handdator

Visa fullständig version : Värt med lyftardojjor?


Mjölkprotein
2011-12-24, 21:46
God jul allesammans!

Känner mig otroligt tradig nu, sitter på kolozzeum på julafton..

Hursomhelst, eftersom man fortfarande i dagsläget är 14 år bast får man ett gäng julklappar. 1000kr däribland.

Då är frågan om jag ska investera dessa stålar i ett par fina lyftarskor (hade tänkt mig SMI Comp 1 eller 2...) eller om jag ska "spara" dom till någonting annat.

Jag frågar alltså om man får "värde för pengarna", motivering till varför jag ska ha ett par såna istället för ett par billiga fejk-converse.

Tävlar ju inte i dagsläget, och det kommer nog ta ett par år innan jag kommer göra det - så jag får ju ingen nytta av dom på så sätt.

Tacksam för svar, det är ju trots allt juletid nu.

ceejay
2011-12-24, 22:13
lyftarskor är den bästa investeringen ever

Crocker
2011-12-24, 22:13
Definitivt inte värt att lägga julpengarna på lyftarskor om du inte ens ska tävla.

Mart|n
2011-12-24, 22:14
Definitivt inte värt att lägga julpengarna på lyftarskor om du inte ens ska tävla.

Skitsnack!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Crocker
2011-12-24, 22:16
hurså? Hur kan en 14årings julklapp pengar vara värt att lägga på lyftarskor när han redan har converse?

Mjölkprotein
2011-12-24, 22:46
hurså? Hur kan en 14årings julklapp pengar

Haha, du får det att låta som om 1000 kronor skulle vara allt jag ägde. :smash:

Men du har nog rätt, finns ju "roligare" saker att köpa. Eller någonting annat i alla fall.

Bjern
2011-12-24, 22:51
Men du har nog rätt, finns ju "roligare" saker att köpa. Eller någonting annat i alla fall.

Jag tror nog att lyftarskor är en ganska bra investering, finns ju kombivarianter. Dcore släppte ganska nyligen en fräsch sko, funderar själv på att köpa faktiskt.

r1kkie
2011-12-24, 22:52
Hur fort kommer du växa ur dem? Antar att dina fötter kommer växa en del de kommande åren.
Vet dock inte hur pass länge man använder sig av ett par lyftar dojjor innan de blir utslitna. Va bara en tanke. :)

Mjölkprotein
2011-12-24, 22:53
Jag tror nog att lyftarskor är en ganska bra investering, finns ju kombivarianter. Dcore släppte ganska nyligen en fräsch sko, funderar själv på att köpa faktiskt.

Har hört många säga det, men varför?

På vilket sätt är det en bra investering?

Vilka fördelar har dom där dojjorna jämfört med ett par billiga fejk-converse?

"Dom håller längre" - Men för helvete, för priset av ett par lyftarskor får man typ 10-13 par fejk converse, dom håller ju ungefär ett år per par, eller mer.
Håller dina enskilda lyftarskor så länge? - Skulle inte tro det va..


Hur fort kommer du växa ur dem? Antar att dina fötter kommer växa en del de kommande åren.
Vet dock inte hur pass länge man använder sig av ett par lyftar dojjor innan de blir utslitna. Va bara en tanke. :)

Nej, mina fötter växer inte längre.
Dom slutade växa mellan sexan och sjuan.
Annars skulle jag då inte vågat köpa mina Dr.Martens 1490 och alla tillbehör, landar på runt 2lax för allt jag köpte till dom dojjorna - MEN FINA ÄR DOM!

Dreas
2011-12-24, 22:56
Converse kan inte jämföras med lyftarskor.

Jag som förut hade extremt svåra problem med att ta mig ner i godkänt djup utan lyftarskor kan tack vare skorna böja betydligt bättre(inte sagt att det är bra).

De är ju också stabila och håller riktigt hög kvalité. Är träning ett intresse man har så är inte 1000 spänn mycket. Inte med tanke på att ett par lyftardojjor kommer hålla lääääääääääääänge.

elvelind
2011-12-24, 22:58
"Dom håller längre" - Men för helvete, för priset av ett par lyftarskor får man typ 10-13 par fejk converse, dom håller ju ungefär ett år per par, eller mer.
Håller dina enskilda lyftarskor så länge? - Skulle inte tro det va..


Jag vet folk som har haft samma lyftarskor i +25år.

Mjölkprotein
2011-12-24, 23:07
De är ju också stabila och håller riktigt hög kvalité. Är träning ett intresse man har så är inte 1000 spänn mycket. Inte med tanke på att ett par lyftardojjor kommer hålla lääääääääääääänge.

"Är träning ett intresse man har så är inte 1000 spänn mycket."

Beror helt på hur mycket pengar och vett man har.

För mig är det en del, 1kkr är inget jag bara slänger i sjön direkt.
Som sagt är jag 14 bast.

regus
2011-12-24, 23:11
Jag vet folk som har haft samma lyftarskor i +25år.

