handdator

Visa fullständig version : Egen gainer


Wiiking
2004-01-09, 17:12
Jag funderar lite på att köpa vassle direkt från mejeriet eftersom det är så pass billigt. Om jag nu vill blanda "gainer" av detta, bör jag använda maltodextrin eller dextropur?

Hörde av en kompis att det kunde vara bättre med maltodextrin men jag minns inte riktigt varför....

Min andra fråga i samma ämne är hur bra det kan tänkas vara det vassle man köper från ovan nämnda ställe?

King Grub
2004-01-09, 17:19
Råvassle? Det innehåller både fett, kolhydrater och kasein, och smakar dessutom ren skit. Det kan väl inte räknas som ett fullgott alternativ till renat vassle i en gainer?

Druvsocker smakar riktigt sött och kan ge magbesvär i för stora doser, vilket inte maltodextrin gör.

z_bumbi
2004-01-09, 17:19
Du får väl skaffa en innehållsdeklaration på vasslen och jämför det med andra vasslen.

aliquis
2004-01-09, 17:20
ungefär samma gi, men inte lika söt smak av maltodextrin.

Wiiking
2004-01-09, 17:29
Grub:

Hmm, vet inte riktigt vad för vassle det kan vara. Antar att det är råvassle. Lät inget vidare om det innehåller en massa fett och skräp. Däremot gör nog smaken inte så mycket. Ska man bli fin får man lida pin:cool: Smakar säkert som rena drömmen jämfört med mina middagar i vilket fall...

z-bumbi:

Ja, varför tänkte jag inte på det själv. Ska göra det.

aliquis:

Ok, jag hade fått för mig att dextropuret hade mycket högre.

aliquis
2004-01-09, 19:07
jag kanske har fel, hade bara uppfattat det som att maltodextrin gick lika bra som druvsocker då även det var snabba kolhydrater men att det inte var lika sött.. http://www.dansukker.com/omsocker/sotningslexikon/skrivut.asp?id=627

"Maltodextrin är en sammanfattande benämning på oligo- och polysackarider av glukos, bildade vid partiell nedbrytning av stärkelse. Dextriner eller maltodextriner framställs genom upphettning av stärkelse (gelatinisering) följt av enzymatisk hydrolys. Nedbrytningsgraden ligger mellan stärkelse och stärkelsesirap med ett DE-tal mellan 2 och 20. Maltodextrin är lättlösligt och smakar inte sött. Det används som stabiliseringsmedel och bulkmedel i många livsmedel, i bl.a. florsocker och vaniljsocker. Maltodextrin är inte helt lösligt i alkohol, vilket medför att vanligt strösocker eller sirap är lämpligare att använda vid likörtillverkning än florsocker om det innehåller maltodextrin."

potte
2004-01-09, 20:40
druvsocker: 138
maltodextrin: 137

enligt min GI-tabell iaf:)

Spectral
2004-01-10, 10:31
Glukos, druvsocker 141

Maltodextrin (glykospolymerer) 137
enligt pauluns GI tabell

inte så stor skillnad...