle. Du kommer inte att kunna programmera om ditt huvud eller lägga till egen kod om du ska trilskas på det där viset genom att bestämt följa samhällsmönster.

lol