handdator

Visa fullständig version : Ont i vänster skulderblad (KNÄBÖJ)


Mjölkprotein
2011-12-23, 21:00
Hejsan!

Har nyligen bytt från hög position på stången till låg.
Kan hantera betydligt mer vikt, korsryggen mår mycket bättre... Men...

Idag så kände jag att det gjorde riktigt ont när jag körde LÄTT (var väldigt trött idag..) ca 60kg.

I vänster skulderblad. Alltså precis där stången ligger.

Det gjorde mest ont i bottenläget, och när jag skulle kliva bort från stången (när jag var klar och lagt stången i "racket") annars kändes det ej.

Det är ingen sittande smärta, så jag har inte den minsta ont nu eller emellan seten.

Jag kände ingen sådan smärta förra gången, och då slog jag PB på 100kg 3x5.

Vad kan det tänkas vara, och vad kan jag göra åt det?

Mjölkprotein
2011-12-23, 23:49
Bumpeli Bump Bump.

Mjölkprotein
2011-12-25, 19:26
Åter igen, bump.
Kanske går över dock, om det bara blivit lite ömt av vikten alltså...
Men jag skulle gärna vilja ha lite vettiga svar.

mn8eii
2011-12-25, 21:23
Prova benpress... Eller var det hackliftböj?

killenigrillen
2011-12-26, 10:30
Hejsan!

Har nyligen bytt från hög position på stången till låg.
Ledtråd 1

I vänster skulderblad. Alltså precis där stången ligger.
Ledtråd 2

Det gjorde mest ont i bottenläget, och när jag skulle kliva bort från stången (när jag var klar och lagt stången i "racket") annars kändes det ej.
Ledtråd 3

Det är ingen sittande smärta, så jag har inte den minsta ont nu eller emellan seten.
Ledtråd 4

Jag kände ingen sådan smärta förra gången, och då slog jag PB på 100kg 3x5.
Hade du samma stångposition då? Om inte så är det ledtråd 5

Vad kan det tänkas vara, och vad kan jag göra åt det?
Jag tror att du själv har svar på detta

Ny stångposition = du har fått ont.

Proxy
2011-12-26, 15:07
Kommer troligtvis av att infraspinatusen blir överansträngd eller klämd eller något, jag har också haft det.

Hur pekar dina armbågar när du böjer, och hur smalt håller du? Gissar på att du håller ganska smalt.

Några problem i pressövningar?

Mjölkprotein
2011-12-26, 21:53
Ny stångposition = du har fått ont.

Du menar alltså att det är en "vanesak" och att kroppen kommer vänja sig?
Eller är det någonting som bör åtgärdas?

Kommer troligtvis av att infraspinatusen blir överansträngd eller klämd eller något, jag har också haft det.

Hur pekar dina armbågar när du böjer, och hur smalt håller du? Gissar på att du håller ganska smalt.

Några problem i pressövningar?


Jag håller väl "ganska smalt", ungefär lillfingret vid dom där ringarna på stången.

Har inga som helst problem i olika pressar.

Idag när jag tränade, körde på 100 3x5, så kändes det inte alls när jag böjde - men när jag la tillbaka stången i "racket" så kände jag en elak smärta i samma ställe. Är väl inte så att jag lider, men det känns ju inte bra...

Proxy
2011-12-27, 00:16
Hmm, kommer ändå inte fram till att det kan vara något annat än infraspinatus som klämmer. *jorgen*

killenigrillen
2011-12-27, 00:31
Hmm, kommer ändå inte fram till att det kan vara något annat än infraspinatus som klämmer. *jorgen*

Kan du förklara mer utförligt hur du kommit fram till detta tack.

M Infraspinatus har alltså ursprung från fossa infraspinata på scapula och fäster på tuberculum majus på humerus.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Gray412.png

Menar du att stången ligger och trycker på nån del av infraspinatus eller mernar du att infraspinatus blir överansträngd på nåt sätt?

Jag är inte 100% bevandrad i alla stångpositioner vid knäböj men det känns som att stången ska väldigt långt ner för att ligga mot själva muskelbuken? Eller menar du att den kläms vid fästet?

Om den skulle vara överansträngd, hur?

Proxy
2011-12-27, 00:41
Går allt bra att klämma om man kör low bar. Om smärtan kommer från skulderbladet så ser jag inte vad du skulle klämma förutom infran eller ev. supran.

Möjligt att infran kan bli överansträngd eller liknande, av att man försöker tvinga in armbågarna om man har lite "elbow flare."

Mjölkprotein
2011-12-28, 17:51
Går allt bra att klämma om man kör low bar. Om smärtan kommer från skulderbladet så ser jag inte vad du skulle klämma förutom infran eller ev. supran.

Möjligt att infran kan bli överansträngd eller liknande, av att man försöker tvinga in armbågarna om man har lite "elbow flare."

Alltså, är det här ett "problem" så jag borde ta en paus från böjandet eller liknande för att åtgärda det, eller ska jag bara bita ihop och böja utav helvete?

killenigrillen
2011-12-28, 19:09
Alltså, är det här ett "problem" så jag borde ta en paus från böjandet eller liknande för att åtgärda det, eller ska jag bara bita ihop och böja utav helvete?

För att kunna säga nåt mer specifikt måste du beskriva mer i detalj vart du får ont. Ta en bild på dig själv eller nåt och rita i paint.
Det är däremot enkelt att anta att det är just den nya stångpositionen som GER dig ont.

Har du stången tillräckligt lågt kan det såklart vara som proxy har skrivit men det är nu bara rena gissningar.

Pzorz
2011-12-29, 20:27
Skulle tro att jag och TS har samma problem. Smärtan uppkommer när jag, med 90 graders vinkel mellan arm & underarm, försöker få underarmen i linje med axeln (spelar ingen roll om underarmen pekar från kroppen eller uppåt. Visar med bild var jag tror att det gör ont. (Jäkligt svårt att placera smärtan)

Ni kan se märkena efter var jag lägger stången vid böj. dvs högt upp.
http://img201.imageshack.us/img201/5210/bildp.jpg

Mjölkprotein
2011-12-30, 17:07
Skulle tro att jag och TS har samma problem. Smärtan uppkommer när jag, med 90 graders vinkel mellan arm & underarm, försöker få underarmen i linje med axeln (spelar ingen roll om underarmen pekar från kroppen eller uppåt. Visar med bild var jag tror att det gör ont. (Jäkligt svårt att placera smärtan)

Ni kan se märkena efter var jag lägger stången vid böj. dvs högt upp.
http://img201.imageshack.us/img201/5210/bildp.jpg

Jag tror inte vi har samma problem, jag hade ju stången lågt, och fick ont precis där stången hade legat.


Jag har dock valt att höja upp stången igen, och köra på hög stångplacering.
Jag orkar fan inte med att krångla såhär bara för att låg stångplacering ska funka, det är inte värt det. Verkar ju inte heller finnas något bra sätt att lösa det här heller på.