handdator

Visa fullständig version : Här är sättet som ALLA riktiga byggare tränar på. Vad sägs?


Barbastark
2011-12-23, 13:07
Fick tipps från en känd byggare om sätt att träna på. Sade att man förutom att lyfta själva vikten så ska man också spänna musklerna allt man kan "utöver" det som naturligt sker när man lyfter vikten.

Sade på ett ungefär att ALLA riktiga byggare tränar så.

Vad säger ni? Har ni hört talas om denna metod. Bra, dåligt?

Control_61
2011-12-23, 13:10
Jag tycker det låter *slap*. Men å andra sidan är jag ingen riktig byggare heller.

Ärligt, lyft lite vikter, tänk inte så mycket.
Prova nästa pass om du själv tycker det låter sunt. Försök känna om du märker någon skillnad.

Nicklas enlund
2011-12-23, 13:18
hahaha. tror de är nästan o möjligt att spänna txp biceps när du kör biceps isf om du lyckas har du för lite vikt för musklens spänns hela tiden när du lyfter ngt

Morty
2011-12-23, 13:21
Muskeln ska ju överbelastas av träningen. Det är hela grejen med att träna för tillväxt. Hur ska man kunna spänna muskeln mer på något sätt när man lyftar?

mattilainen
2011-12-23, 13:22
jag skulle nog intenkunnat spänna musklerna mer när jag kör. kan man det kör man nog för lätt?

astrodog
2011-12-23, 13:22
Fick tipps från en känd byggare om sätt att träna på. Sade att man förutom att lyfta själva vikten så ska man också spänna musklerna allt man kan "utöver" det som naturligt sker när man lyfter vikten.

Sade på ett ungefär att ALLA riktiga byggare tränar så.

Vad säger ni? Har ni hört talas om denna metod. Bra, dåligt?

Japp det är så de gör!

Fartman
2011-12-23, 13:23
Det låter väl inte så långt i från vad tex Robban förespråkar, kan ligga någonting i det.

Rikard Jansson
2011-12-23, 13:26
till 100% vad jag tror är riktigt, fast jag är inte ju ingen byggare. handlar om att t.ex. i toppen av en lårspark eller vadfan det heter, klämma till extra som satan etc

rooz
2011-12-23, 13:29
g1l0LU7p99c

Eller?

Clabben
2011-12-23, 13:29
Lät ungefär lika logiskt som att det är bra träning att försöka sträcka ut armen samtidigt som du försöker böja den.

Barbastark
2011-12-23, 13:30
till 100% vad jag tror är riktigt, fast jag är inte ju ingen byggare. handlar om att t.ex. i toppen av en lårspark eller vadfan det heter, klämma till extra som satan etc

Tycker dock att metoden låter ologisk. Muskeln blir ju starkare av att man försöker få den att jobba med/lyfta tyngre och tyngre belastning. Att spänna muskeln är är väll ingen belastning för muskeln "in that sense"? Skulle det vara det skulle man ju bara kunna stå hemma och spänna sig för att öka massa, och aldrig behöva gå till ett gym.

Paperbasket
2011-12-23, 13:31
Lät ungefär lika logiskt som att det är bra träning att försöka sträcka ut armen samtidigt som du försöker böja den.

Ahaha =)

astrodog
2011-12-23, 13:36
Muskeln blir ju starkare av att man försöker få den att jobba med/lyfta tyngre och tyngre belastning.

Sen när handlar byggning om att bli starkare? :smash:

Clabben
2011-12-23, 13:39
Sen när handlar byggning om att bli starkare? :smash:

men din tomte, en muskel blir inte större för att man står i spegeln och spänner den. Självklart måste muskeln utsättas för tyngre belastning för att växa. Inte direkt så att du får en gigantisk bröstkorg för att du ligger och duttar med 20kg i bänkpressen men "känner att bröstet jobbar"

Vad äre med vissa av er forumtomtar egentligen. Tänk mindre, träna mer.

Barbastark
2011-12-23, 13:40
Sen när handlar byggning om att bli starkare? :smash:

Trodde samma sak krävdes för att öka i volym, dvs att faktiskt belasta muskeln med ett yttre motstånd. Men upplys mig gärna.

