handdator

Visa fullständig version : Substitut till hantelrodd som ej belastar armbåge


nickk
2011-12-24, 12:14
Halloj KZ,

Har börjat få rejäla känningar i höger armbåge på senaste tiden. Jag har spårat det till att det troligtvis beror på en hantelroddövning jag kör i mitt ryggpass.

Övningen är alltså denna:
http://www.******.se/bilder/dumbbell_rows_bottom.jpg

När jag kör hantel i vänster hand, så får jag en belastning på leden i armbågen i höger arm. Detta började jag känna av när jag börjat köra på 45kg+.

Frågan till er nu är om ni är medvetna om någon övning som är ett rent substitut till ovan övning som jag skulle kunna köra istället ett tag, till dess att jag blivit återställd i armbågen?

Det ska alltså attackera samma område av ryggen, så lutningen bör ju vara densamma.


Någon mer än mig som haft liknande problem av just hantelrodd?


Tack på förhand!

Masterpan
2011-12-24, 12:18
Cablerodd borde vara mycket skonsammare för armbågen samtidigt som den träffar i princip samma ställen

Sheogorath
2011-12-24, 12:21
Svårt att säga om det kommer gå bra i andra övningar. Pröva dig fram med enarms maskin-rodd, enarms kabelrodd. I värsta fall får du skita i armbågsböjning i rodd-drag ett tag och köra pullover-varianter. Samma rörelse i axeln men utan armbågsböjning. Du vill ha belastningen sent i rörelsebanan för att få mycket rygg och mindre bröst och triceps, så ganska rakt stående med kabel från trissor i axelhöjd kan funka bra.

Three pigs
2011-12-24, 12:31
Kan känna samma sak om jag kört tungt och intensivt ett tag. Mitt tips är linnement, smörj på innan passen (typ linnex, som är ett stift) och efteråt. Försök att vila lite mer och inte köra så tungt och en bit ifrån fail några veckor så bör det bli bättre.
Du kan ju givetvis utesluta dom övningar som gör ont, men du kan ju annars köra lättare som sagt, och värm upp rejält.

Mitosis
2011-12-24, 12:35
Borde man inte kunna sätta en sådan här:
http://gymleco.se/Produkter/Produktbilder/427_thumb.png

...på överarmen och sedan ro? Kanske blir väldigt konstigt?

Three pigs
2011-12-24, 12:36
Rekommenderar vanlig enhandshandtag eller v-tag.

z_bumbi
2011-12-24, 12:43
Experimentera så att du får mindre belastning på stödjearmen, kör du t ex på bänk så kör stående istället och tvärt om.

nickk
2011-12-24, 21:34
Tackar för tipsen! Det är en hel del olika tips. Linement ska jag defintivt prova, och möjligen försöka värma lite mer... Det är något jag är dålig på generellt sett, och jag har märkt nu senaste 2-3 månaderna då jag ökat en del i vikter att det börjar kännas mer slitet i kroppen generellt. Underarmar och handleder värker, och armbågen nu senast. Känns som att det alltid är något nytt så fort man har bra pump!

Tror ni att det räcker med ormsalva? Jag har både tigerbalsam och ormsalva hemma, så det skulle jag kunna testa imorgon redan då det är dags för nästa pass.

regus
2011-12-24, 22:17
Du kan annars ta sådana:
http://www.buildingbodymuscles.com/images/products/Heavy-Duty-Performance-Series-Ab-Straps-from-Perfect.jpg
Sätt fast dem i en latsdragsmaskin, placera långt upp på triceps. Har inte testat själv men sett på youtube-etc..

nickk
2011-12-24, 22:20
Du kan annars ta sådana:
http://www.buildingbodymuscles.com/images/products/Heavy-Duty-Performance-Series-Ab-Straps-from-Perfect.jpg
Sätt fast dem i en latsdragsmaskin, placera långt upp på triceps. Har inte testat själv men sett på youtube-etc..

Hmm är nog inte riktigt med där. De brukar jag använda när jag kör mage. Hur ska detta hjälpa mig träna rygg? Kan du försöka utveckla lite tack? :)

regus
2011-12-24, 22:34
As such.

Det röda ska föreställa en latsdragsmaskin.
Det blåa är banden/ab-straps
Det svarta är du

Rexan
2011-12-24, 23:20
När det gäller övningar börjar jag känna brist på dem, eller övningar man kan göra som inte riskerar skador. Damn.

Fartman
2011-12-24, 23:57
När jag kör hantel i vänster hand, så får jag en belastning på leden i armbågen i höger arm. Detta började jag känna av när jag börjat köra på 45kg+.

Du får alltså ont i den armbågen du stödjer dig på bänken med? Inte den du ror med? Isf borde det fungera med de flesta andra övningar där du inte stödjer dig på den icke-roende armen. Tex skivstångsrodd eller kabelrodd.

jag har märkt nu senaste 2-3 månaderna då jag ökat en del i vikter att det börjar kännas mer slitet i kroppen generellt. Underarmar och handleder värker, och armbågen nu senast. Känns som att det alltid är något nytt så fort man har bra pump!


Annars misstänker jag rätt hårt att dina problem skulle kunna avhjälpas om du backade lite i vikterna, såg över tekniken lite (måååånga som kör för tungt i hantelrodd) kör lite lättare, striktare, kanske högre reps och ge lederna chansen att komma ikapp musklerna.
Det här säger jag inte för att vara dryg utan för att jag känner igen det här från mig själv att man lätt vill lasta riktigt mycket i hantelrodden men att det också lätt kan leda till att man får ont någonstans.

krubkungen
2011-12-25, 00:50
Denna är bra: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSFCToVbd9HDoyxbEODNJFlcyunTOmXL i3vvzYojiiYL8tiXJZuMA

Ifall gymmet har så att säga ;)

z_bumbi
2011-12-25, 10:38
Liniment gör bara att du inte känner smärtan lika mycket dvs det är tvärtemot vad du vill få för effekt. När du tränat längre och kanske dragit på dig skador som du inte kan undvika eller som man i alla fall får räkna med så kan det vara mer motiverat men innan dess så är det mycket, mycket smartare att åtgärda problemet. Om inte annat bara för att det kommer att begränsa träningen längre fram.

nickk
2011-12-25, 14:39
Tackar för alla svar! Jag körde idag med en linda hårt åtdragen runt armbågen. Under passet gick det bra att köra, idag var det biceps och triceps. Kletade även in armbågsleden med linement.

Fick även höra från en på gymmet att han trodde att det kanske var tennisarmbåge, vilket man kan få när man kört övningar som tar mycket på underarmar. Mina underarmar har vuxit ganska rejält sista 3 månaderna så det kan ju vara så enkelt?