handdator

Visa fullständig version : Förslag på frukost


Wilson
2004-01-09, 17:50
Förslag på god frukost?
Är så trött på flingor, gröt och annan ordinär frukost. Jag får inte ner sånt längre! Det irriterar spy-reflexerna=(

Tack på förhand, ers majestät.

King Grub
2004-01-09, 17:56
Samma sak som du gillar till lunch och middag, kanske?

Spaghetti och köttfärssås, ris och kyckling, pasta och tonfisk, kokt potatis och en köttbit?

"Middagsmat" är inte sämre på morgonen.

Jag åt en rejäl balja spaghetti och köttbullar, ett par skivor grovbröd med messmör och en halvliter O'Boy klockan 04:00 i går morse innan onsdagsbröstpasset. Tryck! :hbang:

Assazel
2004-01-09, 18:42
Originally posted by Wilson
Förslag på god frukost?
Är så trött på flingor, gröt och annan ordinär frukost. Jag får inte ner sånt längre! Det irriterar spy-reflexerna=(

Tack på förhand, ers majestät.

2dl havregryn, 4dl minimjölk, 2 råa ägg och en skopa proteinpulver. MIXA!!! och

:eating:

Wilson
2004-01-09, 18:55
Originally posted by King Grub
Samma sak som du gillar till lunch och middag, kanske?

Spaghetti och köttfärssås, ris och kyckling, pasta och tonfisk, kokt potatis och en köttbit?

"Middagsmat" är inte sämre på morgonen.

Jag åt en rejäl balja spaghetti och köttbullar, ett par skivor grovbröd med messmör och en halvliter O'Boy klockan 04:00 i går morse innan onsdagsbröstpasset. Tryck! :hbang:

:hbang:
men... jag vill gärna ha något frukost-liknade ändå. Bara det inte är vanliga flingor/gröt m.m.

Jag alltså å la mig när du gick upp...he.

Wilson
2004-01-09, 18:56
Originally posted by Assazel


2dl havregryn, 4dl minimjölk, 2 råa ägg och en skopa proteinpulver. MIXA!!! och

:eating:
ICKE!

:)
jag tål inte mjölk så bra...får dessutom acne av det...

kharon
2004-01-09, 19:24
Omelett

Adrian
2004-01-09, 20:05
2-4 skivor mörkt,grovt bröd (tex schulstads, Skovmand) öppna en burk med tonfisk,, släng det på brödet, stryk över med fettfri majo, sedan tar du antingen salt,smörgås, eller cornichon (minigurka) och slänger ett par skivor över det hela. till slut så tar du Ost (jag använder västan 5%) skivar ca 3-6 skivor och så slänger du det över allt, In i micron på ca 2-3 min wipps en under bara frukost, Mjölk passa skit bra till det :)

MVH Adrian

hoppas du fatta nåt av det?

King Grub
2004-01-09, 20:08
Originally posted by Adrian
Mjölk passa skit bra till det :)

MVH Adrian

Tur att Wilson tål mjölk så bra då. ;)

Adrian
2004-01-09, 21:02
opps sorry verkligen ledsen måste ha missat den biten,, har testat den där tofu mjölken,, kommer tyvärr inte ihåg vilket märke, smakar lika gott :thumbup:

MVH Adrian

Wilson
2004-01-09, 23:33
Originally posted by Adrian
2-4 skivor mörkt,grovt bröd (tex schulstads, Skovmand) öppna en burk med tonfisk,, släng det på brödet, stryk över med fettfri majo, sedan tar du antingen salt,smörgås, eller cornichon (minigurka) och slänger ett par skivor över det hela. till slut så tar du Ost (jag använder västan 5%) skivar ca 3-6 skivor och så slänger du det över allt, In i micron på ca 2-3 min wipps en under bara frukost, Mjölk passa skit bra till det :)

MVH Adrian

hoppas du fatta nåt av det?

mm det lät gott:) har faktiskt inte tänkt på att slänga in lite bröd i micron.... man kan ju göra lite toasts:) med grova mackor då såklart... ska ut imorn å inhandla lite goda grejs!
Det mest blir ju godare när det är varmt...

Wilson
2004-01-09, 23:43
Originally posted by Adrian
opps sorry verkligen ledsen måste ha missat den biten,, har testat den där tofu mjölken,, kommer tyvärr inte ihåg vilket märke, smakar lika gott :thumbup:

MVH Adrian

Men tofu-mjölk e väl gansak dyrt?

Adrian
2004-01-10, 00:31
Hmm tyvärr har ingen aning men så dyrt kan det nog inte vara,, men får la kolla upp det imon (efter morgon promenaden ;))

MVH Adrian

abbe
2004-01-10, 16:10
Köp olika frysta bär/frukter eller frys färska själv, tillsätt juice och mixa med en stavmixer i en shaker. Till det kan du äta vad för kött/fisk/fågel du vill. Gott, nyttigt och mättande (tre önskningar i en).

Äter det just nu själv med kall kyckling... som frukost kl16:07. ;)

Kimo
2004-01-10, 16:13
Grovt bröd med makrill i tomatsås + ett par kokta ägg med kaviar och ett stort glas juice och två koppar kaffe är en god frukost utan varken mjölk eller flingor/gröt.

hangatyr
2004-01-10, 16:32
Originally posted by abbe
Köp olika frysta bär/frukter eller frys färska själv, tillsätt juice och mixa med en stavmixer i en shaker. Till det kan du äta vad för kött/fisk/fågel du vill. Gott, nyttigt och mättande (tre önskningar i en).

Äter det just nu själv med kall kyckling... som frukost kl16:07. ;)

äter du frusna bär och kyckling till det? låter inte gott, men funkar det för dig så...

abbe
2004-01-10, 16:42
Jag fyller en shaker till 80% med bär, kör den i micron en minut så det tinar lite, häller i 4dl juice och mixar med stavmixern. Blir en fruktshake som man dricker och för att få i sig protein funkar det mkt bra att äta vad för kött som passar till det. Julskinka, rostbiff, kyckling osv har jag ätit och sen brukar jag fylla på med lite nötter tills jag är helt mätt.

Håller en 3-4 timmar för mig och det passar faktiskt bra med kött. :)

aliquis
2004-01-10, 19:09
Originally posted by Wilson
Men tofu-mjölk e väl gansak dyrt?

Allting är relativt.

Oatlys havremjölk får du troligtvis för runt 11kr eller så, dock bara 0.75l

Tofuline sojamjölk finns både sötad och osötad, runt 11-12kr/liter.

Provamels blåa sojamjölk är lätt godast, men räkna med 16-22kr/l.

Ännu godare skall rismjölk vara, har aldrig smakat själv, men även dessa ligger runt tjugan/liter.

Tyvärr subventioneras ju inte dessa alternativ såsom komjölk gör :/

Finns även mjölk på sesamfrön och dinkel, mandel och andra frön. På stadsträdgården här i örebro såg jag lätt avfettat pulver av valnötter som man kunde blanda i vatten för att få en valnötsmjölk, lär ju tillhöra något utav de nyttigare alternativen.
En billig lösning är ju att mixa sesamfrön tillsammans med en banan/socker och lite vatten, och sedan eventuellt sila bort skalen om man är kräsen. Men jag tror inte det smakar särskilt gott.