Spartansk
2011-12-23, 13:40
Jag tycker mest det låter jävligt svårt. Försök t ex att spänna baksida axel hårt som fan. Eller musklerna i ländryggen.

Men jag är inte heller en riktig byggare. Jag ser ungefär ut som Brad Pitt i Fight Club, efter att han har fått stryk.

MrTe
2011-12-23, 13:40
Jag tror detta är en del av sanning, och det är väl ungefär denna filosofi som Robban samt Proxy här på kolozzeum kör efter. Proxy tog upp dessa punkter angående att träna som en bodybuilder.

*Träna med reps, inte med vikt
*Avsedd muskel ska aldrig vila mitt i setet
*Alltid så bra kontakt och träff som möjligt
*Tumma inte på explosivitet och form för att kunna höja vikten
*Hög volym, men var varsam
*Jobba muskler, flytta inte vikter
*Vila tillträckligt mycket, men inte onödigt mycket
*Ett pass med dåligt tryck är ett dåligt pass


Ric Drasin pratar lite om det i detta klippet att vikten inte spelar så stor roll, utan snarare hur mycket man låter muskeln jobba. Snubben har tränat en evighet nu och bör ha lite att säga om saken.

http://www.youtube.com/watch?v=AGMGqzTjLgA&feature=g-crec&context=G2ab9071RCGXQYbcTJ33bJOLjO9pQAmdG555Po3wnV eK5yvsS4_Ik

Spartansk
2011-12-23, 13:45
*Avsedd muskel ska aldrig vila en sekund mitt i setet.

En sekund är lång tid i sammanhanget. Du menar egentligen att muskeln inte får vila överhuvudtaget mitt i setet, va (så det inte blir något missförstånd)?

astrodog
2011-12-23, 13:46
Det här visste man redan på 40-talet, men kul att vissa inte kommit längre än så i kunskapen :D

http://www.trulyhuge.com/news/muscle-spinning-bodybuilding-workout-routine.html

MrTe
2011-12-23, 13:49
En sekund är lång tid i sammanhanget. Du menar egentligen att muskeln inte får vila överhuvudtaget mitt i setet, va (så det inte blir något missförstånd)?

Jo jag antar att det är de Proxy menar.

Någon av de riktiga byggarna får jag komma in och förklara mer utförligt hur man ska göra, då jag fortfarande är en nybörjare.

Kim1003
2011-12-23, 14:36
Robban och Proxy har ju tagit upp detta flera gånger.

Barbastark
2011-12-23, 14:38
Robban och Proxy har ju tagit upp detta flera gånger.

Asså?

Har du koll på vilka trådar?

Spartansk
2011-12-23, 14:44
Asså?

Har du koll på vilka trådar?

Gå in på Robbans profil och sök efter hans nyaste inlägg, så lär du inte ha problem att hitta dem. ;)

Victuhh
2011-12-23, 14:49
När jag kör bröst spänner jag, känns grymt att köra flies då + att jag inbillar mig mer kontakt i pressar.

Azt3k3n
2011-12-23, 14:54
Fick tipps från en känd byggare om sätt att träna på. Sade att man förutom att lyfta själva vikten så ska man också spänna musklerna allt man kan "utöver" det som naturligt sker när man lyfter vikten.

Sade på ett ungefär att ALLA riktiga byggare tränar så.

Vad säger ni? Har ni hört talas om denna metod. Bra, dåligt?

Detta träningsätt rekommenderar även Arnold i sin bok "New encyclopedia of modern bodybuilding" och jag har även sett nåt klipp när Kai Green säger att det är så han kör.:thumbup:

Spartansk
2011-12-23, 14:56
Detta träningsätt rekommenderar även Arnold i sin bok "New encyclopedia of modern bodybuilding" och jag har även sett nåt klipp när Kai Green säger att det är så han kör.:thumbup:

Dock rekommenderar han att man varvar med styrkelyftsträning ibland. ;)

Azt3k3n
2011-12-23, 15:13
Dock rekommenderar han att man varvar med styrkelyftsträning ibland. ;)

Jag menade ju dock inte att dom alltid kör så här :em:

Grotesk
2011-12-23, 15:22
Sedan jag började spänna muskeln som jobbar så har jag växt 15.146%.