Jag vet folk vars lyftarskor har gått sönder efter två år. True story, brah.

Dina "fake-converse" kommer funka fint.

Proxy
2011-12-24, 23:17
Hmm... Beror sig väll på hur man resonerar. Om du gillar att böja tungt, alltså SL-böja, så kan det ju vara värt. Du kommer ju säkert att få några kilo på stången av det och ha lättare att böja djupt. Sen så tycker jag att man bara kan ha ett riktigt fritidsintresse som man gör helhjärtat, och om det är styrketräning och om du vill böja mycket så är det egentligen inte så mycket att snacka om. Ingen idé att snåla med det man älskar, och om det är något man verkligen vill ha så kan man lika gärna köpa det direkt, för man kommer att köpa det ändå.

Om du bara gillar att träna och inte bryr dig om dina böjstats, så hade jag istället köpt ett par snygga pjuck att ha på gymmet. Men jag är ju lite fåfäng också. :D
(Har dock ett par böjskor, DoWin röda strl 42. Använder dom varje benpass!)

Dreas
2011-12-24, 23:19
"Är träning ett intresse man har så är inte 1000 spänn mycket."

Beror helt på hur mycket pengar och vett man har.

För mig är det en del, 1kkr är inget jag bara slänger i sjön direkt.
Som sagt är jag 14 bast.Jag verkligen älskar mina skor och det var en av de bästa träningsinvesteringar jag gjort.

Vet inte hur din föräldrasituation ser ut, men de kanske kan bistå med några slantar?

Jag vet inte hur du böjer idag och hur det känns, men trivs du med converse så vet jag inte vilket lyft ett par vettigare dojjor gör.

Jag rekommenderar Adidas och deras lyftardojjor.

Även om du inte kommer tävla förrän om några år så är det ingen dum investering, tvärtom. Menar du att tävla och du tror att du kommer investera i ett par skor så gör det redan nu och träna in din teknik med skorna.

Danne2k
2011-12-24, 23:21
Förvånad att fler inte tagit upp det, men frågan är ju lite hur du tränar idag? Kör du mycket knäböj och varianter av dessa? Har du som mål bli bättre/starkare i böj?

Svaret är kanske uppenbart eftersom du själv tar upp frågan om skor men tycker ändå frågan är berättigad.

Är svaret "ja" så är lyftarskor definitivt en bra investering, speciellt om du har svårt med djupet. Det bästa är alltid rörlighetsträning men skor med klack kan hjälpa ändå. Personligen tycker jag lyftarskor är bland det bästa man kan investera i för träningen, tätt följt av magnesium då :)

Adidas Powerperfect II har jag och är mycket nöjd!

Mjölkprotein
2011-12-24, 23:33
Vet inte hur din föräldrasituation ser ut, men de kanske kan bistå med några slantar?

Nej nej, dom ger alldeles för mycket redan.

Deras ekonomi är nog inte den bästa heller om man säger så. Inte arbetslösa, men halvt, komplicerat...

Sen är jag definitivt inte bortskämd, så sånt förväntar jag mig inte alls.

Magganyo
2011-12-24, 23:34
Du är 14 år (?) och dina fötter kommer att växa. Jag använder vikter under hälarna när jag ska köra djupa böj och det fungerar utmärkt. Att investera i skor som växer ut efter ½-1 år känns som slöseri för min del.

Mjölkprotein
2011-12-24, 23:38
Du är 14 år (?) och dina fötter kommer att växa. Jag använder vikter under hälarna när jag ska köra djupa böj och det fungerar utmärkt. Att investera i skor som växer ut efter ½-1 år känns som slöseri för min del.

Men snälla nån, läs tråden - den är inte lång.

Mina fötter har slutat växa, har haft samma storlek i mer än 2år nu. Kan ha samma skor som jag hade för 2år sedan också.
DET ÄR LUNGT MED STORLEKEN!

Magganyo
2011-12-24, 23:40
De borde växa..
Isåfall, klart grabben ska ha lyftardojjor!

Mjölkprotein
2011-12-24, 23:40
De borde växa..
Isåfall, klart grabben ska ha lyftardojjor!

Varför borde dom det?
Alla slutar växa olika, och fötterna slutar växa först.

Crocker
2011-12-24, 23:52
Vill du satsa på styrkelyft/, bli stark? Kör hårt. Annars känns det fortfarande som en halvdan investering.

limenka
2011-12-24, 23:53
Vill du satsa på styrkelyft/, bli stark? Kör hårt. Annars känns det fortfarande som en halvdan investering.

Varför halsdan? Det är ett par väldigt bra träningsskor oavsett mål.