It's the way to go.

prOtotype
2011-12-23, 15:30
Sen lär det skilja väldigt mycket vad olika personer behöver. Jag tror inte att en väldigt tunn nybörjare tjänar på att börja med såna här saker, utan att det är något som kan passa i träningskarriären när man byggt upp en viss grund. Robban och proxy har väl båda tränat för styrka innan dom började sikta på att bygga istället?

rooz
2011-12-23, 15:49
proxy har ju ändå böjt 260...

astrodog
2011-12-23, 16:26
Klart man ska spänna muskeln men också allt runt om, greppet osv. Funkar bäst vid hyfsat höga vikter och slöare reps!

prOtotype
2011-12-23, 16:29
Klart man ska spänna muskeln men också allt runt om, greppet osv. Funkar bäst vid hyfsat höga vikter och slöare reps!

Allt runt är lite för grovt generaliserat. Du tjänar ju tex inte på att spänna biceps allt vad du kan i bänkpress.

astrodog
2011-12-23, 16:39
Allt runt är lite för grovt generaliserat. Du tjänar ju tex inte på att spänna biceps allt vad du kan i bänkpress.

Orkar inte ta det övning för övning, men i bänk så spänn greppet runt stången, lite kring axlar, bröst osv. Det som känns naturligt... ungefär som om du skulle krama sönder allt!

krubkungen
2011-12-23, 17:25
proxy har ju ändå böjt 260...

Holy moses!!

apfel
2011-12-23, 17:40
Proxy och Robban förespråkar en högre TuT - vetenskapligt underbyggt är det också men det Kai Greene snackar om "mind-muscle connection" tror jag är en hel hög med koskit :)

frogmachine
2011-12-23, 17:52
Proxy och Robban förespråkar en högre TuT - vetenskapligt underbyggt är det också men det Kai Greene snackar om "mind-muscle connection" tror jag är en hel hög med koskit :)

hur kan det vara koskit? att träna rätt muskler med rätt övningar?

krubkungen
2011-12-23, 18:03
Proxy och Robban förespråkar en högre TuT - vetenskapligt underbyggt är det också men det Kai Greene snackar om "mind-muscle connection" tror jag är en hel hög med koskit :)

Kai greene är ju kungen av kungarna när det kommer till att mind-fucka musklerna till att växa.

herzie
2011-12-23, 18:06
Prova att maxa i marklyft och fundera sedan på vilka muskler du INTE använde. Hittar du några så tog du i för lite. Funkar med knäböj också. Vad jag vet har ingen blivit riktigt stor utan att bli riktigt stark också.
Vad jag menar är att det troligen inte hjälper att spänna benen när man kör cablecurls.

Clabben
2011-12-23, 18:08
prova att maxa i marklyft och fundera sedan på vilka muskler du inte använde. Hittar du några så tog du i för lite. Funkar med knäböj också. Vad jag vet har ingen blivit riktigt stor utan att bli riktigt stark också.

+1

Barbastark
2011-12-23, 18:09
men det Kai Greene snackar om "mind-muscle connection" tror jag är en hel hög med koskit :)

Menar han inte (och säkert många andra) med mind-muscle connection det att ha medveten kontakt med muskeln hela tiden och inte bara "släppa" vikten och anspänningen på tillbakavägen samt att förhindra att man tar i med "fel" muskler, tex massa biceps, dåligt med lats i sittande rodd. Dvs TuT + "kontakt" inbakat i ett begrepp.

Rikard Jansson
2011-12-23, 18:15
undrar när sl-konspirationen ska fatta :) finns en anledning till att ed coan etc inte ställer upp i mr olympia

Proxy
2011-12-23, 18:31
Jag tror att OP antingen missförstod lite, eller fick det förklarat lite luddigt.

Det jag tror menades var helt enkelt att du i t.ex. en bänkpress inte bara ska flytta vikten från punkt A till B, utan helt enkelt skjuta ifrån så gott du kan med bröstet. Vikten kommer då alltså agera som ett motstånd för att muskeln ska kunna spänna sig, snarare än någonting som man bara förflyttar från punkt A till B. Detta är den grundläggande skillnaden mellan att flytta vikter och att träna som en byggare.

Sen kan han också ha syftat på att man varje repetition ska flexa muskeln i slutet på varje koncentrisk fas, vilket jag inte helt håller med om. Tycker absolut att man bör ha med i sin träning, men inte i alla övningar.

Ta ett bröstpass som exempel. Där är bänk eller plan hantelpress den övningen där du kommer att ha moderat stretch och accelera upp stången med bröstet explosivt, för att sedan komma ner och göra det igen. Stången rör sig i vad Robban och jag kallar för "arbetsrom". Det är ju inte så mycket belastning som ligger på bröstmusklerna när man är i toppläget, eller hur? Då tycker jag personligen inte att man bör gå dit, och än mindre flexa muskeln i det läget. Samma som toppen i en knäböj eller benpress, det är ingen direkt kraft på låren när man står upp, vikten är axialt laddad genom benen.

Om man däremot tar en övning som cableflyes, bencurl, eller bicepscurl, där man ständigt har en belastning som försöker dra tillbaka muskeln, då tycker jag att det är mycket mer relevant att ha med ett "squeeze-moment".
I cableflyes så brukar jag t.ex. alltid ha med en riktigt bra stretch, och bra squeeze. Om man håller kvar i slutet på en cablefly, då är det ju bröstet som måste jobba stenhårt för att hålla kvar, eller hur?

Sen visst, man kan squueza i toppen i t.ex. hantelpress eller knäböj, och det är många som gör det. Jay Cutler gör det t.ex. i vissa repetitioner, dock inte varje.

Det är iaf min syn på saken, hoppas att det kan vara lite till hjälp.

undrar när sl-konspirationen ska fatta :) finns en anledning till att ed coan etc inte ställer upp i mr olympia

+1

Matsa
2011-12-23, 18:41
Beroende på hur man tolkar så håller jag med till viss del (fy fan vilket diplomatiskt svar). Att koncentrera sig på att spänna rätt muskel tror jag är bra, särskillt i vissa övningar. Samtidigt tycker jag att det finns övningar där det är svårare att applicera och där det passar bättre att fokusera på rätt rörelsebana i stället. Om jag t.ex tränar flyes så försöker jag trycka till och spänna mina bröstmuskler extra i toppen och det är väl ungefär vad OP pratade om.

astrodog
2011-12-23, 19:38
Om jag t.ex tränar flyes så försöker jag trycka till och spänna mina bröstmuskler extra i toppen och det är väl ungefär vad OP pratade om.

Hoppas inte du menar flyes med hantlar? Samtidigt har jag svårt att tänka mig en liggandes flyes maskin, då du säger toppen :/ kanske nåt med kablar?

Sen kan han också ha syftat på att man varje repetition ska flexa muskeln i slutet på varje koncentrisk fas, vilket jag inte helt håller med om. Tycker absolut att man bör ha med i sin träning, men inte i alla övningar.

Ta ett bröstpass som exempel... Det är ju inte så mycket belastning som ligger på bröstmusklerna när man är i toppläget, eller hur? Då tycker jag personligen inte att man bör gå dit, och än mindre flexa muskeln i det läget.

Ja precis såhär, fast om man siktar mer på styrka (som jag) så kommer man spänna inte bara bröstet medvetet utan även greppet och allt annat lämpligt. Det hjälper till att spänna bröstet än mer också, så kan ju vara vettigt för byggare.

Att där inte finns motstånd i toppläget kan man ju lösa genom att träna toppläget med högre vikter, t.ex. för serr.ant i bänk.

Tiro
2011-12-23, 20:17
Jag brukar fokusera på muskeln jag ska träna, tänka på att det är den jag ska använda mest. Funkar bra för mig, tycker att det ger mer.
Och varje rep så tar man i som fan med just den muskeln, det går ju ut på att man ska bli helt slut så då kan man lika gärna ta i från början!

henrikl
2011-12-23, 21:06
Hoppas inte du menar flyes med hantlar? Samtidigt har jag svårt att tänka mig en liggandes flyes maskin, då du säger toppen :/ kanske nåt med kablar?