Crocker
2011-12-24, 23:59
Slöseri med pengar, converse som han har(vad jag vet) funkar ju precis lika bra.. Märkte väl en liten skillnad när jag köpte dojjor.. Ångrar mig direkt att jag la ut 1500 på de. Bra, men inte jättebra.
Men vill ts ha det, så köp det. För det kommer du ändå göra förr eller senare som proxan sa.

limenka
2011-12-25, 00:03
Slöseri med pengar, converse som han har(vad jag vet) funkar ju precis lika bra.. Märkte väl en liten skillnad när jag köpte dojjor.. Ångrar mig direkt att jag la ut 1500 på de. Bra, men inte jättebra.
Men vill ts ha det, så köp det. För det kommer du ändå göra förr eller senare som proxan sa.

Mina Converse gick sönder efter knappt 2 månaders SL-träning. Kostar ändå 700-800 kr. Nuvarande klackskor har klarat väldigt intensiv OL och SL träning betydligt längre.

..det är en investering som räcker länge helt enkelt.

Mjölkprotein
2011-12-25, 00:07
Mina Converse gick sönder efter knappt 2 månaders SL-träning. Kostar ändå 700-800 kr. Nuvarande klackskor har klarat väldigt intensiv OL och SL träning betydligt längre.

Ajdå, du köpte riktiga converse?

Jag köpte mina fejk, på skopunkten, för en hundring.
Dom håller än, köpte dom för mer än ett halvår sedan.

Proxy
2011-12-25, 00:08
Meh, visst är det förbannat tåliga skor, men det är ju värt att notera att du knappast kommer att få en märkbart bättre benutveckling av att du använder OL-pjuck. Böjen går dock troligtvis upp.

limenka
2011-12-25, 00:10
Ajdå, du köpte riktiga converse?

Jag köpte mina fejk, på skopunkten, för en hundring.
Dom håller än, köpte dom för mer än ett halvår sedan.

Ja riktiga, vet inte varför dock :D Mina gick sönder på utsidan så jag kanske hade otur om dina klarat sig så länge? :confused:

Mjölkprotein
2011-12-25, 00:17
Meh, visst är det förbannat tåliga skor, men det är ju värt att notera att du knappast kommer att få en märkbart bättre benutveckling av att du använder OL-pjuck. Böjen går dock troligtvis upp.

Jo du, fast böjen är nog något av det få som jag är nöjd med :hbang:

Ja riktiga, vet inte varför dock :D Mina gick sönder på utsidan så jag kanske hade otur om dina klarat sig så länge? :confused:

Ja, ena skon har gått sönder lite på utsidan nu senaste veckan, men dom är ju typ en storlek för liten (FANNS INGA I STRL 44, fick ta 43.......)
Men det är bara att dra åt ännu hårdare så sitter dom som gjutet!
Lite sönder är dom i sulan också, men dom håller. :D

Fartman
2011-12-25, 00:25
Det låter ju som att du klarar dig rätt bra med dina fejk-converse så jag skulle nog råda dig att spara pengarna och använda till något roligare/vettigare.

mini
2011-12-25, 00:28
Eftersom du inte har problem med böjdjupet skulle jag hellre lägga pengarna på ett busskort så att du kommer iväg till gymmet ofta än ett par skor.

ChuckTesta
2011-12-25, 00:35
Lyftarskor är den bästa investeringen ever, punkt slut.

Sarwien
2011-12-25, 01:15
Eftersom du inte har problem med böjdjupet skulle jag hellre lägga pengarna på ett busskort så att du kommer iväg till gymmet ofta än ett par skor.

lol

Wormzie
2011-12-25, 12:31
Jag tror nog att lyftarskor är en ganska bra investering, finns ju kombivarianter. Dcore släppte ganska nyligen en fräsch sko, funderar själv på att köpa faktiskt.

Har själv dcores variant och den fungerar väldigt bra. Ser väl egentligen inte mycket roligare ut än adidas varianter, men funktionsmässigt så inger den lika bra stabilitet som adidas powerperfect 2 gjorde för mig trots en lite annorlunda uppbyggnad.

kettlebellGuden
2011-12-25, 12:54
Vad är det som är så fantastiskt med ett par skor?

Määng
2011-12-25, 16:37
Nån mer som har testat dcores skor som kan säga om de är bra?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ponitus
2011-12-25, 16:54
Köpte mig själv ett par SMI Comp av den anledningen att jag är/var för ovig för att komma ner i bra djup i böjen.
Skorna löste problemet och allt är underbart nu.
Annars vet jag inte om det är något speciellt med skor egentligen.

Herman H
2011-12-25, 17:16
Jag körde mina första 7-8 år i vanliga Nike inneskor, funkade, var nöjd osv. Skadade mig med halvstelfotled full av järnskrot och sabbad ledbarhet som följd, skaffade lyftarpjuck och kunde böja och marka igen i ganska begränsad utsträckning dock. Bästa investeringen jag gjort på över 15 års träning, har haft samma Adidas i mer än 6 år nu och förutom nya snygga floroserande gröna skosnöre så är dom i stort sett som nya.

Min grabb är 14 och visar ett seriöst intresse i garaget/ gymmet nu så nästa investering är lyftardojjor för honom också. Hans fötter slutade växa för 1 år sen ungefär.