Varför skulle han inte kunna spänna bröstmusklerna högst upp i övningens arbetsrom om han kör flyes med hantlar?

julmjölk
2011-12-23, 21:25
men din tomte, en muskel blir inte större för att man står i spegeln och spänner den. Självklart måste muskeln utsättas för tyngre belastning för att växa. Inte direkt så att du får en gigantisk bröstkorg för att du ligger och duttar med 20kg i bänkpressen men "känner att bröstet jobbar"

Vad äre med vissa av er forumtomtar egentligen. Tänk mindre, träna mer.

Hahaha, forumtomte borde bli årets ord. Ditt inlägg fick mig att skratta högt så här dagen före dopparn. Håller med!

Proxy
2011-12-23, 21:42
Varför skulle han inte kunna spänna bröstmusklerna högst upp i övningens arbetsrom om han kör flyes med hantlar?

Visst kan man, men det finns ingen kraft som verkar mot bröstmusklerna, dvs drar isär dina armar. Kraften verkar mot jordens gravitation, vilket gör att kraften går axialt genom armen.

Matsa menade troligtvis en cablefly, där man undviker att hävarmen blir noll, utan ständigt har belastning mot bröstmuskeln. Fast det är naturligtvis relevant att klämma till tuttarna i toppen på en hantelfly också, men man kan inte squeeza på samma sätt.

henrikl
2011-12-23, 22:05
Visst kan man, men det finns ingen kraft som verkar mot bröstmusklerna, dvs drar isär dina armar. Kraften verkar mot jordens gravitation, vilket gör att kraften går axialt genom armen.

Matsa menade troligtvis en cablefly, där man undviker att hävarmen blir noll, utan ständigt har belastning mot bröstmuskeln. Fast det är naturligtvis relevant att klämma till tuttarna i toppen på en hantelfly också, men man kan inte squeeza på samma sätt.

Fast om han bara utför övningen i bröstets arbetsrom (dvs inte ända högst upp) så kan han ju spänna bröstet och ändå ha belastning.

TREX
2011-12-23, 22:31
Oldschool byggare kanske ja, bland dagens byggare? Förmodligen väldigt få.

The black prince tränade väl så genom hela sin karriär?

Anders The Peak
2011-12-23, 22:32
Med en sådan här får du ut maximalt av bröstträningen.
http://www.gymleco.se/Produkter/Produktbilder/21_middle.png

RKRKRK
2011-12-23, 22:45
Har även läst det på flashback av robbancoleman

Proxy
2011-12-23, 22:58
Fast om han bara utför övningen i bröstets arbetsrom (dvs inte ända högst upp) så kan han ju spänna bröstet och ändå ha belastning.

Grejen är att hantelflyes har ett konstigt och lite halvtaskigt arbetsrom. Hävarmen är jättelång i bottenläget, och går mot noll då armarna är raka. Går givetvis att ändra lite på med böjning av armbågarna, men man tappar ändå belastning i toppen.

Matsa
2011-12-24, 00:12
Visst kan man, men det finns ingen kraft som verkar mot bröstmusklerna, dvs drar isär dina armar. Kraften verkar mot jordens gravitation, vilket gör att kraften går axialt genom armen.

Matsa menade troligtvis en cablefly, där man undviker att hävarmen blir noll, utan ständigt har belastning mot bröstmuskeln. Fast det är naturligtvis relevant att klämma till tuttarna i toppen på en hantelfly också, men man kan inte squeeza på samma sätt.

Jag menade alla sorters flyes, både i maskin och med hantlar. När jag kör hantelflyes kontraherar jag ofta pecsen ett ögonblick i toppläget. Jag går inte hela vägen till lodräta armar i hantelflyes utan jag vänder när det fortfarande finns en belastning på bröstmusklerna, detta blir då alltså mitt toppläge och jag ser inga konstigheter med att flexa lite där. Det funkar dock ännu bättre i en maskin (men å andra sidan förlorar man vissa andra fördelar gentemot hantelflyes).

Proxy
2011-12-24, 00:14
Jag menade alla sorters flyes, både i maskin och med hantlar. När jag kör hantelflyes kontraherar jag ofta pecsen ett ögonblick i toppläget. Jag går inte hela vägen till lodräta armar i hantelflyes utan jag vänder när det fortfarande finns en belastning på bröstmusklerna, detta blir då alltså mitt toppläge och jag ser inga konstigheter med att flexa lite där. Det funkar dock ännu bättre i en maskin (men å andra sidan förlorar man vissa andra fördelar gentemot hantelflyes).

Yepp, det jag tänkte. Helt korrekt utfört. :) Jag föredrar dock själv cableflyes alla dagar i veckan, och sittande/liggande så kan man få samma botten som i en hantelfly ungefär.

Metral
2011-12-24, 01:05
Vad jag vet har ingen blivit riktigt stor utan att bli riktigt stark också.

Stämmer säkert, men stämmer det omvända? Jag skulle nog säga nej, det finns folk som blivit starka utan att bli speciellt stora. Så om målet är att bli stor så borde man väl träna för att bli stor, och sen se den styrka som kommer med storleken som en bonus istället för att träna för att bli stark och sen hoppas att man som en bonus ska bli stor. Man kommer ju säkerligen bli större, men frågan är om man inte hade blivit större på byggarträning då?
Bara en tanke.

Matsa
2011-12-24, 01:18
Grejen är att hantelflyes har ett konstigt och lite halvtaskigt arbetsrom. Hävarmen är jättelång i bottenläget, och går mot noll då armarna är raka. Går givetvis att ändra lite på med böjning av armbågarna, men man tappar ändå belastning i toppen.

Absolut. Om man gör något mellanting mellan flyes och press så kan man jämna ute detta lite (dock inte helt), det var detta du syftade på med böjning av armbågarna eller hur? Ville bara förtydliga.

Yepp, det jag tänkte. Helt korrekt utfört. :) Jag föredrar dock själv cableflyes alla dagar i veckan, och sittande/liggande så kan man få samma botten som i en hantelfly ungefär.

Jag tycker nog bäst om maskinflyes men bara om det är en bra maskin. Armarna ska kunna röra sig tillräckligt fritt och så beror det ju lite på trissans form med, de har en ganska trevlig maskin på Workout Center.

Jag är definitivt fel person att uttala mig om hur man bygger snygga bröstmuskler men jag är rätt förtjust i olika sorters flyes som rehab. Jag har faktiskt med någon form av övningen på bägge mina presspass nu. Eftersom man ofta är något begränsad i rehabövningar så blir det gärna en del pillande med smådetaljer för att få ut så mycket som möjligt ur en liten vikt. :)

Edit:

Hoppas inte du menar flyes med hantlar? Samtidigt har jag svårt att tänka mig en liggandes flyes maskin, då du säger toppen :/ kanske nåt med kablar?

När jag säker toppen menar jag ena ändläget i övningen oavsett om jag står, sitter eller ligger.

Jag kom förresten på att jag sett någon uppfinningsrik jäkel köra flyes med både hantlar och cablecross. Kanske vore något att testa. :D

herzie
2011-12-24, 09:15
Stämmer säkert, men stämmer det omvända? Jag skulle nog säga nej, det finns folk som blivit starka utan att bli speciellt stora. Så om målet är att bli stor så borde man väl träna för att bli stor, och sen se den styrka som kommer med storleken som en bonus istället för att träna för att bli stark och sen hoppas att man som en bonus ska bli stor. Man kommer ju säkerligen bli större, men frågan är om man inte hade blivit större på byggarträning då?
Bara en tanke.

Jag vill ändå ifrågasätta vad "byggarträning" innebär.
Jag är inte superkunnig, men jag har väldigt svårt att tänka mig att en 75-80 kilos kille skulle kunna bli riktigt grov utan att ta i som f-n i främst basövningar, och då behöver man definitivt inte stå och känna efter huruvida man har spänt alla musklerna eller inte.
Sedan jämförs det ofta med snubbar som Kai Greene och liknande, vilka inte ens kommer från samma solsystem som gymsnubben som verkligen tränar hårt. I deras värld kan jag tänka mig att sådana tekniker kan göra skillnad, men en vanlig gymtränande kanske inte ska kopiera deras träningsupplägg?
Det intressanta är ju i så fall hur de riktigt grovas upplägg såg ut när de växte som mest, och inte nu när de väger långt över 100 stenhårda kilon.

RobbanColeman
2011-12-24, 10:15
Trixet är att kunna spänna avsedd muskel mot ett relativt respektabelt motstånd, detta är vad jag kallar byggarträning. Målet är att kunna göra detta med så stor vikt som möjligt. Det som skiljer är utförandet inte progressionen som sådan.

GOD JUL!

Crocker
2011-12-24, 10:30
Trixet är att kunna spänna avsedd muskel mot ett relativt respektabelt motstånd, detta är vad jag kallar byggarträning. Målet är att kunna göra detta med så stor vikt som möjligt. Det som skiljer är utförandet inte progressionen som sådan.

GOD JUL!
Fjanteri, blir man stark blir man stor.
5x5 is the way..........................
God jul. :)

BelowAverage
2011-12-24, 10:36
Finns mycket som är fjantigt i livet :D
Tycker Robban har en väldigt ödmjuk framtoning och kommer med vettiga argument, sen får väl alla välja själva vad de tror på. Uppenbarligen växer han bra av sådan träning så skitsnack är det ju inte?
Det viktiga för att bygga muskler är väl att aktivera så många muskelfiber som möjligt, och en stor sträckbelastning i dem. (hört något sådant) Aktivera många muskelfibrer går säkert att lära sig att göra utan tunga vikter. Sträckbelastningen blir ju inte lika stark men istället mer långvarig när man har lång TUT. Profit?
Mycket muskler är ju inte fjantigt, det är coolt.

Proxy
2011-12-24, 12:15
Absolut. Om man gör något mellanting mellan flyes och press så kan man jämna ute detta lite (dock inte helt), det var detta du syftade på med böjning av armbågarna eller hur? Ville bara förtydliga.


Yes!


Jag tycker nog bäst om maskinflyes men bara om det är en bra maskin. Armarna ska kunna röra sig tillräckligt fritt och så beror det ju lite på trissans form med, de har en ganska trevlig maskin på Workout Center.


Jag har hittils inte testat en maskinfly som jag gillar, men jag har axlar som lätt går sönder. Djävulens sattyg dom flesta flyesmaskiner och pec decks!
Kablar ska det vara. :D

TREX
2011-12-24, 19:44
blir man stark blir man stor.


Hahaha, årets.

Crocker
2011-12-24, 19:46
Hahaha, årets.

*cupid**cupid**cupid*

Onigiri
2011-12-24, 22:52
Japp. Det handlar om att "squeeze at the top". Helt rätt. Sedan jag började med något som ska försöka likna det så växte jag nämnvärt. Men jag tror ändå på att tränar man riktigt äckligt Mapa/jw-tungt och kan klara av att hantera dessa cp vikter rätt så växer man antagligen lika bra av det.

Sniggel
2011-12-25, 23:27
Kan vi alla gå med på att oavsett utförande man nyttjar så om man lyckas öka vikterna på det utförandet så kommer man att bli större?

Om tipset som gavs till trådstartaren omöjliggör progression för honom då är det ingen metod som lämpar sig för att bygga muskler för den individen.

Många upplägg som sägs vara de bästa för att bygga har omöjliggjort progression för mig och att rikta in mig mer på styrka och lågreps är vad som satt igång progressionen, och även muskelökningarna. För mig då.

hnric
2011-12-27, 16:27
Gissar på att han menar det Pavel Tsatsouline är inne på med att spänna hela kroppen, eller i varje fall hela kedjan för olika övningar. Kör man hantelcurl tex, så hjälper det att aktivt spänna upp spänna upp överkroppen, röven och benen jämfört med att bara fokusera på biceps.
Svårt att undvika för böj och mark, men hur många ser ni på gymmen som inte har någon koll alls på underkroppen vid bänk tex?

Spartansk
2011-12-27, 16:44
Försökte squeeza at the top när jag lyfte bänkpress sist, men det gick inte! :/